Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

sâmbătă, 19 ianuarie 2013

Mitza Bricard si Christian Dior


Citeam aseara un material despre istoria modei si parfumurilor Dior. In acel articol se faceau dese referiri la un nume cu iz romanesc, Mitza Brichard, o femeie talentata si rafinata, care in anii 1950 tinea titlurile principalelor publicatii mondene pariziene. 
Unii spun ca provenea din mama englezoaica si tata austriac, altii ca era romanca plecata la Paris ca fata de companie pe cand avea 20 de ani. Oarecum contrariata, am incercat sa gasesc cat mai multe informatii despre aceasta Mitza Bricard care umplea saloanele pariziene cu barfe si povesti de-amor. Niciunde nu se verifica vreo informatie sau alta, dar asta nu ii sterge nimic din aura unei mare dive care avea Parisul la picioare. Inca din anii 1930, putinele tabloide de cancan relatau despre extravaganta acestui personaj care nu purta niciodata lenjerie intima si isi tragea cu nonsalanta rochiile atent croite si camasile delicate direct pe pielea goala. Valuri de hartie relatau despre povestile ei amoroase, multe dintre ele sfarsindu-se in scandaluri patimase cu iubiti mult mai tineri decat ea. Iar articolele dedicate modei analizau bijuteriile scumpe si somptuoase care ii dadeau o nota de personalitate in plus. Pentru ca la Mitza farmecul statea in atitudine! Ea a fost aceea care a impus in moda pariziana culoarea lila si panthere - jungle. Turbanul, siragul cu perle, pantofii stiletto faceau parte din recuzita sa zilnica si personala. Intrebata odata de presa care sunt florile sale preferate, Mitza a raspuns fara sa clipeasca sau sa se gandeasca macar o secunda: Cartier! 
Numele ei apare in toate materialele Casei Dior. In anii 1950, se pare ca nu era foarte mare competitia in lumea modei de vreme ce Christian Dior era cea mai importanta casa de moda haute couture din Paris. Rivalii sai de atunci erau Pierre Balmain si Cristobál Balenciaga, dar Dior castigase piata prin creativitatea si indrazneala unor nume de referinta in lumea modei: Raymonde Zehnmacker, Marguerite Carré si Mitza Bricard. 
In anii 1950, Mitza Bricard era vazuta tot timpul in preajma lui Christian Dior. Dincolo de prietenia care ii lega pe cei doi, Mitza era sefa departamentului de creatie si creatoarea palariilor Dior. Christian nu avea decat cuvinte de lauda la adresa ei si nu se sfia sa declare ca Mitza "este una dintre acele persoane rare pentru care eleganţa este singura raţiune de a trăi". In cadrele luate de aproape, Mitza purta mereu la incheietura mainii drepte o esarfa delicata "leopard-jungle", care ii acoperea o cicatrice, dar pe care a reuşit sa o transforme intr-un “fashion statement”. Gurile rele afirmau cu mare invidie faptul ca avea acel "je ne sais quoi" care le scotea din minti pe femei si ii fascina pe barbati. Se zice ca niciodata nu era greu sa o gasesti deoarece intotdeauna era fie acasa, la Ritz sau la Dior. Dincolo de zona barfelor de salon, Mitza a reprezentat pentru Casa Dior o sursa inepuizabila de senzualitate, “nudul” in forme voluptoase imbracat in blanuri moi si tigrate. 

Christian vazuse in adancul femeii felina unduitoare si periculos de frumoasa, captivanta si seducatoare. Dar aceeasi muza l-a inspirat pe genialul creator in realizarea unuia dintre cele mai bine vandute parfumuri care poarta numele "Mitzah", un parfum exclusivist, un parfum cald, ca un chihlimbar. Parfumul este dulce, animalic si devastator. Este barbar si invaluitor, extravagant si misterios, bogat ca o blana, moale ca o matase, profund si usor. Mitza Bricard a fost muza lui Christian Dior, legatura sa directa cu proiectia ideala a feminitatii. El a avut curajul sa creeze parfumul amintirilor care i-a urmat in tacere pe barbatii plecati la razboi. Parfumul ca o adiere ramas in liftul suspendat intre etaje si persoane. 

"Mitzah" 
a reprezentat rafinamentul salonului Couture din 1950. A fost un parfum predestinat sa fie urmat de decolteuri atent studiate, de manusi si port-tigaret, de haine de nurca si bijuterii perlate. "Mitzah" era chintesenta si reflectarea acestei lumi. Dupa moartea lui Christian Dior, Jacques Rouët, cel care a fost creierul din background-ul acestei afaceri de succes, a organizat o conferinta de presa, in care a declarat ca cele trei femei care i-au stat alaturi lui Dior pe tot parcursul carierei sale aveau sa ramana sa lucreze in continuare in Casa Dior. Una dintre ele era chiar Mitza Bricard.