Rascolind netul cu privire la Viena, iata peste ce am dat pe
site-ul Operei de Stat din capital austriaca: un nume – Viorica Ursuleac.
Nascuta in 1894 in Cernauti, in Bucovina care facea parte din Imperiul
Austro-Ungar, aceasta a mostenit pasiunea pentru muzica de la tatal ei,
profesor de muzica la Facultatea de Teologie. Tanara avea sa urmeze studiile
Academiei de Muzica si Arte Plastice din Viena, continuandu-si specializarile
la Frankfurt si Berlin. Intre timp, se intorsese pentru o scurta perioada
de timp in orasul natal, a intrat intr-un mariaj nepotrivit, a sustinut un
concert la Bucuresti, atragand atentia Reginei Maria, care ia- facilitat
trecerea la o cariera internationala. Desi debutul ei ca soprana a avut
loc pe scena Operei din Zagreb in 1922, dupa 2 ani, aceasta a primit mai multe
oferte din partea Volksoper din Viena si mai apoi de la Opera de stat din
capitala austriaca. In 1924, aceasta a aflat ca dirijorul Clement Krauss
cauta o soprana blonda pentru Opera din Frankfurt. Ursuleac a participat
la o auditie, dar a fost respinsa de catre dirijor,
deoarece acesta nu agrea cantaretii din Balcani. Fara sa ezite, aceasta a
transmis o alta inregistrare sub un nume fictiv, iar Krauss a ales-o imediat.
Cand a aflat despre acest siretlic, el a angajat-o amuzat, si i-a oferit
un contract pentru 6 ani. Sursele scrise mentioneaza ca celebrul dirijor a fost
fascinat de vocea ei, dar ma intreb, de frumusetea ei nu? Caci , desi era
casatorit, avea sa divorteze si sa o ia de nevasta.
Clement Hrauss era fiul nascut in afara casatoriei alunei
dansatoare din trupa de balet a Operei Imperiale din Viena si a lui Chevalier
Hector Baltazzi care provenea dintr-o bogata familie de bancheri fanarioti
stabiliti in Viena. Rudele din partea tatalui lui faceau parte din inalta
societate, prin urmare Clement a beneficiat de o educatie foarte buna. Copil
fiind, a cantat in Corul Imperial, a absolvit Conservatorul din Viena, iar dupa
absolvire, ascensiunea lui a fost doar o problema de timp. Dupa casatoria cu
Viorica,Krauss avea sa preia directoratul Operei de Stat din Viena, astfel
incat ascensiunea ei a continuat pe multe scene europene renumite. Faimoasele
deja “Concertele de Anul Nou” au fost initiate in 1939 de catre Clemens Krauss,
iar traditia lor este dusa mai departe si in zilele noatre, devenind un
eveniment cultural de talie europeana. Desi ei s-au intors la Viena in 1931, 4
ani mai tarziu, aceasta a semnat un contract cu Opera de Stat din Berlin, apoi
cu Opera din Munchen, a fost aplaudata la scena deschisa la Covent Garden si
Royal Opera in Londra, la Scala din Milano si Teatro Colon din Buenos Aires.
Era soprana preferata a lui Richard Strauss care a numit-o “cea mai fidela
dintre fidele”.
Richard Strauss a studiat la Munchen filosofia şi istoria
arte, iar sotii Krauss l-au cunosct inca din perioada in care Viorica avea
spectacole pe marea scena a operei din Munchen. Ea a fost creatoarea unor
roluri de referinta din operele lui Richard Strauss de care a legat-o o sincera
si profunda prietenie. Ea a interpretat rolurile principale din operele
acestuia: Arabella, Friedenstag, Capricio si Die Liebe der Danae. In
1953 a sustinut ultima reprezentatie la Viesbaden unde a interpretat rolul din
opera “Der Rosenkavalier”. Muzica lui Strauss "este ca un fel de
otrava pe care niciodata nu o mai poti elimina din trupul si din viata ta"
spunea Clemens Krauss, cel mai bun dirijor al creatiei straussiene. Sotii
Krauss au pastrat relatiile de prietenie cu compozitorul Richard Strauss timp
de 55 de ani atat in plan profesional, cat si in plan privat.
Prima donna a primit distinctia austriaca Kammersängerin (1934) si distinctia prusaca Kammersängerin (1935).
Prima donna a primit distinctia austriaca Kammersängerin (1934) si distinctia prusaca Kammersängerin (1935).
Ea a interpretat rolurile: Contesei
Almaviva din „Nunta lui Fifaro”, Donna Elvira din „Don Giovanni”, Leonore din
„Fidelio”, Senta din „Ölandezul zburator”, Amalia Grimaldi din „Simon
Boccanegra”, Amelia din „Bal mascat”, Leonora din „Forta destinului”, Elisabeth
de Valois din „Don Carlos”, imparateasa din „Die Frau ohne Schatten” si
Khrysothemis din „Elektra” de Richard Strauss, Sieglinde din „Die Walküre” si
Brangane din „Tristan si Isolda”ale lui Richard Wagner sau in „Cosi fan tutte”
de Wolfgang Amadeus Mozart, la care se adauga Tosca, Minnie din „ La
fanciulla del West”, Turandot, Der Rosenkavalier, Ariadne auf Naxos, Dei
agyptische Helena si altele. In 1953 ea si-a incheiat cariera artistica in
pectacolul de adio sustinut la Wiesbaden, in Der Rosenkavalier. Ea a fost
numita ulterior profesoara la Salzburg Mozarteum in 1964. Dupa moartea
sotului ei in 1954, Viorica s-a retras intr-o mica localitate din Tirol,
Ehrwald, unde avea sa moara in 1985, la varsta de 91 de ani. La inmormantarea
ei, Strauss avea sa ii omagieze amintirea spunand: “Oh, minunata Elena, iti
multumesc!”