Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

vineri, 20 martie 2015

Vuitton - Calator de lux intr-o viata pline de dorinte

Un vechi proverb spune ca in viata nu este atat de importanta destinatia cat de fascinanta poate fi calatoria. 
Una dintre campaniile de promovare Louis Vuitton evoca spiritul incitant al calatoriei, foamea de necunoscut, emotia explorarii, minunea descoperirii- toate intr-un album cu imagini uimitoare imortalizate in Africa de Sus de catre Peter Lindbergh si avandu-le ca modele pe Karen Elson si Edie Campbell. 
Superbele tinere sunt surprinse de camera intr-un décor atent studiat de catre stilista Carine Roitfeld, format dintr-o piramida de geamantane semnate, cum altfel, Louis Vuitton. 
De fapt, batranul Vuitton a fost parintele cufarului de calatorie, bunicul clasicului geamantan. Cele 3 produse promovate sunt geamantanele: Speedy, 
Keepall si Neverfull. 
Geanta Monogram este o alegere naturala pentru Karen Elson, in vreme ce poseta Marias, mult mai casual, i se potriveste perfect boemei Edie Campbell. 
Ambele modele cara cu multa nonsalanta si lejeritate bagajele, intr-un cadru in care tresalta deopotriva libertatea si spiritul de aventura. Fara sa le intereseze destinatia, doar bucurandu-se de locul in care se afla.
Louis Vuitton s-a nascut in 1821 in Anchay, un catun dintr-un tinut muntos din estul Frantei. Descendent dintr-o familie saraca, tatal, Xavier Vuitton, era fermier care isi castiga traiul din morarit, iar mama, Coronne Gaillard, modista. Aceasta a murit cand Louis avea 10 ani, iar tatal s-a recasatorit in scurt timp, dar mama vitrega s-a incadrat perfect in tipologia unei ticaloase veritabile, motiv pentru care copilul a decis sa fuga de acasa. Avea 13 ani cand a parasit casa natala si a mers pe jos vreme de mai bine de 2 ani pana sa ajunga in Paris, in 1837.  Louis avea 16 ani cand a ajuns in capitala aflata in plina revolutie industriala si a intrat ucenic in atelierul unui layetier, Monsieur Marechal, unde se faceau produse de marochinarie. Viata aici avea alta dinamica, iar lumea parea ca traieste din contraste. Viata in sine era traita in antiteze, grandoare ostentativa si saracie lucie, economie in plina expansiune si epidemii devastatoare. Pe vremea aceea tramvaiele trase de cai, vapoarele si trenurile trase de locomotive cu aburi erau principalele mijloace de transport, iar calatorii carau dupa ei cufere intesate cu toate cele trebuincioase. Calatorii chemau carausii sa le incarce in carucioare, asigurandu-se ca bagajele erau atent manipulate si protejate. In scurt timp, Louis a devenit un artizan apreciat in atelierul domnului Marechal. 
A lucrat vreme de 17 ani in acest atelier pana cand a decis sa isi deschida propria afacere pe Rue Neuve-des-Capucines, in apropiere de Place Vendome. In 1854, Louis era considerat un artist veritabil si a inlocuit cuferele de lemn cu geamantane clasice sale care insoteau exploratori si pionieri, vedete si sefi de stat in calatoriile pe intreg mapamondul. Ele erau elegante, suple, rezistente la apa si uzura. 
In 1886, Georges Vuitton, fiul lui Louis, a revolutionat incuietorile pentru bagaje cu un sistem de inchidere ingenios, garantand securitatea continutului pe perioada transportului. 
Tot el a creat monograma  emblematica LV in 1896 care avea sa fie recunoscuta de toata lumea, indiferent de continent si origine. Florile si modelul cu 4 petale alaturate monogramei erau de inspiratie victoriana.





















Luis Vuitton este un nume iconic in lumea modei. A avut talent, sansa si curajul de a construi un brand in care clientii sa creada timp de sute de ani. In 1851, Napoleon a organizat o lovitura de stat, iar, un an mai tarziu, a fost incoronat imparat, cu titlul de Napoleon al III-lea. Acest fapt s-a dovedit incredibil de avantajos pentru tanarul Louis Vuitton. Sotia lui, contesa spaniola, Eugenie de Montijo, l-a angajat pe Louis ca “personal box-maker and packer”  (confectioner si impachetator personal) care trebuia sa se ocupe de “packing the most beautiful things in an exquisite way” (ambalarea intr-o maniera rafinata a lucrurilor frumoase). Acest lucru i-a oferit sansa sa isi construiasca o clientela selecta chiar din randul aristocratiei de la curtea imperiala. Tocmai faptul ca soarta ii harazise un destin aparte, Louis avea sa isi perfectioneze tehnica si sa isi imbogateasca produsele folosind pielea de calitate, transformand banalele geamantane in articole de lux care se pretau unui anumit stil de vitata. Asa s-a nascut un brand care a ramas numarul 1 pana astazi. 
In 1854 a avut loc o transformare majora in viata lui. Louis a intalnit o superba domnisoara in varsta de 17 ani pe nume Clemence-Emilie Parriaux. Indragostit peste urechi, Louis si-a intors fata catre sine si si-a dorit sa arate cat mai bine, astfel incat sa cucereasca inima tinerei care ii cazuse draga. A renuntat la tinutele de lucru, si-a schimbat intreaga garderoba, transformandu-se peste noapte intr-un veritabil gentleman. Croitorul a trebuit sa croiasca tipare speciale pentru el, pentru ca Louis avea umerii prea lati fata de restul clientilor. Louis s-a insurat in aprilie 1854, iar la cateva luni a parasit atelierul lui Monsieur Marechal si si-a deschis propria afacere in care a inceput productia de geamantane. Afara, deasupra atelierului, se putea citi” “Securely packs the most fragile objects. Specializing in packing fashion” (impachetari sigure a celor mai fragile obiecte. Specialisti in moda de ambalare). 


In 1858, dupa 4 ani de la deschiderea atelierului, a lansat un produs nou, inlocuind pielea cu o panza gri Trianon, mult mai rezistenta, impermeabila la apa si mirosuri.


In acest moment a avut loc transformarea clasicului cufar in geamantan cand partea superioara a cuferelor, rotunjite pana atunci ca sa permita apei sa se scurga, au fost realizate plate. 



Cu toate ca varful comenzilor inregistrate l-au detinut tot vechile geamantane in forma de dom, noul geamantan in forma dreptunghiulara a surprins clinetii intr-un mod placut deoarece puteau fi stivuite mult mai usor in timpul transportului naval si feroviar. Vanzarile au crescut, astfel incat, in anul urmator, a mai deschis un atelier in Asnieres, un sat langa Paris. produsele sale au cucerit lumea, astfel incat insusi Ismail Pasa al Egiptului si-a comandat un set de geamantane Vuitton. In 1870 a inceput un razboi civil franco-prusac, soldat cu multe victime, care a dus la destramarea Imperiului Francez. Un an mai tarziu, cand asediul s-a incheiat, Vuitton si-a gasit atelierul din Asnieres devastat, echipamentul furat, iar magazinul distrus. Cu o vointa de neclintit, el si-a deschis un nou magazin  in Rue Scribe, iar in 1872 a lansat geamantanul in panza bej si dungi rosii ca produs de lux, care a fost preluat imediat de elita parisiana. Momentul a marcat inceputul produselor de lux marca Vuitton. In 1876, cufarul exploratorului Savorgnan de Brazza , cel care a descoperit originile fluviului Congo, a ajuns in Africa. Intre timp, renumele produselor sale era atat de mare, incat si alti fabricanti au inceput sa ii copieze modelele. 

In incercarea de a-si proteja produsele, Vuitton a folosit un material cu model in tabla de sah (imprimeul Damier), personalizat cu “marque L.Vuitton deposee”(marca inregistrata LV). Nu dupa mult timp, fiul lui, Georges, s-a insurat, iar in ziua nuntii, tatal i-a predat afacerea sa o duca mai departe. Trei ani mai tarziu a avut bucuria sa fie bunic, o data cu nasterea nepotului sau, Gaston-Louis Vuitton.  A murit in 1892, la varsta de 70 de ani, lasand mostenire fiului lui un brand stabil, cu cotatii excelente pe piata internationala. A prins insa momentul in care firma pe care o infiintase a inceput productia gentilor de mana. In 1896, fiul lui a mers in America unde a promovat produsele companiei in New York, Philadelphia si Chicago. In 1904, compania a lansat geanta pentru machiaj, lenjerie si bijuterii, atent compartimentata, care se distingea deopotriva prin design si functionalitate. 
Zece ani mai tarziu, in 1914, a fost inaugurat magazinul de pe Champs Elysee care exista si astazi, simultan cu alte reprezentante in New York, Bombay, Buenos Aires si Washington. Desi in perioada Primului Razboi Mondial lucrurile au stagnat, imediat in perioada urmatoare au urmat lansari de noi produse precum: geanta pentru cosmetice creata pentru cantareata de opera Marthe Chenal, in 1927 doua geamantane LV care apartineau pilotului Charles Lindberg au fost incarcate la bordul avionului care zbura a doua oara peste Oceanul Atlantic, in 1931 poseta din piele de crocodil si elefant, iar in 1932, geanta Noe pentru transportul sticlelor de sampanie. 
In 1936, Georges Vuitton a trecut si el in lumea celor drepti, incheiand astfel o perioada extrem de benefica. In timpul cat el a fost la conducerea firmei, au fost lansate peste 700 de modele noi de genti. La conducerea firmei a urmat nepotul, Gaston-Louis Vuitton care a avut de infruntat si el urmarile celui de-al Doilea Razboi Mondial. Populatia era saraca, iar el a avut curajul sa se orienteze catre produsele de lux, asigurandu-i presedintelui francez, Vincent Auriol, recuzita de calatorie in America. Pana in 1965, compania a lansat 175 de noi produse, iar in 1977 a fost transformata in companie pe actiuni. In prezent, Louis Vuitton face parte din LVMH, unul dintre cele mai mari si mai puternice holdinguri din lume care strange laolalta peste 60 de  branduri de lux. De-a lungul vremii, multe personalitati din lumea capetelor incoronate (Napoleon al III-lea si sotia lui, Regele Alonso al 12-lea al Spaniei, Tarul Nicolae al II-lea),  a cinematografiei 
(Uma Thurman, 
Catherine Deneuve, 
Laetitia Casta,
Michelle Williams,
Michelle Williams,
Angelina Jolie,
Francis Ford Coppola si fiica lui, Sophie, 
Sean Connery), 
a muzicii (Keith Richard de la Rolling Stones, 

Madona), a modei (Coco Chanel), a politicii 
(Mihail Gorbaciov), a sportului 

(Andre Agassi, Steffi Graf, Pele, Zinedine Zidane, 
Mohamed Ali) si afaceristi renumiti (membrii familiei Vanderbilt) si-au asociat numele cu brandul Louis Vuitton.

Posetele nu sunt astazi un accesoriu ravnit doar de femei, 





ci si de barbati, motiv pentru care campaniile lor de promovare au fost gandite astfel incat sa atraga inclusiv acest segment de piata.


Astazi lumea intreaga serbeaza ziua fericirii. Ati ghicit ce m-ar face fericita. Dar sunt trista. Rau!




Bibliografie: