Un vechi proverb spune ca in viata nu este atat de
importanta destinatia cat de fascinanta poate fi calatoria.
Una dintre
campaniile de promovare Louis Vuitton evoca spiritul incitant al calatoriei,
foamea de necunoscut, emotia explorarii, minunea descoperirii- toate intr-un
album cu imagini uimitoare imortalizate in Africa de Sus de catre Peter
Lindbergh si avandu-le ca modele pe Karen Elson si Edie Campbell.
Superbele tinere
sunt surprinse de camera intr-un décor atent studiat de catre stilista Carine
Roitfeld, format dintr-o piramida de geamantane semnate, cum altfel, Louis Vuitton.
De fapt, batranul Vuitton a fost parintele cufarului de calatorie, bunicul clasicului
geamantan. Cele 3 produse promovate sunt geamantanele: Speedy,
Keepall si Neverfull.
Geanta Monogram este o alegere naturala pentru Karen Elson, in vreme ce poseta Marias, mult mai casual, i se potriveste perfect boemei Edie Campbell.
Ambele modele cara cu multa nonsalanta si lejeritate bagajele,
intr-un cadru in care tresalta deopotriva libertatea si spiritul de aventura.
Fara sa le intereseze destinatia, doar bucurandu-se de locul in care se afla.
Louis Vuitton s-a nascut in 1821 in Anchay, un catun
dintr-un tinut muntos din estul Frantei. Descendent dintr-o familie saraca,
tatal, Xavier Vuitton, era fermier care isi castiga traiul din morarit, iar
mama, Coronne Gaillard, modista. Aceasta a murit cand Louis avea 10 ani, iar
tatal s-a recasatorit in scurt timp, dar mama vitrega s-a incadrat perfect in
tipologia unei ticaloase veritabile, motiv pentru care copilul a decis sa fuga
de acasa. Avea 13 ani cand a parasit casa natala si a mers pe jos vreme de mai
bine de 2 ani pana sa ajunga in Paris, in 1837.
Louis avea 16 ani cand a ajuns in capitala aflata in plina revolutie
industriala si a intrat ucenic in atelierul unui layetier, Monsieur Marechal,
unde se faceau produse de marochinarie. Viata aici avea alta dinamica, iar
lumea parea ca traieste din contraste. Viata in sine era traita in antiteze,
grandoare ostentativa si saracie lucie, economie in plina expansiune si
epidemii devastatoare. Pe vremea aceea tramvaiele trase de cai, vapoarele si
trenurile trase de locomotive cu aburi erau principalele mijloace de transport, iar calatorii carau dupa ei cufere intesate cu toate cele trebuincioase. Calatorii chemau carausii sa le
incarce in carucioare, asigurandu-se ca bagajele erau atent manipulate si protejate.
In scurt timp, Louis a devenit un artizan apreciat in atelierul domnului
Marechal.
A lucrat vreme de 17 ani in acest atelier pana cand a decis sa isi deschida
propria afacere pe Rue Neuve-des-Capucines, in apropiere de Place Vendome. In
1854, Louis era considerat un artist veritabil si a inlocuit cuferele de lemn cu
geamantane clasice sale care insoteau exploratori si pionieri, vedete si sefi
de stat in calatoriile pe intreg mapamondul. Ele erau elegante, suple,
rezistente la apa si uzura.
In 1886, Georges Vuitton, fiul lui Louis, a revolutionat incuietorile pentru bagaje cu un sistem de inchidere ingenios, garantand securitatea continutului pe perioada transportului.
In 1886, Georges Vuitton, fiul lui Louis, a revolutionat incuietorile pentru bagaje cu un sistem de inchidere ingenios, garantand securitatea continutului pe perioada transportului.
Tot el a creat
monograma emblematica LV in 1896 care
avea sa fie recunoscuta de toata lumea, indiferent de continent si origine. Florile
si modelul cu 4 petale alaturate monogramei erau de inspiratie victoriana.
