Parfumuri
de nisa, parfumuri facute cu pasiune din pasiune de catre doua femei, mama –
Chantal Roos si fiica – Alexandra Roos. Chantal, atrasa olfactiv de esenta
frumusetii si a vietii, bifeaza de 40 de ani succes dupa succes in industria
parfumurilor alaturi de Yves Saint-Laurent (cu care a creat Opium, Kouros,
Paris si Jazz), Issey Miyake si Jean –Paul Gauttier.
Alexandra, rezonand in
note muzicale cu frumosul, a lansat deja patru albume de cantece frantuzesti
interpretate in stil contemporan. Doua vieti, doua generatii care se armonizeaza frumos in doua arte diferite, folosindu-se fiecare de talentul cu care a
inzestrat-o Dumnezeu, pana in momentul in care decid sa lucreze si sa creeze impreuna
folosindu-si harurile intr-un efort comun: mama regasindu-se in bucuriile si-in
preocuparile comune, in vreme ce fiica, redescoperindu-si libertatea in
nelinisti.
Din dorinta de a celebra femeia s-a
nascut un brand - Dear Rose, simbolul identificarii femeii cu parfumul ei.
Impreuna au lansat doua colectii: “Perfume Voices” formata din 5 parfumuri si “Song”,
alcatuita din alte doua.
Prima
colectie pleaca de la imaginea femeii sarmante, in dorinta neobosita de a se
redescoperi, in fiecare zi, indiferent de moment, loc sau anotimp. Fiecare
parfum surprinde o emotie descrisa atat de frumos in prezentarea fiecaruia, in
limba engleza, prezentare pe care mi-am permis sa v-o prezint si eu intr-o traducere aproximativa:
La favorite – “At the close of a grey day, I fall
into slumber, and dream of Sheherazade at a bar in a grandhotel, where a
spiceseller tells of journeys, precious wood and heady essences…” (la
finalul unei zile innorate, am atipit si am visat Sheherezade in barul din
Grand Hotel unde un vanzator de condimente povestea despre calatorii, lemn
pretios si imbatatoare esente) - combina
in evantai aromele de piper roz cu sofran, oud si patchouli.
Sympathy for the Sun – “My footprint in sand
erased by a wave…my eyes get lost in the dark blue sea…Bare feet in the
warm wind, under the burning sun…I await you…come…find me…” ( Urma
piciorului meu in nisip e stearsa de val.. ochii mei se pierd in apa
albastra a marii…Picioarele goale in adierea calda a soarelui arzator…te
astept…vino…gaseste-ma…) - un amestec reusit de hesperide, iasomie, bujori
si un strop de sare.
Bloody Rose – “Freedom…I dare and decide those I
love… I decide and I love you..And if you love me protect yourself…” (
Libertate…Indraznesc si decid pe cine iubesc… Decid si te iubesc… Si, daca
ma iubesti si tu, ai grija de tine…) – o hora de esente de ylang-ylang,
patchouli, flori de portocal si tamaie.
I Love My Man – “Red…in love with a love in love
forever…I sing out loud…Roses are red, my love…Roses are red” (Rosu…indragostita
de dragoste pentru totdeauna…cant cu voce tare…trandafirii sunt rosii,
dragostea mea…Trandafirii sunt rosii) – intr-o imbratisare de arome de
trandafiri bulgaresti, boabe de tonka, santal si scortisoara.
A Capella – “ The days rises, the light of the
sun that wakens me and in a great white bad, slowly, I spread my wings and
raise my hand to you, to the new day that calls” (se ivesc zorii, lumina
soarelui care ma trezeste si, in patul meu imens si alb, imi desfac incet
aripile si-mi intind maina catre tine, catre noua zi care ma cheama) – o
combinatie de esente din boboci de trandafiri, lemn alb si iedera verde.
Preturile
fiecarui flacon sunt la aproximativ 100 - 120 euro si pot fi comandate online de pe site-ul lor.
Daca schimbam colectia si vorbim despre “Song”,
prezentarea isi pierde din lirism, dar devine mult mai clara in tuse:
Song for a Queen: „Beautiful, majestic...she
radiates...walks forward and steals the limelight...“ (Frumoasa,
majestuoasa…radiaza..inainteaza si capteaza lumina reflectoarelor…) – este
un parfum oriental floral realizat din esente de bergamota si iasomie,
combinate cu heliotrop, flori de portocal, vanilie, benzoin, lemn de
cashmir si mosc.
White Song – “In the heart of the sleepless night,
under the white light of a magical and hypnotic full moon, she escapes. Queen of the
night…delicate and captivating…” (in miezul unei nopti albe cu luna plina, magica si hipnotica, evadeaza. Regina noptii…delicata si captivanta…” –
un parfum floral condimentat, realizat din ambra alba si flori de ghimbir
si migdale.
Fiecare dintre cele doua parfumuri costa 185 de euro. Parfumul acesta poate spune o poveste care poate fi a ta. Dear Rose...
Cine nu stie sa guste o ironie, va trebui sa suporte
zorii unei regasiri intr-o realitate in care curcubeele se pot sparge in bucati.
