Strada Doamnei si-a primit numele dupa Maria, sotia
domnitorului Serban Cantacuzino. Autoritatile doreau sa isi arate pretuirea si
respectul fata de aceasta atunci cand au dat numele ei unei strazi aflate
in centrul vechi al capitalei. Aici au fost ridicate la inceputul secolului 20 numeroase edificii de
prestigiu , cladiri frumoase, cu etaje inalte, cu poduri si subsoluri generoase, construite intr-un stil clasic si elegant. Fatadele monumetale erau bogat decorate cu frontoane rotunde si mansarde cu lucarne.
Una dintre cladirile
pe care n-aveai cum sa nu o remarci era Palatul Bursei, a carui piatra de temelie
a fost pusa de catre Regele Ferdinand si Principesa Maria in 1907 si inaugurata
in 1911. Cladirea a fost ridicata pe vechiul loc unde s-a aflat casa Logofatului Scarlat Barcanescu, dupa proiectul arhitectului Stefan Burcus, cel
care a construit Palatul Artelor si Castelul Tepes din Parcul Carol. Acoperisul, cu
toate dantelariile lui, a fost realizat de catre un artizan renumit la acea vreme, Alexandru
Dimitriu, cel care a realizat acoperisul Athene-ului Roman si cavalerii din arama amplasati unul de pe
Primaria sectorului 1, iar al doilea pe casa in care acesta a locuit, pe strada Episcop
Radu 29 din zona Obor. Sculptorul Casei Regale si-a adus si el contributia la
estetica palatului, realizand sculpturile exterioare. De numele lui Emil Wilhelm Becker sunt legate inclusiv statuile de pe fatada Universitatii
din capitala.
Acesta a sculptat pe frontonul circular al palatului, in partea
superioara, un basorelief cu un cap de leu, incadrat de doua statui alegorice
care ii infatisa pe zeul roman Mercur in dreapta si personificarea
industriei in stanga. La etaj erau birourile, iar la parter mai multe pravalii,
cafenele si berarii. La subsol a functionat Cabaretul Alcazar, dar numai in
perioada sezonului rece, caci vara se muta la sosea cu numele de Alcazar
d’Ete. Aici canta lautarul Grigoras Dinicu “Hora Staccato”, tigan cu muzica in
sange, de plangeau toate damele de societate in batiste in vreme ce barbatii trageau din trabuce imprastiind rotocoale de fum.
Si tot aici a urcat pe scena in vara
anului 1928 Josephine Baker, dansatoare, actrita si cantareata, poreclita de
catre fanii ei “perla neagra”. Isi facuse o intrare triumfala si lasase cu gura
cascata lumea buna iesita la promenada pe Calea Victoriei cand si-a facut aparitia in sareta ei trasa de strut.
Constantin Tanase o vazuse pe scena londoneza si-a adus-o cu contract la Teatrul Carabus. Artista ceruse 100.000 lei
pe seara, iar asta era banet pentru o mare chiverniseala! Josephine era pe val si tare greu i-a fost lui Tanase s-o plateasca, motiv
pentru care i-a aranjat spectacole si in alte locatii contra cost. Suma era
enorma! Freda Josephine McDonald era prima dansatoare de culoare care cunoscuse
succesul european si tot prima care venea la Bucuresti.
Se nascuse in 1906 intr-o familie saraca din statul
american St Louis, dintr-un tata alb, Eddie Carson, care fusese tobosar si producator
de instrumente muzicale, si o mama de culoare, Carrie McDonald, care in
tinerete fusese dansatoare, obligata de imprejurari sa renunte la cariera dupa
ce a ramas gravida. Dupa ce i-a mai facut un copil, barbatul, care nu concepea
sa se insoare cu o negresa, si-a parasit familia si nu s-a mai intors
niciodata. Intre timp, maica-sa mai nascuse alti doi copii si castiga banii ca
spalatoreasa platita cu ziua. Banii se duceau in mare parte in chirie s-abia mai ramanea ceva de pus hrana pe masa.
Intotdeauna a considerat-o pe Josephine vinovata de soarta ei mizera. Viata buna ce-o dusese odata s-a risipit cand copilul a intrat pe usa. Periodic se mutau dintr-o locuinta
insalubra in alta si mai proasta. La 10 ani Josephine a castigat primul ei dolar intr-un
concurs de dans. Pe cand avea 13 ani, maica-sa a maritat-o cu Willie Wells, un
barbat violent in varsta de 26 de ani,
de care s-a despartit 8 luni mai tarziu. Se certau des, iar scandalurile se
terminau cu batai. Dupa ce i-a spart in cap o sticla, Willie a parasit-o, iar
Josephine si-a castigat banii dansand pe strada.
A fost remarcata de un membru
al trupei de vodevil, Dixie Steppers, iar cantareata grupului a luat-o atat in
patul si sub protectia ei, invatand-o sa cante si sa danseze. In 1921,
la 15 ani, s-a recasatorit cu Willie Beker , chiar daca nu divortase de primul.
Lui i se datoreaza “stilul Baker”, un dans sexi plin de elemente de elemente
comice. Nici acest mariaj nu a rezistat mai mult de cinci ani.
Josephine a
inchis usa dupa ea si a plecat sa cante in corul unui spectacol de music-hall, “Shuffle
Along” in New York. In timp ce canta, obisnuia sa danseze, fapt care a atras
privirile asupra ei, dar si invidia si rautatea colegelor sale care au
poreclit-o “Monkey”. S-a culcat cu producatorul show-ului si a devenit solista
spectacolului, incepandu-si astfel cariera de artista. La 19 ani avea deja nume.
In 1925 un producator de spectacol de cabaret al unui teatru de pe Champs
Elysees a vazut-o si i-a propus sa faca parte din trupa de artiste de culoare
ce urmau sa danseze pe o scena din Paris in spectacolul “La Revue Negre”. Castiga
deja 150 de dolari pe saptamana si traia ca o mica burgheza. Desi s-a simtit
jignita cand i-a zis ca trebuie sa danseze topless, onorariul de 200 de dolari
pe saptamana a invins orice prejudecata.
Dupa primul spectacol a avut Paris-ul la picioare: in sala lumea aplauda frenetic, in vreme ce afara, puritanii manifestau impotriva spectacolului pornografic. Producatorii de moda se bateau in oferte si rochii, iar sute de admiratori ii trimiteau buchete de flori insotite de cereri in casatorie.
Dupa primul spectacol a avut Paris-ul la picioare: in sala lumea aplauda frenetic, in vreme ce afara, puritanii manifestau impotriva spectacolului pornografic. Producatorii de moda se bateau in oferte si rochii, iar sute de admiratori ii trimiteau buchete de flori insotite de cereri in casatorie.
Nu dupa mult timp a fost inclusa in renumita trupa “Folies Bergere’ unde si-a
prezentat tutu-ul cu banane aurite si incrustate cu cristale si diamante,
folosit in celebrul dans al junglei, in regia lui Jean
Cocteau, cel car o numea “icoana de bronz si otel cafeniu”. Figura exotica, i-a atras atentia unui italian intreprinzator, Giuseppe Abatino care se prezenta in
saloane cu titlul de conte. Acesta i-a fost o vreme manager si i-a organizat primul turneu european.
Tot el a convins-o sa isi deschida propriul club,
Chez Josephine. In 1927 cei doi s-au casatorit. Josephine era deja considerata cea mai bogata mulatra
si prima actrita de culoare care a patruns in cinematografia mondiala. A jucat
alaturi de Jean Gabin in filmul “La Sirene des tropiques”, iar mai apoi in alte
5 productii, printre care si “Moulin-Rouge” in 1940. In ciuda faptului ca isi
etala averea prin gesturi iesite din comun, nu a uitat niciodata saracia in
care s-a nascut si n-a ezitat niciodata sa ajute oamenii saraci, sa adopte copii
parasiti sau sa doneze bani organizatiilor de caritate. Si-a cumparat o vila
superba intr-una dintre suburbiile pariziene pe care a umplut-o cu animale
exotice.
Deseori era vazuta pe bulevard plimband un ghepard imblanzit care avea o zgarda cu diamante la gat, primit in dar de la Paul Derval, directorul Casino-ului de Paris.