Luis Vuitton este un nume iconic in lumea modei. A avut talent, sansa si curajul de a construi un brand in care clientii sa creada timp de sute de ani. In 1851, Napoleon a organizat o lovitura de stat, iar, un an mai tarziu, a fost incoronat imparat, cu titlul de Napoleon al III-lea. Acest fapt s-a dovedit incredibil de avantajos pentru tanarul Louis Vuitton. Sotia lui, contesa spaniola, Eugenie de Montijo, l-a angajat pe Louis ca “personal box-maker and packer” (confectioner si impachetator personal) care trebuia sa se ocupe de “packing the most beautiful things in an exquisite way” (ambalarea intr-o maniera rafinata a lucrurilor frumoase). Acest lucru i-a oferit sansa sa isi construiasca o clientela selecta chiar din randul aristocratiei de la curtea imperiala. Tocmai faptul ca soarta ii harazise un destin aparte, Louis avea sa isi perfectioneze tehnica si sa isi imbogateasca produsele folosind pielea de calitate, transformand banalele geamantane in articole de lux care se pretau unui anumit stil de vitata. Asa s-a nascut un brand care a ramas numarul 1 pana astazi.
In 1854 a avut loc o transformare majora
in viata lui. Louis a intalnit o superba domnisoara in varsta de 17 ani pe nume
Clemence-Emilie Parriaux. Indragostit peste urechi, Louis si-a intors fata
catre sine si si-a dorit sa arate cat mai bine, astfel incat sa cucereasca
inima tinerei care ii cazuse draga. A renuntat la tinutele de lucru, si-a
schimbat intreaga garderoba, transformandu-se peste noapte intr-un veritabil
gentleman. Croitorul a trebuit sa croiasca tipare speciale pentru el, pentru ca
Louis avea umerii prea lati fata de restul clientilor. Louis s-a insurat in
aprilie 1854, iar la cateva luni a parasit atelierul lui Monsieur Marechal si
si-a deschis propria afacere in care a inceput productia de geamantane. Afara,
deasupra atelierului, se putea citi” “Securely packs the most fragile objects.
Specializing in packing fashion” (impachetari sigure a celor mai fragile
obiecte. Specialisti in moda de ambalare).
In 1858, dupa 4 ani de la deschiderea atelierului, a lansat un produs nou, inlocuind pielea cu o panza gri Trianon, mult mai rezistenta, impermeabila la apa si mirosuri.
In acest
moment a avut loc transformarea clasicului cufar in geamantan cand partea
superioara a cuferelor, rotunjite pana atunci ca sa permita apei sa se scurga,
au fost realizate plate.
Cu toate ca varful comenzilor inregistrate l-au detinut
tot vechile geamantane in forma de dom, noul geamantan in forma
dreptunghiulara a surprins clinetii intr-un mod placut deoarece puteau fi
stivuite mult mai usor in timpul transportului naval si feroviar. Vanzarile au
crescut, astfel incat, in anul urmator, a mai deschis un atelier in Asnieres,
un sat langa Paris. produsele sale au cucerit lumea, astfel incat insusi Ismail
Pasa al Egiptului si-a comandat un set de geamantane Vuitton. In 1870 a inceput
un razboi civil franco-prusac, soldat cu multe victime, care a dus la
destramarea Imperiului Francez. Un an mai tarziu, cand asediul s-a incheiat,
Vuitton si-a gasit atelierul din Asnieres devastat, echipamentul furat, iar magazinul
distrus. Cu o vointa de neclintit, el si-a deschis un nou magazin in Rue Scribe, iar in 1872 a lansat geamantanul
in panza bej si dungi rosii ca produs de lux, care a fost preluat imediat de
elita parisiana. Momentul a marcat inceputul produselor de lux marca Vuitton. In
1876, cufarul exploratorului Savorgnan de Brazza , cel care a descoperit
originile fluviului Congo, a ajuns in Africa. Intre timp, renumele produselor
sale era atat de mare, incat si alti fabricanti au inceput sa ii copieze
modelele.