Mi-amintesc o vara, n-as putea spune cu exactitate care, cand in orasul
tineretii mele, prafuit de vantul care isi asternea colbul dincolo de zari si
amintiri, in oras a venit balciul. S-au ridicat corturi, caravanele au fost
aranjate in semicerc, iar in centrul lor s-a montat caruselul. Ne stransesem ca
la circ, mirati si bucurosi, sa vedem cu ochii nostri cum se montau caluseii
din ghips pe platforma rotativa si cum panourile colorate cu scene din povesti
grotesti imbracau scheletul metalic. Caluti in perechi si calesti diforme erau
aranjate in salba si prevesteau mii se povesti. Zeci de beculete stridente si
ametitoare erau insirate pe corpul central al platformei si o muzica ragusita
se imprastia difuz pe locul in care cu o saptamana inainte erau stivuite lazile
cu legume. Piata era plina de toata sleahta de gura-casca formata deopotriva
din copii si adulti, barbati si femei, tineri si batrani. Cand se lasase seara,
platoul gemea de lume. Tarabe cu tragere la tinta, clowni care vindeau baloane,
baloti de vata colorata pe bat si inghetate colorate marcau un teritoriu luat
cu asalt de catre sute de copii- caruselul. Mi-aduc aminte ca-mi placea sa ma
uit la platforma colorata care se rotea in jurul axei sale, cu toate acele
figurine grotesti de cai, pisici, caini si iepurasi asezate pe margine care
glisau de-a lungul unei tijei verticale ce tinea loc de capastru si care oferea
senzatia de galop sau de miscare inainte si-napoi. Erau chiote de bucurie si
mii de manute fluturau in aer la multimea de parinti asezata roata care radea
cu gura pana la urechi.
Au trecut ani pana sa aflu ca istoria caruselului are o
vechime de peste 1500 de ani si primul carusel a fost conceput in Imperiul
Bizantin, construit in jurul unui stalp de care erau legate cu sfori animale
adevarate care se miscau in cerc. Pe spatele lor erau fixate cosuri in care erau asezati copiii. Ciudata
constructie apare pe o gravura bizantina care dateaza de la 500 AD. La
sfarsitul secolului 16, spactacolele cu turniruri considerate prea violente au
fost inlocuite cu prezenta caruselului in pietele publice din marile orase.
In Franta el a fost popularizat de catre Henry
al IV-lea, iar primul carusel a fost inregistrat pentru prima data in anul
1605. O data cu Revolutia Industriala, animalele adevarate au fost inlocuite cu
cele sculptate in lemn. Primul carusel
cu figurine a fost fabricat in Europa in jurul anului 1860, iar in America, 10
ani mai tarziu. Cel mai vechi carusel european aflat inca in functiune se afla
la Praga, in Parcul Letna. Primul carusel pe pamant american a fost construit
in 1876 de catre un tamplar danez, Charles ID Looff. Caruselul cu sistem
metalic, actionat de un motor cu aburi, dateaza din 1895, ale carui sculpturi au
apartinut artistului flamand De Vos. Parintele spiritual al parcului de
distractii a fost Anton Pieck al carui nume este si el legat de un carusel care
a fost pus in miscare de un motor pe baza de aburi. La inceputul secolului 20,
industria parcurilor de distractii a cunoscut o explozie atat in Europa, cat mai
cu seama in America. Multi sculptori emigranti s-au inspirat din traditiile
tarilor din care proveneau si au lansat noi creatii, transformand istoria
caruselelor intr-o afacere de succes. Ele erau tot mai frumos realizate, unele
avand chiar etaje, si se miscau din ce
in ce mai repede. Rusia a ales sa ia atitudine impotriva capitalismului
exploziv si a inlocuit animalele cu reprezentari florale.
Cuvantul carusel este derivat din cuvintele “carosello”
din italiana si spaniola, ambele insemnand “mic razboi”, folosite pentru
descrierea unui joc in care cruciatii italieni si spanioli din secolul 12 se
luau la intrecere cu calaretii arabi. Ei foloseau bile de lut umplute cu apa
parfumata pe care le aruncau in rivalii lor. Perdantii competitiei erai cei care
miroseau a parfum, fiind astfel recunoscuti de toti cei care participau la
aceste competitii. Cruciatii au introdus acest joc in Europa unde s-a raspandit
in secolul 15. Francezii au numit jocul carusel, transformandu-l intr-un
eveniment grandios de spectacol de echitatie publica. Un punct culminant al
caruselului era turneul “ring-spearing” in care calaretii foloseau lanci cu
care strapungeau mici inele de alama suspendate la marginile exterioare, in
vreme ce se deplasau in galop, fiind obligati sa isi mentina echilibrul stabil
pe crupa cailor. Acest exercitiu “grab the brass ring” presupunea experienta si
practica avansata: o manuire sigura a lancei , stapanirea exercitiilor de
echitatie si un ochi extrem de vigilent. Deoarece la aceste competitii
participau doar barbatii, mesterii locali au inventat niste masinarii cu
figurine care se miscau inainte si inapoi pe care se urcau femeile si copiii.
Acest dispozitiv a luat numele de carusel si a devenit o forma de concurs la
curtile regale europene. Desi sporadic folosit in anii 1700, la inceputul
anului 1800 acesta a devenit un mijloc de distractie des intalnit pe cele doua
continente: Europa si America, inregistrand mai multe inovatii prin
introducerea a cat mai multor figurine animaliere. Mecanismul era
pus in miscare prin manivela si a suferit multiple imbunatatiri de-a lungul
timpului. Figurinele au cunoscut nu doar balansul in fata si in spate, ci si
cel de urcare si coborare pe platforma rotativa. Traditia strapungerii inelului
cu lancea a fost incluit cu prinderea inelului cu mana.
