Viena, 31 august 1879. In casa pictorului Emil Jakob
Schindler si a cantaretei Anna Sofie Bergan a vazut lumina zilei o fetita, Alma
Mahler, care avea sa devina cea mai curtata tanara din capitala Imperiului
Austriac. Cum veniturile familiei nu erau foarte mari, cei doi soti s-au vazut
obligati sa inchirieze o camera din apartament unui alt coleg de breasla,
pictorul Julius Victor Berger care, la scurt timp dupa ce s-a mutat, a avut o
aventura cu nevasta gazdei. Din aceasta relatie, doi ani mai tarziu, s-a nascut
Grete. In acelasi an, Schindler a primit
un premiu important care a rezolvat toate problemele financiare ale cuplului,
astfel incat Emil si-a luat familia si s-au mutat in castelul Plankenberg,
langa Tulln, si a devenit in scurt timp unul dintre cei mai importanti artisti
ai Monarhiei Habsburgice. Alma a crescut in studioul tatalui ei si l-a
idolatrizat. Acesta i-a trezit interesul pentru literatura si muzica, a introdus-o
in atmosfera faustiana inca de cand era copil, oferindu-i o alta perspectiva
asupra literaturii si artei in general. In aceasta vreme, mama Almei incepuse o
alta aventura amoroasa cu studentul si asistentul sotului ei, Carol Moll, relatie
care a durat mai multi ani si de care sotul ei habar nu avea. Schindler a
decedat in 1892 in urma unei crize de apendicita. La decesul tatalui ei, Alma
avea doar 13 ani si a fost martora la casatoria mamei cu tanarul amant,
experienta considerata ca o tradare de neiertat fata de memoria tatalui ei. In
1897 a fost fondata Secesiunea Vieneza al carei presedinte a fost ales Gustav
Klimt, iar vicepresedinte, Carl Moll. Casa sotilor Moll era frecventata de
renumiti artisti precum arhitectii secesionisti Joseph Maria Olbrich, Joseph
Hoffmann, Koloman Moser si Alfred Roller.
Alma avea 17 ani si crestea in
mijlocul unor personalitati care aveau sa ii marcheze destinul. Devenise o tanara frumoasa
si desteapta, iar aceste calitati au atras atentia si afectiunea lui Klimt.
Nici Alma nu a ramas indiferenta la curtea pe care i-o facea acest artist
renumit, cu toate ca erau ultracunoscute relatiile lui amoroase care apareau in
presa vieneza de scandal. Cu toate astea, Alma s-a indragostit de el, fapt pe
care l-a consemnat in jurnalul ei personal:” Gustav Klimt a intrat in viata mea
ca prima mea mare iubire, desi eram un copil nevinovat, total absorbit de lumea
mea muzicala si departe de viata reala. Am suferit din pricina acestei iubiri
si m-am afundat si mai tare in muzica si nefericirea mea a devenit sursa celei
mai mari fericiri cu putinta.” Klimt a urmarit-o pe Alma in calatoriile de
vacanta ale acesteia, intalnindu-se cu ea in secret. Dupa o vreme, Moll si-a dat
seama de flirtul dintre cei doi si l-a
fortat pe Klimt sa rupa orice fel de legatura cu fiica lui vitrega.
Dar locul lui
Klimt avea sa fie ocupat in scurt timp de catre Max Burckhard, director al
Teatrului de Stat, apreciat pentru piesele indraznete aduse la rampa precum
Ibsen, Hauptmann, Schnitzler si Hofmannsthal. Si acesta a fost fascinat de
frumusetea Almei si i-a trimis bilete la teatru sau carti de literatura clasica
si moderna. In tot acest timp, Alma studia impreuna cu Josef Labor, formandu-si
un repertoriu extins cu lucrarile lui Schubert, Schumann si Rchard Wagner. A
inceput sa interpreteze lieduri si piese la pian, sa improvizeze unele lucrari
lirice si monologuri personale. Stilul ei era intim, la fel ca si textul
propriului ei jurnal.
