Franta este una dintre cele mai privilegiate tari
europene: peisaje care iti taie respiratia, salbe de castele care se intind
de-a lungul principalelor ape, dealuri in care strugurii rad stirbi la soare si
vinul imbatraneste in butoaie, parfumuri nascute spre a potoli cochetaria
tinerelor domnite. Franta nu-si schimba traditia, ci se adapteaza prezentului,
redescoperindu-se si reinventandu-se de fiecare data.
In 1880, in familia tabacarului Patou s-a nascut fiul
acestuia, Jean Patou, care avea sa mosteneasca nu numai averea lasata de batranul
tabacar de lux, ci si spiritul lui antreprenorial. Douazeci si doi de ani mai
tarziu, acesta si-a deschis in Paris, pe 7 Rue Saint Florentin, un salon mic de
croitorie denumit “Patou Maison Parry”. Casa data din perioada Iluminista si
respecta intocmai stilul clasic pe care si-l dorea creatorul pentru sediul
micii sale croitorii. Salonul a fost capitonat cu lambriuri de lemn de culoare
inchisa pe care le-a asortat cu canapele capitonate cu matase neagra. N-a
apucat sa lucreze decat doi ani, caci razboiul a batut imediat la usa, iar
Patou s-a inrolat si a plecat vreme de 5 ani pe front. Apucase sa se puna pe
picioare, caci, in cel de-al doilea an de functionare, un american excentric,
ii cumparase toata colectia de haine imediat dupa lansare. In 1919, dupa
incetarea razboiului, acesta si-a redeschis salonul si a cunoscut un succes
imediat. El avea un crez si isi dorea sa creeze hainele functionale care sa
reflecte personalitatea purtatorului. Nu trebuie ca moda sa dicteze stilul, ci
tocmai persoana trebuie sa puna in valoare stilul. A mizat pe armonia formelor
si echilibrul perfect dintre vechi si nou. De aceea el a fost promotorul
stilului simplu, dar elegant pentru ca el era un indragostit dedicat croiului,
detaliilor si calitatii tesaturii. Lansase rochiile cu talie inalta, cu
broderii in stil rusesc, iar nume precum Constance Bennett, Mary Pickford si
Louise Brooks faceau parte din clientela salonului.
Desi nu s-a casatorit
niciodata, a avut numeroase aventuri, inclusiv cu “femeia fatala” a scenei
anilor ‘30, Louise Brooks. Un sef
fermecator aflat la carma uneia dintre casele de moda in voga atragea femeile
precum mustele la borcanul cu miere.
Un an mai tarziu a lansat colectia
inspirata din tinutele sportive, iar nume importante din lumea sportului au venit
si si-au schimbat garderoba cu tinute semnate Jean Patou.
Toata lumea a putut
admira tinuta Suzannei Lenglen din cadrul campionatului mondial de tenis: o
rochie de matase plisata, un cardigan din lana moale de Jersey, semnate Jean
Patou. Patou isi broda monograma cu cele doua initiale pe buzunarele tinutelor
sale. Suzanne purta piesele intr-o maniera eleganta si subtila si nicicand nu
paruse mai feminina si mai gratioasa, iar publicul nu-si putuse lua ochii de la
ea pe toata durata meciului. Patou a fost inventatorul tinutei sport care, la
vremea respectiva, a revolutionat moda.
Hainele
create si semnate de el au permis femeilor sa combine moda chic cu cea casual
in tinutele de zi. Femeia “Patou” nu putea sa treaca neobservata. Ea iubea
culoarea si nu facea un secret din asta: “Patou red”, “Patounia”, “Patou blue”,
“Nile Green Patou”, “Nasturium Red” sunt cateva dintre culorile care au facut
istorie.
El a explorat fiecare ton de culoare, jucandu-se cu nuantele de bej si
roz delicat pana la rosul aprins, dand forta si personalitate fiecarei femei
Patou. Designul simplu, nepretentios, a fost adaptat charmului feminin in mod
natural, lasand corpului lejeritatea miscarii si posibilitatea sa respire. O
crosa de golf sau o racheta de tenis erau accesorii la moda.
