Nu mai este
un secret: a venit primavara! Femeile si-au prins martisoarele in piept si buchete
de frezii au luat cu asalt strazile orasului. Habar n-au barbatii cat de frumosi sunt cu florile in
brate alergand spre femeile care ii asteapta cuminti. Strazile sunt pavate de
tarabe si fiecare martisor rade aratandu-si snururile-n soare.
Dar cati dintre
noi stiu originea biblica a delicatului snur bicolor? In capitolul 38 din
Geneza este scrisa legenda lui Iuda si a nurorii lui, Tamar. Iuda s-a insurat
cu Sua, fata unui Canaanean, cu care a avut 3 fii: Ir, Onan si Sela. Cand Ir a
devenit barbat, Iuda si-a insurat primul nascut cu Tamar, dar acesta, “a fost
rau in ochii Domnului, iar Dumnezeu a facut ca el sa moara”. Atunci Iuda si-a
chemat cel de-al doilea fiu si i-a zis: “Intra la femeia fratelui tau, fa-ti
datoria de cumnat si ridica-i urmasi fratelui tau”. Dar Onan stia ca urmasii
n-ar fi fost ai lui si “isi varsa samanta pe pamant, ca sa nu-i ridice urmasi
fratelui sau”. Dumnezeu s-a maniat si a decis ca si acesta trebuie sa moara. Iuda,
temandu-se sa nu-i moara si mezinul, a incalcat legea leviranului si si-a
trimis nora la parinti pana cand cel de-al treilea fiu avea sa creasca si sa
fie bun pentru insuratoare. Timpul si-a cernit anii si nevasta lui Iuda, Sua, a
murit. Sela devenise un barbat strasnic, tocmai bun de insuratoare, dar Iuda
n-avea nici un gand sa isi onoreze promisiunea fata de Tamar. Mult si-a jelit Iuda nevasta
si, cand si-a recapatat puterile, si-a pus in cap sa urce la Timna ca sa-si
tunda oile. Nu se stie cine i-a dat de veste Tamarei ca socra-su avea sa treaca
tocmai pe langa casa ei. Femeie indaratnica, aceasta nu voia sub nici un chip sa
renunte la mostenirea lui Iuda pe care n-ar fi putut-o capata decat daca ar fi
avut urmasi. Tamar si-a lepadat hainele de femeie vaduva, s-a gatit, si-a
acoperit fata cu voal si s-a asezat in poarta asteptand trecerea socrului catre
stana. Cand Iuda a trecut prin fata portii a crezut ca e o femeie desfranata si
i-a cerut sa intre cu ea in casa. Nora-sa a acceptat targul dupa ce i-a cerut
zalog inelul, colanul si toiagul. Nerecunoscandu-si nora, Iuda a intrat in
patul ei, iar apoi dus a fost. Tamar si-a imbracat din nou hainele vaduviei si
timpul i-a aratat ca norocul ii surasese caci ramasese grea. Dupa cateva luni, Iuda
s-a intors in sat si-a intrebat oamenii de desfranata in casa careia intrase,
dar nimeni nu stia de existenta ei. Dupa alte cateva luni a aflat ca nora-sa era
grea si-a poruncit sa-i fie adusa inainte si sa fie arsa de vie. Cand oamenii au
adus-o la casa lui, aceasta i-a aratat inelul, colanul si toiagul spunandu-i ca
a ramas grea cu cel ce-i daduse obiectele zalog. Iuda si-a vazut obiectele
care ii apartinusera odata si a zis: “Tamar e mai dreapta decat mine, fiindca e
drept ca nu i-am dat-o lui Sela, fiul meu” si de atunci n-a mai cautat-o
niciodata. Cand i-a venit sorocul sa nasca, Tamar a aflat ca in pantecele ei se
aflau doi gemeni. In chinurile facerii, unul dintre prunci a scos o mana afara,
iar moasa i-a legat un fir de ata rosie, zicand: ”Acesta a iesit intai”, dar
pruncul si-a retras indata mana, facand loc fratelui geaman sa se nasca primul.
Acestuia i-au dat numele de Perez (Peretz) adica alb, iar apoi s-a nascut si
cel de-al doilea, caruia i-au zis Zara (Zerah), adica rosu. De aici si credinta
ca rosul este culoarea pacatului, iar culoarea alba reprezinta “stergerea
pacatului”.
(Isaia 1:18):”Veniti acum sa ne judecam, zice Domnul. Desi pacatele voastre sunt ca o haina stacojie, ele se vor face albe ca zapada; desi sunt rosii ca purpura, ele se vor face ca lana”.
Gemenii s-ar fi nascut in perioada 1562 i.Hr – 1462i.Hr, moment care ar coincide cu aparitia snurului de martisor.
(Isaia 1:18):”Veniti acum sa ne judecam, zice Domnul. Desi pacatele voastre sunt ca o haina stacojie, ele se vor face albe ca zapada; desi sunt rosii ca purpura, ele se vor face ca lana”.
Gemenii s-ar fi nascut in perioada 1562 i.Hr – 1462i.Hr, moment care ar coincide cu aparitia snurului de martisor.
Daca ne
luam dupa filozoful evreu de origine catalana, Rabinul Ramban sau Nahmanide, unul
dintre cei mai mari savanti spanioli din sec 13, cunoscut comentator al Bibliei
ebraice si al Talmudului, Perez reprezinta culoarea selenara (alba), in vreme
ce Zerah, culoarea solara (rosie) – ambele simbolizand cele doua forte dupa
care este cladita lumea: puritatea si pacatul. Din dinastia lui Perez s-a ridicat tribul lui David, daruindu-l lumii
pe Isus Christos ca sa spele pacatele
omenesti.
In traditia
romaneasca , snurul martisorului reprezinta vara si iarna, martisorul fiind
cunoscut cu denumirea de “funia zilelor”. Parintii il prind copiilor la mana
sau la gat, inainte de rasaritul soarelui, in ziua de 1 Martie, cu gandul sa
fie protejati de soarele arzator. Nimeni nu spune daca ne pazeste si de
parjolul dragostei, dar poate este un respiro dupa sarbatoarea lui Cupidon.
Bibliografie:
Fragmente biblice din Traducere in Limba Romana (Holy Bible, New Romanian
Translation)