Anii au trecut, nu prea multi, ce-i drept, iar cand Alma
a implinit 20 de ani, l-a intalnit pe compozitorul Alexander von Zemlinsky, una
dintre cele mai importante figuri ale scenei muzicale vieneze. Alma a fost
dezamagita de aspectul lui fizic si consemna in jurnal: “O caricatura-barbia
mica, ochii bulbucati, se poarta ca un maniac, nu m-a impresionat”. Dar muzica lui Wagner
avea sa ii apropie pe cei doi care au petrecut ore in sir vorbind despre Tristan sau ascultandu-i compozitiile si perfectionandu-i stilul. Zemlinsky a fost mentorul
ei incontestabil, i-a predat ore de compozitie si, sub directa lui indrumare, a
compus o serie de lieduri inspirate de lirica lui Rainer Maria Rilke si Heinrich
Heine. Stia cum sa o ambitioneze fara sa ii raneasca sentimentele: “Ori compui,
ori iti petreci timpul in societate-una din doua. Dar mai bine alegi ceea ce ti
se potriveste mai bine- petrece-ti timpul in societate”.
O poveste de dragoste
furtunoasa s-a infiripat intre Alma, tanara superba sigura pe sine si
constienta de talentul si frumusetea ei, si introvertitul Zemlinsky. Ea l-a
iubit pe “micul gnom urat”, in vreme ce el ii marturisea” te vreau-cu fiecare atom
din sufletul meu”. Alma i-a permis intimitati pe care nu le tolerase barbatilor
inainte. I-a dat voie sa o mangaie si sa o sarute, iar el si-a pierdut capul cu totul. Intelegea ca Alma abia acum descoperea pasiunea si
devenea constienta de propria ei sexualitate si o simtea vibrand in bratele
sale. Relatia a fost perceputa de Alma ca un tavalug de sentimente, umilinte si
dureri, in vreme ce el intrase in rolul unui trubadur care isi canta iubirea.
“Alex, dragul meu Alex, vreau sa fiu cristelnita ta. Varsa-ti toata bogatia in
mine!” nota ea in jurnal. Prietenii si
familia au considerat total nepotrivita relatia dintre cei doi si, deseori,
inclusiv Zemlinsky considera ca nu o merita. Doi ani a durat iubirea dintre ei,
pana cand, in 1902, Alma a facut un pas indraznet care a socat lumea buna
vieneza.
Pe 7 noiembrie 1901, Alma il
intalnise pe celebrul dirijor Gustav Mahler, evreu si el ca Zemlinsky, in casa
prietei ei, scriitoarea Berta Zuckerkandl. Acesta era director la Opera Curtii
Imperiale si detinea una dintre cele mai puternice si influente pozitii in lumea
muzicala. In acea seara, Mahler s-a indragostit de Alma si doar la cateva
saptamani, mai exact pe 28 noiembrie, a cerut-o in casatorie. Familia ei a incercat
din rasputeri sa o convinga sa nu accepte cererea pentru ca Mahler era cu 19
ani mai mare, nu era bogat si se zvonea ca suferea de o boala incurabila. Prietenii
cuplului au fost surprinsi de rapiditatea cu care cei doi s-au logodit,
numindu-l “evreu rahitic si degenerat”, nedemn de o fata frumoasa care se
tragea dintr-o familie buna, in vreme familia lui o considera pe Alma ca fiind
excesiv de cocheta, a carei singura preocupare era sa numere tinerii care cadeau
prada farmecelor ei. Mahler a abandonat religia iudaica si s-a convertit la
catolicism special sa reduca numarul diferentelor care li se imputau. Simtind
opozitia familiei vis-à-vis de acest mariaj, pe 19 decembrie, el i-a scris o
scrisoare de 20 de pagini Almei in care a descris cum vedea el viata lor de
cuplu. Pentru tanara care incerca sa isi construiasca o cariera, scrisoarea lui
a reprezentat o lovitura: ii cerea sa renunte la aspiratiile ei, sa nu mai compuna,
sa se dedice vietii de familie, iar atentia ei sa ii fie daruita lui. Desi din
insemnarile din jurnalul ei deducem ca a fost extrem de surprinsa si revoltata, cei doi s-au logodit pe 23 decembrie, iar pe 9 martie 1902, s-au casatorit.
