Cine nu stie sa guste o ironie, va trebui sa suporte
zorii unei regasiri intr-o realitate in care curcubeele se pot sparge in bucati.
Mi-amintesc o vara, n-as putea spune cu exactitate care, cand in orasul
tineretii mele, prafuit de vantul care isi asternea colbul dincolo de zari si
amintiri, in oras a venit balciul. S-au ridicat corturi, caravanele au fost
aranjate in semicerc, iar in centrul lor s-a montat caruselul. Ne stransesem ca
la circ, mirati si bucurosi, sa vedem cu ochii nostri cum se montau caluseii
din ghips pe platforma rotativa si cum panourile colorate cu scene din povesti
grotesti imbracau scheletul metalic. Caluti in perechi si calesti diforme erau
aranjate in salba si prevesteau mii se povesti. Zeci de beculete stridente si
ametitoare erau insirate pe corpul central al platformei si o muzica ragusita
se imprastia difuz pe locul in care cu o saptamana inainte erau stivuite lazile
cu legume. Piata era plina de toata sleahta de gura-casca formata deopotriva
din copii si adulti, barbati si femei, tineri si batrani. Cand se lasase seara,
platoul gemea de lume. Tarabe cu tragere la tinta, clowni care vindeau baloane,
baloti de vata colorata pe bat si inghetate colorate marcau un teritoriu luat
cu asalt de catre sute de copii- caruselul. Mi-aduc aminte ca-mi placea sa ma
uit la platforma colorata care se rotea in jurul axei sale, cu toate acele
figurine grotesti de cai, pisici, caini si iepurasi asezate pe margine care
glisau de-a lungul unei tijei verticale ce tinea loc de capastru si care oferea
senzatia de galop sau de miscare inainte si-napoi. Erau chiote de bucurie si
mii de manute fluturau in aer la multimea de parinti asezata roata care radea
cu gura pana la urechi.
Au trecut ani pana sa aflu ca istoria caruselului are o
vechime de peste 1500 de ani si primul carusel a fost conceput in Imperiul
Bizantin, construit in jurul unui stalp de care erau legate cu sfori animale
adevarate care se miscau in cerc. Pe spatele lor erau fixate cosuri in care erau asezati copiii. Ciudata
constructie apare pe o gravura bizantina care dateaza de la 500 AD. La
sfarsitul secolului 16, spactacolele cu turniruri considerate prea violente au
fost inlocuite cu prezenta caruselului in pietele publice din marile orase.
In Franta el a fost popularizat de catre Henry
al IV-lea, iar primul carusel a fost inregistrat pentru prima data in anul
1605. O data cu Revolutia Industriala, animalele adevarate au fost inlocuite cu
cele sculptate in lemn. Primul carusel
cu figurine a fost fabricat in Europa in jurul anului 1860, iar in America, 10
ani mai tarziu. Cel mai vechi carusel european aflat inca in functiune se afla
la Praga, in Parcul Letna. Primul carusel pe pamant american a fost construit
in 1876 de catre un tamplar danez, Charles ID Looff. Caruselul cu sistem
metalic, actionat de un motor cu aburi, dateaza din 1895, ale carui sculpturi au
apartinut artistului flamand De Vos. Parintele spiritual al parcului de
distractii a fost Anton Pieck al carui nume este si el legat de un carusel care
a fost pus in miscare de un motor pe baza de aburi. La inceputul secolului 20,
industria parcurilor de distractii a cunoscut o explozie atat in Europa, cat mai
cu seama in America. Multi sculptori emigranti s-au inspirat din traditiile
tarilor din care proveneau si au lansat noi creatii, transformand istoria
caruselelor intr-o afacere de succes. Ele erau tot mai frumos realizate, unele
avand chiar etaje, si se miscau din ce
in ce mai repede. Rusia a ales sa ia atitudine impotriva capitalismului
exploziv si a inlocuit animalele cu reprezentari florale.
Cuvantul carusel este derivat din cuvintele “carosello”
din italiana si spaniola, ambele insemnand “mic razboi”, folosite pentru
descrierea unui joc in care cruciatii italieni si spanioli din secolul 12 se
luau la intrecere cu calaretii arabi. Ei foloseau bile de lut umplute cu apa
parfumata pe care le aruncau in rivalii lor. Perdantii competitiei erai cei care
miroseau a parfum, fiind astfel recunoscuti de toti cei care participau la
aceste competitii. Cruciatii au introdus acest joc in Europa unde s-a raspandit
in secolul 15. Francezii au numit jocul carusel, transformandu-l intr-un
eveniment grandios de spectacol de echitatie publica. Un punct culminant al
caruselului era turneul “ring-spearing” in care calaretii foloseau lanci cu
care strapungeau mici inele de alama suspendate la marginile exterioare, in
vreme ce se deplasau in galop, fiind obligati sa isi mentina echilibrul stabil
pe crupa cailor. Acest exercitiu “grab the brass ring” presupunea experienta si
practica avansata: o manuire sigura a lancei , stapanirea exercitiilor de
echitatie si un ochi extrem de vigilent. Deoarece la aceste competitii
participau doar barbatii, mesterii locali au inventat niste masinarii cu
figurine care se miscau inainte si inapoi pe care se urcau femeile si copiii.
Acest dispozitiv a luat numele de carusel si a devenit o forma de concurs la
curtile regale europene. Desi sporadic folosit in anii 1700, la inceputul
anului 1800 acesta a devenit un mijloc de distractie des intalnit pe cele doua
continente: Europa si America, inregistrand mai multe inovatii prin
introducerea a cat mai multor figurine animaliere. Mecanismul era
pus in miscare prin manivela si a suferit multiple imbunatatiri de-a lungul
timpului. Figurinele au cunoscut nu doar balansul in fata si in spate, ci si
cel de urcare si coborare pe platforma rotativa. Traditia strapungerii inelului
cu lancea a fost incluit cu prinderea inelului cu mana.
Caruselul a avut
diverse denumiri in intreaga lume: torneos in Italia, karussels in Germania, caroussels
in Franta, the galloper in Anglia, sau Merry-go-rounds in America. In 1870, inginerul-constructor,
Frederick Savage din Anglia, a imbunatatit caruselul incorporandu-i motorul cu
abur si sporindu-i astfel viteza de miscare in jurul axei sale. Dupa cativa ani, englezul Robert Tidman a proiectat un dispozitiv care simula miscarea in galop a cailor. Pana la cercurile concentrice de caluti a caror miscare era ghidata pe sunetele scoase de diferite instrumente a fost doar un pas. Tot atunci au aparut panourile decorative care dadeau acel aspect grandios intregii masinarii prin ascunderea mecanismelor care o puneau in functiune. Setul de tobe sau clopote au fost inlocuite cu un acompaniament muzical. Pana in 1900, aceasta industrie s-a dezvoltat in permanenta si s-a regasit in cresterea numarului de parcuri de distractii pe ambele continente in locuri publice, targuri, in parcurile din orasele mari sau statiunile de pe litoral. Acolo unde era instalat caruselul, locul era animat de multimile dornice de distractie. Fie ca se urcau pe caluti, fie ca ascultau muzica, aparatul in sine strangea poporul, indiferent de varsta sau statut social. Germania a fost prima tara in care caruselul a devenit o afacere in sine. In 1830, Michael Dentzel a fost cel care a initiat afacerea, iar Fritz Bothmann a adus-o la stadiul de business in 1830. Masinariile lui au devenit atat de populare incat , in urmatoarele 3 decenii, alti 15 oameni au comandat complicatul mecanism dezvoltandu-si propriile lor afaceri. Englezii au decorat animalele intr-o maniera mult mai elaborata pe crupa carora puteau urca mai multi calareti.
Ei au adaugat si alte animale precum vaci,
porci, caini, iepuri, elefanti sau girafe, sporind astfel interesul publicului
pentru carusel. In America, emigrantul german Gustav A. Dentzel a construit o
serie de carusele, iar masinariile lui au fost primite cu entuziasm de catre
publicul american. El si-a luat titulatura de constructor de carusele, devenind
un nume de referinta in acest domeniu pe continentul american. El si-a ridicat
propriul carusel pe Smith’s Island, o statiune foarte populara, unde a cunoscut
un succes atat de mare incat si-a extins afacerea in Atlantic City, New Jersey
si Richmond Virginia, dar nu a putut satisface cererea tot mai mare a
publicului dornic de distractii.
Un alt
emigrant danez, dulgher de meserie, Charles ID Looff, si-a construit propriul
carusel in New York in 1876. Fiecare dintre ei si-a dezvoltat un stil propriu
de sculptura si a influentat evolutia caruselului american. Sculpturile lui Denzel
erau elegante si expresive care ascundeau diverse capcane, in vreme ce Looff se
concentra pe ornamente extrem de elaborate si atractive.
Prin 1882 au aparut
caruselele portabile, construite special pentru a putea fi deplasate in functie
de spectacolele planificate in diferite orase de pe continent. Allan Herschell
si James Armitage au inlocuit polul central cu bratele radiante. In 1912,
Solomon Stein si Harry Goldstein au montat gondole, calesti si animale
salbatice si domestice pe care le-au intercalat intre mulajele de cai.
Incepand
cu 1930, caruselul a intrat in epoca sa de aur, deoarece erau montate inclusiv
pe platforme sau vagonete trase de cai si plimbate pe strazile oraselor. Desi
cei mai multi americani erau convinsi ca minunatele masinarii erau aduse de pe
batranul continent, foarte putine dintre ele traversasera oceanul deoarece
costurile de transport erau uriase, cu toate ca au existat oportunitati de
export. Multi producatori americani n-au ezitat sa spuna ca masinariile erau
aduse din Europa doar pentru a valorifica aceste experiente exotice la maximum.
In a doua jumatate a secolului 20, caruselele americane au luat drumul oraselor
mexicane fiind prezente la targurile si carnavalurile traditionale. Aceste
incursiuni au influentat cioplitorii care au adaptat caruselul la stilul
mexican, moment in care au aparut primele figurine turnate in matrite dupa
creatiile originale. Problemele cauzate de criza financiara din anii 1930, iar
mai apoi de cele doua Razboaie Mondiale au provocat schimbari importante in
industria caruselului, sculpturile elaborate din lemn fiind inlocuite cu
figurinele din aluminiu, iar mai apoi cu cele din fibra de sticla.
Revenind in realitatea zilelor noastre, cred ca Franta inca
pastreaza nostalgia timpurilor de odinioara din industria caruselelor. Dincolo
de frumusetea mecanismului in sine, acestea transmit o stare, o bucurie cuminte
si o emotie simpla, scutita de intromisiunea unei vieti trepidante si
stresante.
Sa fie vorba despre starea pe care ti-o transmite romantismul unui
oras in care indragostitii isi scriu propriile povesti sau despre un spatiu
atemporal incarcat de istorie, frumusete si candoare? Poate de vina este faptul
ca inca nu am vazut cel mai mare carusel din lume, aflat la Copenhaga, in
Gradinile Tivoli? Uneori e bine sa nu detii chiar toate raspunsurile la
intrebarile pe care ti le pui.
Pana una-alta, nu uitati: viata seamana al naibii de tare
cu un carusel. Ne permitem sa ne lasam furati de mulaje si culori in vreme ce
coboram cu picioarele pe pamant ametiti de bucurii. Dupa colt pandesc
realitati.
Bibliografie:
"A History of the Carousel" courtesy of IAAPA (International Association of Amusement Parks and Attractions);
"Art of the Carousel" - Charlotte Dinger
Bibliografie:
"A History of the Carousel" courtesy of IAAPA (International Association of Amusement Parks and Attractions);
"Art of the Carousel" - Charlotte Dinger