In incercarea de a-si proteja produsele, Vuitton a folosit un
material cu model in tabla de sah (imprimeul Damier), personalizat cu “marque
L.Vuitton deposee”(marca inregistrata LV). Nu dupa mult timp, fiul lui,
Georges, s-a insurat, iar in ziua nuntii, tatal i-a predat afacerea sa o duca
mai departe. Trei ani mai tarziu a avut bucuria sa fie bunic, o data cu
nasterea nepotului sau, Gaston-Louis Vuitton. A murit in 1892, la varsta de 70 de ani,
lasand mostenire fiului lui un brand stabil, cu cotatii excelente pe piata
internationala. A prins insa momentul in care firma pe care o infiintase a
inceput productia gentilor de mana. In 1896, fiul lui a mers in America unde a
promovat produsele companiei in New York, Philadelphia si Chicago. In 1904,
compania a lansat geanta pentru machiaj, lenjerie si bijuterii, atent
compartimentata, care se distingea deopotriva prin design si functionalitate.
Zece
ani mai tarziu, in 1914, a fost inaugurat magazinul de pe Champs Elysee care
exista si astazi, simultan cu alte reprezentante in New York, Bombay, Buenos
Aires si Washington. Desi in perioada Primului Razboi Mondial lucrurile au
stagnat, imediat in perioada urmatoare au urmat lansari de noi produse precum:
geanta pentru cosmetice creata pentru cantareata de opera Marthe Chenal, in
1927 doua geamantane LV care apartineau pilotului Charles Lindberg au fost
incarcate la bordul avionului care zbura a doua oara peste Oceanul Atlantic, in
1931 poseta din piele de crocodil si elefant, iar in 1932, geanta Noe pentru
transportul sticlelor de sampanie.
In 1936, Georges Vuitton a trecut si el in
lumea celor drepti, incheiand astfel o perioada extrem de benefica. In timpul
cat el a fost la conducerea firmei, au fost lansate peste 700 de modele noi de
genti. La conducerea firmei a urmat nepotul, Gaston-Louis Vuitton care a avut
de infruntat si el urmarile celui de-al Doilea Razboi Mondial. Populatia era
saraca, iar el a avut curajul sa se orienteze catre produsele de lux,
asigurandu-i presedintelui francez, Vincent Auriol, recuzita de calatorie in
America. Pana in 1965, compania a lansat 175 de noi produse, iar in 1977 a fost
transformata in companie pe actiuni. In prezent, Louis Vuitton face parte din
LVMH, unul dintre cele mai mari si mai puternice holdinguri din lume care
strange laolalta peste 60 de branduri de
lux. De-a lungul vremii, multe personalitati din lumea capetelor incoronate (Napoleon
al III-lea si sotia lui, Regele Alonso al 12-lea al Spaniei, Tarul Nicolae al
II-lea), a cinematografiei
(Uma
Thurman,
Catherine Deneuve,
Laetitia Casta,
Michelle Williams,
Michelle Williams,
Angelina Jolie,
Francis Ford Coppola si fiica lui, Sophie,
Sean Connery),
a muzicii (Keith Richard de la Rolling Stones,
Madona), a modei (Coco Chanel), a politicii
(Mihail Gorbaciov), a sportului
(Andre Agassi, Steffi Graf, Pele, Zinedine Zidane,
Mohamed Ali)
si afaceristi renumiti (membrii familiei Vanderbilt) si-au asociat numele cu
brandul Louis Vuitton.
Posetele nu sunt astazi un accesoriu ravnit doar de femei,
ci si de barbati, motiv pentru care campaniile lor de promovare au fost gandite astfel incat sa atraga inclusiv acest segment de piata.
Astazi lumea intreaga serbeaza ziua fericirii. Ati ghicit ce
m-ar face fericita. Dar sunt trista. Rau!
Bibliografie: