Intre
raurile Eufrat si Tigru se intindea un teritoriu fertil cunoscut astazi drept
“leaganul civilizatiei omenirii”, loc in care s-au dezvoltat primele societati
alfabetizate de pe pamant. Oamenii i-au zis Mesopotamia, dar niciodata n-a
existat o tara care sa poarte acest nume. Regii i-au scris istoria punand
bazele regatelor care au dezvoltat culturi preistorice majore. Ur-Nammu, regele sumerienilor, Sargon - regele akkadienilor, Tiglath-Pileser - regele
asirienilor si Hummurabi, regele babilonienilor, cel care a transformat statul cu
acelasi nume intr-un mare imperiu. Aici au fost scrise primele coduri
legislative ale lumii cunoscute sub denumirea de “Codul lui Hammurabi”, opera
literara “Epopeea lui Ghilgames” si tot aici au fost construite Turnul Babel ,
Templul lui Marduk si Gradinile Suspendate ale Semiramidei. Viata in Babilon
era bine randuita, caci oamenii deja aveau meserii din care castigau suficient
cat sa isi intretina in prosperitate familia. Una dintre cele mai rentabile ocupatii
era negustoria, iar obiceiul organizarii targurilor si iarmaroacelor isi trage
originea din perioada de glorie a Imperiului Babilonian. La inceput, pietele
erau organizate din 10 in 10 zile, numai ca oamenii greu le tineau socoteala. Si-apoi
lumea dadea navala si din imprejurimi, motiv pentru care administratia a
hotarat ca ziua de negustorie sa fie stabilita la fiecare a 7-a zi din luna. In
acea zi nimeni nu muncea, iar piata era plina cu negustori si tarabele pline cu
marfa, de precupete gurese si saltimbanci veniti sa distreze lumea si puhoiul
de copii care impanzeau strazile. Evreii, dupa ce au vazut norodul strans la
targ ca la balci, s-au gandit ca tot a 7-a zi sa fie decretata zi de
sarbatoare, iar lumea sa se roage lui Dumnezeu. De-aici si pana la datul
numelor diferite pentru toate cele 7 zile n-a mai fost decat un pas, dar la
acest proces au participat atat egiptenii, cat si romanii, adoptand si ei
saptamana cu 7 zile, ale caror denumiri au fost inspirate dupa numele planetelor:
ziua Soarelui, ziua Lunii, ziua lui Marte, ziua lui Mercur, ziua lui Jupiter,
ziua lui Venus si ziua lui Saturn. Romanii au numarat zilele din noapte in
noapte si multe tari pastreaza aceasta regula si-acum. Luna calendaristica a
fost impartita in grupuri de cate 7 zile pana la sfarsitul ei. Romanii nostri
n-au fost multumiti de originea numelor zilelor saptamanii si si-au construit
povesti in jurul lor, atribuindu-le deopotriva barbatilor si femeilor cu
caractere diferite. Caci crezul lor este ca Dumnezeu in toata maretia sa ar fi
decis ca prima zi din saptamana sa fie Duminica, urmata de Luni si Marti- doi
barbati, Miercuri-femeie, Joi- barbat, Vineri si Sambata-femei, iar cele
guvernate de femei sa devina zile de sarbatoare, in vreme cele patronate de barbati
sa fie destinate muncii.
Luni,
prima zi din saptamana, este ziua astrului selenar. Potrivit legendei, aceasta zi este
reprezentata de un barbat bun si priceput care detine cheia portilor cerului carora
de arata calea atunci cand sufletele ajung in lumea celor drepti. In calendarul
nostru popular, sunt multe zile de luni cu rang de sarbatoare: Lunea Curata,
Lunea Pastorilor si Spolocania. Legenda spune ca cei nascuti lunea nu-s tocmai
frumosi, dar sunt norocosi si vor avea viata lunga si imbelsugata, fiind
devotati casei si caminului, priceputi la tesut, cusut si brodat. Tot lor le
este interzis negotul sau datul pe datorie, petitul, nuntirea si inmormantarea.
Lunea nu se taie unghiile, nu se scoate gunoiul din casa si nu se da cu
imprumut nimic.
Marti e ziua cu “trei ceasuri rele”, zi
cu ghinion, in care nu e bine sa incepi nimic sau sa pleci la drum. Aceasta zi
apartine celor care urmeaza sa se nasca si este simbolizata de un barbat rau care
nu te-ajuta, ci te-ncurca. Se zice ca Dumnezeu ar fi urzit lumea si pamantul
intr-o zi de marti. In
calendar sunt multe zile de sarbatoare pline de interdictii, una mai
inspaimantatoare decat alta: Martea Seaca, Martea Stramba, Martea Testelor, Martea
Dracului, Martea Incuiata, Martea Vaselor, Martea Ciorilor, Martea Furnicilor,
Martea Traznetului, Martea Santoaderului sau Paparudele, motiv pentru care
niciodata nu se incepe construirea unei case, forarea unei fantani, lucrul la
camp si nu se cumpara obiecte taioase. Totodata nu se merge la petit si nuntit.
