Intotdeauna am admirat femeile
puternice, care au stiut sa faca ceva cu viata lor. Femeile carora destinul
le-a harazit sa-si puna amprenta fata lumii. Femeile care, dincolo de
frumusetea lor interioara, au stiut sa gaseasca frumusetea celor din jurul lor.
Femeia care a marcat destine, a schimbat istorii, a influentat vieti. Rareori
femeile gasesc curajul de a face pasul in fata barbatilor. Nu de teama lor, ci
din dragoste pentru ei. De aceea barbatii singuri au nascocit sintagma "in
spatele fiecarui barbat de succes se afla o femeie puternica", ca o
recunoastere, mai in gluma, mai in serios, a faptului ca succesul sinelui
presupune sacrifciul altcuiva. In timp, in credinta, in afectiune, in
perseverenta, in orice este nevoie! De aceea, admir femeia care gaseste si
forta, dar si obraznicia, de a afirma cu tupeu: sunt la fel de importanta ca si
tine! Poate nu toate reusesc, dar este mare lucru sa incerci. Din 100 de pasi,
99 dintre ei reprezinta incercarea de a reusi. E dpret ca PASUL care a ramas
duce catre victorie sau esec. Dar dupa un asemenea parcurs, calatoria
merita toti banii.
Ei bine, iata un exemplu de femeie
care, dupa opinia mea, a facut diferenta dintre 99 si 100 de pasi! Numele ei
este Frida Kahlo. Frida Kahlo de Rivera s-a nascut la data de 06.07.1907 si a
trait pana la data de 13.07.1954. Botezata Magdalena Carmen Frida Kahlo y
Calderón a fost o pictorita mexicana care ocupă un loc important
în pictura universala. Opera sa, extrem de originală, se situează la
confluența mai multor curente (simbolism, realism,suprarealism, expresionism),
prezentând puternice influențe ale artei indigenilor din Mexic.
Temele sale predilecte au fost autoportretele și durerea care a însoțit-o de a
lungul întregii sale vieți. Tatăl, Carl Wilhelm Kahlo, născut în Pforzheim, Germania,
artist fotograf și pictor totodată, era un emigrant care provenea dintr-o
familie de evrei germano-maghiari. Kahlo si-a trait intreaga viata în Mexico
City, în casa ei, cunoscuta sub numele de Casa Albastră.
Desi s-a nascut in
data de 07 iulie 1910, in certificatul ei de naştere este mentionata ziua de 06
iulie 1907. Kahlo a pretins ca anul naşterii sale coincide cu anul
începutului revoluţiei mexicane, cu naşterea Mexicului modern.
La vârsta de 6 ani, Frida s-a
imbolnavit de poliomielita, care i-a afectat grav dezvoltarea
piciorului drept. Din cauza bolii, piciorul drept s-a atrofiat,
atrăgându-i din partea colegilor de şcoală porecla “Frida, picior de lemn”.
A fost o studenta eminenta, pregatindu-se pentru o carieră în medicină.
Destinul a decis să - l întâlnească cu marele pictor cubist de origine
mexicana, Diego Rivera, și care atât de mult a impresionat-o, încât se
lăuda colegelor sale că o să-i facă un copil acestuia. Atunci avea doar 15 ani,
iar Diego era cu 20 de ani mai mare, fiind deja un pictor consacrat.
La vârsta de 18 ani este victima
unui grav accident de tramvai, incident in care corpul ei este străpuns de braţul
metalic al unui scaun, care-i fracturează coloana vertebrală. Urmează 32 de
operaţii, trei întreruperi de sarcină, amputarea unui picior, corsete de ghips,
tije metalice.
Acesta este momentul in care începe să se preocupe
serios de pictură, în care a inițiat-o tatăl său si de care a
legat-o un puternică afecțiune. Mama ei îi amenajează o cameră cu plafonul
acoperit de o oglindă, pentru a sparge monotonia. Pe un şevalet mic, pe care îl
putea sprijini de genunchi, Frida începe să picteze.
Pictura a ajutat-o să
treacă peste suferințele fizice îndurate, se înscrie în partidul
comunist. Militeaza pentru emanciparea femeilor din Mexic, ea insasi
fiind un exemplu de femeie modernă. Are legături amoroase cu celebra fotografă Tina
Modotti și cu cântăreața mexicană Chavela Vargas. În această perioadă, îl
întâlnește pe celebrul pictor muralist Diego Rivera, militant de stânga și
el. Diego Rivera (1886 - 1957) s-a născut la Guanajuato, Gto, a fost un
comunist activ şi soţul Fridei Kahlo în perioadele 1929 - 1939 şi 1940 - 1954.
Lucrările sale murale ample au
contribuit la dezvoltarea renaşterii murale mexicane. Intre ei se
naste o pasiune mare și în anul următor se căsătoresc. Se stabilesc
în Coyacan, în Casa Azul sau “Casa albastră”, casa părintească a Fridei, în
care aceasta iși va petrece restul vieții și care după moartea sa va deveni
muzeu memorial. Urmează o căsătorie furtunoasă, care durează până la moartea
ei, în 1954. Cuplul divorţează, se recăsătoreşte, infidelităţile şi
răzbunările se ţin lanţ.
Din 1930 urmează o perioadă de peregrinări între Mexic
și SUA, unde Rivera a primit mai multe comenzi. Încearcă să isi construiasca o
familie , sa aibă copii, dar renunță după trei avorturi. In aceasta perioada,
descoperă o legătură amoroasă între Diego și sora sa preferată și hotărăște să
se izoleze, mutându-se pentru cateva luni într-un mic apartament, în care și ea
se arunca in mai multe legături extraconjugale. Totuși atracția
dintre cei doi artiști e mai puternică și în scurt timp cuplul se reface. În
casa lor ajung figuri importante ale vremii, de la André Breton la Troţki, pe
care îl vor găzdui timp de doi ani şi cu care Frida are o aventură.
În 1937 Rivera obține azil politic
pentruTroțky care fusese alungat de Stalin, iar acesta va fi locui,
împreună cu ei, în “casa albastră” din Coyoacán. Intre Frida si exilatul rus
s-a înfiripat o legatură amororoasă, pasională, iar in 1940 Troțky este
asasinat.
Pictura ei devinde din ce in ce mai rafinata. Sub eticheta
suprarealismului, nuantata de naivitati accentuate, pictorita isi transpune in
pete de culoare dramele succesive prin care a trecut. Respinge apartenenta la
curentul suprarealist, chiar daca Paul Eluard si Max Ernst o incadra in elita
acestui curent in trend european.
„Nu mi-am pictat niciodata visele, am pictat
propria mea realitate”afirma Frida. In 1938, Frida are prima expoziție
personală la New York, urmata de alta, in 1939, organizata de
Breton, la Paris. In capitala franceza cunoaște mulți artiști
suprarealiști și apar și noi legături amoroase care dau frâu liber sexualității
sale ambivalente. În 1939 divorțează de Rivera, dar după numai un an se
recăsătoresc. Sănătatea i se agravează , este supusa la șapte interventii
chirurgicale , durerile devin insuportabile pana cand este imobilizată
în pat, încorsetată în metal. Impotriva sfatului medicilor , Frida continua sa
picteze si să militeze pentru aspirațiile sale politice.
Trăiește pentru a-și vedea prima
expoziție în țara natală, la vernisajul căreia a fost adusă cu ambulanța de soțul
său și instalată în patul său cu baldachin. Dupa acest eveniment,
Frida a decedat la scurt timp. Cultura mexicana şi a traditiei
culturale amerindiene sunt importante în munca ei, care a fost uneori
caracterizata ca arta naivă sau arta populara .
Multe dintre lucrarile sale
sunt auto-portrete, fapt explicat chiar de artista "m-am vopsit pentru că
eu sunt atât de des singura şi pentru că eu sunt subiectul cel mai bine
cunoscut." Ea a declarat de asemenea, "m-am născut o căţea... m-am născut
un pictor". Frida apare imbrăcată în costume bărbăteşti sau în colorate fuste şi bluze
tradiţional mexicane, cu sprâncene stufoase, aproape unite şi părul negru cu
cărare pe mijloc, prins aproape mereu în coc. Opera Fridei Kahlo ocupă azi un loc important în pictura mexicană
și mondială. Cele aproximativ 143 de tablouri care o compun se află răspândite
în muzee și colecții particulare din Mexic, SUA și Europa.
Din cele 143 de pânze pe care le-a
semnat, două treimi sunt autoportrete. Autoportretele sale sunt tablouri
ale durerii şi ale victoriei sale în acelaşi timp. Uneori se pictează cu corpul
prins în corset şi străpuns de săgeţi, ca în “Coloana vertebrală ruptă”,
alteori chipul ei devine alegoria suferinţei şi a nevoii de libertate, ca în
“Cerb rănit”, inspirat de povestea Didonei din “Eneida” lui Virgiliu, în
rătăcirea prin pădurea de dincolo de Styx. Impresioneaza “Patul care
zboară”, o aluzie la o naştere imginară, pictată în 1932, despre care Diego
Rivera scria: “Niciodată o femeie n-a pus într-o pânză atâta angoasă şi atâta
durere transpuse în imagini”.
Durerea sa fizica este subiectul
altei picturi, din 1945, “Fără speranţă”, care-o prezintă pe un pat, având în
gură o pâlnie prin care curg durerile, metamorfozate în hălci de carne şi chiar
un cap de mort. In salile de muzeu pot fi admirate 65 de uleiuri, 45
de crochiuri, 11 acuarele, peste 50 de scrisori si 100 de fotografii care o
prezinta pe cea mai valoroasa pictorita a acestui moment in diverse ipostaze.
Kahlo nu a fost doar pictorita extrem de talentata, ci si scriitoare, amatoare
de caligrafie japoneza si o femeie extrem de indragostita de sotul ei Diego
Rivera.
"Frida avea multe dimensiuni, iar aici avem un portret complet al
sau", spune Cristina Kahlo, nepoata artistei . Figura ei severă, cu
sprâncenele îmbinate, devine când o prinţesă Inca, când o indiană tehana,
îmbrăcată cu fuste lungi şi şaluri cu franjuri, ca în “Autoportret cu maimuţă
şi papagal”. Ca şi în cazul lui Van Gogh, de exemplu, ele reprezintă istoria
unei vieţi. Frida Kahlo este considerată “icoana eliberării femeilor”.
Artista nu
a fost foarte cunoscută în timpul vieţii. Opera ei cucereşte publicul abia în
anii 1980, când Madonna începe să-i colecţioneze tablourile, Jean-Paul Gaultier
îi dedică o colecţie inspirată din stilul “prinţesa inca”, numele ei este dat
unor păpuşi şi unei mărci de tequila.
Cea care îl impresionase “până la lacrimi” pe Kandinski, îi entuziasmase pe Yves Tanguy şi pe Juan Miro şi căreia Picasso îi făcuse cadou o pereche de cercei din fildeş devine imaginea cel mai bine vândută din Mexic, după Fecioara din Guadalupe. În 2007, Dolores Olmedo scoate la lumina peste 20.000 de documente , reprezentand crochiuri, cărţi adnotate, fotografii despre cuplul Diego Rivera-Frida Kahlo. Ele au fost lăsate prin testament de Rivera unei vechi iubite, Dolores Olmedo, pe care a regăsit-o după moartea Fridei şi care i-a devenit, în ultimii ani de viaţă, mecena şi confidentă.
Tot la rugămintea
lui, Dolores Olmeda a cumpărat un mare număr de lucrări în vederea organizării
unui muzeu Rivera şi 25 de pânze ale Fridei Kahlo, scoase la vânzare de un colecţionar
al artistei. Madona şi Salma Hayek au concurat pentru întruparea Fridei pe
ecran. În 2002, Julie Taymor a regizat un film biografic dedicat artistei,
intitulat "Frida", cu Salma Hayek în rolul principal, atrăgând un şi
mai mare interes asupra vieţii şi operei sale. Intreaga sa creatie, pe care
André Breton o compara cu “o panglică înnodată în jurul unei bombe”, ilustreaza
toate durerile si căderile ei si se reflecta in pasiunea cu care si-a trait
viata în lupta cu destinul.