Patou a inteles
nevoia femeilor de a combina accesoriile si piesele de vestimentatie, reinventand
fiecare tinuta si adecvandu-le fiecarei ocazii sau moment. El a avut in vedere
fiecare tinuta, de la costumul de baie la pijama, de la rochita de dans pana la
tinuta de golf, de la cardiganul de seara la cel pentru tenis, punandu-le in
valoare prin noi combinatii in cea mai naturala forma ludica posibila. A fost
conectat mereu la noile tendinte si pe nimeni nu a mirat colectia sa de plovere
cu desene cubiste, influentate de curentele Art Deco si Cubism.
El a inventat notiunea
de monograma iconica, brodand pe buzunarele creatiilor sale monograma JP. El a
fost deopotriva un vizionar si un inovator. Dupa ce si-a extins afacerea in
Franta, el a intuit potentialul american si a dorit sa se convinga. In 1925, a
calatorit in SUA si a fost mirat sa vada tinerele americance cu silueta supla
si picioarele lungi, intelegand de fapt , asa cum a declarat, ca “Silueta sport
este silueta inteligenta”.
Imediat a realizat ca tinuta sport deschidea alte
oportunitati casei sale si implementa o noua directie in moda europeana.
A organizat imediat o auditie la care s-au
inscris peste 500 de tinere, una mai frumoasa decat alta.
A ales 6 dintre ele, pe
care le-a adus cu el in Franta si pe care le-a angajat ca manechine. Acest fapt
a provocat un scandal imens in presa pariziana. De fapt, el bifa inca o
inovatie la nivel european, fiind primul designer care folosea un grup de
modele profesioniste pentru a-si prezenta colectiile de haine. Americanii l-au
numit “cel mai elegant barbat din Europa”.
Era era un barbat charmant, cu trasaturi faciale regulate, ochi cenusii
si un zambet pe cat de discret, pe atat de irezistibil. Vocea ii era profunda
si ferma, pastrandu-si autoritatea din perioada in care fusese comandant pe
front. Anul acela a fost extrem de benefic deoarece o alta idee a fost pusa in
practica, lansand “Le Monde de Sport”, un soi de magazin cu haine sportive adecavate
pentru golf , echitatie, aviatie, yachting, pescuit, tennis etc, caruia i-a
atasat un departament cu accesorii in care se comercializau esarfe, bijuterii,
lenjerie, palarii samd. Tot in acel an extrem de norocos, a lansat primele 3
parfumuri: Amour-Amour pentru brunete, Que Je Sais? pentru blonde si Adieu
Sagesse pentru roscate. Cu aceste 3 parfumuri, Patou spunea povestea
schimbarilor de atitudine care rezuma intreaga epoca generate de miscarile de emancipare
a femeii. Anul in sine se afla la hotarul a doua lumi: una care inchide usa
trecutului lansad sansa inceputului alteia.
Amour-Amour simbolizeaza luxul, lifestyle-ul, eleganta, dorindu-se
un triumf al vietii reflectat intr-un cocktail reusit de flori proaspete de
bergamota, neroli, trandafiri, iasomie, tuberoze si ylang-ylang.
Que Je Sais? este metafora indoielii, a
ragazului de gandire, a momentului de refletie, este un semn de intrebare.
Notele sale sunt fructate si realizat din esente de caise, piersici si flori de
portocal, imbunatatite cu note delicate de trandafir, iasomie, patchouli si
miere.
Adieu Sagesse este o oda a
daruirii depline si neconditionata, un parfum care evoca amintirile vacantelor
scaldate de soare. Un parfum voluptos, alcatuit din note vibrante de neroli,
Lily of the Valley, mosc si zibeta. In anul 1929 a lansat parfumul sport Le
Sien.
El a folosit esente de calitate exceptionala, folosind extracte din
plante rare precum trandafirii de mai, culesi de pe plantatiile Grasse si
iasomia recoltata manual in zori.
Anul 1931 avea sa marcheze lansarea cel mai
renumit parfum al casei, Joy, cotat
si astazi unul dintre cele mai bune parfumuri din lume. Dupa marea criza
economica din 1929, Patou a dorit sa trimita un cadou ca semn de apreciere la
250 dintre cei mai buni clienti americani care nu au vizitat niciodata Parisul,
motiv pentru care a cerut parfumierului Henri Almeras sa creeze un parfum
puternic, dar simplu, din esente naturale, indiferent de costuri. Acesta a creat
un parfum unic, realizat din extracte de trandafiri si iasomie de Grasse. Astfel
s-a nascut JOY, cel mai scump parfum din lume pentru o lunga perioada de timp
care astazi a devenit o legenda pentru toti parfumierii lumii si care se
mentine pe locul 2 in topul celor mai populare parfumuri din intreg mapamondul.
