Cetatea
Timisoarei a fost cea mai mare cetate bastion din sud-estul Europei si
ramane unul dintre simbolurile orasului. In perioada Huniazilor, cetatea
avea 4 porti: Poarta Ardeleana, Poarta Lipovei sau Praiko, Poarta
Aradului si Poarta Turnului de Apa. In timpul ocupatiei turcesti, cetatea era
organizata in 3 cartiere: cetate, orasul si suburbiile. Suburbiile erau si ele
impartite in orasul rascian (adica sarbesc) si insula. In centru se afla
castelul unde locuia guvernatorul turc.
In fata castelului era amplasat
turnul de apa, care era dotat cu 4 turnuri de aparare si legat de cetate
printr-un zid. De jur imprejurul orasului se afla zidul de aparare, cu
palisandre inalte si un rand de santuri umplute cu apa raului Timis. In acea perioada,
erau 5 porti: Azab Kapi spre sud, Poarta Cocosului sau
OrosCapisi sau Horros Kapi spre nord, Poarta Apei sau Vizi
Kapu sau Soukapi si Parti Kapu. Fiind sub ocupatie turca, in cetate
se aflau 8 moschee, deoarece in oras nu locuiau decat turcii. In centru se afla
Bazarul, care reprezenta sufletul comertului local. Catolicii si ortodocsii
traiau in suburbii, unde aveau propriile lor lacase de cult.
Dupa
cucerirea Timisoarei de catre armatele austriece, conduse de printul Eugen de
Savoya, s-a inceput reconstructia fortificatiilor turcesti. In 1723,
sub conducerea guvernatorului Mercy, s-a demarat procesul de modernizare a
cetatii. Deoarece vechea cetate otomana era dificil si costisitor de
intretinut, s-au facut mai multe proiecte de reamenajare a cetatii. Unii
istorici sustin ideea ca au existat trei randuri de fortificatii si doua
santuri cu apa in jurul cetatii. In perioada aceea, se punea in
aplicare noul plan urbanistic de modernizare a cetatii: mlastinile si baltile
au fost asanate, canalul Bega a devenit navigabil , incepe sa se
dezvolte industria si comertul: pe Bega a inceput transportul a importante
cantitati de marfuri si pasageri, fapt care ca continua pana dupa al
doilea razboi mondial cand navigatia pe Bega a incetat. Deoarece apa care
trecea printre cele doua santuri ale cetatii deteriora zidurile , s-a deviat
cursul apei prin cunete, urmand doar ca in caz de asediu, santurile sa fie
reumplute cu apa. In fata portii se afla un pod cu o parte mobila, iar drumul
traversa un ravelin, doua cazemate, o contragarda si un pod. Astfel, de-a
lungul istoriei sale, pe tot parcursul istoric al cetatii, de cand a fost
ridicata si pana a fost demolata, nici un inamic nu a atacat cetatea. Singurul
asediu pe care cetatea l-a inregistrat a fost acela al revolutionarilor
maghiari, din 1848. In 1727 a aparut un Regulament de Constructii pentru
Timisoara, care impunea niste reguli clare si precise de amplasare si
construire de noi edificii. In perioada ocupatiei austro-ungare, cetatea
avea urmatoarele bastioane: Carol, Francisc,
Theresia (cel care inca poate fi
admirat si astazi), Iosef, Hamilton, Castel, Mercy, Eugeniu, Elisabeth si 4
porti monumentale, frumos decorate, denumite dupa orasele catre care se
indreptau drumurile: Poarta Viena sau Poarta Aradului sau
Poarta Mehalei care ducea spre Mehala (si ale carei ruine mai pot fi vazute
langa Clinicile noi),
Poarta Petrovaradin sau Poarta
Belgradului sau Poarta Iosefina aflata intre bastioanele Castelului (dreapta)
si Mercy (in stanga), prin care se putea intra direct in castel si care
era amplasata in fata Teatrului National,
Poarta Transilvania sau Poarta Ardeleana
sau Poarta Lugojului care ducea spre Fabric si, mai tarziu
, Poarta
Forforosa sau Poarta Printului Eugeniu de Savoya.
Celelalte
trei porti duceau catre Palanca Mare. Portile Petrovaradinului, Vienei si
Transilvaniei au fost demolate in 1891. Portile erau prevazute cu poduri
mobile, interzicand accesul pe timpul noptii in fortareata.
Cazarma Transilvania sau Cazarma cu cazemate sau Cazarma Franz Joseph (1859) este amplasata in Piaţa Mărăşti nr.2. In
anul 1752 s-a construit Cazarma Vienei, formata din parter şi un etaj, cu
contur inchis pe toate cele patru laturi. Fatada era construita in stil baroc
austriac si era indreptata spre Piata Marasti.
Poarta principală avea un turn inalt de strajă, frumos,
care era folosit ca observator. In anul 1729, cazarma era o cladire extrem de lunga,
in spatele careia, spre exteriorul orasului, a functionat un port. Pana in anul
1732 , cetatea a cunoscut reale transformari: s-au ridicat 9 bastioane, 9
raveline, 9 contragarzi, 27 anvelope si cateva cazemate. Din loc in loc cazarma
avea turnulete, legate cu galerii de corpul principal, care erau pozitionate
deasupra unui canal sau al apei din port. Acestea erau toaletele.
Cazarma Transilvania sau Cazarma cu
cazemate, in anul 1729, era o cladire extrem de lunga, in spatele careia, spre
exteriorul orasului, a functionat un port.
La sfarsitul secolului 19, autoritatile au luat
decizia ca cetatea sa fie largita, motiv pentru care s-au inceput demolarile.
Doar un singur bastion a scapat si a ramas pana astazi in picioare, deci inca
mai gasim si azi fragmente din alte doua bastioane. Dupa 1892, atat
zidurile cat si portile cetatii au devenit obstacole reale care stateau in
calea dezvoltarii orasului, motiv pentru care regele a fost de acord sa se
darame zidurile si o parte dintre porti.
In
imediata apropiere a cazarmii s-au inaltat bisericile catolica si sarba,
in viitoarea Piata Unirii. Initial se numea Piata
Losonczy, dupa numele comitelui Stefan Losonczy, ucis la 1552, cand cetatea a
fost cucerita de turci.
Până în anul 1716 suprafaţa actuală a
pieţei era străbătută în diagonală, din coltul de sud-est până în cel de
nord-vest, de valul de apărare al oraşului interior. Fortificaţia era executată
din pământ, protejată spre exterior de o palisadă din trunchiuri masive din
temn, tencuite cu var. In fata valului spre exterior se afla santul principal
al cetatii. Avariat in timpul asediului din 1716, valul era ulterior
reparat.Dupa 1733 s-au facut multe proiecte de reamenajare a acestei piete, dar
abia dupa 1740, cand valul de aparare incepe sa fie demolat, s-a trecut la
pavarea pietei cu piatra naturala. Ultimile semne ale fortificatiilor au
rezistat in piata pana prin 1745-46. Prima casa atestata in Piata Unirii
dateaza din anul 1758. Dupa 1786, frontul pietei a fost complet construit si
piata a devenit un spatiu inchis.
După 1849 s-a reconstruit o nouă cazarmă
cu trei niveluri, formata din parter şi două etaje, dupa un plan în
forma de U deschis spre nord, cu deschidere spre Piata Mărăşti.
În 1923 aici functiona Scoala Militara de
Artilerie, iar la mijlocul sec. al XX-lea cladirea adapostea depozite. Stil
arhitectural este cel specific cazărmilor austriece construite în perioda 1850
– 1860, constructii masive, impunatoare, formate din parter si etaj. Cea
mai mare parte a decoratiilor de fatada au fost distruse, ca de altfel intreg
edificiul. Cazarma era poziţionată la marginea cetăţii, în faţa Poartii
Viena, care asigura accesul spre nord-vest, catre Szeged – Budapesta
– Viena. Din cazarma de altadata, au ramas doar zidurile, ale caror geamuri se
casca spre un oras care i-a uitat rolul si valoarea istorica. Timisorenii
trecatori se uita cu tristete si dezamagire spre un alt edificiu al carui
proprietar asteapta ca timpul sa naruie si zidurile care se incapataneaza sa
reziste inca. Nu peste mult timp, probabil, aici se va inalta o cladire moderna
care isi va scoate investitia din chirii. O alta cladire care se va potrivi ca
nuca in perete intr-un loc in care istoria inca isi cere drepturile.
Timisorenii vor mai face un compromis cu sufletul lor si vor mai ascunde o
durere. Pentru ca personalitatea lor dainuie prin istorie. Iar cladirile lor
sunt parte din personalitatea lor. Poate vor intelege si autoritatile acest
fapt pana la urma.