Caruselul a avut
diverse denumiri in intreaga lume: torneos in Italia, karussels in Germania, caroussels
in Franta, the galloper in Anglia, sau Merry-go-rounds in America. In 1870, inginerul-constructor,
Frederick Savage din Anglia, a imbunatatit caruselul incorporandu-i motorul cu
abur si sporindu-i astfel viteza de miscare in jurul axei sale.
Dupa cativa
ani, englezul Robert Tidman a proiectat un dispozitiv care simula miscarea in
galop a cailor. Pana la cercurile concentrice de caluti a caror miscare era
ghidata pe sunetele scoase de diferite instrumente a fost doar un pas. Tot
atunci au aparut panourile decorative care dadeau acel aspect grandios intregii
masinarii prin ascunderea mecanismelor care o puneau in functiune. Setul de tobe
sau clopote au fost inlocuite cu un acompaniament muzical. Pana in 1900,
aceasta industrie s-a dezvoltat in permanenta si s-a regasit in cresterea
numarului de parcuri de distractii pe ambele continente in locuri publice,
targuri, in parcurile din orasele mari sau statiunile de pe litoral. Acolo unde
era instalat caruselul, locul era animat de multimile dornice de distractie.
Fie ca se urcau pe caluti, fie ca ascultau muzica, aparatul in sine strangea poporul,
indiferent de varsta sau statut social. Germania a fost prima tara in care
caruselul a devenit o afacere in sine. In 1830, Michael Dentzel a fost cel care
a initiat afacerea, iar Fritz Bothmann a adus-o la stadiul de business in 1830.
Masinariile lui au devenit atat de populare incat , in urmatoarele 3 decenii, alti
15 oameni au comandat complicatul mecanism dezvoltandu-si propriile lor afaceri.
Englezii au decorat animalele intr-o maniera mult mai elaborata pe crupa carora
puteau urca mai multi calareti.
Ei au adaugat si alte animale precum vaci,
porci, caini, iepuri, elefanti sau girafe, sporind astfel interesul publicului
pentru carusel. In America, emigrantul german Gustav A. Dentzel a construit o
serie de carusele, iar masinariile lui au fost primite cu entuziasm de catre
publicul american. El si-a luat titulatura de constructor de carusele, devenind
un nume de referinta in acest domeniu pe continentul american. El si-a ridicat
propriul carusel pe Smith’s Island, o statiune foarte populara, unde a cunoscut
un succes atat de mare incat si-a extins afacerea in Atlantic City, New Jersey
si Richmond Virginia, dar nu a putut satisface cererea tot mai mare a
publicului dornic de distractii.
Un alt
emigrant danez, dulgher de meserie, Charles ID Looff, si-a construit propriul
carusel in New York in 1876. Fiecare dintre ei si-a dezvoltat un stil propriu
de sculptura si a influentat evolutia caruselului american. Sculpturile lui Denzel
erau elegante si expresive care ascundeau diverse capcane, in vreme ce Looff se
concentra pe ornamente extrem de elaborate si atractive.
Prin 1882 au aparut
caruselele portabile, construite special pentru a putea fi deplasate in functie
de spectacolele planificate in diferite orase de pe continent. Allan Herschell
si James Armitage au inlocuit polul central cu bratele radiante. In 1912,
Solomon Stein si Harry Goldstein au montat gondole, calesti si animale
salbatice si domestice pe care le-au intercalat intre mulajele de cai.
Incepand
cu 1930, caruselul a intrat in epoca sa de aur, deoarece erau montate inclusiv
pe platforme sau vagonete trase de cai si plimbate pe strazile oraselor. Desi
cei mai multi americani erau convinsi ca minunatele masinarii erau aduse de pe
batranul continent, foarte putine dintre ele traversasera oceanul deoarece
costurile de transport erau uriase, cu toate ca au existat oportunitati de
export. Multi producatori americani n-au ezitat sa spuna ca masinariile erau
aduse din Europa doar pentru a valorifica aceste experiente exotice la maximum.
In a doua jumatate a secolului 20, caruselele americane au luat drumul oraselor
mexicane fiind prezente la targurile si carnavalurile traditionale. Aceste
incursiuni au influentat cioplitorii care au adaptat caruselul la stilul
mexican, moment in care au aparut primele figurine turnate in matrite dupa
creatiile originale. Problemele cauzate de criza financiara din anii 1930, iar
mai apoi de cele doua Razboaie Mondiale au provocat schimbari importante in
industria caruselului, sculpturile elaborate din lemn fiind inlocuite cu
figurinele din aluminiu, iar mai apoi cu cele din fibra de sticla.
Revenind in realitatea zilelor noastre, cred ca Franta inca
pastreaza nostalgia timpurilor de odinioara din industria caruselelor. Dincolo
de frumusetea mecanismului in sine, acestea transmit o stare, o bucurie cuminte
si o emotie simpla, scutita de intromisiunea unei vieti trepidante si
stresante.