Cele mai reprezentative sunt cele 6 zile de marti dupa Rusalii in care unele
activitati casnice sunt interzise, altele sunt recomandate. Cei nascuti intr-o
si de marti, contrar trasaturilor zilei, sunt energici si entuziasti, optimisti
si pozitivi.
Miercuri schimba registrul si este
simbolizata de-o batrana sfanta, sarmana, cu suflet bun, imbracata in straie
albe si cu pletele despletite care traieste in pustiu, in paduri neumblate sau
in pesteri adancite in fund de pamant. Aceasta este ziua in care romanii tin post
pentru Maica Domnului cinstindu-i menirea. Se zice ca Miercuri este vaduva,
motiv pentru care nu e bine sa se mearga in petit sau la nuntit de ziua ei. Tot
credinta populara spune ca aceasta zi e buna pentru postit, pentru pus clostile
la clocit, leac si descantec, pentru
calatorii, negot si pentru cultivarea mintii. Miercurea, insa, nu se pun
boii la jug si nu se organizau petreceri. Sfanta Miercuri pazeste drumul si
protejeaza calatorii aratandu-le calea buna de urmat. Ea are grija de oameni si
animale, hranindu-le si oblojindu-le
ranile. Este o zi curata si binecuvantata, solara, pozitiva prin definitie. In
calendar sunt zile de miercuri cu statut de sarbatoare: Miezul Paresimilor,
Miercurea Stramba. Cei nascuti in aceasta zi sunt cu realisti, intoleranti,
decisi, activi, imperativi.
Joi este ziua norocoasa, dedicata
cultului si odihnei, care incurajeaza dragostea si casatoria, care celebreaza
increderea si dialogul. Joia se afla sub directa protectie a Sfantului Nicolae,
iar cel care o simbolizeaza este barbatul afectuos, norocos, protector al
dragostei si casatoriei. In aceasta zi cerul se razbuna tunand si fulgerand,
motiv pentru care taranii si-au botezat vitele cu numele de Joiana, sa fie
ferite de traznete. Pana in sec 19, saptamana avea doua zile de sarbatoare, una
era joia, cealalta era duminica. Intre Paste si Rusalii, femeile n-au voie sa
lucreze vreme de 9 joi, denumite “joile oprite”, ca sa fereasca recoltele de
grindina si furtuni. Tinerele neveste se scoala dis de dimineata si isi spala parul
si-l piaptana inainte sa se crape de ziua ca sa ramana frumoase si iubite. Tot
ele spala icoanele Maicii Domnului cu apa neinceputa si dreasa cu busuioc cu
care se clatesc apoi pe fata ca sa ramana tinere si frumoase si o arunca peste
flori sa imprastie fiori de dragoste in ograda. Femeile se pun pe scuturat,
maturat si dereticat, ca cel drag sa vada si sa-i aprecieze harnicia, chiar
daca niciuna n-are voie sa spele rufe. Joia este buna pentru valorificarea
tuturor cunostintelor, abilitatilor, talentelor si experientelor personale si
colective. Credinta populara zice ca din ouale puse sub closca in aceasta zi
vor iesi cocosei. Joia e zi de dragoste, deci tocmai buna de petit si
nuntit. In aceasta zi
erau permise toate activitatile dedicate iubirii: petitul, logodna si
casatoria. Calendarul popular mentioneaza zile de joi declarate zile de
sarbatoare, unele dintre ele avand conotatie negativa: Joile Oprite, Joia
Nemaipomenita, Joia Verde, Joia Furnicilor, Joia Alba, Joia Iepelor , Joia
Paparudelor si Caloianului si Joia din Postul Craciunului cand crestinii il
sarbatoresc pe Climata Vantul, cel raspunzator de vanturile puternice si
periculoase. Iar cea mai mare sarbatoare este Joia Mare din Saptamana
Patimilor. Cei nascuti joia sunt norocosi, afectuosi, exigenti si buni
negutatori de cai.
Ziua de Vineri sta sub semnul Crucii datatoare
de viata si este reprezentata de cea mai batrana sfanta dintre toate suratele
ei. Ea se afla sub protectia batranei milostive, Sfanta Vineri, si a Crucii. Sfanta
Vineri protejeaza femeile casatorite, le moseste, casatoreste tinerele si
protejeaza animalele. Este ziua in care se posteste. Vineri este sora zilei de
Duminica si este o zi curata, marcata de un noian de superstitii si interdictii
de lucru. Se zice ca toate faptele celor care lucreaza in aceasta zi se
transforma in rani pe trupul sfintei. Desi buna si milostiva la suflet daca i
se respecta regulile, ea devine razbunatoare si necrutatoare in momentul in
care nu ii sunt incalcate interdictiile.
In credintele populare se zice ca “cine coase vinerea isi coase gura, cine
toarce-si toarce matele, cine sparge oul face culcus in casa lui mormonilor,
cine-si taie unghiile isi pune spini pe calea pe care o trece desculta, cine se
spala pe maini nu are parte de coliva, cine atata focul isi atata flacara sub
cazanul in care are sa fiarba-n iad” (TH.D.Sperantia – raspunsuri la
chestionarul de sarbatori paganesti). Vinerea nu se schimba niciodata
asternuturile daca vrei sa nu te-ajunga visele urate. Interzis era sa coci
paine si sa croiesti si sa cosi haine. Zilele de Vineri consemnate in
calendarul crestin sunt: Vinerea Seaca, Vinerea Mare, Izvorul Tamaduirii si
Vinerea Ciumei. In aceasta zi se tine post pentru purificare trupeasca si
spirituala. Toti cei nascuti in aceasta
zi sunt carismatici, empatici si intuitivi.
Sambata este una dintre zilele nefericite,
fiind zi de rascumparare, de rugaciune, de iluminare, destinata randuirii
lacaselor sfinte, comunicarii cu lumea de dincolo si aducerii de ofrande. Este
ziua in care cerul se deschide ca cei morti sa poata sa priveasca pe pamant la
cei dragi si sa primeasca pomenile facute de cei vii. Desi femeie, ziua este
una trista, buna pentru farmece. Timpul e batran, motiv sa nu incepi nimic:
nici sa construiesti, nici sa pleci la drum. Desi nefasta pentru cei vii, este
favorabila pentru spiritele celor morti, vrajilor si magiilor. Sambata nu se
incepe nimic ce nu poate fi terminat in aceeasi zi si nici nu e bine sa mananci
de dimineata, ca ci e zi de dat pomana. Cei care viseaza in noaptea de sambata
trebuie sa stie ca acestea se vor implini. In calendar sunt mentionate multe
zile de sarbatoare: Sambata Mare, Sambata Mortilor, Sambata lui Lazar. Cei
nascuti sambata sunt puternici, generosi si optimisti.
Duminica este ziua bucuriei, aducatoare de
pace si liniste. Aceasta este singura zi sfanta fiind denumita si Dies
Dominica, adica Ziua Domnului. Se zice
ca femeia care o reprezinta locuieste intr-un palat de aur , dincolo de Apa
Sambetei care inconjoara Iadul, si vegheaza neincetat la binele oamenilor. Ea
poarta vesminte albe si stralucitoare si este vara soarelui. “Dumnezeu a facut
lumea in 6 zile, iar intr-a 7 s-a hodinit”, spune Biblia, prin urmare, aceasta
zi, indiferent care, este zi de sarbatoare, de odihna, de credinta si
rugaciune, de bucurie si veselie. Este ziua-femeie cea mai frumoasa si
pretioasa dintre toate suratele sale. In aceasta zi sunt interzise descantecele
si aflarea ursitei, punerea verzei la murat, activitati de plantat si semanat.
Duminica este prin definitie zi de sarbatoare, dar anumite duminici au statut
special in calendarul popular: Duminica Tanara, Duminica Floriilor, Duminica
Tomei, Duminica Mare. Cei nascuti in zi de duminica sunt persoane loiale si
ferme.
Legendele populare spun ca sunt zile bune si
imbelsugate, aducatoare de noroc asa cum sunt zilele de luni, miercuri si joi sau rele, aducatoare de ghinion precum zilele
de marti, vineri si sambata, indiferent daca se afla sub semnul femeii sau al
barbatului. Zilele
mergeau la inceput pe pamant printre oameni, iar acestia aveau timp sa le
cunoasca si sa le inteleaga. Nimeni nu spune cand zilele au decis ca locul lor
nu mai este printre muritori, dar omenirea, chiar daca nu le-a mai vazut, a
continuat sa le respecte, crezand in toate superstitiile care le insoteau.
Bibliografie:
Tudor
Pamfilie – Sarbatorile la romani si Povestea lumii de demult dupa credintele
poporului roman;
Artur
Gorovei – Credinte si superstitii ale poporului roman;
Elena
Niculita-Voronca – Datinile si credintele poporului roman, adunate si asezate
in ordinemitologica;
Narcisa
Alexandra Stiuca – Sarbatoarea noastra cea de toate zilele;
Romulus
Vulcanescu – Mitologie romana.