Hoinar de-o zi prin vestul tarii
(conacul de la Banloc, castelele de la Sofronea si Misici, Bazarul
Turcesc,manastirea Maria Radna si cetatea Soimos)
Hoinari de-o zi in vestul tarii –
asta am fost noi in acest weekend friguros si trist!
Conacul de la Banloc isi are
originea in timpul ocupatiei otomane din Banat cand, in secolul 16, pasa
de la Timisoara si-a construit resedinta intr-o locatie superba, lacas
aflat la 50 de km de capitala Banatului, in localitatea Banloc.
Dupa ce turcii s-au retras din
Banat, conacul a ajuns in proprietatea unui conte magiar, ca mai apoi sa devina
resedinta Reginei Elisabeta a Greciei, sora Regelui Carol al II-lea. Dupa
plecarea Reginei, conacul a ajuns o ruina si asa arata si astazi.
Se pare ca acest conac este acum
concesionat Arhiepiscopiei Timisoara pentru 49 de ani, dar ma intreb de ce? De
vreme ce nimic bun nu se intampla acolo. Las pozele sa vorbeasca de la sine.
Ne-am gandit ca asta este grija
manifestata de edilii superbului nostru judet fata de istoria noastra si
curiozitatea ne-a impins sa plecam a doua zi in judetul Arad.
Ne gandeam ca, poate, acolo lucrurile stau mai
bine. Prima data am mers in Sofronea, o
localitate situata la 7 km de Arad, spre Curtici. Cand am ajuns, multe masini
umpleau parcarea aflata in imediata vecinatate a micului castel, iar acestea
continuau sa vina tot mai multe. Ne intrebam daca nu cumva nimerisem in
mijlocul unui eveniment aflat in continua desfasurare, desi tinuta celor care
coborau din autoturisme era mai mult decat lejera. Toti treceau glont pe langa
cladirea castelului, proaspat amenajata, si intrau in parcul amplasat in
spatele acestuia. Ne-am apropiat si am vazut anuntul: intrarea pentru copii: 30
ron, adulti: 50 ron, familie : 120 ron. Intrare la ce? Va voi spune mai tarziu,
pentru ca prima data as vrea sa va spun cateva cuvinte despre aceasta aparitie
arhitecturala amplasata la marginea unei comune care pare sa isi ascunda
comoara. Castelul a apartinut familiei Purgly in anul 1789 si este o miniatura
a Castelului Huniazilor, iar primul proprietar se pare ca ar fi fost Janos
Purgly. Acesta ar fi donat castelul fiului sau, Laszlo Purgly, in
1889, impreuna cu 860 de jugare de teren cadastrale, o ferma de animale, o
livada cu pomi fructiferi si o plantatie cu vita-de-vie. Batranul Pugly era
deja proprietarul castelului de la Gurahont, dar, cand a cumparat cladirea, nu
era atat de interesat de ea, cat de terenul agricol din vecinatate, adica in
jur de 500 de ha de pamant cultivat cu grau si porumb. Batranul era unul
dintre baronii cunoscuti si respectati in Imperiul Austro-Ungar. Cand s-a mutat ca Sofronea, acesta a
reamenajat castelul si l-a transformat in superba constructie arhitecturala pe
care o vedem si astazi si pentru care a fost atat de invidiat de baronii
vremii.
Batranii inca povestesc despre
frumustetea mezinei, Magdolna Purgly de Jószáshely, o domnita frumoasa care s-a casatorit in 22 iulie 1901 cu un
ofiter tanar, Miklos Horthy, cel care avea sa devina mai tarziu comandantul flotei
austro-ungare din Marea Adriatica, iar in 1920 avea sa preia conducerea
Ungariei in calitate de regent. La nunta ei au venit baroni, grofi si
politicieni din tot Imperiul, de la Viena, Budapesta si din Ardeal.
In 1922, vremurile de glorie aveau sa se sfarseasca, in momentul in care sotia
baronului, Margit, s-a sinucis din pricina infidelitatilor barbatului ei, care
se zice ca avea o relatie de amor cu cumnata lui. Si ca lucrurile sa
devina si mai ciudate, acesta si-a ingropat sotia in curtea castelului si s-a
insurat cu sora nevestei. In 1949, baronul a fost deportat la Targu Jiu, iar
doi ani mai tarziu, s-a intors inapoi. Castelul era deja in proprietatea
comunistilor, iar baronul avea sa moara de foame in subsolul Casei
Parohiale ce apartinea de Biserica Rosie din Arad, al carui sponsor fusese in
toata perioada lui de glorie. Desi localnicii au venit pe furis cu mancare,
comunistii i-au pus pe fuga, iar baronul si-a dat duhul chiar in pivnita fostei
sale ctitorii. Corpul i- a fost inmormantat in cimitirul din Arad, alaturi de
cea de-a doua nevasta. Dar istoria acestui baron inca poate fi spusa
de castelul care ii face cinste numelui. Cladirea in stil seccession
este formata dintr-un corp central langa care se inalta un donjon cu aspect
medieval. Castelul are frumoase elemente de décor dantelate, atat pe fatada
prncipala, cat si pe turnul feudal. Interiorul a fost pastrat in forma sa
initiala: daca se intra pe usa principala din corpul principal al cladirii, se
ajunge in sala de receptii. Tavanul este prevazut cu casete din lemn, frumos
lucrate. In imediata sa vecinatate se afla sufrageria , salonul si sala mare.
Scara din lemn care duce catre etaj este atent lucrata si pusa in valoare de
superbe vitralii.
Daca parasiti interiorul, veti da
intr-un parc amplasat in spatele castelului unde se afla un minunat strad cu
apa termala. Baile de aici au fost construite inca de pe vremea imparatului
Diocletian. Aici se grabeau turistii veniti din zonele invecinate.
Temperatura apei este de aproximativ 30 de grade Celsius si se zice
ca apa termala de aici are calitati terapeutice miraculoase. Strandul este
amplasat in mijlocul unor arbori seculari si a unei pepiniere unde sunt
plantati peste 100 de pomi. In 1990, castelul era o ruina. Fusese folosit ca
sediu GAS, apo CAP, iar in 1990 a fost cumparat de unul dintre consilierii
aradeni si renovat. Aici vin turisti din Germania, Austria si din vestul tarii
sa faca bai, indiferent de anotimp.
De la Sofronea am plecat catre Lipova, un orasel alcatuit din imbratisarea a trei localitati: Radna , cu superba sa manastire Maria Radna si loc de pelerinaj, Soimos cu deja cunoscuta cetate cu acelasi nume, si Lipova cu ceea ce ar fi trebuit sa fie Castelul Misici si Bazarul Turcesc.
De la Sofronea am plecat catre Lipova, un orasel alcatuit din imbratisarea a trei localitati: Radna , cu superba sa manastire Maria Radna si loc de pelerinaj, Soimos cu deja cunoscuta cetate cu acelasi nume, si Lipova cu ceea ce ar fi trebuit sa fie Castelul Misici si Bazarul Turcesc.
N-as vrea sa descurajez eventuala
curiozitate a celor carora le place sa exploreze istoria tarii vizitand locuri
de legenda, dar trebuie sa va spun ca am avut o mare tristete in acest orasel.
Lipova este o localitate care te duce cu gandul la saracie, la lupta fiecarui
locuitor cu ziua de maine. Strazile sunt vai de mama lor, casele cu tencuiala
care curge de pe ele, cainii care te miros si te-nconjoara din toate partile
imediat ce cobori din masina. Am vrut sa vizitam prima data Castelul Misici,
actualul muzeu orasenesc. O mare dezamagire. In primul rand pentru ca era
inchis, desi era zi de weekend si, daca nu atunci, atunci cand ar trebui sa fie
deschis un muzeu? Am fi vrut sa vedem colectia de arta Eleonora Costescu si
Vasile Varga. Se presupunea ca am fi putut admira pictura moderna, pictura
scolilor italiene, flamanda, maghiara, franceza si engleza, tapiteriile, soba
de portelan in stil rococo, argintaria, portelanurile, articolele de
mobilier, sticla decorativa. Ei bine, nu am vazut nimic. In al doilea
rand, uitati-va cu atentie la fatada si spuneti-mi daca aceasta cladire pare
ridicata in secolul 18. Cu braul acela de marmura mie imi seamana a primarie, a
orice altceva decat un castel din secolul 18.
Am coborat nerabdatoare in josul
strazii sa vad macar vechiul Bazar Turcesc sau “Sub dughene” cum ii spun
localnicii, o constructie unica in Romania , construita in perioada
1637-1672 . Acesta a fost construit de turci in urma cu 4 secole si a avut un
puternic rol comercial in zona. In perioada medievala, Lipova era un important
centru comercial, un oras mai infloritor decat Aradul, unde negustori din
Imperiul Otoman veneau sa isi vanda produsele aici. Si vad era, slava Domnului!
Pe vremea aceea, Lipova era una dintre cele mai moderne cetati care avea izvor
cu apa potabila si canalizare in oras. Cetatea avea o lungime de
10.000 de pasi si cinci porti de acces. Orasul se mandrea cu 5 geamii, un
mecet, 2 pravalii si multe case acoperite cu sindrila si imprejmuite de vii,
strazi pavate cu scandura . Aici era in floare comertul cu sare, cu haine de
postav si mirodenii orientale. Turcii au lasat mostenire lipovenilor
canalizarea orasului si bazarul, ambele functionale si astazi. Din constructia
initiala s-a pastrat fatada decorativa cu fronton triunghiular, arcadele si
pilastrii in spatele carora se deschide un pasaj generos pentru vizitatoti si
cumparatori. Inainte, aici comerciantii isi expuneau marfa la indemana
cumparatorilor, astazi comerciantii actuali au intrecut pana si balcanismul
initial, transformand totul intr-o sarada de prost gust.
Fatada inca este strajuita de 8
pilastri cilindrici, legati unul de altul prin arcade, desi nu mai au mult si
parca stau sa se pravale. In centrul cladirii se afla un fontispiciu
triunghiular , decorat cu 5 discuri ceramice. Se spune ca sub bazar ar exista o
uriasa pivnita la care nu am reusit sa ajung. In locul spatiilor comerciale
acum sunt baruri puturoase in care localnicii saraci stau in palme cn un
paharel de palinca indoita cu apa, amagindu-se ca maine va fi mai altfel decat
azi. Alta dezamagire!
De aici am plecat catre Manastirea si biserica
de pelerinaj “Maria Radna”. Nu am sa insist foarte mult in prezentarea acestui
lacas de cult deoarece si pe aceasta am prezentat-o in mai multe dintre
postarile mele. Am sa reamintesc faptul ca manastirea Maria Radna a fost
intemeiata in anul 1551 de catre calugarii romano-catolici franciscani. In
perioada otomana, lacasul a fost incendiat si reconstruit dupa plecarea
turcilor. Biserica a fost ridicata in mai multe etape, inceputurile ei legandu-se de ordinul calugarilor romano-catolici franciscani care au intemeiat-o in anul 1551. Biserica a fost inceputa in 1756 si finalizata in 1782. Altarul a fost ridicat din marmura de Carrara pe care este asezata icoana Sfintei Maria. In spatele acesteia se afla lucrarea “Bunavestire” a artistului I. Roskovics.
Daca veti avea curiozitatea sa
cautati imagini din trecutul acestui minunat lacas de cult, veti avea un mare
soc sa constatati cat de dezastuoasa este starea ei actuala.
Dar si mai surprinzator este faptul
ca, desi este unul dintre cele mai renumite lacasuri de pelerinaj din vestul
tarii, este singura biserica catolica lasata sa se degradeze intr-un hal
absolut de nedescris si de neinteles.
Dar ce ne-ar mai putea soca in
aceasta tara daca pana ce si relatia omului cu divinitatea imbraca haina
dezinteresului si-a indiferentei pana ce si pentru harul divin?
De aici am plecat mai departe catre Cetatea Soimos, una dintre cele 3 cetati medievale din judetul Arad.
De aici am plecat mai departe catre Cetatea Soimos, una dintre cele 3 cetati medievale din judetul Arad.
A fost construita in preajma anului
1275 de catre Banul de Severin, dupa primele invazii ale tatarilor, si este
atestata documentar din 1278, cand banul Pal doneaza “Castrum Somos” fiilor
fratelui sau. In 1315 a fost domeniu regal, fiind resedinta comitilor aradeni.
Desi a avut mai multi proprietari de-a lungul vremii, in 1456 ea a apartinut
lui Iancu de Hunedoara. In anul 1541, Soimosul a fost resedinta Reginei Isabela
si a Principelui Ioan Sigismund. In 1552 a fost ocupata de turci, urmand ca in
1595 sa fie recucerita si data in custodia domnitorilor din Ardeal. Desi a fost
cucerita de mai multe ori de catre turci, ea a fost eliberata definitiv in
1688, dar stricaciunile lasate de asediile continue nu au mai putut fi
niciodata remediate, iar din 1788, ea s-a transformat intr-o gramada de ruine
asa cum arata si astazi. Se zice ca este una dintre cele mai bine conservate
cetati din tara, iar numele i se trage de la pasiunea castelanilor de odinioara
de a creste soimi de vanatoare. Noi nu am fost la festivalul de muzica
medievala (care are loc in luna august) si n-am vazut nici focurile de tabara
noaptea din preajma cetatii, dar am prins in aceasta zi de duminica friguroasa
concursuri cu parapanta si de motociclete si masini de teren. Multi amatori de
intreceri sportive , dar si mai multi gura-casca la fel ca si noi ne-am pierdut
timpul urmarind cascadoriile celor curajosi.
Exista si o legenda care spune ca
cele trei cetati aradene: Soimos, Dezna si Siria, au fost construite de trei
surori. Prima ar fi spus inainte sa o ridice: “daca ma ajuta Dumnezeu, cetatea
mea va fi terminata maine”, a doua ar fi zis si ea: “si cetatea mea va fi
terminata maine cu ajutorul lui Dumnezeu”, in vreme ce a treia ar fi spus pe un
ton de-a dreptul sfidator: “chiar daca nu ma ajuta Dumnezeu, si cetatea mea va
fi gata maine!” Dar Dumnezeu le-ar fi pedepsit pe toate pentru lipsa lor de
credinta si smerenie si, dupa ce mesterii au terminat constructia, toate cele
trei cetati s-au prabusit, iar fetele s-au transformat in serpi albi care
purtau coroana si cheile de aur ale cetatilor in gura. Legenda zice ca serpii
apar o data pe an in speranta ca eliberatorul lor le va lua povara coroanelor
si a cheilor de aur din gura, moment in care vor reveni la infatisarile lor de
dinainte, iar cetatile isi vor ridica iarasi zidurile semete catre soare.
Pana acest lucru se va intampla,
mergeti sa vizitati cetatea. De fapt, vizitati toate obiectivele turistice!
Astazi, chiar si intr-o forma absolut jalnica, inca mai pot fi admirate. Maine,
cine stie? Traim in Romania si nimic nu ne mai mira! Va doresc sa aveti chef de
o hoinareala de weekend. Si bucurati-va de ce puteti.