Au urmat apoi Normandine care celebra calatoria trans atlantica cu pachebotul la
New York,
Mille 1000 – un parfum
glamuros, enigmatic si decadent, care are ca nota de baza extractul de osmanthus
sau “floarea de aur”, o floare pretioasa si rara adusa din Orientul Indepartat,
in amestec cu esenta de trandafir. Floarea osmanthus infloreste doar cateva ore
in fiecare primavara si poate fi achizitionata doar o singura data pe an. Inima
parfumului prinde viata din amestecul maiestuos de orris, violete si lemn de
santal. La lansare, parfumul a fost anuntat ca unul revolutionar si a
beneficiat de cele mai inflacarate aprecieri. El a fost realizat in editie
limitata, mai exact intr-o mie de flacoane, toate numerotate de la 1-1000,
pentru cele mai elegante femei din Paris. Flaconul cu numarul 1000 poarta
monograma Jean Patou, semnatura si sigiliile fiind incrustate cu fir de aur.
Mirosul este mirific, inspirand mister si rafinament.
Sublime este parfumul care tempereaza o explozie florala radianta,
in tonuri calde si moi. Esentele de trandafir si iasomie sunt combinate cu cele
de crin si flori de portocal, vetiver, lemn de santal, esente citrice,
ylang-ylang si muschi de stejar. Parfumul este o adevarata celebrare a
feminitatii intense si senzuale.
Si cum afacerile sporeau, a deschis filiale in
statiunile Monte Carlo, Biarritz, Deauville si Venetia in care comercializa
seturi de plovere, costume de baie, parfumuri si accesorii. Dar Patou nu se
multumea doar cu atat! El isi dorea cu ardoare ca femeia imbracata si parfumata
in saloanele sale sa nu imbatraneasca niciodata, sa isi pastreze tineretea si
charm-ul cat mai mult timp.
In 1928, a lansat Huile de Caldeean, prima lotiune de soare din istoria cosmeticelor.
Numele fusese inspirat dupa denumirea unui oras antic in Babilon. Cand a fost
lansata, Caldeean a fost mai degraba asimilata unei senzatii. Erau in voga
fustele scurte, iar femeile visau la emancipare, renuntau la corsete si sutiene
si isi doreau cu ardoare un costum de baie indraznet sa se zbenguie pe nisipul
fierbinte in vreme ce soarele le scaldau in raze.
Uleiul cafeniu s-a
transformat peste noapte in produsul cel mai dorit de catre toata elita
burgheza pariziana. Mirosul lui oriental floral, usor picant, se intensifica
atunci cand intra in contact cu razele soarelui.
Astazi el evoca opulenta La
Belle Epoque, devenind un simbol al schimbarii si libertatii deopotriva. Uleiul
era realizat din esente naturale combinat cu esente de narcise, flori de
portocal si chihlimbar. Costumele de baie brodate au facut deliciul verilor pe plajele
europene.
Fiecare recipient de parfum este o bijuterie, realizat
in stil Art Deco si proiectat de
prietenul lui, arhitectul Louis Sue, care a semnat designul initial. Dopul este
sigilat manual cu fir de aur si stampilat.
Fiecare flacon de parfum reprezinta
o dedicatie si o declaratie de dragoste adresata femeii de pretutindeni, iar
frumusetea sticlei nu s-a pastrat nealterata de-a lungul timpului. Patou a fost
sustinut in toate aceste eforturi de catre familia si prietenii lui. Cea mai
dedicata a fost Madeleine, sora lui mai mica decat el cu 7 ani, cea care i-a
fost inepuizabila sursa de inspiratie, o femeie mignona, eleganta, moderna si
activa. Pana la moartea lui in 1936, la
varsta de 49 de ani, Patou a devenit un gigant al lumii modei, dominand
deopotriva couture si ready-to-wear.
El a ramas in memoria tuturor ca un om care
si-a pretuit independenta si libertatea, un tip modern, pasionat de masini
rapide, barci cu motor, un colectionar de arta si carti rare.
Din pacate nu a
trait destul ca sa poata vedea cum geniul sau a influentat noua generatie de
designeri care astazi rescriu moda si
tendintele ei: Karl Lagerfeld, Christian Lacroix, Jean Paul Gaultier.
www.jeanpatou.com