Tocmai ca sa infirme aceste tare ale unei societati, care se incapataneaza sa persiste in misoginism, pot vorbi astazi de Zaha Hadid, prima femeie care a avut curajul sa se afirme intr-un domeniu de activitate in care barbatii detineau suprematia: arhitectura. Dar trebuie subliniat si faptul ca distinsa doamna face parte si din categoria celor " mai puternice 100 femei din lume", fiind prima femeie care a castigat echivalentul premiului Nobel in arhitectura, Premiul Pritzker . Zaha Hadid face parte din curentul deconstructivist din arhitectura contemporana si este unul dintre cei mai solicitati arhitecti din lume. Portofoliul sau numara cateva dintre cele mai spectaculoase cladiri de pe pamant:
Uzina BMW din Leipzig,
Muzeul de Artă Contemporană MAXXI din Roma, Opera din Canton ,
Turnul CMA-CGM, de la Marsilia,
Centrul Rosenthal pentru Arta Contemporana din Ohio, interiorul Domului Millenium si Centrul Acvatic din Londra, gigantul Galaxy din Beijing. Unele dintre cele mai importante proiecte ale sale nu au fost niciodata construite deoarece au fost considerate dificil de pus in practica, dar intotdeauna au creat dezbateri aprinse in mediul profesional din intreaga lume, tocmai datorita solutiilor originale de design propuse de Zaha Hadid. Printre ideile ramase in faza de proiect se numara: The Peack Club, din Hong Kong, si Cardiff Bay Opera House, din Tara Galilor. De-a lungul anilor, a avut peste 12 expozitii personale si a primit trei dintre cele mai prestigioase distinctii din domeniu.
Zaha Hadid s-a nascut in Bagdad, in 1950, a absolvit matematica la Universitatea Americana din Beirut, dupa care s-a mutat la Londra unde a inceput sa studieze arhitectura. Aici a fost indrumata de catre Rem Koolhaas si Elia Zenghelis, de profesori si arhitecti din OMA - Office for Metropolitan Architecture. Arhitectul Rem Koolhaas a avut o mare influenta asupra carierei sale, el fiind cel care a prezentat-o inginerului Peter Rice, care a jucat un rol major in perioada de inceput a carierei si a incurajat si a sustinut conceptul proiectelor sale. La vremea aceea, proiectele propuse de ea pareau doar niste idei nebunesti, tocmai datorita gradului sporit de dificultate in realizarea constructiilor.
Femeia Zaha Hadid este la fel de seducatoare ca aparitie, pe cat de captivanta este in plan profesional. Cei care au avut placerea sa o cunoasca o descriu ca pe o femeie cu o puternica personalitate, o prezenta originala pe care nu ai cum sa nu o observi. Fascinata de creatiile unicat ale casei Issey Miyake, se imbraca in combinatii indraznete si asimetrice, poarta pe umar o geanta uriasa de la Prada, peste care flutura parul sau blond suvitat in nuante de roz inchis. Desi locuieste de mai bine aproximativ 40 de ani la Londra, engleza sa pastreaza accentul limbii arabe din tara de origine.
Abu Dhabi Perorming Arts Center Emiratele Arabe
Cand isi prezinta ideile clientilor, nu se foloseste de puterea frazei, ci de schitele nenumarate care ii pun in valoare ideile atat de indraznete, incat cuvantul nu detine forta de a convinge. Recunoaste ca mentorii sai sunt arhitecti de marca in unversul arhitectural mondial: Erich Mendelsohn, Mies van der Rohe, Le Corbusier. Zaha Hadid nu este doar un arhitect genial, ea este la fel de preocupata de design-ul interior. Desi foloseste formele fluide, senzuale, materiale neconventionale, camerele sale au un stil minimalism si modernism, intr-un decor de un alb stralucitor. Hadid este exigenta cu personalul firmei sale, impetuoasa in prezentari, dar asta nu diminueaza cu nimic dorinta tinerilor arhitecti de a invata meserie in umbra unei femei geniale. Proiecteaza spitale, locuinte, sedii de firma,
Bergisel Sky Jump Innsbruck Austria
partii de sky, restaurante, hoteluri, dar si decoruri pentru opera "Desire" sau o scena speciala pentru Pet Shop Boys. Isi doreste sa modeleze un intreg peisaj urban. Unul dintre cele mai spectaculoase proiecte ale sale este Mobile Art, un pavilion cu forme futuriste, cu o structura eleganta, functionala si modulara, proiectat pentru proiectii de film, expozitii si evenimente speciale Chanel.
Intr-o vreme circula zvonul ca Zaha Hadid a proiectat cea mai inalta cladire din Bucuresti, Dorobanti Tower, in imediata apropiere de Piata Romana.
Anuntat ca un proiect cert de catre publicatiile londoneze de specialitate, autoritatile din Bucuresti nu aveau habar in 2009 despre ce se vorbea in publicatiile de peste ocean: "Constructia va avea 200 de metri inaltime (cea mai mare din Bucuresti) si forma unui diamant inclinat" . Constructia ar fi avut o suprafata desfasurata de 100.000 de metri patrati si trebuia sa gazduiasca un hotel de 5 stele, un cazino, apartamente de lux, o zona comerciala si de intalnire pentru clienti la etajele inferioare. Zaha Hadid afirma pe blogul sau ca beneficiarul acestui proiect era fima romaneasca Smartown Investments, un investitor privat care trebuia sa puna in aplicare proiectul incepand cu 2009, cu termen de finalizare anul 2013. Zaha Hadid Architects descria conceptul uriasului "diamant" bucurestean: "Dorobanti Tower a fost proiectat pentru a stabili un simbol in inima Bucurestiului. Noul turn este un mix unic intre o forma distincta, o structura ingenioasa si avantajele panoramice ale locuirii la inaltime. Puritatea acestei forme – un diamant slefuit – va fi un elegant reper in centrul Bucurestiului. Stilul lui Zaha e o sinteza de arhitectura si inginerie care adopta o linie structurala diferita, serpuitoare, integrand cu naturalete programele fluide, schimbatoare ale unui hotel, dotarile de lux sau locuintele rezidentiale din interior. Constructia este situata in centrul Bucurestiului, la vest de Piata Romana si la circa 6 kilometri de aeroport. (…) Zona destinata publicului va fi diferita de tot ce s-a construit in acest sens in Bucuresti, intrucat va reprezenta o atractie majora intr-un centru aglomerat – oferind un important nou loc de intalnire si de loisir urban"."Evident, proiectul nu s-a realizat niciodata.
Turnul construit de Zaha Hadid in Marcilia devine cel de-al doilea simbol al oraşului. Turnul CMA-CGM a fost gandit ca „O trăsură de unire între oraş şi mare". Cladirea a fost comparata cu o "velă gigantică", "un pinten", după altele, si este formata din 33 de etaje, cu o capacitate de 2.700 de persoane. Ansamblul mai detine un parking pe cinci niveluri cu 800 de locuri, un auditorium de 200 de locuri şi un mare restaurant si este servit de 16 ascensoare, dintre care două "panoramice". "Turnul este spectaculos... ca o fustă flamenco cu o trenă de beton a cărei lungime este egală cu înălţimea lui. Dacă ne imaginăm rochia devenită deja cult a Pippei Middleton, avem o idee destul de exactă a acestui edificiu haute couture în care totul înseamnă curbe, falii, oblice", scria jurnalista Sylvie Santini. Turnul oferă o imagine uluitoare, fiind amplasat cu faţa la mare. In interior, peretii vopsiti in alb şi gri, sunt pusi in valoare de tuşe de roşu carmin. Birourile au ferestrele orientate catre rada portului, spre celebrul castel If şi spre insulele Friuli. În vârful turnului este amplasata sala de consiliu a administraţiei care este decorată cu două magnifice panouri în lac aurit, de mari dimensiuni, stil Art Deco, semnate Jean Dunand (1877-1942), "Cucerirea calului" şi "Pescuitul". La picioarele turnului din Marsilia se află vechea sculptură de prova, "Geniul mării" , realizata de Carlo Sarrabezolles.
Bridge Pavilion Zaragoza Spania
In 30 de ani de activitate, Hadid a realizat constructii de zgârie-nori la Marsilia, Milano, Barcelona, Bilbao, Bratislava, Beijing şi Singapore. Biroul ei strange laolalta peste 200 de oameni talentati, atent selectati. Intrebata de ce a a les Londra ca headquarter al birourilor sale, raspunsul ei a fost : "I'm in London because the best civil engineers in the world are here."
Guggenheim Hermitage Vilnius Lituania
Se spune ca in birourile sale nu se aude decat gandul creatiei. Oamenii nu vorbesc prin cuvant, ci prin gand. Pentru arhitecta Hadid, computerul este doar o unealta. Proiectele sale se realizeaza prin forta mainii si siguranta conceptului. Arhitecti europene, cum ar fi de Lars Sonck, Antoni Gaudi şi Gottfried Boehm au reprezentat natura in forme artistice, folosind formaţiuni de rocă. Pentru Zaha , cladirile sunt obiecte statice.
J.S.Bach Pavilion Manchester Marea Britanie
Cladirile sale trec intr-o maniera lenta prin secole, nu cunosc uzura vantului care se involbureaza in larg, imbratisand cladirile din toate partile posibile. Nici ploaia nu le uda agresiv, in involburari de apa, ci se scurge in spirale catre pamant. Cladirile sale sunt calme, dar semete, viguroase, dar zvelte.
LF One - Landesgartenschau Weil am Rhein Germania
Burnham Pavilion Chicago USA
Maggie's Centre Fire Scotia
Nordkettenbahm Innsbruck Austria
Nuragic and Contemporany Art Museum Cagliary Italia
Ordrupgaard Museum Extention Copenhaga, Danemarca
Phaeno Science Center Wolfsburg Germania
Serpentine Gallery Pavilion Londra
Tondonia Winery Pavilion, Haro Spania
Terminal Hoemheim North Strasbourg Franta
Vitra Fire Station Weil am Rhein Germania