A trecut ceva vreme de cand am scris ultima data pe blog. S-ar crede ca nu am mai avut lucruri interesante de povestit; adevarul este ca timpul mi-a luat-o inainte si nu am putut tine pasul cu el. Dar revin in forta si am sa va povestesc in cateva episoade aventurile unui concediu in Portugalia.
Cred ca de mai bine de 5-6 ani visam cu ochii deschisi la aceasta
tara la capat de continent. “Prea departe sa mergi cu masina si prea lung
drumul cu avionul”, imi tot repeta barbatul meu. Asa ca mi-am luat inima in
dinti si am plecat spre “capatul lumii” impreuna cu 3 prieteni. Ne-am impartit
sarcinile in mod echitabil si ne-am pus pe treaba. Am studiat ofertele de
transport si am rezervat bilete la Wizzair (810 lei/persoana , bilet – dus
intors cu plecare si retur in Budapesta), cazare 3 nopti in Porto (300 de lei/
persoana), 3 nopti in zona Algarve (Albufeira – 457.5 lei/persoana) si 5 nopti
in Lisabona (500 de lei/persoana). Noi am agreat inchirierea de apartamente
private in regim Airbnb care implica rezervarea unei proprietati personale in
regim hotelier. Practic, conceptul presupune rezervarea unui apartament care nu
ofera pachete de servicii, ci doar cazare in proprietati private. Rezervarile
le-am facut pe site-ul booking.com. La aceste costuri s-au adaugat alte 2
zboruri: unul Lisabona-Porto si altul, Porto – Faro care au costat impreuna
245.50 lei de persoana, plus inchirierea unei masini in Algarve pe toata
perioada celor 3 zile petrecute acolo care ne-a costat 51 de euro/persoana. La aceste sume am mai
adaugat costul benzinei , ROvigneta si HUvigneta si contravaloarea parcarii
masinii, pe toata perioada celor 11 zile petrecute in concediu, cu care am
plecat din Timisoara care care s-a calculat ulterior la suma de 200 de lei de
persoana. Poate unii dintre voi se intreaba de ce tocmai Portugalia? Pentru ca
are o istorie fascinanta, pentru ca a fost unul dintre cele mai mari imperii,
pentru ca limba lor inca este vorbita in fostele colonii si de peste de peste
200 de milioane de oameni in lume, pentru ca romanii traiesc cu impresia ca
este una dintre tarile sarace ale Europei de astazi, deci trebuie sa va spun cu
subiect si predicat ca este total fals: este o tara plina de frumusete, ca
inaltul cerului este brazdat de imense macarale, ca are livezi de avocado,
maslini, portocali, lamai, arbori de pluta, ca are plaje imense si incredibil
de frumoase, pentru vinurile sale excelente, pentru orasele sale cochete,
pentru bunatatea si toleranta fara egal a portughezilor, pentru ospitalitate,
pentro efortul ca fiecare turist sa fie multumit si servit ireprosabil, pentru
alte zeci de motive care in acest moment nu imi trec prin cap, dar fiti
convinsi ca exista. Portugalia este asezata in Peninsula Iberica si este cea
mai vestica tara din Europa continentala. In partea de sud si vest, tara este
scaldata de apele oceanului Atlantic, iar in restul punctelor cardinale are
granita cu Spania. Din Portugalia fac parte arhipelagurile Madeira si Azore
care sunt conduse de propriile guverne regionale. Tara a fost invadata de celti, cartaginezi, romani, vizigoti,
triburile germanice, iar mai apoi de catre mauri. A renascut ca stat in 1139 in
urma Reconquistei crestine cand Afonso Henriques a fost proclamat regele
Portugaliei. In secolele 14 si 15, Portugalia si-a construit primul imperiu
global devenind una dintre cele mai mari puteri economice, militare si politice
din lume. A fost perioada de glorie a acestui popor cand exploratorii
portughezi au plecat sa descopere noi teritorii. Aceasta perioada este
consemnata de istorie drept Epoca Marilor Descoperiri, iar Vasco da Gama a fost
cel care a marcat cele mai notabile decoperiri: a rutei catre India in anul
1497, descoperirea Braziliei in anul 1500, prima sa escala in anul 1652 la Capul Bunei Sperante (denumit
initial de catre Bartolomeu Diaz “Capul Furtunilor” in 1488). In 1910,
Portugalia a abolit monarhia, dar democratia a fost instaurata dupa sfarsitul
razboiului Colonial si Revolutia Garoafelor din 1974. Aceste momente au marcat sfarsitul celui mai
indelungat imperiu colonial format din Brazilia, Mozambic, Angola, Guineea Bissau
si Capul Verde care a durat timp de 6 secole, incepand din 1415 si pana in
1999 cand orasul Macao a fost predat
Chinei. Guvernul portughez a acordat independenta aproape a tuturor
teritoriilor ocupate.
