Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr
luni, 26 martie 2012
Abatorul Municipal sau indiferenta autoritatilor fata de istorie
Aseara am iesit in oras intr-o
scurta plimbare pe jos prin centrul orasului. Ca de fiecare data, fiecare loc
pe unde treceam, imi starnea de o alta poveste, pe care , fara sa vreau,
i-o povesteam barbatului meu. Ma asculta trist, pana cand, la un moment dat m-a
intrebat: si cui ii foloseste asta? Nu vezi cum toate se prabusesc in jurul
nostru? Am tacut oarecum surprinsa, stiind ca acest oras a fost dintotdeauna
sufletul lui. Poate ca tocmai de aceea a reactionat asa... Dar eu nu vreau sa tac. Poate cineva, intr-un final, ma va auzi si va reusi sa mai salveze ceva.
Cand spun Timisoara, mie 3 nume in vin in minte: contele Mercy - cel care a transformat Banatul dintr-un loc primitiv intr-un leagan de civilizatie, florarul Muhle de la care i se trage Timisoarei numele de "orasul florilor" si si arhitectul Szekely cel care a slefuit diamantul brut dandu-i personalitate si stralucire.
Suntem jurul anului 1900 cand creşterea masivă a populaţiei a făcut necesară
construirea unui abator, care să corespundă principiilor de igienă şi normelor
de sănătate publică ale perioadei respective. Intr-un spaţiu liber,
amplasat între cartierele Fabric şi Elisabetin, s-a construit în
anii 1904-1906 Abatorul Orăşenesc.
Atunci când s-a stabilit la Timişoara de Székely László
avea doar 26 de ani, ocupa o funcţie recent înfiinţată, cea de arhitect şef al
oraşului, şi trebuia să rezolve o sarcină extrem de complicată: proiectele
Abatorului comunal. După
proiectele elaborate de Székely László în anul 1904, au fost demarate lucrările
de construcţie a Abatorului comunal compus din 11 corpuri de clădire distincte,
pe terenul viran situat între cartierele Fabric şi Elisabetin.
Luând ca
modelel abatoarele recent construite în Germania, tânărul arhitect Székely a
conceput un ansamblu format din 11 corpuri de clădire distincte (astăzi, din
păcate, în cea mai mare parte demolate). Construcţia Abatorului a început în 1904
şi a fost finalizată în 1905, când, la 1 iunie, s-a făcut inaugurarea oficială.
Toate cele 11 clădiri ale abatorului au fost ridicate din fonduri publice
provenite de la Primărie şi prezentau o noutate, deoarece la construcţie
s-au folosit, pentru primadată în Timişoara, elemente prefabricate din beton. Cel
mai important este însa cel din faţa intrării: corpul central.
Faţada este realizată
din cărămidă aparentă şi cu suprafeţe tencuite. Ceea ce dă o notă distinctă
ansamblului sunt ancadramentele ferestrelor din cărămidă aparentă. La
acoperiş apare frontonul cu creneluri, care are în centru un cerc înconjurat
de un arc treflat. Turnul se înalţă maiestuos, din aceeaşi cărămidă
aparentă, cu acoperişul înalt şi cu un vârf ascuţit şi se termină în
partea superioară în creneluri.
Clădirile din stânga şi din dreapta intrării păstrează încă o parte din atmosfera de epocă.
Clădirile din stânga şi din dreapta intrării păstrează încă o parte din atmosfera de epocă.
Dacă ar fi restaurate
grupurile statuare şi corpul central, Timişoara ar avea inca un obiectiv
deosebit de atractiv atât pentru turişti, cât şi pentru locuitorii oraşului.
Intregul cvartal aparţinea
abatorului şi aici s-au sacrificat zeci de mii de animale. Tot în acest complex
se afla şi fabrica orăşenească de lapte.Când planul de sistematizare a
fost modificat, în 1912, abatorul urma să fie punctul de interes al întregii
zone urbane. Complexul asigura materia prima necesară mai multor fabrici din
Timişoara şi, tot aici, se afla şi fabrica orăşenească de lapte.
Din 1937, aici şi-a derulat activitatea şi o
fabrica de conserve de carne,care s-a închis câţiva ani mai târziu. Abatorul
proiectat corespundea celei mai înaintate tehnologii din acea vreme, transportul
cărnii făcându-se cu monorailuri suspendate.
Din punct de vedere al design-ului
arhitectural, compoziţia ansamblului este dominată de către turnul de apă,
amplasat pe axa majoră de simetrie a complexului.
Turnul a fost proiectat sub forma
unui turn medieval cu elemente plastice neoromanice şi neogotice.
Împreună cu ansamblul porţii
principale, flancat de cei doi piloni, concepuţi şi constriţi fiecare cu un
soclu masiv, care susţine câte o sculptură monumentală, ansamblul
arhitectonic simboliza activitatea din halele de producţie.
Turnul de apă se
păstrează într-o stare relativ bună şi astăzi. Restul... stau
sa cada la pamant. Poate asta se asteapta si in acest caz. Doar amplasamentul
este situat in centrul orasului. Nu conteaza ca locuitorii orasului isi vor
istoria imapoi. Edilii au facut politica bunului plac, iar conservarea istoriei
nu a intrat in planurile lor. Pacat. Traim intr-o Romanie in care tot mai putin
ne regasim.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)