Mariajul a socat pe toata lumea deopotriva. Bruno Walter, dirijos la Opera si cel mai apropiat prieten al
lui Mahler, a scris: “Mahler are 41 de ani, ea, 22. Ea este o frumusete deja
celebra, destinata unei vieti sociale pline de farmec, in vreme ce el este atat
de nelumesc si de mandru in singuratatea lui…”Cei doi s-au mutat intr-un apartament langa Opera, iar Mahler i-a
pus la dispozitie 2 servitoare si o guvernanta englezoaica pentru fiica lor
Maria, care s-a nascut in noiembrie acelasi an. Viata lor a fost total diferita
de cea pe care Alma o cunostea din casa parintilor ei. Mahler era retras, ura
sa socializeze, acorda o importanta excesiva rutinei zilnice cu scopul de a
gestiona corect volumul foarte mare de
munca. Alma s-a simtit izolata si plictisita,
deseori simtindu-se mai curand menajera decat iubita si sotie.
Doi ani mai
tarziu, a nascut a doua fata, Anna Justina, dar goliciunea din sufletul ei se
marea pe zi ce trece, fara ca Mahler sa sesizeze nefericirea care pusese
stapanire pe ea. Pe acest fond de vulnerabilitate, Alma a cedat in fata unui
flirt cu Hans Pfitzner, iar Mahler, nestiind cum sa gestioneze situatia, i-a
propus sa reia lectiile cu Zemlinsky care a refuzat oferta. In 1907, Maria,
fiica lor cea mare, a decedat de difterie la varsta de 5 ani, fapt care a marit
si mai mult prapastia dintre cei doi. In acelasi an, la un examen de rutina,
Mahler a aflat ca avea un defect cardiac, fapt care l-a obligat sa renunte la
multe dintre activitatile lui curente, iar mai apoi sa se retraga de pe scena
muzicala vieneza. In 1907, cei doi au plecat in America, deoarece Mahler avea o
intalnire stabilita la Manhattan Opera din New York. Aici el a bifat un succes
rasunator cu “Tristan si Isolda” lui Wagner, dar Alma a continuat sa se simta
singura si izolata. Ea s-a intors in Europa si a petrecut cea mai mare parte
prin statiuni balneare incercand sa isi revina.
Dupa 8 ani de la casatorie,
Alma, mai singura ca niciodata, l-a cunoscut pe tanarul arhitect Walter
Gropius, cel care avea sa fie liderul miscarii Bauhaus. Toate dorintele care pana atunci ramasesera ascunse in stare latenta in sufletul ei
au rabufnit cu o forta uluitoare. Intr-o zi, Gropius a trimis “din greseala”
una dintre cele mai infocate scrisori de dragoste destinate Almei sotului ei!
Mariajul care intrase in cel de-al 10 an si se destrama usor avea sa primeasca cea mai puternica lovitura. Mahler
a realizat atunci haul care se cascase intre ei si, deprimat si neajutorat, a
gasit forta de a solicita o consultatie lui Sigmund Freud. Nu se stie exact ce
au discutat cei doi vreme de 4 ore, dar Freud a consemnat urmatoarele: “Sotia
lui Mahler, Alma, l-a idolatrizat pe tatal ei, Rudolf Schindler, pe care l-a
regasit si iubit in persoana lui Mahler. Mahler si-a iubit mama si a cautat-o
in fiecare femeie. Mama lui suferea de tulburari, iar in subconstient, Mahler a
dorit ca Alma sa traiasca in aceeasi stare”. Freud le-a oferit un ragaz de
cateva luni de liniste in cuplu, perioada in care Mahler s-a concentrat intens
asupra sotiei lui. Ca semn de mare iubire, i-a dedicat Simfonia a-8-a. Alma a
fost de acord sa ramana alaturi de
el, dar si-a continuat episodic relatia cu Gropius. Mahler i-a publicat 5 lieduri,
au calatorit impreuna in America. In mai 1911 insa, la varsta de 51 de ani, acesta a
murit si a fost ingropat langa fiica sa, Maria Anna, in cimitirul Grinzing din
Viena. La cateva luni dupa moartea
sotului, cand Alma a primit factura pentru consultatie de la Freud, a fost de-a
dreptul revoltata cand a vazut pretul exorbitant. Insa asta nu a impiedicat-o
sa isi revina si sa infloreasca. Datorita pensiei generoase de vaduva, cat si
mostenirii lui Gustav Mahler, era o
femeie bogata. Walter Gropius a fost socat sa afle ca, inainte de moartea lui
Mahler, cei doi soti au avut raporturi sexuale impreuna, motiv pentru care cei
doi s-au despartit definitiv. Dar Alma era curtata! Iar relatiile cu Franz
Schreker, Joseph Fraenkel (doctorul lui Mahler din New York), Paul Kammerer si
copilul teribil al artistilor vienezi, Oskar Kokoschka, pictor genial,
considerat un revolutionar excentric si provocator.