Portugalia de astazi se numea odinioara Lusitania care a
fost o provincie romana compusa din bazinul sudic al raului Douro, o parte din
vestul Spaniei, Extramadura, si o alta parte a Provinciei Salamanca. Numele de
Lusitania provine de la populatia cu acelasi nume, lusitani,o ramura a
populatiei Indo-Europene. Cei care doresc sa simplifice lucrurile, spun ca
Portugalia este faimoasa datorita Fatimei, loc de pelerinaj renumit la scara
mondiala, fotbalului si muzicii fado. Pentru mine, tara asta avea ceva de
poveste si se rezuma initial la 2 localitati: Lisabona si Sintra. Impresiile
aveau sa fie altele, mai nuantate, mai colorate, mai imperative si mult mai
personale din multe puncte de vedere. Deci, sa revenim la firul povestii. In 20
august am plecat spre Portugalia. Am ajuns destul de tarziu in Humberto Delgado
Airport, cunoscut in varianta simpla ca Aeroportul Lisabona, aflat la 7 km
distanta de centrul capitalei. Dupa o scurta escala , ne-am imbarcat intr-o
cursa Ryanaer cu destinatia Porto unde am aterizat pe aeroportul Francisco Sa
Carneiro aproape de miezul noptii. Aveam instalate pe telefoane aplicatiile de
google maps, astfel incat am ajuns foarte usor la locul de cazare.
Porto este
al doilea mare oras ca dimensiune din Portugalia si este renumit atat pentru vinurile
sale minunate, cat si pentru manufactura din pluta.
Situat in partea de N-V a
tarii, el este situat pe malul raului Douro si delimiteaza Porto de Vila Nova
de Gaia, orasul de pe malul stang al apei unde se afla multe case renumite de
vinuri. In perioada fenicienilor, Porto se numea Cale (frumos), iar asta
explica de ce a fost inclus in 1996 in patrimoniul Unesco. Portughezii spun ca
“Porto munceste, Coimbra studiaza, Braga se roaga si Lisabona primeste banii”.
Porto este unul dintre cele mai mari centre economice ale tarii, un centru
infrastructural important din nordul tarii, drept pentru care usor accesibil
printr-o varietate de mijloace de transport aerian, terestru sau fluvial.
Structura sa metalica
este construita pe doua nivele: partea superioara ridicata la 60 de metri
deasupra pamantului este destinata pietonilor si traficului rutier, iar cea
inferioara – liniei de metrou.
Cea mai importanta piata din oras este Ribeira
Square, cunoscuta de localnici sub numele de Praca da Ribeira,care include
centrul istoric al orasului situat in cartierul cu acelasi nume.
El se intinde
de-a lungul raului Douro si este un
important centru comercial si manufacturier. Desi in anul 1491 cladirile din
piata au fost distruse de incendiu, casele au fost reconstruite din temelii. In
acest perimetru se afla inca magazine de desfacere a pestelui si fructelor de
mare, brutarii, carmangerii, patiserii, cizmarii, croitorii, restaurante si
multe cafenele amplasate de-a lungul cheiului. Aceasta zona este cea mai
populara din oras si reprezinta exclusiv spatiul destinat relaxarii si
socializarii.
Piata este luata cu asalt
deopotriva de localnici si de turisti care se plimba printre statuile vii,
printre micii muzicanti si comedianti stradali. In prezent, acestei bogate
palete comerciale se adauga o multime de magazine cu artizanat local, centre
comerciale cu vitrine in care sunt expuse haine croite dupa ultimele tendinte
ale modei, buticuri cu antichitati.
Strazile inguste urca si coboara in pante
abrupte printre cladirile frumos decorate cu faianta pictata manual.
La mijlocul secolului 18, dezvoltarea
accelerata a orasului a impus un nou plan de urbanism care sa lege centrul
orasului de localitatile periferice.
Vechile ziduri medievale au fost partial daramate, permitand astfel
deschiderea catre rau.
Faleza Cais da Ribeira este considerata cea mai pitoreasca zona din oras
datorita amestecului de strazi si alei inguste pietruite si cladiri vechi din
granit cu tigla pe acoperisuri.
Portul este strabatut de ambarcatiunile care
organizeaza croaziere turistice pana la lasarea serii.
Cine s-a saturat sa urce
si sa coboare, se poate urca in funicular in statia Ribeira cu sens de mers
catre Piata Batalha, bucurandu-se astfel de o priveliste minunata asupra raului
Douro.
De pe meterezele turnului se pot admira superbe panorame atat ale
orasului, cat si ale raului si vaii raului Douro.
Tot in centrul istoric se afla
deja celebra librarie realizata in stil neogotic, Lello&Irmao, care a fost sursa de inspiratie pentru scriitoarea
J.K.Rowling, autoarea celebrului roman “Harry Potter”, care a recreat universul
cartilor, Hogwarts. Desi este in permanenta coada afara, intrarea in incinta
librariei se face intr-un ritm alert, deci merita sa asteptati.
Palacio da Bolsa este fosta bursa de
valori care dateaza de la jumatatea sec 19 si care a fost ridicata special
pentru comerciantii bogati din acea perioada. Cladirea construita in stil
neoclasic in locul unei manastiri franciscane de catre arhitectul Joachim da
Costa Lima Junior adaposteste mai multe camere si saloane, fiecare dintre ele
innobilate cu decoratiuni somptuoase unice. Se remarca Patio das Nacoes (sala
Natiunilor) si Salao Arabe (o impresionanata sala de bal cu vadite influente
maure si decoratiuni aurite).
Renumita Catedrala Se, situata in centrul
istoric, reprezinta una dintre cele mai vechi cladiri a orasului, fiind
finalizata in sec 13. Desi construita in stil romanic, ea prezinta multe
elemente gotice (galeriile interioare si capela funerara Joao Gordo), si elemente
baroce (Logia fatadei laterale). Legenda spune ca inainte ca Napoleon sa intre
in oras, un localnic a pictat altarul ca sa ascunda argintul cu care era placat.
Biserica San Francisco Porto a fost
inceputa de catre franciscani in anul 1245 si terminata abia 220 de ani mai
tarziu, astazi impresionand prin dantelaria de lemn aurit. Dedesubtul ei se
afla celebrele catacombe unde sunt ingropati membrii importanti ai ordinului
franciscan. Situata chiar in centrul orasului si foarte aproape de Catedrala,
Gara Estacao de Sao Bento a fost
inaugurata in 1918 si este renumita datorita peretilor imbracati in azulejo care ilustreaza fragmente din istoria
Portugaliei. Daca luati autobuzul si mergeti spre ocean, ajungeti la Foz do Douro care este cartierul unde
locuitorii bogati si –au ridicat case in
imediata apropierea Atlanticului. Pana acolo insa, merita sa aruncati o privire
asupra peisajului oferit de gura de varsare a raului Douro in ocean.
Falezele
sunt imbracate in fulare de nisip pietros cu formatiuni strancoase aruncate
razlet pe plaja si spalate de valurile involburate ale Atlanticului. Aici am
mancat cel mai bun gril de sardine pe o tersara dintr-o multitudine de alte
mici restaurante amplasate de-a lungul
strazilor unde localnicii ies seara sa manance si sa afle ultimele brafe din
cartier.
Daca traversam raul si intram in orasul de pe celalalt mal al raului,
in Vila Nova da Gaia, v-as recomanda
sa mergeti in Jardim do Morro
(altfel spus, in Gradina Maurilor) de unde puteti admira orasul Porto.
Locul
este deosebit, cu multe varietati de plante si un refugiu pentru zilele toride
ale verii.
Orasul are o infrastructura de invidiat, facilitati multiple la transportul in comun care incurajeaza atat turismul local , cat si cel zonal. Am circulat cu avionul, metroul, cu autobuzul, trenul , tramvaiul si, desi puteam, nu am mai avut timpul necesar sa ne urcam in funicular sau sa ne rasfatam cu o croaziera pe rau. De data aceasta nu am luat autobuzul turistic Hop on, hop off, pentru ca am preferat sa vizitam la pas marea parte a obiectivelor turistice din centrul vechi, dar deplasarile la ocean sau in orasele invecinate le-am facut cu autobuzele si trenul.
Ceea ce va recomand este sa va trageti
sufletul pe una dintre terasele orasului si sa gustati “petiscos”, aperitive
servite pe bucati de paine servite in portii mici, calde sau reci, sa va
rasfatati cu o cafea buna insotita de o prajitura umpluta cu crema de galbenus
si vanilie, sa degustati macar un pahar cu vin de Porto.
