Va mai amintiti
povestea regelui persan, Shahryar, si a frumoasei Seherezada din “1001 de nopti”, cea care
i-a spus in fiecare noapte cate o frantura de poveste astfel incat acesta sa fie
obligat sa o lase in viata ca sa afle urmarea in seara urmatoare? Mi-amintesc si
acum de cele doua volume groase cu care ma cuibaream seara in pat si cum imi imaginam camilele molcome ce strabateau desertul fierbinte, matasurile colorate pe care strateau tolanite frumoase copile si amalgamul pietrelor
pretioase pe care le aveau insirate la gat, pe brate si la glezne. Pipaiam cu gandul pernele moi, frumos
brodate, cu fireturi si ciucuri, aruncate pe divane, la draperiile voalate
umflate de brize din care isi
faceau aparitia frumoase baiadere dansand senzual in lumina dulceaga a
lampadarelor colorate. Dar cel mai mult ma incitau incantatiile imaginare
rasfrante catre mahalale orientale din turnul minaretelor seculare, iar acea
tanguire imi rasuna in urechi ca o ispititoare chemare. Deschideam ochii mintii
si admiram fantanile mozaicate din gadinile interioare si-mi imaginam
deopotriva sclipirile si zornaitul bratarilor si inelelor atarnate pe bratele ciocolatii
stropite de ape. Imi umflam narile in noapte si simteam mirosul nestiut de cuscus impanat cu stafide si fistic. La vremea aceea, lumea araba se contura din romane si mintea desena la greu trupuri si chipuri conturate prin cuvinte si fapte. Intotdeauna mi-am inchipuitt ca respiratia lor mirosea a
scortisoara, a iasomie sau a tamaie. Pentru ca arabii au avut mereu o mare slabiciune
pentru mirosurile puternice, florale sau fructate. Au trecut ani buni pana am
deslusit misterul. Lumea araba nu era identica povestilor Seherezadei si nici
regii, persani sau nu, nu iti jurau iubiri nemuritoare. Am ramas doar cu dorul
nisipului parjolit de fierbinteala desertului si cu gandul la parfumurile
facute din esente tari de santal, vanilie si mosc. Astazi stiu ca esentele tari
se gasesc in recipiente mici si ca parfumul de calitate nu se cumpara din iarmaroc,
ci din buticuri elegante.
Una dintre cele mai cunoscute case de parfumuri din Orientul Mijlociu are o istorie fascinanta. Acum aproape 100 de ani, un tanar arab lua drumul Bahrain-ului, mica insula din Gloful Persic, unde avea sa se initieze in tainele extragerii uleiurilor esentiale din plante
si lemn aromat. El se numea Asghar Ali si avea sa fie intemeietorul renumitei
case “Asghar Ali Perfumes” - cel care a ridicat meseria de parfumier la rang de
arta!
Cunostintele insusite despre esentele rezultate din plante si lemn aromat au
condus la crearea unor parfumuri orientale unice care l-au ajutat sa isi creeze o
nisa de piata fidelizata in timp.
Abhar Attar
Marwa Attar
Afnan
Al Fairooz
Asghar Ali a fost atent la publicul sau tinta si a inteles imediat faptul ca nu doar aromele trebuie sa incite simturile, cat si recipientele sa fie o delectare vizuala pentru amatorii de esente. In viziunea sa, parfumul trebuia sa transmita emotie, sa te indemne la visare. Femeia era perceputa ca fiind misterioasa si seducatoare, unica si obligatoriu delicata. El a creat o gama larga de parfumuri dedicate atat femeilor, cat si barbatilor, sau parfumuri unisex.
Al Khoolod
Amaani Attar
Asala Attar
Aseel
El a folosit esente de lemn, chihlimbar, tamaie, flori exotice si condimente. Uleiurile esentiale obtinute din ambra, mosc, trandafir, iasomie, santal si sofran au reprezintat ingredientele folosite in arta parfumurilor orientale promovate de catre casa Asghar Ali.
Asgharali Raheef
Asghar Ali
Saarim
Tarneem
Attar Al Mubakhar
Attar Jamid Haneen
Afnan
Dania
Sticlutele erau facute din cristal, frumos decorate cu pietre pretioase, frumos impachetate in cutii elegante. Succesul a fost atat de mare, incat in timp, acesta a dezvoltat linii de produse: uleiuri naturale concentrate, apa de toaleta, apa de parfum, parfumuri solide, produse derivate din extrase de tamaie, creme si truse cosmetice.
Dehnal Oud Muneeb
Dehnal Oud Mutamid
Dehnal Oud Raqi
Eshraq
In momentul in care piata s-a stabilizat, el a avut curajul sa infiinteze o li nie de parfumuri destinate pietei occidentale, total diferita de cea a produselor orientale.
Fusan Al Oruba
Jawan
Jowara
Lulutal Bahrain Silver
Asghar Ali a fondat firma si a ridicat-o la nivelul de lider regional in domeniul parfumurilor. Fiul lui, Saleem, a preluat afacerea tatalui lui in 1970 si a trasformat-o intr-o companie moderna care si-a extins produsele inclusiv pe pietele occidentale din Europa si America, dar si in cele din Asia.
Mareej Attar
Misal
Muheeb
Nahaam Crystal Attar
Nujoom Attar
Qualb Al Muheet
Raneen
Rehanat Al Bahrain Attar
Uitandu-ma pe site-ul companiei la aceasta colectie de bijuterii parfumate, fara sa vreau mi-am adus aminte de o buna prietena pe care, atunci cand s-a intors din India, am intrebat-o: ti-ai cumparat haine si bijuterii? Am fost dezamagita cand mi-a raspuns: nu, erau extrem de colorate si excesiv de brodate, nu se puteau purta la noi! Si nu pot sa nu ma intreb si de aceasta data: oare cat de tari sunt aromele arabesti? N-am sa stiu raspunsul, poate, niciodata, dar recipientele sunt adevarate opere de arta! Si marturisesc: tare mult mi-as dori macar unul!
Saadia
Safa
Shaima Gold
Shazeb
Shumukh
Taqwa Attar
Tazayyan
Wafa Attar
Ca mai toate parfumurile de succes, si acesta are variante:
"Royal for Women",
"Royal for Men". Un parfum care a fost foarte promovat este"Rania", intr-un recipient spectaculos si original.
http://www.rasasi.com/products .
Pentru cei interesati de parfumurile de top din lumea araba le recomand site-ul: http://www.perfume.zahras.com
Mirajul caravanelor care strabat deserturile ramane suspendat intre povesti cu tuaregi si labirinturile medinei. Desi imi pare o lume incarcata de mistere, stiu ca lumea lor este dincolo de puterea mea de acceptare. Prea multe reguli, prea mare incorsetarea. Dar parfumul oriental este ca voalul care acopera chipul aramiu al unei superbe araboaice din care nu i se vad decat ochii mari si surprinzatori de adanci. Si cred ca ele reprezinta chintesenta feminitatii: nu poti decat sa ti-o imaginezi, caci ea nu se arata decat aceluia caruia ii este promisa si incredintata.