“ E mult prea puţină dragoste pe
lume!” Martha Bibescu
Nu pot sa afirm ca sunt o feminista
convinsa, dar , daca ar fi sa ma caracterizez in cateva cuvinte, as afirma ca
sunt o fire curioasa, motiv pentru care mi-am bagat nasul in multe file de
istorie, completate de devorarea a pagini intregi de literatura. Un lucru m-a
frapat de-a lungul timpului, ca, de majoritatea atentiei, s-au bucurat barbatii
si mai putin femeile care au facut cariera in Romania. Si atunci am inceput sa
le caut cu inversunare, in speranta ca voi descoperi povesti care merita
povestite. Aceasta este una dintre ele, povestea unei femei care a intrat cu
gratie in politica si literatura si care a beneficiat de recunoastere dincolo
de hotarele tarii, dar nu si in tara sa natala. Aceasta este povestea Marthei
Bibescu, asa cum o stiu si incerc sa v-o povestesc si voua. O poveste marcata
in egala masura de politica si literatura, de iubiri eliberate de
conventiile asumate prin casatorie si anturaje in care a interactionat cu
oameni de exceptie din perioada respectiva.
Martha Lahovary , viitoarea Martha
Bibescu, s-a nascut in Bucuresti, pe 28 ianuarie 1889 si făcea parte din
cele mai vechi și mai renumite familii românești , cu tradiție politică,
diplomatică și culturală. Mama sa, Smaranda ( Emma ) Mavrocordat, se
tragea din ramura moldoveneasca a domnitoruluiConstantin Mavrocordat, iar tatăl
scriitoarei, Ion N. Lahovary a avut o lunga cariera ca ministru al României la Paris, ministru
de externe și președinte alSenatului. Christopher Birdwood, lord Thomson
of Cardington, un personaj care a iubit-o dincolo de uitarea de sine pe Martha
Bibescu, spunea ca era deosebit de frumoasă, o femeie bogata atat spiritual,
cat si material- ”toate la un loc pentru o singură fiinţă sunt un păcat de
neiertat”.
In anul 1905, pe cand avea 17
ani, ea s-a casatorit cu prințul George Valentin Bibescu, nepotul
fostului domn al Munteniei, Gheorghe Bibescu. Tanarul ei sot era , de asemenea,
un barbat frumos, incapatanat si egoist, cu o avere impresionanta, capricios,
rasfatat si adorat peste masura de o mamăposesiva, infidel, pe care
Martha l-a descris ulterior: ”A crezut toată viaţa că e suficient să existe
pentru a fi iubit, nu i-a trecut niciodată prin minte să ofere şi el ceva în
schimb.” Casatoria lor a fost rodul unei pasiuni inflacarate si
scurte, dar care i-a oferit Marthei independenta si o situatie materiale
confortabila.
Ea si-a facut astfel intrarea într-o
familie princiară, din care mai faceau parteAna-Elisabeta Brâncoveanu, contesa Ana
de Noailles și Elena Văcărescu. Prin aceasta alianta, Printesa se
inrudea direct cu urmasii imparatului francezNapoleon Bonaparte, mai
exact cu o nepoata a acestuia, Valentina (soacra Marthei Bibescu), a carei
bunica, frumoasa
Emilie-Louise-Marie-Françoise-Josephine de Pellapra, fusese una dintre iubirile
ilustrului imparat. Valentina, cãsãtorita în 1861, la 22 de ani, cu
prinţul Paul de Bauffremont, colonel de carierã, a trait o pasionantã poveste
de dragoste cu prinţul român George Bibescu cu care de altfel s-a si casatorit
ulterior, fara sa fie divortata de primul ei sot. Din mariajul lor a rezultat
„prinţul aerului” George Valentin Bibescu, fondatorul aviaţiei romanesti,
viitorul sot al Marthei. Aceasta imperiala inrudire a fost acreditata prin
lucrarea sa “O fiicã necunoscutã a lui Napoleon” (1922), apãrutã în francezã la
Flammarion şi în englezã la New York, Charles Scribuer’s Son”, roman
care a fost publicat la implinirea a o sutã de ani de la moartea
importantului personaj istoric. Autoarea a descris intr-o maniera sensibila
episoade din viaţa şi activitatea lui Bonaparte, aventurile Emiliei
de Pellapra, amanta lui Napoleon; au fost detaliat prezente doamna Taillien,
prinţul Joseph de Chimay , contesa Walewska şi fiul sãu contele Walewsky
ş.a. Relatarile istorice s-au oprit si asupra Valentinei de Riquet,
contesã de Caraman-Chimay, devenitã prinţesã Bibescu, nãscuta la Ménars, la 15
februarie 1839 şi decedata la Bucureşti, in 15 august 1914. Autoarea romanului
mentiona ca parintii soacrei sale au fost prinţul de Chimay şi Emilie Pellapra,
al cãrei tatã natural este considerat Napoleon I. Mama soacrei sale purta
acelasi nume ca si bunica sa, Emilia, şi era originarã din Lyon.
Aici ar fi „vãzut-o pentru prima oarã împãratul, a dorit-o şi, pentru scurt
timp, a iubit-o”. Amandoi erau casatoriti atunci , dar atractia a fost atat de
mare intre imparat si tanara lyoneza, incat la 11 noiembrie 1806 s-a nascut
„mica Emilia”. Cei doi s-au intalnit, în secret de mai multe ori, în diverse
localitãţi precum: Tuilleries (1808), la Saint-Cloud, Caen. Spre deosebire de
alţi copii din flori ai lui Napoleon, împãratul nu si-a cunoscut
niciodatã fiica. El a mai avut doi fii: unul din cãsãtoria cu arhiducesa de
Austria Marie-Louise (1810) care nu va avea nimic din grandouarea si
impetuozitatea ilustrului sau tata, iar celalalt, contele Alexandru Walewski,
rodul iubirii cu contesa polonezã Walewska, care va ajunge ministru de externe
al lui Napoleon al III-lea, calitate în care va sprijini Unirea Principatelor
de la 1858 şi pe Alexandru I. Cuza. Totuşi, se pare cã frumoasa lyonezã l-a
iubit cu adevãrat pe Napoleon, din moment ce, în 1815, la întoarcerea lui de pe
insula Elba, s-a deghizat în ţãrancã si a iesit in calea lui Napoleon doar
ca sa il vada, in vreme ce soţia sa Marie-Louise a trecut cu indiferenta peste
acest episod.
La publicarea
romanului, cu o prefaţã semnata de Frederic Masson, membru marcant al Academiei
Franceze, acesta mentiona: „Prinţesa Bibescu, nãscutã Lahovary, m-a rugat sã
prezint aceste scurte memorii în faţa publicului, în amintirea bunicii soţului
ei. Alegerea ei cade asupra mea deoarece într-una din cãrţile mele Napoleon şi
Femeile existã o aluzie la eroinã, mai degrabã la mama ei. Am menţionat-o pe
Mme. Pellapra, a cãrei fiicã, subiectul acestor memorii, a fost mai întâi
Contesa de Brigode şi apoi Prinţesa de Chimay şi fãrã a afirma expres cã Mme
Pellapra a devenit mamã, am remarcat cã ea a atras atenţia lui Napoleon”. Martha
era foarte mandra de ascendenta napoleoniana a familiei sale, motiv pentru care
nu facea nici un secret din aceasta si vorbea cu mare placere despre acest
subiect in cercurile politice din tara sau strainatate pe care le frecventa.
Valentina Bibescu explica in putine cuvinte episodul: „Bunica mea era foarte frumoasã,
iar împãratul cãlãtorea foarte mult!” , dar Martha , in expunerile
sale, evoca asemãnarea fizicã a soacrei sale, cu Napoleon şi se mândrea cu
faptul cã, printre bijuteriile de familie moştenite de la aceasta, se
gãseau o brãţarã grea din aur, încrustatã cu briliante, smaralde şi rubine pe
care Emilie Pellapra o primise în dar de la Napoleon, precum şi un diamant pe
care Las Cases i l-a adus din Sfânta Elena. Printre dovezile de necontestat ale
apartenentei familiei sale la familia imperiala era evocata o cocardã
tricolorã: roşie, albastrã şi albã pe care Napoleon ar fi purtat-o în bãtãlia
de la Austerlitz, avand pe ea vulturul imperial. Valentina de Chimay-Bibescu
i-a încredinţat Marthei şi memoriile mamei ei, fiica lui Napoleon, precizând
într-o scrisoare, în modul ei original: „Le las nurorii mele, pentru cã e cea
mai puţin proastã din familie”. Valentina, venita din Franta aristocrata,
acceptase Bucureştiul ca un surghiun inevitabil, unde a trebuit sã
supravieţuiascã. In memoriile sale, ea nota: „România: fructe fãrã gust – flori
fãrã parfum – femei fãrã ruşine. Românii: hoţi, mincinoşi, guralivi, lãudãroşi,
leneşi şi vicioşi”. Şi totuşi a trait şi a murit in mijlocul
romanilor pânã în 1914,cand a fort dusa si ingropata la Ménars, în
Franţa.
Deoarece
sotul Marthei a abdicat la 1848, scriitoarea a
devenit ulterior prințesa Bibescu. Dupa nasterea fiicei, cei doi soti au
decis sa duca vieti separate, chiar daca nu au divortat niciodata, fapt care a
fost des si intens mediatizat de presa de scandal din tara si strainatate. Desi
nefericita in casnicie, Martha promisese soacrei sale aflata pe patul de
moarte , ca nu va divorta niciodata de fiul pe care aceasta il venerase
toata viata si care inchisese ochii in fata tuturor viciilor
lui.
La 17 ani, tanara printesa s-a
indragostit de varul sotului ei, Emanuel Bibescu, un om inteligent
si cu mult bun simt, un caracter frumos si adeptul unor valori morale
ireprosabile, pasionat de arta şi arhitectura, prieten cu Marcel
Proust. Acesta a respins iubirea tinerei sale verişoare, atrasa de firea
lui enigmatica, si a indemnat-o permanent la moderatie si
cumpatare. Din aceasta dureroasa experienta, Martha a inteles ca e mai usor să
se facă iubită decat sa caute in permanenta un barbat care sa ii
merite iubirea.
În 1909, prinţul Wilhelm, moştenitorul
tronului Germaniei s-a indragostit atat de tare de sotia lui
George Valentin Bibescu , incat i-a scris acestuia, cerandu-i permisiunea sa
corespondeze cu „cea mai frumoasă şi mai inteligentă femeie din România”.
Flatata de atentia lui, dar niciodata indragostita de el, Martha a transformat
acest moment din viata ei intr-un simplu reper: trecerea
pe sub poarta Brandenburg in masina printului.
În 1908, Emanuel Bibescu i-l
prezintă pe Charles Louis de Beauvau Craon, cel care avea să devina primul bărbat
care i-a marcat cu adevarat viata. Barbatul frumos, inalt, cu ochi albastri,
cult, manierat, cu origini nobile si maniere perfecte, îi va marca existenţa
prin lipsa de rezerve, modul direct in care actiona, care prelua fara efort
initiativa. El a fost declansatorul unei pasiuni nebanuite in
inima printesei tanara printesa. Charles Louis a indemnat-o sa
ceara divortul, moment in care Martha a trebuit sa aleaga intre poziţia de
femeie înşelată sau de a deveni sotia unuia dintre cei mai ravniti barbati din
Franta, dar blamata din punct de vedere social de cercurile aristocratice din
ambele tari. Dezorientata si ravasita de presiunile exercitate de mama
iubitului sau, care o soma sa se decida cu privire la viitorul lor comun, cu o
soacra care o implora sa nu-si abandoneze caminul conjugal si sotul, cu un
partener care o ameninta cu sinuciderea si un sot care nu arata decat
indiferenta, Martha s-a retras o vreme la o mânăstire din Alger unde stareţă
era prinţesa călugărită Ioana Bibescu.In aceste imprejurari a aflat ca George a
cumpărat domeniul Mogoşoaia, locul pe care ea şi l-a dorit intotdeauna, pe care
i l-a oferit cadou ulterior, că lui Charles Louis i s-a găsit o soţie, motiv
pentru care nu a mai incercat niciodată să-l părăsească pe
George.
In aceasta perioada tulbure, in
viaţa Marthei a intrat Christopher Birdwood, ataşat militar
la legaţia Marii Britanii, omul a carui iubire a vindecat-o de toate relele
experientelor trecute. Romantic, usor idealist, dar plin de tact, calm,
echilibrat si disciplinat, tanarul a avut rabdarea de a-i oferi Martha ragazul
să se vindece. Pentru prima data in viata ei, cineva stia cum sa aplice masura
vorbelor si faptelor conform cu asteptarile ei. Pe toată perioada desfasurarii
războiului, ea l-a avut alaturi, cand era acuzata de spionaj. Anul 1917
este marcat de sinuciderea lui Emanuel , fapt care a provocat Marthei multa
suferinta si despre care a scris : „El m-a învăţat să am sentimente. Nu
avusesem decât idei”.
Desi a avut o perioada in care viata
pariziana ii acceptase relatia sentimentala cu Charles Louis ,
devenit lord Thomson of Cardington, in 1923, fostul soţ alscriitoarei
Colette,
Henry Bertrand Leon de Jouvenel, a facut o pasiune
pentru Martha, care a facut imprudenta sa ii raspunda in egala masura. Un
vulcan de energie in miscare, un maestru desavarsit al cuvîntului si
manipularii, agresiv, ambiţios şi egoist, acesta era cunoscut in
cercurile aristocratice ca un celebru vânător de femei. Legătura lor a durat
trei ani furtunoşi, timp in care Martha a trebuit sa suporte infidelităţile
noului partener. Aceasta relatie a facut-o mai toleranta, i-a potentat
latura feminină şi i-a atenuat din arogantă.
Martha Bibescu a fost mamă la nici 17 ani, a
născut o fetiţă care a fost singurul ei urmas. Fiica ei s-a numit
Valentina, după numele bunicii dinspre tată, şi a crescut alaturi
de mama sa. Desi nu a fost apropiata de fiica sa in anii copilariei,
soarta i-a dat prilejul să se revanşeze. Dupa instalarea
comunismului, aproape 8 ani s-a chinuit Martha să isi scoată din
ţară fiica şi ginerele, aflaţi în arest fortat la domiciliu! Atunci
si-a vandut faimoasele smaraldele Bibescu, tablouri purtând
semnături valoroase, toate bunurile de valoare cu care reusise
sa plece din tara. In 1956 a reuşit să-i scoata din tara impreuna cu
cei doi copii, dar Martha nu mai avea nimic în afara talentului ei. A
continuat sa susţina conferinţe şi sa scrie, deoarece erau singurele surse de
venit necesare întreţinerii celor doi nepoţi la şcoală şi a Valentinei care era bolnavă.
Frumustetea tineretii sale i-a
facilitat accesul la Casa Dior, a cărei imagine a fost timp de decenii,
casa de moda care a creat special pentru ea fastuoasele tunici, lungi până în pământ.
Oamenii de cultura romani sunt de
parere ca Martha Bibescu este una dintre cele mai importante
pesonaje feminine ale culturii romanesti, alaturi de contesa Ana de
Noailles, Elena Vacarescu (iubirea de-o viata a regelui Ferdinand) si Iulia
Hasdeu, toate pesonaje feminine „cu sange albastru”care au onorat cultura
romaneasca prin inteligenta lor sclipitoare. Martha , ultima
aristocrată veritabilă a literaturii europene, a beneficiat de o
educatie aleasa, a calatorit alaturi de sotul sau, printul George
Valentin Bibescu, insarcinat diplomatic, in Persia, iar la
intoarcerea in Franta publica prima sa carte: Les Huit Paradis (1908), lucrare care a
primit premiul Academiei Franceze in anul 1908. Volumul a deschis seria
unei opere impresionante care a dat masura cunostintelor sale vaste,
dar si dovada unui talent literar de exceptie.
A scris romane autobiografice,
romane istorice, in care a evocat viata si cariera unor personalități din
trecut sau contemporane, note de călătorie, versuri, poeme în proză, eseuri,
cugetări, corespondență, o serie de biografii istorice, semnate, în mare parte,
cu pseudonimul Lucile Decaux. In timpul ocupatiei germane a condus un spital
pentru răniți la București si a furnizat informații Guvernului român
refugiat la Iași. Zoe Bengescu, nepoata lui Titu Maiorescu, nota la 1
noiembrie 1918: "La spital am fost foarte îngrijorate în ultimele
zile din cauza arestării Marthei Bibescu, directoarea noastră. Pare o afacere
misterioasă […]. Este o mare comediantă. Două lucruri sunt certe – e foarte
frumoasă și foarte inteligentă, restul depinde de timp, de împrejurări
[…]." Ea a fost martora si participant activ a multor evenimente cruciale
din istoria poporului roman: primul război mondial, actul reîntregirii , a
luptat contra bolșevismului. În 1945, dupa victoria Aliatilor, Martha
Bibescu a parasit Romania si s-a refugiat în Anglia.
Zece ani mai tarziu, a devenit
membră a Academiei Regale de limbă și literatură franceza din
Bruxelles, în fotoliul pe care îl ocupase contesa Ana de Noailles.
A avut sansa de a-l cunoaste
personal pe prozatorul Marcel Proust, iar aceste
întâlniri au fost evocate în volumul „ Au bal avec M. Proust/ La bal cu M.
Proust”. S-a stins din viață la Paris, in 28 noiembrie 1973 si a
fost inmormantata alaturi de Ana, contesa de Noailles, in cimitirul
Père-Lachaiseunde se afla cavoul familiei Bibescu. Desi nascuta in
Romania, Franta a stiut cum sa si-o insuseasca. Pe piatra de mormânt sta
scris epitaful ca o sentinţă: scriitoare franceză.
Opera sa cuprinde lucrarile: „Les
Huit Paradis / Cele opt raiuri” (1908), „Isvoru, Le Pays de Saules / Izvor, țara sălciilor” (1923), „Le Perroquet Vert
/ Papagalul verde” (1923),
„Le destin du lord Thomson of Cardington / Destinul lordului Thomson
Cardington” (1927),
„Au bal avec M. Proust / La bal cu M. Proust” (1928), „La Vie d'une
amitié ... / Viața unei prietenii ...” (1951 - 1957), „Le Confesseur et
les poètes / Confesorul și poeții” (1970), „Échanges avec Paul Claudel / Corespondența cu Paul
Claudel” (1972),”Le
perroquet vert / Papagalul verde „, 1924, „Catherine-Paris„ (1927), „Une victime
royale, Ferdinand de Roumanie / O victimă regală, Ferdinand de România” (1927), „Noblesse de robe /
Noblețea robei”( 1928),
„Royal portraits / Portrete regale” , „Croisade pour l’anémone / Cruciadă
pentru anemonă” (1931),
„Le rire de la Naïade / Rîsul naiadei”(1935) etc. În 1954,
Academia Franceză i-a acordat Marele Premiu de Literatură pentru întraga operă,
iar un an mai târziu, Academia Regală de Limbă şi Literatură Franceză a Belgiei
a ales-o ca membru. În 1962 primit Legiunea de Onoare, momentul sau
de glorie maxima, asteptat timp de 30 de ani.