In cercuri restranse dansa charleston goala, iar lumea cu pretentii
se inghesuia sa o invite la serate. Toti ceilalti se multumeau sa umple salile
de fiecare data cand numele ei era cap de afis in celebrul “Folies Bergere”.
Erau innebuniti sa vada Perla Neagra
invesmantata in frunze de palmier sau pene de flamingo prinse in talie si
siragurile de perle rasfirate peste sanii goi, frematand in ritmuri dracesti,
incolacindu-se in miscari cand languroase, cand trepidante in jurul
partenerului de dans.
Barbatii erau fascinati de picioarele ei lungi si
perfecte, de sanii pietrosi loviti peste sfarcuri de sirajurile de perle, de
trupul ei de ciocolata, transpirat si indecent de bine conturat, afisat cu
ostentatie spectatorilor muti de uimire. Facea furori. Rupea nesfarsite ropote
de aplauze. Incingea spiritele si imaginatia, iar lumea o adula. Black Venus ingenunchiase
inca o data sala. Isi asuma rolul de diva, traia pe picior mare, cheltuia fara
masura si iubea fara prejudecati, barbati si femei, amanti sau iubite, fara
numar. Petrecea cu aceeasi inversunare cu care si muncea.
Cand a
vazut-o prima data, Picasso ar fi exclamat: “este Nefertiti zilelor noastre”,
iar Hamingway a numit-o “cea mai senzationala femeie pe care a vazut-o cineva vreodata”.
Printre admiratori se numarau Man Ray, Pjilippe Soupault si Georges
Simenon care i-a si fost amant.
In 1931, Josephine a lansat slagarul “Am doua
iubiri – tara mea si Paris-ul” compus de Vincent Scotto. In 1937, Pepito a
murit, iar Josephine s-a maritat cu industriasul Jean Lion, un evreu frumos si
bogat, care detinea lantul de cofetarii “Cotofana care canta”. Si-a luat
cetatenia franceza si a crezut ca va avea o casnicie fericita. Din pacate, Levy
visa sa o transforme intr-o nevasta casnica si cuminte. Dupa 3 ani au divortat.
Razboiul batea la poarta, iar Josephine se angajase politic: milita impotriva
antisemitismului, impotriva pogromurilor, impotriva rasismului, aderase la Crucea
Rosie si la rezistenta Franceza, pleca in misiuni de spionaj si revenea de fiecare data pe scena. Desi considerata
de puritani decandenta si imorala, Josephine a fost extrem de curajoasa si cu
solide principii morale. In cel de-al Doilea Razboi Mondial a sustinut prin
actiuni de spionaj rezistenta franceza, pe ai carei membrii i-a ascuns in
castelul ei din Dordogne, pe domeniul Milandes, unde se retrasese dupa
inceperea razboiului. Inclusiv rudele sotului ei, desi divortati, si-au gasit
adapost aici pana au reusit sa treaca granita. Cand nazistii au venit sa ii perchezitioneze castelul, Josephine
i-a ametit cu farmecul ei pana acestia au plecat exact asa cum venisera. Dupa
incheierea razboiului, avea sa fie prima americanca decorata cu medaliile Legiunea
de Onoare, Medalia Rezistentei si Crucea Lorrena, moment in care Charles de Gaulle
i-a recunoscut public curajul, faptele si meritele.
In 1947 a divortat de Lion
si s-a maritat cu managerul trupei, Jo Boullon, un jazzman respectat, fost
violonist de succes. Avea sa fie cel de-al treilea sot si ultimul, in ciuda
faptului ca a mai bifat numeroase relatii de amor. Impreuna au transformat
castelul in “Rainbow Tribe” (“trib in culorile curcubeului”), un camin pentru
orfanii adoptati din intreaga lume. A facut numeroase angajari, a tras conducte
de apa si curent in castel, dar si in satele invecinate, a deschis magazine, un
hotel, a creat un centru turistic pe domeniu, a organizat tabere pentru copiii
defavorizati. Si-a educat copiii cu multa dragoste, dar cu o mana de fier. Le-a aratat
lumea, a mentinut contactul cu tarile lor de origine, i-a indemnat sa respecte
oamenii, indiferent de culoare, rasa si educatie, sa isi aleaga meserii
onorabile. Intotdeauna stingea televizorul sau arunca ziarele de pe masa cand
apareau informatii despre activitatea ei.