Aici am mancat pentru
prima data “Bacalhau”, care se prepara in peste 365 de moduri, o tocana (sau un
papricas) din peste si legume.Turistii sunt innebuniti dupa ea, pe mine nu m-a
impresionat. Bucataria portugheza este renumita pentru “caldo verde”, o supa de
culoare verde, preparata din mazare si varza, pe strazi se vinde la tarabe “francesinha”,
un sandwich cu carne, corizo, un amestec de legume inabusite, sau chourico
(carnati de porc). Eu am preferat produsele de patiserie, mai exact “pastek de
nata”, un fel de cosulete facute din aluat fraged si umplute cu crema de ou si
vanilie simple sau presarate cu fulgi de migdale prajite. Berea este variata si
buna, desi eu nu le-am gustat pe toate, va pot spune ca am baut Sagres Cerveja
un sortiment usor frizante si extrem de fina, mai putin amara si cu o culoare
aramie. Vinurile sunt pe alese, seci, demiseci si dulci. Am gustat din fiecare
sortiment si pot sa va spun ca mi-a placut vinul dulce care este totusi tare!
Cele seci si demiseci se servesc in carafe, cel dulce in pahare mici de vin. Doua dintre sortimentele care sunt renumite in
toata lumea sunt vinul de Porto si Madeira. Licoarea lui Bachus este facuta din
struguri din regiunea Douro, regiune viticola considerata a fi a 3-a cea mai
veche din lume dupa Tokaji (sau Tokay) din Ungaria si Chianti din Italia. Jumatate
din productia de vin merge la export, iar cealalta jumatate face deliciul
turistilor si localnicilor. Vinurile lor dateaza din 1678, iar reteta a fost “inventata”
de catre un calugar. Se zice ca acesta a primit vizita unui negustor venit din
Liverpool si a dorit sa ii daruiasca la plecare o sticla cu vin bun. calugarul
a adaugat rachiu in vin ca negustorul sa ajunga cu vinul nealterat acasa, dar a
facut imprudenta sa ii divulge reteta. Cand s-a intors acasa, acesta si-a
chemat breasla la o degustare de vin si a lansat pe repede inainte o afacere,
aducand vinul portughez in Anglia, platind taxe de import semnificativ mai mici
decat pentru vinul de Bordeaux. In 1756, Marchizul de Pombal care ocupa functia
de Prim Ministru al Portugaliei, a semnat un decret prin care a introdus
primele standardele de fabricatie in lumesi prima denumire de origine
controlata a vinului, adica s-a nascut un brand daca e sa folosim terminologia
de astazi. Totodata a luat nastere conceptul de drept de autor. Vreme de 70 de
ani, mai exact intre 1926 si 1986, nici un vin portughez nu putea fi exportat
daca nu se aducea in depozitele din Vila Nova de Gaia. Astazi, exportul se face
din actuala capitala a Vaii Douro, din sediul Institutului Vinului de Porto.
Desi ne propusesem sa mergem in cele 3 zile rezervate
acestei regiuni in mai multe localitati, nu am vizitat decat orasul Guimares, aflat la o distanta de
aproximativ 52 de km de Porto. Am folosit promotia oferita de caile feroviare
portugheze pentru grup mai mare de 3 persoane, beneficiind astfel de reduceri
la biletele de tren. Guimares a fost
fondat in secolul 9, jucand un rol important in unificarea Portugaliei. Afonso
Henriques, primul rege al Portugaliei, s-a nascut in aceasta localitate si a
fost botezat intr-una din capelele orasului, situata nu departe de castelul cu
acelasi nume.
Castelul Guimares este o cladire medievala dominata de 8 turnuri
care au fost martore invaziilor maurilor si nomazilor.
Tot in apropiere se afla si Palatul Ducilor de
Braganca, ridicat in sec 15, si care a devenit ulterior resedinta presedintelui
in timpul regimului lui Salazar.
Astazi indeplineste functia de muzeu si
prezinta o celctie de arte aplicate si decorative.
Noi am descoperit o superba terasa amplasata vis-a-vis de
castel, dotata cu un mic restaurant in care se preparau mancare si dulciuri
vegane. Cadrul deosebit, serviciile ireprosabile, desertul extraordinar de gustos,
berea extrem de buna, sucurile naturale pastrand aroma puternica a fructelor,
ce sa mai lungim vorba, un loc ce nu trebuie ratat. Cand am plecat din regiunea
Porto eram incarcati de regrete, dar oarecum si curiosi cu privire la noua
destinatie catre care ne indreptam: Algarve. Dar despre plaje, soare si ocean
intr-o postare viitoare.