Sa fie vorba despre starea pe care ti-o transmite romantismul unui
oras in care indragostitii isi scriu propriile povesti sau despre un spatiu
atemporal incarcat de istorie, frumusete si candoare? Poate de vina este faptul
ca inca nu am vazut cel mai mare carusel din lume, aflat la Copenhaga, in
Gradinile Tivoli? Uneori e bine sa nu detii chiar toate raspunsurile la
intrebarile pe care ti le pui.
Pana una-alta, nu uitati: viata seamana al naibii de tare
cu un carusel. Ne permitem sa ne lasam furati de mulaje si culori in vreme ce
coboram cu picioarele pe pamant ametiti de bucurii. Dupa colt pandesc
realitati. Bibliografie: "A History of the Carousel" courtesy of IAAPA (International Association of Amusement Parks and Attractions); "Art of the Carousel" - Charlotte Dinger
Imaginati-va
o salba de peste 7000 de insule inconjurate cu plaje cu nisip alb si fin si
scaldate de valuri limpezi de culoarea turcoazului. Aceste tinuturi de vis sunt luate cu asalt de catre mii
de indragostiti care vin sa faca baie de soare sau sa se avante in apele calme si calde in partide de surfing sau scufundari. Cum te uiti
roata, peisaje de o frumusete incredibila ti se desfasoara pana dincolo de
orizont.
Acest sirag de insule de o frumusete aproape ireala l-a
inspirat de Tommy Hilfiger sa lanseze noua sa campanie publicitara pentru
sezonul de primavara din acest an denumita “Wish You Were Here”.
Inspirata de o
vacanta in Caraibe, campania este o declaratie de dragoste intr-o
abordare cu totul noua, gandita intr-o maniera vesela si jucausa, celebrand un
stil de viata luxuriant. Filmarile au fost facute pe insula Mustique unde o
echipa formata din tineri frumosi au dat viata acestui nou concept de promovare al brandului.
Mustique
este o insulita privata care face parte din grupul de insule Grenadine si este
situata in Grenadine Parish. Aceasta mica oaza de verdeata este populata de
numerosi starci si broaste testoase. Aici au fost construite aproximativ 100 de
vile private, multe dintre ele fiind inchiriate pentru turism. Istoria
consemneaza faptul ca in 1958, insulita ar fi fost cumparata de catre cel de-al
treilea baron Glenconner, Colin Trent, moment in care a inceput si dezvoltarea
ei economica. Doi ani mai tarziu, Principesa Margareta, sora Reginei Elisabeta
a II-a, a primit ca dar de nunta 40.000mp de teren aici unde si-a ridicat o
resedinta, Les Jolies Eaux. Istoria locului a fost un plus pentru cel care a gandit intreaga campanie a brandului.
Cadrele se succed
intr-un ritm alert, iar tineretea este surprinsa in cele mai firesti ipostaze,
de la cupluri care se alinta in umbra frunzelor de palmieri pana la grupul de
prieteni care se balacesc in apele incredibil de albastre.
Tonurile de alb,
rosu si albastru se combina cu imprimeurile florale inspirate parca din
peisajul local. “In acest sezon am
canalizat inspiratia <island life> inspre campania noastra colorata si
cool ce poarta accente eclectice. Am imbinat influente nautice si tropicale cu
paletele de culori decolorate si accente sport, este vorba despre o vacanta
relaxanta la plaja, cu abordari glamour” spunea Tommy Hilfiger.
Campania a fost
gandita de catre Karl Templer, pusa in practica de catre Trey Laird de la Laird
& Partners si surprinse pe pelicula de catre talentatul fotograf Craig McDean.
Filmarile au avand-o in prim plan de frumoasa
Behati Prinsloo care este pentru al treilea an consecutiv imaginea brandului.
Personajele sic promoveaza stilul casual care se combina perfect cu cel sportiv.
Citind
materialul de promovare al acestei campanii nu am putut sa nu ma intreb daca
numele nu a fost inspirat de catre albumul “Wish You Were Here” al formatiei
Pink Floyd, album care s-a dorit a fi un omagiu lui Syd Barrtett, membrul
fondator, si care a fost considerat cel mai bun album al trupei, unul dintre “cele
500 mai bune albume din toate timpurile”.
Pentru cei interesati, aveti mai jos si videoclipul campaniei.
Imaginile si videoclipul sunt luate de pe internet.