In 1963 l-a insotit pe Martin Luther
King, imbracata in tinuta militara franceza si purtand in piept medaliile cu
care fusese onorata, la marsul in care acesta a tinut celebrul discurs “I have
a dream”. Costurile ridicate ale domeniului dadeau batai de cap tuturor, iar la
un moment dat falimentul n-a mai putut fi evitat. In 1968, bunurile i-au fost
scoase la licitatie si intreaga familie scoasa afara de pe mosie. Se despartise de Jo care venea din Argentina de fiecare data cand avea probleme finaciare. Era complet ruinata, vanduse tot ce ii
mai ramasese din castelul de odinioara si se mutase impreuna cu cei 13 copii
adoptati intr-un modest apartament cu 2 camere in Paris. Acestia nu prea au
inteles mare lucru din toata aceasta nebunie, pentru ca Josephine a
continuat sa traiasca pe picior mare. Tot copiii au fost aceia care au
decis sa nu mai serveasca micul dejun in luxoasa Café de la Paix si sa incapa sa faca economii. Cel mai mare avea 10 ani.
Printesa
Grace de Monaco i-a cumparat o vila de la Roquebrune-Cap-Martin, in sudul
Frantei, in schimbul participarii ei la cateva actiuni caritabile in promovarea
Crucii Rosii. Desi copiii ei mergeau la
scoli de fite, Josephine a continuat sa dea spectacole ca sa isi poata plati
facturile. A murit in 1975, dupa ce admiratorii i-au organizat o gala
aniversara de celebrare a 50 de ani de
cariera. A fost gasita dimineata inconstienta, inconjurata de articolele
elogioase din presa. Franta i-a organizat funeralii la care au participat 20.000
de admiratori, iar salvele militare trase in onoarea ei au zdruncinat norii. Inhumarea
a avut loc la Monte Carlo, locul in care isi stramutase caminul.
Dupa moartea ei, copiii au fost luati de Jo si adusi acasa la el in Argentina . Dupa separare,
Josephina n-a avut niciodata vreun cuvant rau de spus despre el. Murise o
eroina, in vreme ce lebada neagra se transformase intr-o legenda a scenei frantuzesti.
In 1928, Constantin Tanase a adus-o in Bucuresti cu
trenul Orient Expres. Gara de Nord era plina ochi, iar lumea se stransese ca la
urs umpland trotuarele din jurul garii. Trasura descoperita era trasa la usa
principala astfel incat lumea s-o vada si sa povesteasca si celor care
ramasesera acasa. Josephine avea 21 de ani si avea Europa la picioare. Pe bulevard, Josephine a admirat guresele
florarese si si-a umplut masina cu flori. Tanase o vazuse la Londra in spectacol si-a s-a decis pe loc sa o aduca in capitala, sa joace in gradina Carabus.
Vremea n-a tinut cu el, a plouat neincetat, motiv pentru care a inchiriat sala Euforia. Afisele intitulate “Negru pe alb” au adus valuri de spectatori care au stat la coada ore in sir sa cumpere bilet. Doar doua spectacole a dat, dar ele au marcat succesul stagiunii, salile erau umplute la refuz. Cu toate astea, biletele vandute nu au acoperit cheltuielile.
Insa ce reusise Tanase, nu mai facuse nimeni in Romania. Riscase si castigase: renume, caci banii i-a pierdut. Vorba lui:
“ Grea e viata, mai badie,
Pretutindeni saracie
Birurile se tin scai
Ai-n-ai…dai!
Biet rumanul, ca un caine,
Fuge, fuge, dupa paine
Vai de mama lui de trai
Ai-n-ai…dai!
Preceptoru-ntai se-ndeasa,
Vedea-l-as intins pe masa,
Ce sa faci?Oftezi si vai
Ai-n-ai…dai!
Ba te mai ia si cu toba
Iti vinde si garderoba
Fara vorba!Aint, tvai, drai
Ai-n-ai…dai!
Mai vine si primaria
Cica iti ia murdaria
Sa-ti pui capul sub vatrai
Ai-n-ai…dai!
Cand mananci numai lipie
De-unde dracu murdarie?
Dar ei nici nu vor sa stie
Ai-n-ai…dai!
Noi, parlitii, ducem grosu.
Tot pe noi cade ponosu
Si platim ca niste frai…
Ai-n-ai…dai!
Tot noi ducem statu-n sale
Fiindca aia cu parale
Cum se-ntampla, vezi matale,
Ai-n-ai…dai!”
Si-a dat!
PS: Special pentru prietena mea, Jeni Mateescu:
In anul 1970, Josephine a fost invitata sa urce pe scena festivalului "Cerbul de Aur" de la Brasov. Avea 64 de ani si inca se straduia sa isi creasca toti copiii fara grija zilei de maine. Onora toate invitatiile si se bucura de fiecare onorariu primit. Cand nu mai razbea, Jo se urca in avion si venea sa o scoata iarasi la liman. La anii ei rabdarea nu mai era ceea ce fusese odinioara. O deranjau unele atitudini ale copiilor ei: muzica data prea tare care facea sa ii vibreze ferestrele in casa, pantalonii evazati si pletele lasate sa creasca, hainele stramte si fustele scurte. Se temea de faptul ca cei pe care se straduise sa ii indrume pe calea cea dreapta sa nu se rataceasca printre capcanele vietii. Cand a urcat pe scena, publicul romanesc n-avea cum sa isi aduca aminte de ea. Alte generatii umpleau acum salile. In plus, trecusera prea multi ani, iar exotica aparitie de odinioara se prezenta astazi ca o distinsa artista pusa sa isi joace un rol ajuns la final. Cu o voce inca frumoasa, cu o gratie si o atitudine pe care timpul nu avusese puterea sa le stearga. Atunci habar n-avea ca drumul ei se apropia incet si sigur de final. Dar lasa in urma ei o frumoasa poveste, un crez de mare artist si o legenda pe masura unei veritabile eroine.
Poze de la festival.
Bibliografie:
http://www.biography.com/people/josephine-baker-9195959
http://www.cmgww.com/stars/baker/about/biography.html
http://womenhistory.about.com/od/bakerjosephine/p/josephine_baker.htm
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/49488/Josephine-Baker
Si-a dat!
PS: Special pentru prietena mea, Jeni Mateescu:
In anul 1970, Josephine a fost invitata sa urce pe scena festivalului "Cerbul de Aur" de la Brasov. Avea 64 de ani si inca se straduia sa isi creasca toti copiii fara grija zilei de maine. Onora toate invitatiile si se bucura de fiecare onorariu primit. Cand nu mai razbea, Jo se urca in avion si venea sa o scoata iarasi la liman. La anii ei rabdarea nu mai era ceea ce fusese odinioara. O deranjau unele atitudini ale copiilor ei: muzica data prea tare care facea sa ii vibreze ferestrele in casa, pantalonii evazati si pletele lasate sa creasca, hainele stramte si fustele scurte. Se temea de faptul ca cei pe care se straduise sa ii indrume pe calea cea dreapta sa nu se rataceasca printre capcanele vietii. Cand a urcat pe scena, publicul romanesc n-avea cum sa isi aduca aminte de ea. Alte generatii umpleau acum salile. In plus, trecusera prea multi ani, iar exotica aparitie de odinioara se prezenta astazi ca o distinsa artista pusa sa isi joace un rol ajuns la final. Cu o voce inca frumoasa, cu o gratie si o atitudine pe care timpul nu avusese puterea sa le stearga. Atunci habar n-avea ca drumul ei se apropia incet si sigur de final. Dar lasa in urma ei o frumoasa poveste, un crez de mare artist si o legenda pe masura unei veritabile eroine.
Poze de la festival.
Bibliografie:
http://www.biography.com/people/josephine-baker-9195959
http://www.cmgww.com/stars/baker/about/biography.html
http://womenhistory.about.com/od/bakerjosephine/p/josephine_baker.htm
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/49488/Josephine-Baker