Prestigioase figuri literare
europene au scris elogios la adresa printesei Martha Bisescu. Astfel,
poetul Rainer Maria Rilkementiona: „Admirația mea pentru prințesa
Bibescu era definitivă de când îl cunoscusem pe al ei Alexandru Asiatique; dar
în intuiția ei de mare poet a reușit să stabilească una dintre cele mai profunde
continuități umane“, in vreme ce Max Jacob sustinea: „Sunteți un mare
scriitor.“ François Mauriac, uimit de talentule ei inconfundabil, o apela
uimit: „Cine sunteți dumneavoastră? Cea mai admirabilă inteligență de femeie pe
care o cunosc. Ați scris cărți mai importante decât acest «Bal»; dar nu este
vreuna care să mă miște mai mult.“ In vreme ce Tudor Ionescu scria:
„Întreaga ei operă, ajunsă astăzi la dimensiuni considerabile (peste 30 de
volume), se subordonează dorinței de a retrăi, de a imobiliza în cuvinte, în
aceste «capcane ale ideilor», cum le numește Sartre, clipa nestatornică, ființa
umană asemenea clipei. La cumpăna vârstelor, afirmase că scrie de teamă să nu
uite viața. Este expresia unui altruism mișcător și totodată aceea a unui
egoism înverșunat, a unei avariții sentimentale. Maestră necontestată a
portretului literar, dată fiind precizia notației sale psihologice, spiritul de
observație și suplețea condeiului, Martha Bibescu a fost aleasă pentru a
ilustra în manualele franceze această specie literară.“ Criticul Șerban Cioculescu o caracteriza astfel:
„Cunoscută și sub numele de Lucile Decaux, cu care a semnat o serie de
biografii istorice, Martha Bibescu a scris aproape patruzeci de cărți, a
colaborat la un număr mare de reviste, a răspuns la o serie de 17 emisiuni la
Ora Culturii Franceze, a fost membră a Academiei Regale din Bruxelles, în
fotoliul pe care-l ocupase contesa de Noailles, a dus o intensă viață literară
și mondenă, cucerind prin frumusețea, inteligența și talentul ei numeroase
admirații. A păstrat până la urmă nostalgia după «țara sălciilor» și amintirea
prieteniilor lăsate în țară.“
Regina Elisabeta a Romaniei a remarcat inteligenta si
talentul Marthei Bibescu si i-a propus sa pozeze pentru o serie de picturi de
la biserica din Curtea de Arges. Astfel, Martha a facut cunostinta cu perechea
mostenitoare a tronului, Ferdinard si Maria. Desi cu ferdinant a avut o relatie
cordiala, doua personalitati puternice , Martha si Principesa Maria, nu aveau
sa lege prietenii de lunga durata impreuna. Cert este fapul ca amandoua au
desfasurat o propaganda care a trecut toate barierele permise din punct de
vedere politic in favoarea intrarii Romaniei in razboi la 1914 alaturi de
Anglia si Franta si au avut un rol esential in combaterea
simpatiilor pro-germane. Astfel, Martha descrie pe larg in jurnalul sau rulul
pe care l-a avut printul mostenitor al tronului Germaniei, prezentandu-l ca pe
un facator crucial in istoria nationala, prin influenta pe care a exercitat-o
in interesul tarii noastre. Despre iubirile ei s-au scris pagini intregi in
care au curs rauri de cerneala. Un alt personaj marcat in randul iubirilor sale
perene este Charles-Louis, print de Beauvau Caron, personaj pe care
Martha Bibescu l-a cunoscut la Paris. O alta relatie sentimentala
este cea cu regele Spaniei, Alfons al XIII-lea. Lordului Christopher Thompson
ii va dedica o biografie romantata, deoarece a fost unul dintre barbatii care
i-au marcat viata si personalitatea. El a fost o prezenta constanta in
palatul de la Mogosoaia, in timpul primului Razboi
Mondial. Acesta venise in Roamania cu misiunea de a determina semnarea aliantei
romano-anglo-franceze, dar a sfarsit prin initierea Marthei in arta
spionajului. Statutul sau i-a permis Marthei accesul la dineurile
unde erau invitati liderii regimului nazist din Germania, avand astfel
posibilitatea de a transmite informatii vitale guvernului aflat in functiune,
dar care era exilat la Iasi. In toata aceasta perioada, a scris foarte
mult. A fost publicata lucrarea “Catherine, Paris”, premiata de Academia
Franceza, “Papagalul verde”, dar si “Katia-demonul albastru” care a
avut un succes rasunator si a fost ulterior ecranizata. Trebuie
mentionata corespondenta pe care a avut-o cu Paul Claudel si cea cu abatele
Mugnier.
Instaurarea regimului comunist in
Romania si intrarea tancurilor sovietice in tara a avut loc in timp ce Martha se
afla inca la Mogosoaia, palat care ii va fi confiscat impreuna
cu celelalte proprietati ale sale.
Palatul lui Brâncoveanu de la
Mogoşoaia, care a fost refăcut din ruine decatre prinţesă, a fost
preluat de reprezentantii noii puteri „populare"si folositîn
general pentru filmarile productiilor istorice cu vadinte mesaje
patriotice in sustinerea noului regim instalat la putere. Acesta a fost
momentul in care, uzand de un pasaport britanic, la scurta vreme dupa
instalarea guvernului Petru Groza, a parasit Romania avand ca destinatie
Anglia, dar oprindu-se in final la Paris. A continuat sa protesteze fara de
cursul politicii din tara si fata de regimul abia instaurat, motiv pentru care,
in anul 1963, a fost desemnata in postul de consilier al preşedintelui
francez Charles de Gaulle în problema românească, fapt legiferat ca un act
de recunoaştere publică a eforturilor sale constante depuse in favoarea
Romaniei. Vorbind limba franceză in mod
fluent, ea si-a jucat rolul in diplomaţia romaneasca si a continuat
sa fie vocea protestatara a romanilor fata de instaurarea comunismului. Ca
reprezentant al tarii ,dincolo de hotarele ei, si-a pus amprenta personala
in literatură şi, în general, in „lumea bună“ a Europei interbelice.
Prinţesa Martha Bibescu a avut distincţie aristocratică, charismă şi inteligenta
in viata culturala şi politica intr-o Europa interbelica, macinata de
razboi.
Nu pot finaliza acest material fara a mai face o precizare. Palatul
Mogosoaia (sau conacul Mogosoaia cum i se mai spune) ramane un simbol al
Brancovenilor. Desi prima atestare a acestui edificiu dateaza din 24
aprilie 1598, in 1702 apare pentru prima data mentionat cu numele de
Palatul Brancovenesc de la Mogosoaia, care a fost ridicat de
domnitor pentru fiul sau, Stefan. Dupa 100 de ani de la asasinarea voievodului
in care lacasul se transforma intr-o ruina, aceasta intra in posesia familiei
Bibescu, urmasi ai Brancovenilor. Principele Nicolae Bibescu s-a ocupat de
renovarea conacului si a adaugat vila Elchingen, in onoarea sotiei
sale Helene d`Elchingen. In 1912, George Valentin Bibescu daruieste intreg
domeniul sotiei sale, Martha Bibescu , iar palatul capata forma pe care o
cunoastem astazi.
Palatul Brancovenesc este o creatie arhitecturala unica in care
elementele decorative bizantine si cele renascentiste italiene se imbina
perfect cu cele specifice arhitecturii muntenesti. Palatul are 8 incaperi,
organizate astfel: parterul pentru slugi si etajul
destinat stapanilor. In sala mare se afla tronul domnesc, sculptat in lemn
aurit. Podeaua este acoperita cu mozaic din foita de aur, puternic deteriorat
din pricina placii de ciment care l-a acoperit timp de jumatate de
secol in perioada comunista.
Trebuie mentionat pridvorul romanesc si cu turnulete domnesti, care
gazduieste sub bolta o mare vatra de caramida. Aici se preparau bucate alese
care erau servite distinsilor meseni. Turnul cu foisor, sustinut de opt coloane
de piatra cu capiteluri corintice, lasa privitorului posibilitatea de a
admira curtea interioara .
Camerele amplasate la etaj au deschidere catre lac, unde se
afla o loggie cu sase coloane din piatra sculptata cu ghirlande de frunze si o
balustrada ce poarta stema tarii Romanesti – vulturul cu aripi desfacute
purtand crucea in cioc.
Pe domeniu a fost ridicata biserica cu hramul Sfantului Gheorghe de
insusi Constantin Brancoveanu si sfintita in septembrie 1688. Sub o
lespede de marmura, aici isi doarme somnul de veci George Valentin Bibescu. Desi nu are turla, ctitoria se deschide cu un superb pridvor
pe 8 coloane. Domeniul are o istorie controversata: a fost resedinta domneasca
a lui Brancoveanu, han pentru turci, adapost pentru Tudor
Vladimirescu si pandurii sai, palat al prostituatelor in timpul cand
a apartinut urmaselor lui Nicolae Bibescu, loc de creatie pentru
Martha Bibescu care a fost profund atasata de acest loc.