Sala tronului era invaluita de lumina calda a
lumanarilor, iar florile asezate in buchete enorme imprastiau un miros suav in
toata incaprerea. Masa era pregatita pentru ospat si vase de argint din care
ieseau miresme imbietoare erau asezate pe masa. Celelalte mese erau frumos
randuite pe lateralele incaperii la care toti oamenii importanti ai Romei isi
ocupasera deja locurile asteptand intrarea cuplului imperial. Cand Messalina a
intrat la bratul imparatului Claudius, o rumoare a strabatut incaperea. Tanara
nu avea mai mult de 15 ani si era atat de frumoasa incat ochii tuturor
mesenilor s-au indreptat catre ea. Rochia alba si lunga din voal ii imbraca
formele intr-un mod ispititor. Pe cap purta o coroana din aur care ii punea in
evidenta parul negru ca abanosul. Fata rotunda era incadrata de parul ei bogat
si distragea atentia de la nasul usor arcuit. Messalina se tragea din una
dintre cele mai instarite familii aristocratice. Mama ei, Domitia Lepida Minor,
a fost nepoata lui Mark Anthony, iar tatal, Valerius Messalla Barbetos, a fost
consulul Imparatului Caligula, ambii membri ai dinastiei Julio-Claudian. Nu se
cunosc foarte multe date despre copilaria ei, dar se stie ca era descendenta
unei familii cu prestigiu, bunicile ei fiind inrudite cu primul mare imparat
roman, Augustus Caesar. Messalina a fost foarte frumoasa, fapt pentru care
familia ei a folosit acest avantaj in punerea la cale a unei casatorii foarte
avantajoase cu cel care avea sa devina Imparatul Claudius, dupa asasinarea lui
Caligula de catre garda pretoriana, o elita militara al carei rol fundamental
era sa asigure protectie imparatului. Claudius a fost inspaimantat de acest asasinat
si se zice ca s-ar fi ascuns dupa perdele in momentul in care garda a venit sa
il proclame imparat. Sub amenintarea garzii pretoriene, senatul roman a
confirmat ungerea acestuia ca urmatorul imparat roman, desi nu mostenise nimic
din grandoarea bunicului sau ilustru, Caesar. Proaspatul casatorit avea alte
doua mariaje incheiate cu Plantia Urgulanilla si cu Aelia Paetina, fara sa mai
punem la socoteala alte doua logodne care fusesera si ele rupte din motive mai
putin relevante. Casatoria a fost un soi de alianta, menita sa consolideze
puterea politica a celor doua familiii influente din imperiu. Aceasta prezenta
plina de prospetime contrasta cu cea a barbatului matur in varsta de 50 de ani
care ii sprijinea bratul intr-o maniera delicata. Claudius nu avea un fizic
tocmai placut, poate datorita picioarelor sale strambe care nu erau
acoperite decat partial de tunica rosie si pelerina bogat brodata. Pe cap purta
coroana imperiala, dar nici aceasta nu putea sa il transforme intr-un barbat
frumos. Toata lumea stia ca era balbait si uituc, dar toti preferau sa treaca
cu vederea aceste defecte, pentru ca imparatul avea multe calitati pentru care
era apreciat. Avea bun simt, era darnic, impartea favoruri si era corect in
rezolvarea problemelor de stat. El a reorganizat administratia romana,
transferand conducerea ministerelor libretilor, recrutand sefii serviciilor din
randul libretilor intelectuali care ii erau fideli. In timpul domniei lui s-au
remarcat patru libreti: Narcissus, Callistus, Pallas si Polybius, toti
detestati de senat si aristocratie, fiind considerati intriganti, parveniti si
aroganti. La nunta, Mesalina n-a scos nici un cuvant, afisandu-si pe fata un
zambet misterios care avea sa il farmece pe sotul parguit. Claudiu s-a
indragostit imediat de aceasta tanara frumoasa, subtire, rapida in
miscari, cu ochii mari si negri pusi in valoare de parul cret si n-a
banuit nici o clipa ca isi unise destinul cu una dintre cele mai ambitioase
femei consemnate de istoria tuturor timpurilor. Dupa un an de la mariaj,
Messalina i-a daruit doi copii, pe Claudia Octavia si Tiberius Claudius Germanicus, cunoscut ca
Britannicus. Nasterea celor 2 copii avea sa ii garateze puterea si controlul
asupra sotului, deoarece ii oferise un mostenitor. Ea a exploatat toate
oportunitatile pentru a-si mentine pozitia, castigandu-si reputatia unei femei
lipsite de scrupule, cruda, manipulatoare si vorace din punct de vedere sexual.
In timpul domniei lui Caligula, Messalina se obisnuise cu viata de la curte
unde cruzimea si complotul erau instrumentele puterii si avea sa devina un
succesor demn de urmasii ei insetati de sange si autoritate. Primul ei ordin a
fost sa se debaraseze de surorile lui Caligula convingandu-l pe Claudius ca
Agrippina (care s-a si casatorit cu Claudius, devenind cea de-a 4 lui sotie) si
frumoasa Julia Livilla aveau pretentii la tron si complotau impotriva lor,
obligandu-l astfel sa le trimita in exil la Portia. Ba mai mult, fiind geloasa
pe frumusetea Juliei, a inventat probe prin care "dovedea" ca aceasta se facea
vinovata de adulter.Messalina a inceput sa isi consolideze
influenta politica si a fost infidela sotului ei, fiind chiar suspectata ca ar
fi fost una dintre aristocratele deghizate care se pretau la servicii sexuale
in bordelurile imperiale. Lupanarele din acea perioada strangeau laolalta femei
din toate mediile sociale. Astfel, pe langa femeile usoare, aici prestau
partide de amor inclusiv unele dintre sotiile nobililor, chiar daca adulterul
era considerat unul dintre cele mai mari pacate. Aristocratele pacatoase isi
asumau un risc imens, caci cele care erau prinse, erau inchise in Templul lui
Venus si violate in mod repetat. Cu toate astea, nu pedeapsa le speria cel mai
tare, ci pierderea onoarei si a statutului social.
