Astazi lansez o provocare intrebandu-va care este
legatura dintre familia Tarului Nicolai al II-lea, Regina Maria si Casa de
parfumuri Houbigant? Daca este sa o luam in ordine cronologica, atunci incepem
povestea din Parisul secolului 18, mai exact din timpul domniei lui Ludovic al
XVI-lea. Chiar si asa, tot trebuie spus ca Ludovic al XIV-lea reinnoise “Carta
Parfumierului” prin care impunea pentru orice parfumier un stagiu de 4 ani si
alti 3 sub indrumarea directa a unui maestru, inainte de a fi acceptat in
Breasla Maestrilor Parfumieri.
Cu toate astea, in anul 1775, Jean Francois
Houbigant avea doar 23 de ani si era parfumier, gantier (vanzator de manusi
parfumate) si confectioner de cosuri de nunta si buchete de mireasa. El si-a
deschis un magazin pe strada Faubourg Saint-Honore care se numea “A la
Corbeille de Fleures” (La cosul cu flori). Pe rafturile magazinului se aflau apa
de toaleta, pudre de fata, pomezi pentru albirea tenului, parfumuri si farduri.
Madame de Pompadour cheltuia un milion
de franci pe an in cosmetice, iar celelalte aspirante la statut de amanta oficiala
a regelui, scandaloasa Ninon de Lenclos, cea
poreclita Mademoiselle Libertine (careia ii apartin cuvintele “O femeie care a
iubit doar un singur barbat nu va cunoaste niciodata dragostea adevarata”), si
Madame Du Barry – ultima amanta a Regelui Ludovic al XV-lea, nu se lasau nici
ele mai prejos.
Iar exemplul lor era urmat de nevestele tuturor nobililor si clericilor
francezi. In 1775 personaje renumite din crema nobiliara pariziana isi ridicau mici palate intr-un nou
cartier, Faubourg Saint-Honore, iar Houbigant a vazut imediat
oportunitatea si si-a deschis un magazin aici, in nasul celor care
imparteau puterea si risipeau averea.
Succesul lui a stimulat concurenta si educatia amatorilor de cosmetice din randul nobilimii de la Curtea regala franceza. Asa au aparut case noi, Merveilleuses si Muscadins, dar Houbigant si-a pastrat cota de piata si s-a identificat cu aristocratia care l-a iubit si apreciat.
Succesul lui a stimulat concurenta si educatia amatorilor de cosmetice din randul nobilimii de la Curtea regala franceza. Asa au aparut case noi, Merveilleuses si Muscadins, dar Houbigant si-a pastrat cota de piata si s-a identificat cu aristocratia care l-a iubit si apreciat.
In 1829, Jean Francois a
creat special pentru Printesa Adelaide d’Orleans parfumul “Quelque Flores
Royale”, un amestec de arome florale atat de apreciat de toate femeile elegante
si stilate ale Europei pana in zilele noastre.
Acesta se afla pe culmile
succesului, devenind furnizor atat al reginei Victoria a Angliei, cat si al multor case
regale de pe batranul continent. “Eau D’Houbigant” avea sa devina parfumul pe
care il foloseau toate Curtile regale ale Europei.
Parfumul a fost apreciat de catre Regina Maria Antoaneta, Regina
Victoria a Marii Britanii, de Napoleon al II-lea si imparateasa Eugenie, de Regina
Maria a Romaniei, Regina Olandei, Printesa Mathilde si lista continua.
In 1900, in plina La Belle Epoque ,
parfumul “Ideal” inregistra cereri spectaculoase.
“Violette Pourpre” a fost
lansat in 1907, urmat de “Couer de Janette”.
Casa Houbigant si-a pastrat titlul
de cea mai mare parfumerie frantuzeasca pana cand a inceput cel de-al Doilea
Razboi Mondial.
Ati crede ca lumea este mare si greu se pot incrucisa
destinele regale. Maria Alexandrovna, fiica Tarului Alexandru al II-lea, a fost
petita de catre Regele Carol I al Romaniei in 1867, dar ea a ales sa se marite
cu Printul Alfred, duce de Edinburg si avea sa o nasca in 1875 pe Missy, cea
care avea sa devina Regina Maria a Romaniei. Mama ei plantase in gradinile
Palatului San Antonio din Malta un strat imens cu violete rusesti care inmiresmau gradinile.
Maria n-a uitat niciodata mirosul lor si, de fiecare data
cand s-a intors acolo, a adulmecat cararile care ii conduceau pasii catre
stratul cu violete. Cand s-a maritat cu Ferdinand de Romania, doamnele de
onoare ale soacrei sale, Regina Elisabeta, au invatat-o sa isi prepare parfumul
de violete si l-a purtat cu ea in amintirea mamei sale si a copilariei
petrecute la Malta. Regina si-a adus florile preferate inclusiv in gradina
castelului din Sinaia, cat si in palatul sufletului ei, la Balcic. Dar Regina
Maria a fost intotdeauna o femeie cocheta. Ea aprecia noile tendinte in industria
cosmetica si a parfumurilor care incepuse sa cucereasca Europa si America.
Ea
insasi a promovat parfumurile Houbigant in Europa de est, iar testimonialele
sale au fost preluate de presa mondena europeana. Regina marturisea in
memoriile sale: “Viata mea a fost intensa si plina, experientele mele diverse
si cu siguranta deloc serbede, chiar daca lumina si umbra s-au jucat mereu cu
ea. A fost viata unei femei care n-a uitat niciodata ca este femeie”.
In 1912, Houbigant dadea lovitura cu primul buchet
floral al parfumeriei care ii purta numele. Parfumul se numea “Quelque Flores
Royale” si printre cei care s-au indragostit de aromele sale a fost inclusiv
poetul german Rainer Maria Rilke.
In 1923, Regina Maria a devenit imaginea
Casei Houbigant, promovand parfumurile “Quelques Fleurs” si “ Mon Boudoir” . Regina Maria a fost primul cap incoronat care si-a folosit
imaginea pentru promovarea unor produse, intrand astfel in istoria publicitatii
mondiale.
Ca o paranteza, un an mai tarziu, tot ea avea sa promoveze cremele Pond’s, ocazie cu
care a realizat primul testimonial din istoria publicitatii. Ea lauda atat
calitatile , cat si beneficiile cremei “Pond’s Cold”, sub sloganul “Imaginea
personala e vitala pentru succes”.
In 1930 a fost lansat pe piata “Etude”, iar in 1941 – “Chantilly”.
Parfum
cu arome orientale, “Chantilly” a fost realizat din arome fructate combinate cu
extracte parfumate de bergamote, trandafiri, vanilie, lamaie, iasomie, ylang-ylang,
mosc, flori de portocali si scoarta de stejar. Dintre toate parfumurile casei Houbigant,
astazi se mai produc
“Lutece”,
“Raffinee” si “Quelques Fleurs”.
Iata cateva dintre cele mai frumoase materiale mai vechi sau mai noi de promovare.