Cei doi s-au cunoscut prin
intermediul tatalui vitreg al Almei, Carl Mall, care ii comandase pictorului un
portret al Almei. “ce frumoasa era, ce femeie seducatoare se ascundea in
spatele valului ei de vaduva, am fost vrajit!” avea sa marturiseasca
Kokoschka. A doua zi dupa intalnire, Alma avea sa primeasca prima scrisoare de
dragoste dintr-un lung sir de peste 400. Cei doi au trait si au calatorit
impreuna, s-au iubit, s-au urat si iarasi s-au iubit cu pasiune: “Cei trei ani
cu el au fost o batalie pentru iubire. Niciodata inainte nu am gustat atat de
mult iad si atat de mult paradis”, in vreme ce el declara ca o iubea
neconditionat asemeni unui “pagan care se roaga la steaua lui”. Alma era
geloasa cum nu fusese niciodata, iar Kokoschka cu greu putea sa se angajeze
intr-o relatie sociala care sa nu o raneasca pe ea, dar nici el nu era scutit
de astfel de trairi. Gelozia lui era indreptata nu numai impotriva prietenilor
si cunostintelor ei, ci si impotriva sotului decedat. In 1912, Alma a ramas
insarcinata, dar, la doar cateva luni, a pierdut sarcina. Aflat in spital langa
ea, Kokoschka , i-a luat camasa plina de sange si a dus-o acasa spunandu-i:
“acesta e singurul meu copil si asa va ramane in sufletul meu pentru totdeauna”. A carat camasa cu el peste tot o buna bucata de vreme. Niciodata nu a putut depasi
durerea acestei pierderi si atunci a transformat-o in subiectul a
numeroase tablouri, exteriorizand-o. Desi a cerut-o de nenumarate ori in casatorie, Alma l-a
refuzat de fiecare data.
Un an mai tarziu, el a pictat “Mireasa vantului” ,un
tablou in stil baroc, in care doi indragostiti sunt prezentati intr-un iures,
intr-o miscare de rotire, despre care el spunea: “In <<Mireasa
vantului>> suntem uniti pentru eternitate”. Pe vremea aceea, Alma inca
mai coresponda cu Gropius care, atunci cand a vazut tabloul
“Dublu portret al
lui Oskar Kokoschka si Alma Mahler” expus la expozitia secesionista de la
Berlin, acesta a intrerupt orice forma de comunicare cu ea pentru o perioada. Relatia aceasta o
consumase atat de mult, incat ea singura nota in jurnal: “ Trebuie sa renunt la
Oskar. El nu se mai potriveste in viata mea. Ma trage in jos intr-o zona
libidinoasa. Eu nu mai pot face fata. Cu toate astea este atat de dulce si
neajutorat ca un bebelus mare, atat de nesigur si tradator.
Trebuie sa il scot din sufletul meu! Este atat de adanc implantat in carnea
mea. Stiu ca sunt bolnava din pricina lui, bolnava de ani, si nu am reusit sa
ma zmulg! Acum, acum este momentul. Afara cu el! Nervii mei sunt spulberati,
imaginatia mea, ruinata! Ce diavol l-a trimis la mine?”. La sfarsitul anului
1914, cei doi s-au despartit, iar Oskar s-a inrolat in regimentul Dragonilor,
regiment de elita a cavaleriei monarhiei austriece. A vandut “Mireasa vantului”
si si-a cumparat calul cu care a plecat pe front. A fost ranit si a chemat-o pe
Alma sa il viziteze in spital, dar ea nu l-a vizitat nici atunci, nici altadata. Pe langa nenumaratele picturi si desene in care Kokoschka a
imortalizat-o, i-a construit o papusa in marime naturala din bronz tinand seama
de cele mai mici si intime detalii. Papusa a fost distrusa in timpul unei orgii
nocturne in studioul lui din Dresda. Alma a reluat legatura cu Walter Gropius
cu care s-a si casatorit la Berin, dar toata lumea a considerat ca acest mariaj
cu un tanar arhitect necunoscut a determinat-o sa mai coboare un pas pe scara
sociala. Alma consemna:” usile care stateau deschise pentru numele Mahler mi
s-au inchis in fata numelui complet necunoscut de Gropius”.
In 1916, Alma i-a
nascut o fata, manon Alma Anna Justine Caroline Gropius. La botezul fiicei lor,
gropius i-a daruit Almei tabloul “Summer Night on the Beach” semnat de
expresionistul Edward Munch. In timpul Primului Razboi Mondial, in salonul ei
se strangeau compozitori, scriitori, pictori, actori, dirijori si academicieni.
Ei au format un grup de elita care s-au inspirat si promovat reciproc.
In
1917, scriitorul Franz Blei l-a adus cu el pe colegul sau de breasla, Franz
Werfel care avea 27 de ani. Cu vreo 2 ani in urma, Alma pusese una dintre
poeziile lui pe muzica dar nu il intalnise niciodata pana atunci. La inceput
cand l-a vazut, i s-a parut insipid, cracanat, un grasan cu buze carnoase si
ochii aposi. Dar Werfel manifesta entuziasmul Almei pentru muzica, arta si
literatura si mai mult decat atat, era un textier expresionist in mare voga. Nu dupa
mult timp, cei doi cutreierau impreuna toate barurile vieneze sau in
compania lui Ernst Polak, Alfred Polgar si Robert Musil. Werfel era
indragostit-lulea, numind-o “gardian al focului”, “una dintre putinele femei
magice care exista”, iar ea il indemna sa isi puna in practica cele mai
creative idei pe care, anterior intalnirii cu Alma, nu avusese energia sa le
puna in practica. Desi maritata inca cu Grobius, Alma a ramas insarcinata cu
Werfel si a nascut prematur. Gurile rele spun ca faceau sex ca disperatii fara
sa tina cont de sarcina, astfel incat intr-o noapte nebuna, Alma s-a trezit
facand amor intr-o baie de sange. Ea isi cazase amantul in casa izolata din
Breitenstein am Semmering unde cei doi se intalneau pe ascuns. Alma invoca deja
goliciunea interioara si dezorientarea care o cuprinsesera in casnicia cu
Gropius, motiv pentru care cei doi au divortat si si-au disputat pentru o vreme
custodia fiicei lor, Manon. Desi relatia de adulter era deja cunoscuta, Gropius
a luat vina esecului casniciei asupra lui, lasandu-se prins in flagrant, in
pat, cu o prostituata intr-o camera de hotel. Relatia cu Werfel a durat multi
ani, pana in 1924 cand, la varsta de 50 de ani, s-a casatorit cu el.
Numele lui
era deja consacrat: “omul-copil” se transformase intr-un poet si autor de
romane si piese de teatru de succes, numarandu-se printre cei mai cititi autori
de limba germana. Nu dupa mult timp, ea nota in jurnal: “Eu nu-l mai iubesc.
Viata mea interioara nu mai rezoneaza cu a lui. El s-a facut parca mai mic, mai
urat un evreu adipos asa cum l-am perceput prima data” . Cei doi au inceput sa
traiasca separat.
Desi el renuntase la iudaism de dragul ei, in secret a
revenit la religia in care se nascuse si crescuse. Intre timp, Alma simpatiza
cu nazistii, iar diferentele de opinii politice a tensionat si mai mult
relatiile dintre ei. Alma a mai bifat cateva aventuri pana in 1935, cand Manon,
fiica ei in varsta de 19 ani, a murit de poliomelita. Inmormantarea a fost un
eveniment social major in Viena: Johannes Hollnsteiner (care traia de ceva
vreme cu Alma) i-a omagiat viata spunand:” Ea a inflorit ca o floare minunata.
A trecut prin lume ca un inger. Pentru cei apropiati a fost o raza de soare si
motiv de bucurie. Ea a trecut in nefiinta in Regatul LUI; la festivalul de
iubire si inviere, cuceritorul divin asupra mortii si adversitatii a adus-o
acasa in regatul lui si a spus: nici un ochi nu a vazut si nici o ureche n-a
auzit ce a pregatit Dumnezeu pentru cea pe care o iubesc!”, iar Alban Berg i-a
dedicat concertul pentru vioara “in memoria unui inger”. In 1938, semnarea
acordului Berchtesgaden dintre Austria si Germania nazista marca sfarsitul
statului austriac independent. Alma si-a transferat banii in Elvetia, a luat-o pe
Anna, jumatate evreica, jumatate austriaca, si a fugit cu Werfel la Milano. In
1940, Alma a publicat memoriile anilor petrecuti alaturi de Gustav Mahler in
“Amintiri si scrisori”. Fiica lor, Anna Mahler, avea sa ajunga o sculptorita
celebra. Relatia dintre Alma si Werfel era tot distanta si descrisa in jurnal
astfel:”doi oameni care, dupa 20 de ani impreuna, vorbesc doua limbi diferite”
invocand inclusiv “diferenta rasiala” . Cand nazistii au intrat in Viena,
intreaga familie s-a refugiat in sudul Frantei la Sanary-sur-Mer, langa Marsilia
unde se aflau si alti emigranti: Bertolt Brecht, Ludwig Marcuse, Thomas Mann,
Heinrich Mann, Lion Feuchtwanger si altii. Desi a intentat divort, ea nu l-a
parasit niciodata pe Werfel.
Poate pentru ca avea 60 de ani, poate se temea de
singuratate… Aici Werfel a avut o aventura cu saint Bernadette Sourbirous
careia i-a si dedicat cel mai de succes roman al sau, “Cantecul Bernadettei”,
care a fost si ecranizat si premiat cu Oscar in 1943. In 1940, sotii Welfer au
traversat Pirineii pe jos si au reusit sa plece in America dupa un ocol prin
Spania si Portugalia. Pe chei ei au fost intampinati de alti emigranti germani
si austrieci precum Thomas Mann, Max Reinhardt, Alfred Doblin, Arnold
Schonberg, Erich Wolfgang Korngold si multi altii. Werfel a avut succes cu
publicarea ultimului roman, iar propunerea de a fi ecranizat a marit veniturile
familiei care s-a mutat intr-o vila in Beverly Hills din Los Angeles. Alma si-a
gasit un companion de pahar in persoana scriitorului Erich Maria Remarque care
ii aducea in dar sticlele de vodca ruseasca ascunse in buchete enorme de flori. La
moartea lui Werfel din 1945, Alma nu a venit la inmormantare. Starea ei s-a
degradat si desi dorea sa isi reimprospateze farmecele decolorate, nu reusea
decat sa frizeze ridicolul purtand palarii uriase decorate cu pene de strut,
semanand cu un “d’Artagnan” sau cu un “Travestit” sau cu un “armasar inhamat la
un car funebru” dupa cum o caracteriza scriitoarea Claire Goll. Chiar fiica ei,
Anne, ii spunea mai in gluma, mai in serios “mama-tigru”. Intotdeauna umbla
beata si parfumata, traind in lumea ei efemera.
In 1950, dupa ce s-a mutat la
New York, a inceput sa isi scrie biografia “My Life”, insa convingerile sale
rasiale erau atat de transant exprimate incat toti cei care o ajutau la
redactare solicitau sa scoata din context aceste pasaje. Multe din enunturile
sale antisemite deranjau, la fel unele pareri despre personalitati care inca
erau in viata si care se intersectasera cu ea de-a lungul vietii. Imediat ce
cartea a fost publicata in engleza si germana, putinii prieteni care mai
ramasesera langa ea s-au distantat datorita convingerilor rasiale. A murit la
85 de ani, in 1964, iar un an mai tarziu, lesul a fost transportat la Viena si
ingropat alaturi de fiica ei, Manon.
A fost femeia fatala care si-a alcatuit
propria colectie de celebritati: Gustav Klimt, Gustav Mahler, Oskar Kokoschka, Franz
Werfel, Walter Gropius, Leonard Bernstein, Hugo von Hofmannstahl, Marck
Burkhard, Wassily Kandinsky, Golo, Heinrich Mann, Thomas Mann, Maurice Ravel,
Erich Maria Remarque, Artur Schnitzler, Arnold Schonberg, Richard Strauss, Igor
Stravinsky, Carl Zuckmayer, Paul von Zsolnay si multi altii.
Si-a construit un loc in lume prin frumusetea ei, prin
lejeritatea cu care cucerea barbatii, prin stil si eleganta. A fost
deopotriva adorata si detestata, a fost inger pentru unii si demon pentru altii,
fapt care a ramas dincolo de vreme intr-un citat extrem de colorat: “Ea a fost
o mare doamna si in acelasi timp o cloaca”.
Pentru cei care vreti sa stiti mai multe, va mai recomand o carte: