Nicolae C. Ionescu , cunoscut de noi toti ca Nae Ionescu,
s-a nascut la pe data de 4 iunie 1890 (pe stil vechi
si a murit in circumstante ciudate pe 15 martie1940. Nae Ionescu a
absolvit studiile la Facultatea de Litere și Filosofie din
Bucuresti in 1912,
cu specializare in filosofie, dupa care si-a definitivat studiile in Germania,
la Göttingen.
Pe 25 noiembrie 1915 s-a casatorit cu
Elena Margareta Fotino, iar in anul urmator au plecat impreuna in Germania
pentru continuarea studiilor. In 1916, o data cu intrarea Romaniei in razboi, a
fost inchis in lagarul de prizonieri de la Celle-Schloss, Hanovra,
unde a stat inchis pana in august 1917. Primul sau fiu,
Radu, s-a nascut, de altfel, in lagar, la inceputul anului 1917. Cel de-al
doilea fiu, Răzvan, care s-a nascut un an mai tarziu a avut
privilegiul de a se naste in afara lagarului de concentrare. In 1919 a revenit
in tara, dupa ce si-a sustinut lucrarea de doctorat in filosofie Die
Logistik als Versuch einer neuen Begründung der Mathematik (Logistica
ca o nouă încercare de definire a matematicii) la Universitatea din München,
asistat de catre profesorul Bäumker: El si-a dedicat intreaga activitate
carierei didactice si jurnalistice. A fost unul dintre cei mai mari
oameni de cultura romani, meritele sale fiind unanim recunoscute ca
filozof, logician, pedagog si jurnalist. A adunat in jurul sau „generatia de
aur” a culturii romanesti, printre acestia numarandu-se: Mircea Eliade, Constantin
Noica, Mircea Vulcănescu, Mihail
Sebastian, Emil Cioran, Vasile Moisescu, George Murnu etc. Filozoful
Nae Ionescu este cel care a pus bazele unui curent bazat pe valorile nationale
si pe religia ortodoxa, curentul “trairistilor”. Profesor universitar de
mare valoare si gazetar apreciat, Nae Ionescu a fost considerat mentorul unei
generaţii. Dupa moartea sa, opera i- a fost interzisa de catre regimul
comunist, dar toti cei care i-au stat alaturi pe parcursul vietii sale, i-au
perpetuat convingerile si au promovat peste hotare lucrarile sale, ajutand
sa fie publicate in afara tarii.
Printre acestia s-au numarat: Octav Onicescu, Mircea
Eliade, Gh. Racoveanu, D. C. Amzar, Nicolae Ivascu s.a. Filozofia sa s-a
fundamentat pe cateva concepte filozofice: iubirea ca instrument al
cunoasterii, problematica spirituala prin care omul evolueaza prin credinta si
cunoastere, drama mantuirii prin smerenie. Gandirea sa a fost reprezentata de
traditia spirituala a neamului romanesc si realismul unei epoci in care problemele
existentialiste se razboiau cu angoasele personale. Iata ce declara insusi
filozoful cu privire la convingerile sale: „...nu există în chip
normal în istorie feluri individuale, ci numai feluri naţionale de a trăi
cuvântul lui Dumnezeu. De aceea comunitatea de iubire a Bisericii se acoperă
structural şi spaţial cu comunitatea de destin a naţiei. Asta e Ortodoxia”
Din pacate, intregul sau concept filozofic cu privire la ortodoxia romana a
imbracat un ton nationalist, ceea ce l-a apropiat si catalogat ulterior
apropiat al miscarii legionare. Dar Nae Ionescu a avut meritul de a ancora o
intreaga generatie de oameni de cultura in spiritualitatea romaneasca, in
incercarea de a defini si explica religia ortodoxa romaneasca. Cu
toate astea, Nae Ionescu a fost prima data accesibil romanilor din diaspora si
abia dupa decembrie 1989 a fost facut cunoscut si romanilor din tara. El este
mai putin cunoscut datorita picanteriilor din viata sa amoroasa si acestea nu
sunt deloc putine daca ne gandim doar la femeile celebre cu care si-a
intersectat viata: Maruca
Cantacuzino-Enescu , sotia muzicianului George Enescu, Elena Popovici-Lupa si renumita
pianista Cella Delavrancea, fiica cea mare a scriitorului
Barbu Stefanescu Delavrancea. Si cum "rostul" femeii este
sa ia mintile barbatului, nici Nae Ionescu nu a fost scutit de astfel
de drame. Pentru unele dintre ele si-a parasit caminul conjugal, pentru
altele a facut compromisuri personale de neimaginat. Si cu toate astea, de fiecare data s-a
intors la singura femeie care nu l-a parasit niciodata, desi inima lui incetase
sa o mai considere sotie de foarte mult timp. In materialele ramase despre
Nae Ionescu am gasit citate extraordinare care au descris in cuvinte clare si
precise un gen de iubire platonic: . “Am iubit, măi, şi eu o fată, mult de
tot, în tinereţe. Era frumoasă, cum mi se păruse că nu mai văzusem fată pân‐atunci. Şi am dorit‐o. Şi după mai multă
sau mai puţină stăruinţă din partea mea, mi s‐a dat. Nu mai avusesem femeie pân‐atunci! Îţi închipui
oare, ce‐am făcut atunci cu
ea? Am petrecut o
noapte albă. Noapte de care‐mi aduc aminte, ca acum, ca de cea mai mare biruinţă a mea
spirituală! Am petrecut toată noaptea lângă ea, privind‐o cu adoraţie, destăinuindu‐mă şi pradă entuziasmului, fără să mă ating
de ea. Pricepi tu asta?” – asa descria filozoful prima sa idila
sentimentala. Dar barbatul a iubit dintotdeauna femeia, unii doar
cate una, altii le-au iubit la gramada, pe rand, pe care le-au expus ca pe
trofee stanse la gramada. A iubit-o efemer pe Ileana Baston, cu
patima fulgeratoare pe Ştefania Zottoviceanu, cu eleganta
spirituala si curtoazie cavalereasca pe Maruca Cantacuzino, cu
prietenie pe Elena Popovici‐Lupa si cu pasiune devastatoare pe Cella
Delavrancea. N-am inteles daca in toate femeile care i-au marcat viata a
cautat dragostea in acceptiunea sa perfecta si intangibila sau femeia a
fost un reper stabil si etern in sirul lung de incertitudini si intrebari
corora a incercat sa le dea variate forme de raspuns. Indiferent ca e
reprezentat femeia in viata lui, un lucru ramane cert: experientele sale amoroase
au condus catre dureri, catre infrangeri si respingeri. Pe fiecare dintre ele
le-a iubit altfel si fecare a raspuns chemarii lui in felul ei personal. Stefania Zottoviceanu a
fost atrasa de el ca un magnet, iar acest abandon avea sa fie motivul respingerii
ei de mai tarziu.
Excentrica Maruca
Cantacuzino, inalta, supla, capricioasa, snoaba cateodata i-a ranit pe
toti: si pe primul sot, Misu Cantacuzino, pe George Enescu, cel de-al
doilea sot, pe care l-a iubit cel mai mult in viata ei, si pe amantul Nae
Ionescu, mai tanar cu 13 ani decat ea. Se zice ca depresiile si posesiunea
relatiei l-a determinat pe filozof sa o paraseasca 6 ani mai tarziu (despre
relatia ei cu George Enescu si Nae Ionescu am scris un articol special pe blog,
deci nu voi relua subiectul). Un lucru este cert: ca Maruca a fost aceea care
i-a schimbat stilul vestimentar, eleganta acestuia netrecand neobservata, iar
in lumea buna circulau povesti cu privire la hainele, camasile si
batistele lui. La Marea Balcicului, Nae Ionescu s-a indragostit de Elena
Popovici‐Lupa, fata cu
parul rosu si ochii albastri ca marea dezlantuita in furtuna. “Ştii că m‐am făcut marinar?”, ar fi spus Nae Ionescu atunci
prietenilor lui. Se spune ca Elena Popovici‐Lupa
ar fi avut o atitudine protectoare fata de filozof, incercand sa-l apere de
lumea lui, facand lobby pentru publicarea cursurilor lui.
Prietenii se uitau mirati si fascinati la femeia a carei fragilitate
inselatoare era curmata de privirea albastra, taioasa, de otel. Si-atunci se
intrebau ce-avea in plus fata de Maruca nabadaioasa si capricioasa? Era altceva
si acest altceva avea sa o lase si pe Elena in urma lui si sa o
aduca in prim plan pe Cella Delavrancea, o pianista de mare talent,
apreciata si respectata pentru cultura si talentul literar.
In viata lui Nae Ionescu a intrat o
data cu ea caldura, linistea, calmul, lumina. Cella venise cu intregul ei
arsenal: cu clavirul, cu florile aruncate in glastre, cu micile
stauete si portrete rasfirate in locuri de odihna si contemplatie. Doar
biblioteca si cartile dezordonat inghesuite aminteau de Nae. Si Cella i-a fost
alaturi pana aproape de moartea filozofului, cand locul ei a fost preluat
aproape fortat de sotia si mama copiilor lui. Gandurile acestuia se risipisera
o data cu plecarea Cellei, iar trupul i- a fost preluat de catre cea de
care Nae nu avusese curajul sa se desparta la propriu niciodata, desi in acte
divortasera inca din 1930. Viata lor impreuna fusese o mare dezamagire. O viata
intreaga fusese in "exil", iar la sfarsitul vietii lui gasise de
cuviinta sa isi revendice rolul care ii fusese uitat. Iar in aceasta lume
sparta de cuvinte si stari rasuna aproape ironic, ca o concluzie, vorbele lui
Nae lonescu: “Mai lăsaţi‐o, măi, cu genialitatea. Pe lume trebuie să ai peceţi”. Nae
Ionescu a murit pe 15 martie 1940, desi nu implinise inca nici 50 de ani. Cu
putin inainte de aceasta data, aflat la masa la Martha Bibescu, in timp ce fuma
o tigara de foi, i s-a făcut rau. Timp de 3 zile a fost vegheat
de Cella si fiul lui, Razvan, si supravegheat de catre medicul curant,
Tatinel Iliescu. Ce s-a intamplat cu adevarat? Ramane un mister. Unii au
speculat ca ar fi fost otravit, altii invocau conflictele politice cu Carol II,
care il considera ideolog al Miscarii legionare. In jurnalul personal,
insusi Regele Carol al II-lea avea sa scrie: “Fapt important, azi dimineata a
murit Nae Ionescu. Ca om imi pare rau, caci cu toate defectele lui a fost o
personalitate interesanta si in zilele cand tinea la mine mi-a fost de mare
folos. Insa pe zi ce trecea s-a stricat si defectele caracterului sau au iesit
tot mai mult la iveala. Logician strans, dar cu o logica care-l ducea la
ilogica, in loc de a fi un spirit constructiv devenise unul disecator,
destructiv, avea in toata firea lui ceva machiavelic. Devenise foarte
interesat, iar in ultimii ani de cand se legase de Garda de Fier, cu gandul
tacut de a fi singurul ei conducator, devenise din ce in ce mai rau si mai
dusmanos. Moartea lui aduce azi un mare serviciu tarii, caci era una din marile
piedici la ralierea legionarilor. Moartea lui a fost subita, caci inima nu l-a
mai tinut, suferea de multa vreme, avand leziuni de cord, incat pentru acei
care erau la curent cu starea lui n-a fost nici o surpriza”. Misterul nu a fost
niciodata elucidat.
Sotia sa, Elena-Margareta, avea sa ii faca o "schiţă de portret" lui Nae Ionescu acuzandu-l de misoginism, desi nu ii punea la indoiala "calităţile morale şi intelectuale". Dupa pronuntarea divortului, tusele au devenit mai aspre si mai concise, descriindu-i ambitia, vanitatea si nestatornicia. In 1938, tot sotia sa avea sa consemneze in jurnalul ei personal: “Nae e un om slab; e un om de cap, dar nu de acţiune. Străluceşte ca aurul, dar nu ca diamantul: ca aurul se poate transforma în praf. Inteligenţa lui rară poate cuceri nenumărate spirite, dar mîna lui nu poate stăpîni pe nimeni; el e cel stăpînit de toţi şi de toate. Şi în primul rînd e stăpînit de dorinţa de a stăpîni..." (Joi 24 februar 1938, Bucureşti)” Ceea ce mi s-a parut ciudat a fost faptul ca, desi ea a fost marele perdant in aceasta relatie, un lucru a reiesit foarte clar din notele ei: ca l-a iubit pana la moarte. Ca si-a trait umilinta in tacere, cu discretie, desi in sufletul ei curgeau valuri de nefericire si frustrare: "Doamne, îndură-te! [...] Ce plăcere poţi găsi în a chinui un om care nu mai face două parale ? N-a mai rămas nimic bun în mine. Sînt adînc obosită, sînt şi bătrînă; [...] îndură-te odată, îndură-te şi aruncă-mă în abis ca pe o jucărie stricată, striveşte-mă ca pe o gînganie fără importanţă, dar striveşte-mă complet şi prefă-mă din nou în pămînt, ca să se isprăvească odată! [...] Mă pedepseşti zilnic, de dimineaţă pînă seara. De ce, Doamne? Eu nu mai înţeleg nimic. Şi atunci de ce continui să mă chinuiesti, dacă tot nu pricep nici cauza, nici rostul acestei pedepse? Sînt tare obosită. Fă să adorm definitiv în noaptea asta. îndură-te, îndură-te, îndură-te!". Linistea avea sa si-o gaseasca dupa 33 de ani, dupa moartea singurului barbat pe care il iubise in viata ei: "Niciodată n-o să te mai văd? Niciodată, niciodată. Tu să mori şi eu să rămîn aici? Nu, Nae, nu. Nu tu ai murit azi, ci eu. Tinereţea mea, viaţa mea toată se stinge azi. Toate iluziile mele şi toate visurile mele au murit azi, fiindcă eu nu am trăit decît pentru tine şi pentru copilaşii noştri (Vineri 15 martie 1940)".