Messalina a avut relatii cu cei mai frumosi si influenti
barbati ai Romei, dar si cu gladiatori si dansatori. Datorita pozitiei sale,
era greu de refuzat, iar cei care au indraznit au fost acuzati de tradare si executati.
Cu toate astea, se zice ca Messalina se
ducea acasa obosita, dar niciodata satisfacuta.
A fost maestra in conspiratii si uneltiri, iar multe dintre crimele din
aceasta perioada ii sunt astazi atribuite. Fire rapace, n-a ezitat nici o clipa
in a-si insusi cu forta tot ceea ce isi dorea, chiar daca bunurile erau in
proprietatea unor importanti oameni ai imperiului. Cand aceasta a pus ochii pe
frumoasele gradini Lucullus, actualele gradini de pe colina Pincio din Roma, care apartineau lui Valerius Asiaticus, ea l-a acuzat de conspiratie impotriva
imparatului si a pus sa fie executat. Dandu-si seama ca orice aparare devenea
inutila, acesta s-a sinucis taindu-si venele, iar Messalina si-a luat imediat gradinile. Multi dintre oamenii importanti radeau de imparat caci adulterele
ei nu mai reprezentau un secret pentru nimeni de foarte multa vreme. Messalina
isi vana partenerii, iar cei care deveneau indezirabili erau ucisi fara mila. Unii
istorici admit faptul ca ea, fiind foarte tanara, ar fi putut fi manipulata de
catre oamenii politici si functionarii imperiali. Cu toate astea, a stiut cum
sa il influenteze pe imparat si sa il determine sa-i lichideze inamicii sau pe
cei cazuti in dizgratie. Lacomia ei mergea atat de departe incat acaparase
bani, domenii si parcuri. Intotdeauna la sarbatorile romane trasura ei urma
carul triumfal al imparatului. Interesele de stat nu o preocupau decat in
masura in care ar fi putut obtine anumite profituri sau influenta personale. Ea
a vandut privilegii, monopoluri de stat si chiar calitatea de cetatean roman.
Tot contra cost a obtinut libertatea anumitor conspiratori impotriva propriului
ei sot. Cand aceasta a pus la cale uciderea unuia dintre cei mai devotati
oameni ai imparatului, Polybius, care ii fusese amant, ea a atras ura
libertilor care erau stapani pe bordelurile din palat. A folosit sexul ca pe o arma pentru a-si asigura un statut si
a-si exercita puterea. Si-a infiintat propriul bordel unde a fortat femeile din
clasa aristocratica sa se prostitueze, pe unele dintre ele obligandu-le sa intretina partide de amor chiar in palat sub ochii barbatilor lor. Pe cele care i se
supuneau le favoriza, numindu-le sotii in functii inalte si acordandu-le multe
avantaje, in vreme ce, pe cele care refuzau, le persecuta si le santaja fara
nici o urma de retinere. Istoria consemneaza ca avea o multime de adulatori si
sustinatori din randul aristocratiei romane. Perfidia ei a mers pana acolo
incat si-a construit o strategie prin care platea tacerea si persecuta orice
forma de intruziune in planurile ei. Nu ezita sa ii pedepseasca pe toti cei
care s-ar fi gandit chiar si pentru o clipa sa-i denunte faptele lipsite de
moralitate. Messalina alegea cele mai frumoase sclave pe care le trimitea sa se
culce cu imparatul, astfel incat atentia acestuia sa nu se focalizeze niciodata
asupra faptelor ei. Ea dezvolta adevarate pasiuni pentru barbati, care se
dovedeau a fi fatale dupa ce aceasta se plictisea de ei. Cei mai multi mureau
otraviti. Relatiile ei de amor erau deja cunoscute, una dintre cele mai renumite
fiind cea cu dansatorul Mnester, artist foarte iubit de popor, caruia i-a
dedicat ode si statui. La inceput, acesta i-a refuzat avansurile, iar Messalina
s-a plans lui Claudius care i-a semnat un decret care il transforma intr-un fel
de sclav aflat la dispozitia ei permanenta. Cu toate ca era stapana pe vointa
imparatului, ea nu a primit niciodata titlul de Augusta si monetaria nu a batut
niciodata pe monede chipul ei. Furia ei a fost fara seaman si a incheiat
aliante cu unii liberti tocmai ca sa il inspaimante de imparat cu posibilitatea
unor comploturi. Stilul ei de viata si nerespectarea flagranta a reputatiei si
valorilor imperiale aveau sa ii aduca sfarsitul. Claudius stia de escapadele sotiei, dar a ales
sa le ignore pana cand Messalina a facut o pasiune pentru un senator roman,
Gaius Silius, considerat cel mai frumos barbat din Roma. Tanarul aristocrat fusese desemnat consul la
insistentele ei. Cand a devenit amanta lui, a mutat bogatiile din palat in casa
acestuia si l-a obligat sa divorteze de sotia lui, Iunia Silius. Barbatul avea
aspiratii ascunse la tronul Romei, iar Messalina ar fi putut sa il ajute sa isi
indeplineasca planul. Pe cand imparatul se afla intr-o campanie militara in
Ostia, cei doi s-au casatorit folosindu-se de o separare unilaterala acordata
de dreptul roman. Messalina se facea vinovata de nenumarate infractiuni
scandaloase care culminasera cu relatia de bigamie cu Gaius Silius, semnand un
contract de casatorie oficial cu martori si planuind uciderea barbatului ei. Ea a
atras de partea ei oameni importanti din senat, dar si din serviciul de paza
menit sa ii asigure protectie. Uneltirile i-au fost dejucate de catre
Narcissus, secretarul imparatului, care l-a informat pe Claudius de planurile
de nunta ale sotiei, dejuncandu-i astfel asasinatul. Desi initial fusese
un sustinator al imparatesei, el a devenit cel mai aprig dusman al ei. Preocupati
de placerile nuntii, cei doi nu si-au luat nici un fel de masuri ca sa puna
mana pe guvernare, permitandu-i astfel lui Narcissus sa ii aduca la cunostinta
imparatului planurile consoartei. Claudius l-a insarcinat pe Narcissus sa
trimita trupele sa o aresteze, iar pe vinovati sa ii ucida. Zadarnic mama Messalinei
a imporat-o sa sa isi apere onoarea sinucigandu-se, caci fiica ei avea alte
planuri: si-a trimis copiii sa negocieze clementa. Intre timp, centurienii au
arestat barbatii care trecusera prin patul imparatesei si pe cei care fusesera
martori casatoriei fiind ridicati de pe strada sau din propriile case si au
fost executati. Desi inca o iubea, temerea cea mai mare a imparatului a fost ca
nu cumva sa piarda tronul. Desi initial a dorit o ultima intrevedere cu sotia,
Narcissus a realizat faptul ca daca Messalina ar fi ajuns in fata lui Claudius,
zilele sale erau numarate. Astfel, el a trimis un centurion la mama Messalinei unde
aceasta se refugiase si i-a dat ordin sa o omoare. Cand vestea mortii
Messalinei a ajuns la urechile imparatului, acesta n-a intrebat daca s-a
sinucis sau a fost omorata. Claudius isi lua cina si chipul lui a ramas
impasibil de orice emotie, n-a afisat
nici o urma de regret, ura, tristete sau bucurie, ba chiar a cerut sa i se
umple cupa cu vin si a mancat in tacere mai departe. Senatul a ordonat ca
numele ei sa fie sters din toate analele si statuile ce-i fusesera ridicate,
distruse.Desi a declarat in fata praetorilor ca nu
se va mai insura niciodata, Claudius s-a recasatorit cu Agrippina, casatorie
incestuoasa de altfel. Messalina a ramas in istorie simbolul viciului,
desfranarii si manipularii. Nu stim daca este adevarata informatia potrivit
careia Messalina s-ar fi culcat cu peste 8000 de barbati. Pliniu cel Batran
relata ca aceasta organiza competitii in bordeluri in care se lua la intrecere
cu cele mai versate prostituate. Ea ar fi provocat-o pe cea mai faimoasa
curtezana, Scylla, pentru a vedea care dintre ele rezista la un maraton sexual.
Scylla ar fi renuntat dupa 25 de barbati, insa Messalina a mai continuat vreme
de cateva ceasuri. Cat este adevar si cat este poveste? Nu stiu sa va spun. Dar
povestea Messalinei cred ca merita sa fie spusa mai departe.
Bibliografie:
Le grandi donne di Roma
antica – Furio Sampoli
The Most Evil Woman in History – Shelley Klein;
Caesar’s Wives: Sex, Power and Politics in The Roman
Empire – Annelise Freisenbruch
Dupa un
Craciun petrecut in mare viteza, printre degustari si intalnirile stabilite cu
furnizorii de servicii de nunta, copiii nostri s-au intors impreuna cu catelul din dotare la Viena.
De fiercare data cand vin, bucuria umple casa, atunci cand pleaca, golul este
atat de mare incat am invatat sa fugim de-acasa. Asa ca, de Revelion, imediat
dupa pranz cand am venit amandoi de la lucru, ne-am urcat in masina si da-i
bice spre mosie. Pana la Dognecea am fost impresurati de ceata. Timisoara era
demult sub ocupatie, cred ca trecuse mai bine de o saptamana in care totul, de
la cladiri pana la oameni, orbecaiam ca bezmeticii in nori de ceata deasa. De cum
am virat spre casa, soarele a pus stapanire pe coline si parca rasarise
primavara de dupa dealuri, dar mai cu seama in sufletele noastre. Masina era burdusita
cu mancare, prajituri si niscaiva de dat pe gat, adusesem pana ce si doua
pahare de sampanie sa ne bucuram in doi de trecerea dintre ani. Dupa vreo ora
si jumatate, iaca am parcat si noi masina in curtea casei si eu m-am pus pe
decorat casa. Al meu a dat drumul la centrala, dar in casa, frig sa mori. In
nebunia sarbatorii ce urma sa vina, n-am simtit frigul in oase, caci eram plina
de entuziasm: erau primele sarbatori pe care urma sa le petrecem aici. Al meu,
ca un orologiu stricat, repeta regulat: "brrr, ce frig e, nu se mai incalzeste-odata?" Spre seara, termometrul abia urcase spre 12 grade. Scoteam fum pe gura amandoi,
dar eu radeam cu gura pana la urechi. Fusesera cateva serii de colindatori care
ne cantasera pe sub feresti si carora le umplusem pungile cu bomboane, mere si niscaiva bani de
cheltuiala. Pe la 9 seara, al meu a capitulat. Se facuse noapte afara inca de
pe la 5, asa ca am aprins luminile afara, am incuiat poarta si am dat drumul la
televizor. Promisese sa se scoale in jur de 11 noaptea ca sa nu il prinda Anul
Nou dormind. Ei, as, nu s-a mai trezit pana a doua zi pe la 9. Eu, in schimb,
mi-am promis sa rezist eroic pe baricade macar pana cand avea sa bata gongul de
la miezul noptii. Pe la 10, am desfacut
o sticla de vin de Grasa de Cotnari. Niciodata nu rezistasem la bautura si eram
convinsa ca cele doua degete din pahar aveau menirea fie sa m-adoarma instant,
fie sa intru in calduri si sa dansez singura pe masa. Nici vorba, dupa vreo
alta ora, am schimbat vinul cu o tuica fiarta cu zahar si piper, degeaba. Am
rezistat cu stoicism fara nici macar o durere de cap. Afara gerul musca din ferestre
si se zbantuia un vant, vajaind pe la colturi si obligandu-ma sa ma fac colac
sub paturi. Sa fi fost vreo 10 noaptea cand mi s-a parut ca frematau muntii. Am
dat sonorul incet la televizor si-am realizat cu uimire ca parca vacile mugeau sub geam,
iar Jackie, catelul meu pufos, latra in disperare afara de ziceai ca moare. Noaptea,
lacul din fata casei are ceva nefiresc, de parca o magie il cuprinde ca sa te
bage in sperieti. Am dat perdeaua la o parte si am tras un ochi temator
in noapte. Sase femei din sat, vazand lumina aprinsa la fereastra, dar poarta incuiata,
rageau in disperare un colind distorsionat. Cine stie de cata vreme se-agitau pe-afara? Am pus banii intr-o punga langa
alte bomboane rasucite in staniol si zbbbbbrrrrrrrrr punga pe fereasta! Gerul musca din pereti. Alergau dupa punga ce se rostogolea in noapte pe pamant ca nebunele razand
in hohote de bucurie ca, in final, cineva le auzise si-si facuse pomana sa le
dea ceva in dar. Nu stiu cand am adormit. Dimineata inca mergea televizorul,
iar al meu sforaia usor si fericit in casa deja cuprinsa de caldura. Abia cand
am facut cafeaua a deschis un ochi si-a venit ca somnambulul dupa miros. Afara
era alb, nu ninsese, doar un strat de bruma se asternuse peste tot. Sticla de sampanie si cele doua
pahare pregatite pe masa din bucatarie stateau suspendate intre ani. Le-am pus la pastrat pentru alta data, trecuse vremea lor. Pe la 10, ne-am infofolit in
ce aveam mai gros si eram gata sa iesim pe poarta cand vecinul de langa noi
ne-a intrebat:
“Oameni buni, unde va duceti cu noaptea-n cap? Afara-s
minus 10 grade!“
„Pe munte, am raspuns
noi bucurosi.Sa vedem
Dognecea iarna!”
Nea Dumitru s-a prins scai de noi. Si-a luat toporul si-am
plecat de nebuni pe potecile pustii. Cand am ajuns la Lacul Mic, o tanara se
plimba singura pe dig. “Sa nu veniti singura-n padure, doamna” imi zice vecinul
grijuliu.
“De ce, nea Dumitre? Ca doar nu ma manca lupii” i-am raspuns imediat. “Acum vreo doi ani, un nenorocit a omorat o fata aici. A violat-o si-a legat
niste bolovani de ea si-a aruncat-o-n lac. Vara, cand e liniste si luna e mare
sus pe cer, o auzi plangand si tipand prin padure. Bantuie pe potecile din jurul lacului. Am
venit cu nevasta intr-o noapte la pescuit, sa tot fi fost vreo 3 noaptea si,
cum stateam noi asa, odata am auzit-o plangand. Bantuie padurea. Si-s si golani
veniti din alte parti pe-aici, bata-i vina”.
“Pai si-ai mei cum sa vina vara aici?”
“Da cine-i lasa singuri, doamna? Imi iau toporul si ma duc io cu ei. Ce, pe dumneavoastra v-am lasat singuri la
lupi si sa va rataciti?”
Se lamurise misterul caci, de cum inchisese poarta, isi
agatase de brat un topor mare cat o zi de post. Cica lupii iesisera si ei la vanat. Cu o zi inainte sa plecam, pe la pranz, trei ulii au venit in picaj simultan si duse au fost trei gaini. Noi am ramas ca la dentist. Dar nea Dumitru a tras niste injuraturi de-a rosit toata ulita!
N-am intalnit fantoma, desi 3
zile la rand am batut cararile pe dealurile din imprejurimi. A patra zi se
anuntase viscol. Ne gandeam cu haz: oare merge vreo caruta din Dognecea pana la Timisoara?
Fusese ger, iar temerea ca bateria avea sa ne lase tocmai acum se dovedise
falsa. Masina a pornit la prima cheie si dusi am fost. Dar am trait un revelion
periculos. E frumos la tara. Nu mai repet faza cu vinul si cu tuica fiarta. Toata
noaptea am auzit vantul cum se imburda in usa vrand sa dea navala-n casa si
pandind pe la feresti. Amintiri de la tara, alta data, cand mai experimentam si
noi putin.