Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

joi, 19 decembrie 2013

Romania cu aspect de fata mare


In fiecare an, in decembrie, ma cam ineaca tristetea. Nu pot sa nu ma gandesc: ce-ar fi fost Romania daca ar fi avut sansa sa scape atunci de comunisti? Ideea e ca, inainte de Revolutie (si va rog sa constatati ca inca mai scriu cu majuscula acest cuvant!), Romania isi pastra acea alura idilica, drept forma suprema de rezistenta la comunism, ne legam de fiecare lucru bun care era ascuns in noi invatand sa rezistam. Astazi, eu una am obosit. Si prezentul ma revolta mai tare decat trecutul, pentru ca, repet, nu pot sa nu ma-ntreb: care ar fi fost soarta Romaniei fara comunistul de Iliescu, fara securistul de Voiculescu, fara toti cei asemeni lor infiltrati peste tot si luand tara cu asalt. Intre timp, Romania a pierdut si acea ipostaza aproape bucolica, si trairile simple si curate, si inversunarea cu care se agata de traditii. Astazi am cautat exact aceste ipostaze, aproape cu dor. Stiti sentimentul ala ciudat cand ti-e dor de tine de acum 30 de ani si privesti pozele ingalbenite, oarecum cu duiosie, in vreme ce sufletul ti se frange. Parca ti-ai zice: "fost-ai, lele”, dar te-neaca plansul, asa ca incerci s-o lasi balta si sa intorci foaia! Dar nu stiu de ce astazi nu am putut. Si-am cautat mai indarjita in amareala asta cotidiana si am dat peste o comoara al carei nume este Henri Cartier Bresson. O sa spuneti: ce-are el cu Romania? Pai are, exact cu acel aspect al ei de “fata mare”, dorita si petita, curtata si laudata pe buna dreptate. Si-am sa va explic de ce, numai sa aveti rabdare.
Bresson a fost un talentat fotograf francez , considerat “parintele fotojurnalismului modern”, maestru al instantaneelor. El a fost unul dintre fondatorii agentiei Magnum Photos, celebra banca de imagini, impreuna cu prietenul si partenerul lui, Robert Capa. Nascut in anul 1908, el a ajuns o adevarata legenda in domeniu, iar pozele sale inca fac obiectul multor expozitii din intreaga lume. Bresson a fost, probabil, printre putinii fotografi occidentali caruia i s-a permis sa fotografieze instantanee in tari comuniste. In 1952 deja publicase un portofoliu de 126 de fotografii din estul si vestul Europei, avand privilegiul ca Henry Matisse sa ii deseneze coperta albumului intitulat “ The Decisive Moment”. In 1975, el a vizitat Romania comunista si a imortalizat-o in fotografii in care a surprins cu mult realism spiritul acestui popor. Acesta venise in tara noastra dupa ce obtinuse acreditarea pentru festivitatile organizate pentru celebrarea a 30 de ani de la victoria impotriva fascismului.
 

In timpul calatoriei prin Romania, el a fost insotit in Oltenia de catre fotograful roman Victor Boldar, iar in Bucuresti, de catre Andrei Pandele. Din nefericire, doar una dintre pozele sale realizate in tara noastra este cunoscuta de publicul romanesc, cea care imortalizeaza doi tineri indragostiti, sot si sotie, care dorm imbtatisati pe bancheta unui tren de noapte, in anul 1975.
Cei doi calatoreau intr-un vagon clasa I si se pare ca tanara era insarcinata. Poza lor a ajuns celebra in toata lumea si a fost prezentata in expozitia “East of Magnum”, folosind-o ulterior ca si contracoperta a uneia dintre cartile sale. Ea a fost inclusa in topul celor mai frumoase poze cu indragostiti. Nu se stie exact cand maestrul fotograf a realizat-o, deoarece Bresson impreuna cu sotia lui, fotografa Martine Franck, au vizitat capitala, Maramuresul, Bucovina si Oltenia. Aceasta fotografie inca se gaseste pe site-ul agentiei. Din pacate, nici pana astazi nu se stie cine erau cei doi tineri din imaginea care a facut inconjurul lumii si a emotionat prin simplitatea si expresivitatea gesturilor celor doi indragostiti. Iata cateva din pozele pe care acesta le-a facut in Maramures,









in Baia Mare,
Brasov,
Bucovina,




Craiova,
si in Bucuresti,
 
 
 dar si cateva din pozele sale reprezentative facute in alte colturi ale lumii.






 





Bresson a surprins o multitudine de sentimente: jalea, dorul, bucuria, cat si ipostaze specific romanesti: portul popular, hora, piosenia din biserici, trecerea timpului sau intepenirea lui in ore si riduri.
 


Evident ca Bresson a fost fotograful care a surprins aspecte sociale specifice multor tari si popoare. Toate sunt deosebit de expresive, deoarece el a imortalizat pe pelicula emotia, trairea, clipa. Priviti si judecati singuri.

Fotografiile in care apar Bresson si sotia lui, Martine, au fost realizate de catre fotograful Victor Boldar la plecarea lor, pe peronul garii din Craiova, amandoi surazand in cadrul unei ferestre de tren, cu aparatele foto in mana – asa cum le sta bine fotografilor adevarati. Fotograful a murit in 2004, iar noi nu am mai avut privilegiul ca ochiul sau atent si critic sa surprinda adevarul unei Revolutii pe cat de sangeroase, pe atat de fatarnice prin dedesubturile ei inca tainuite si atent pazite.