La inceputul secolului 20, in Milano- unul dintre cele mai
cosmopolite orase italiene, traia o ciudata italianca de vița nobila, Marchiza
Luisa Casati. Aceasta a fost simbolul fashion-ul excentric din
perioada La Belle Epoque. Avusese privilegiul sa se nasca intr-o familie bogata, fiind
mezina Contelui Alberto Amman si a sotiei lui, Lucia Bressi. Tatal ei avea origini austriece si fusese innobilat cu titlul de Conte de catre Regele Umberto I.
Contesa Amman a decedat cand Luisa Adele Rosa Maria Amman avea 13 ani, iar
sotul ei a murit 2 ani mai tarziu, fapt care le-a transformat pe cele
doua surori, Luisa si Francesca, in cele mai bogate femei din Italia.
Tanara inalta,
supla, cu o frumusete usor stranie, cu ochii mari, verzi si fardati, incadrati de
parul rosu si buclat, nu avea cum sa treaca neobservata. Nu se stie de ce niciodata nu a fost multumita de toate acele lucruri frumoase cu care o inzestrase natura si de ce intotdeauna a vrut mai mult. Isi dilata irisul cu picaturi de extract de matraguna ca sa
para si mai mare si mai stralucitor decat era in realitate si isi vopsea parul in suvite negre si
albe ca sa atraga si mai tare atentia asupra sa.
Tinutele ei erau extrem de laborioase,
incarcate de pene si bijuterii, aratand mai degraba a veritabile costume din
recuzita teatrelor decat piese de vestimentatie adecvate unei distinse doamne
de rang nobiliar.
Dar Luisa Casati nu-si propunea sa pozeze in aceasta
ipostaza, ci doar sa-si impuna propriul stil vestimentar: “Vreau
sa fiu o opera de arta in viata”. De fapt, țelul ei era mai mult decat cel
declarativ: isi dorea sa devina un fel de dandy in varianta feminina, o “femme
fatale”, folosindu-si toate atuu-rile personale: frumusetea, charm-ul si
sex-appeal-ul.
Era prezenta la toate spectacolele mondene organizate in marile capitale
europene, incantand societatea aristocratica vreme de peste 3 decenii. A
captivat atentia si interesul a numerosi artisti si scriitori renumiti precum: Giovanni
Boldini, Gustav Adolf Mossa, Madeleine Vionnet, Romaine Brooks cu care a si
avut o aventura, Kees van Dongen, F.T.Marinetti, Fortunato Depero, Picasso,
Dali, Colette, Coco Chanel, Umberto Boccioni, Montesquiou, Marcel Proust, Roamain
de Tirtoff, Jean Cocteau, Cecil Beaton, Natalia Gontcharova, printul Paolo
Troubetzkoy si multi altii.
A fost iubita poetului Gabriele d”Annunzio pentru o
perioada indelungata, desi acesta era mai in varsta cu 20 de ani decat ea. A
colaborat cu importanti creatori de moda precum: Poiret, Fortuny si Worth,
istoria consemnand si o istorioara haioasa in care se facea referire la o papusa
din ceara de marime naturala care avea exact dimensiunile ei si reprezenta
mulajul folosit pentru probele hainelor, astfel incat acestea sa i se
potriveasca perfect.
Si ca lucrurile sa devina si mai interesante, gurile rele
sustineau faptul ca deseori iesea cu papusa la cina in renumite restaurante. Alteori, manechinele
de ceara erau asezate roata in jurul mesei in calitate de invitati speciali.
A facut furori in saloanele
europene si a inspirat sute de artisti vestimentari.
Cand lumea incepuse sa se
obisnuiasca si sa accepte aparitiile sale ca pe niste declaratii personale ale unui stil dramatic, si-a facut intrarea intr-o maniera usor periculosa inlocuind
penele cu gheparzii sau maimutele tinute in lese batute in diamante
si bijuteriile cu serpi boa incolaciti in jurul taliei sau gatului ca pe niste veritabile
saluri vii.
Oriunde s-a dus a stabilit tendinte si-a inspirat artisti, uluind
peste masura aristocratia internationala. Fara indoiala, Marchiza Casati a fost cea mai scandaloasa aparitie in acea perioada. Viata era o mare scena
unde ea avea menirea de a-si interpreta propriul rol.
Prezenta ei delicata, ochii
mari si verzi accentuati de genele false imense - pusi in valoare de o
valvataie de par rosu si buzele senzuale, strident colorate, care contrastau cu tenul alb, aproape transparent, devenise o legenda nu numai pe
continentul european, ci si in America. A fost casatorita pentru scurt timp cu
Marchizul Camillo Casati de care a divortat la scurt timp dupa ce a dat nastere
singurului lor copil, Cristina. A avut multe aventuri, dar a iubit un singur
barbat: pe poetul Gabriele D’Annunzio.
Palatul Venier dei Leoni construit pe unul dintre malurile lui Grand Canale din Venetia l-a trasformat intr-un
podium al fashion-ului in care artistii se inghesuiau cautand surse de
inspiratie, iar ziaristii - material jurnalistic pentru revistele de cancan. Palatul,
cumparat aproape in stadiul de ruina, a fost proiectat si renovat astfel incat sa satisfaca pana ce si cele
mai exigente gusturi. Gradinile au fost innobilate cu felinare imense aduse
special din China si amplasate pe aleile ce serpuiau printre vegetatia luxurianta. Ghepearzii, adevarati strajeri, erau stapanii adevarati ai
splendidei gradini ce imprejmuia palatul. Ulterior, cladirea a fost cumparata
de catre Peggy Guggenheim si adaposteste astazi una dintre cele mai renumite
colectii de arta, transformand palatul in cel mai important muzeu de arta
europeana si americana din prima jumatate a sec 20 din Italia.
Exista articole
in care jurnalistii mondeni relatau cum Casati isi scotea gheparzii la plimbare in
miezul noptii in Piata San Marco, tinuti in lese decorate cu bijuterii
pretioase, purtand doar o simpla haina de blana aruncata neglijent pe pielea
goala. Sau cum si-a incuiat intr-un dulap una dintre invitatele la dineu pentru
ca avusese tupeul sa ii copieze una dintre tinute. Ori episodul in care si-a
pierdut sarpele boa in Hotelul Ritz din Paris, spre marea disperare a
personalului si oaspetilor cazati in incinta lui.
A calatorit prin toata Europa, s-a cazat in cele mai luxoase hoteluri din Venetia, Londra, Roma, Paris. In
capitala Frantei a cumparat Palais Rose, o superba cladire construita din
marmura rosie, in al carei pavilion si-a expus colectia de arta privata, peste 130
de tablouri cu portretele ei. Isi cheltuia banii pe cladiri somptuoase si isi construise o menajerie
cu animale exotice pe care risipise o avere. A acumulat datorii uriase,
estimate la valori de 25 de milioane de euro. Casati a fost o pictograma pentru
artistii perioadei, oferind surse reale de inspiratie pentru toata pleiada de
pictori, sculptori, poeti, fotografi si designeri de moda. Cu toate acestea,
nimeni nu i-a folosit numele, desi aceasta a trait pana in 1957, cand implinise veritabila varsta de 76 de ani.
Desi fusese odinioara cea mai bogata femeie din
Italia, a murit saraca si fara nici un ban in Londra, departe de
locurile sale natale. In 1930 cand toate bunurile personale
au fost scoase la vanzare de catre creditori, a fugit la Londra
unde a trait extrem de modest pana cand a decedat in anul 1957 si a fost inmormantata
in Cimitirul Brompton. Dar stilul vestimentatiei sale a inspirat creatori de
marca precum: John Galliano, Tom Ford, Alexander McQueen, Cristian Dior sau
Karl Lagerfeld. In 2004 insa, doua manechine celebre, Georgina Chapman, care se
ocupa de design, si Keren Craig, care raspunde de vanzari, aveau sa lanseze impreuna brand-ul
Marchesa, sursa lor de inspiratie fiind chiar Marchiza Luisa Casati.
Creatiile lor sunt
astazi adevarate opere de arta, recompunand spiritul si personalitatea
excentricei marchize. Materiale pretioase cu tesaturi aurii si complicate broderii, peruci
pudrate si machiaje sofisticate sunt folosite impreuna pentru a sustine un crez
care a fost transformat intr-un stil de viata. Creatiile lor defileaza la
festivalul de decernare a premiilor Oscar si sunt purtate de mai toate
starurile de la Hollywood. In tot acest demers de promovare a brandului
Marchese, Georgiana Chapman a fost sustinuta de catre sotul ei, Harvey
Weinstein, unul dintre cei mai influenti oameni din lumea filmului
american. O rochie Marchese se poarta cu stil si gratie, cu impetuozitate si cu
tupeu. Daca nu le aveti, nici macar sa nu incercati. Nu ne iese tuturor. Eu –
nici macar nu mi-am propus. Si nici nu ma bate gandul in viata asta. Poate in cea
viitoare.
Bibliografie:
Ryersson, Scot D, Michael Orlando Yaccarino: “Infinite
Variety: The life and the legend of the Marchesa Casati”
Ryersson, Scot D, Michael Orlando Yaccarino: “The
Marchesa Casati: Portraits of a Muse”