Femeile s-au opintit câteva secole să ajungă egale cu bărbaţii, iar acum nu mai ştiu cum să scape de acest groaznic privilegiu. Muncesc ca nişte tâmpite, îi mulţumesc patronului că le dă şansa extraordinară de a lucra şi-n weekend, ca să se afirme şi să se ţina de “deadline”. Şefii pleacă de vineri la prânz şi-i mai vezi luni după-masă, când se deşteaptă din mahmureli de cinci stele. Timp în care ai deosebita onoare de a le ţine locul, că de-aia ai dat atât din coate şi-ai făcut ulcer de când mănânci numai kebab în chiflă, la serviciu, ca să ajungi femeie de nădejde. Firma te-a răsplătit cu două dioptrii suplimentare, dar miopia asta e semnul triumfului tău personal. Noaptea visezi color Acrobat reader, Outlook şi Power Point, coşmarul ţi-e împicăţit de guguloaie de foldere galbene pe care scrie "urgent", "campanie", "scheme", "rapoarte". În somn, butonul Delete nu merge, nu scapi de pătrăţici şi te trezeşti ţipând. Nu pentru că te înnebunesc folderele, ci pentru că e deja 7,30 şi la 8 trebuie să fii la firmă şi-ai dormit strâmb şi-ţi stă bretonul ca o bidinea. Scuză-mă, te las puţin pe fir, că mă cere unul de nevastă... Munca e bună numai când ţi-aduce un franc cinstit în buzunar şi mai ales, îţi dă şi răgazul să-l cheltuieşti. Sistemul suedez prevede că trebuie să ameţeşti muncind cinci zile pe săptămână şi să ameţeşti în bar două zile pe săptămână... Ăsta e raportul minim rezonabil. Carierismul e plăsmuirea bolnavă a unor filme imbecile de la Hollywood care insinuează că o femeie poate face orice, dacă vrea ea: ajunge imediat director executiv, naşte trei pui vii pe care îi hrăneşte cu lapte praf, soţul o iubeşte leşinant, deşi o vede cam şase ore pe săptămână (sau poate tocmai de-aia), iar el, deşi e neurochirurg şef la Memorial Hospital, nu e stresat deloc, face mâncare la copii, spală vase şi-o aşteaptă pe ea cu maşina la firmă, seara. Pardon, noaptea. Nu se ştie când operează el pe creier şi mai face şi lecţii cu ăia mici, dar ea, nevasta, are de predat patru rapoarte zilnic, de zbierat la trei brokeri şi de convins opt clienţi să investească. Femeile care au văzut-o pe Diane Keaton în "Baby Boom" se lasă drogate de gândul inept al unui perpetuum mobile. Au senzaţia că se poate orice. Că soţul, copilul, ciobănescul german şi siameza aşteaptă oricât; ei latră la unison cu mândrie că au o directoare în familie. Când ambii soţi muncesc deopotrivă, ajungi să le înţelegi masochismul, până la urmă. Pericolul dospeşte abia când femeia de carieră are acasă un inginer care scapă la 4,00 de la uzină, apoi vrea mâncare cu sos, maieuri cât de cât curate şi puţin sex. Muncind ca o disperată ca să nu cumva să fie promovată alta în locul ei, la o adică, femeia se înscrie deja la divorţul part-time şi facilitează hârjoana extraconjugală a bărbatului constrâns de hormoni. Când constaţi că fetiţa ta îi spune "mamă" soacră-tii (care nici nu te-a vrut de noră, fiindcă nu păreai gospodină şi uite că ştia ea ce ştia) şi bâzâie că pe bona o iubeşte cel mai mult de pe lume, e cam târziu să-ţi dai demisia. Copilul nu înţelege că tu crăpi muncind ca să aibă el garsonieră-n Bucureşti când termină liceul (dacă l-o termina, că tu n-ai timp să-i verifici lecţiile). Copilul vrea să stai lângă el, caldă, pufoasă, atentă, să simtă dragostea ca pe o pernă de pluş. Dar tu, care-ai răspuns la celular şi-n clipa când te cerea ăla de nevastă şi i-ai spus lui "da", acoperind o secundă telefonul cu palma, apoi te-ai scuzat din gene şi ai continuat să vorbeşti cu şeful de secţie la telefon, nu prea înţelegi cum vine chestia asta cu renunţatul la carieră de dragul familiei. Mircea, fă-te că trăiesti! Apropo, când ţi-ai închis ultima dată telefonul, ca să vezi un film fără să te deranjeze nimeni? Nu e cazul, că pe vremea când ai văzut tu ultimul film încă nu se inventaseră telefoanele cu On şi Off, erau numai fixe cu roată şi fir cârlionţat. Am chiulit şi-am să chiulesc cu voluptate de la muncă, întotdeauna... Chiuleşte şi tu, salvează-ţi viaţa, femeie! Atât cât se poate. Ia bunul simţ, în doze homeopatice. Să ştii numai tu. Cele mai frumoase petice de viaţă le-am căpătat fugind de răspundere. Cea mai bună bere pe care am băut-o în viaţa mea n-a fost la Praga, ca lumea bună, ci în Herăstrău, când o tăiasem de la şedinţa de redacţie, lăsând vorbă că mi s-a spart ţeava de calorifer şi m-au chemat vecinii să strâng apa. Mi-a rămas în cap (şi mie, ca atâtor altora) gafa de la TVR, de la Revoluţie, când habar n-aveau că intraseră deja în direct şi cineva i-a zis lui Dinescu: "Mircea, fă-te că lucrezi!"... Şi Mircea a ascultat. Şi a ajuns departe. Până când vom pricepe omeneşte tâlcul acestui îndemn vital, vom continua să ne prefacem că trăim.
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

vineri, 27 septembrie 2013
Femeia de carieră - Mircea Dinescu
Femeile s-au opintit câteva secole să ajungă egale cu bărbaţii, iar acum nu mai ştiu cum să scape de acest groaznic privilegiu. Muncesc ca nişte tâmpite, îi mulţumesc patronului că le dă şansa extraordinară de a lucra şi-n weekend, ca să se afirme şi să se ţina de “deadline”. Şefii pleacă de vineri la prânz şi-i mai vezi luni după-masă, când se deşteaptă din mahmureli de cinci stele. Timp în care ai deosebita onoare de a le ţine locul, că de-aia ai dat atât din coate şi-ai făcut ulcer de când mănânci numai kebab în chiflă, la serviciu, ca să ajungi femeie de nădejde. Firma te-a răsplătit cu două dioptrii suplimentare, dar miopia asta e semnul triumfului tău personal. Noaptea visezi color Acrobat reader, Outlook şi Power Point, coşmarul ţi-e împicăţit de guguloaie de foldere galbene pe care scrie "urgent", "campanie", "scheme", "rapoarte". În somn, butonul Delete nu merge, nu scapi de pătrăţici şi te trezeşti ţipând. Nu pentru că te înnebunesc folderele, ci pentru că e deja 7,30 şi la 8 trebuie să fii la firmă şi-ai dormit strâmb şi-ţi stă bretonul ca o bidinea. Scuză-mă, te las puţin pe fir, că mă cere unul de nevastă... Munca e bună numai când ţi-aduce un franc cinstit în buzunar şi mai ales, îţi dă şi răgazul să-l cheltuieşti. Sistemul suedez prevede că trebuie să ameţeşti muncind cinci zile pe săptămână şi să ameţeşti în bar două zile pe săptămână... Ăsta e raportul minim rezonabil. Carierismul e plăsmuirea bolnavă a unor filme imbecile de la Hollywood care insinuează că o femeie poate face orice, dacă vrea ea: ajunge imediat director executiv, naşte trei pui vii pe care îi hrăneşte cu lapte praf, soţul o iubeşte leşinant, deşi o vede cam şase ore pe săptămână (sau poate tocmai de-aia), iar el, deşi e neurochirurg şef la Memorial Hospital, nu e stresat deloc, face mâncare la copii, spală vase şi-o aşteaptă pe ea cu maşina la firmă, seara. Pardon, noaptea. Nu se ştie când operează el pe creier şi mai face şi lecţii cu ăia mici, dar ea, nevasta, are de predat patru rapoarte zilnic, de zbierat la trei brokeri şi de convins opt clienţi să investească. Femeile care au văzut-o pe Diane Keaton în "Baby Boom" se lasă drogate de gândul inept al unui perpetuum mobile. Au senzaţia că se poate orice. Că soţul, copilul, ciobănescul german şi siameza aşteaptă oricât; ei latră la unison cu mândrie că au o directoare în familie. Când ambii soţi muncesc deopotrivă, ajungi să le înţelegi masochismul, până la urmă. Pericolul dospeşte abia când femeia de carieră are acasă un inginer care scapă la 4,00 de la uzină, apoi vrea mâncare cu sos, maieuri cât de cât curate şi puţin sex. Muncind ca o disperată ca să nu cumva să fie promovată alta în locul ei, la o adică, femeia se înscrie deja la divorţul part-time şi facilitează hârjoana extraconjugală a bărbatului constrâns de hormoni. Când constaţi că fetiţa ta îi spune "mamă" soacră-tii (care nici nu te-a vrut de noră, fiindcă nu păreai gospodină şi uite că ştia ea ce ştia) şi bâzâie că pe bona o iubeşte cel mai mult de pe lume, e cam târziu să-ţi dai demisia. Copilul nu înţelege că tu crăpi muncind ca să aibă el garsonieră-n Bucureşti când termină liceul (dacă l-o termina, că tu n-ai timp să-i verifici lecţiile). Copilul vrea să stai lângă el, caldă, pufoasă, atentă, să simtă dragostea ca pe o pernă de pluş. Dar tu, care-ai răspuns la celular şi-n clipa când te cerea ăla de nevastă şi i-ai spus lui "da", acoperind o secundă telefonul cu palma, apoi te-ai scuzat din gene şi ai continuat să vorbeşti cu şeful de secţie la telefon, nu prea înţelegi cum vine chestia asta cu renunţatul la carieră de dragul familiei. Mircea, fă-te că trăiesti! Apropo, când ţi-ai închis ultima dată telefonul, ca să vezi un film fără să te deranjeze nimeni? Nu e cazul, că pe vremea când ai văzut tu ultimul film încă nu se inventaseră telefoanele cu On şi Off, erau numai fixe cu roată şi fir cârlionţat. Am chiulit şi-am să chiulesc cu voluptate de la muncă, întotdeauna... Chiuleşte şi tu, salvează-ţi viaţa, femeie! Atât cât se poate. Ia bunul simţ, în doze homeopatice. Să ştii numai tu. Cele mai frumoase petice de viaţă le-am căpătat fugind de răspundere. Cea mai bună bere pe care am băut-o în viaţa mea n-a fost la Praga, ca lumea bună, ci în Herăstrău, când o tăiasem de la şedinţa de redacţie, lăsând vorbă că mi s-a spart ţeava de calorifer şi m-au chemat vecinii să strâng apa. Mi-a rămas în cap (şi mie, ca atâtor altora) gafa de la TVR, de la Revoluţie, când habar n-aveau că intraseră deja în direct şi cineva i-a zis lui Dinescu: "Mircea, fă-te că lucrezi!"... Şi Mircea a ascultat. Şi a ajuns departe. Până când vom pricepe omeneşte tâlcul acestui îndemn vital, vom continua să ne prefacem că trăim.
duminică, 22 septembrie 2013
„Ce este mai dulce decât mierea şi ce este mai tare decât leul?” Luna de miere!
De cateva zile ma bantuie un citat: “oamenii
sunt mai degraba litere, nu cifre. Caci literele formeaza cuvinte, iar
cuvintele povesti”. Iar povestile traite se povestec in cuvinte. Potrivite. Dar
mai cu seama traite si impartasite. As vrea sa va creez prilejul sa va
rememorati povestile frumoase, iar una dintre ele este cu siguranta luna de
miere.
Un obicei stravechi de mai bine de 4000 de ani si metamorfozat in sute
de traditii. Traditia in sine nu are nimic de-a face cu originea termenului. In Babilon exista obiceiul ca, timp de o luna
intreaga, tatal miresei sa dea de baut
ginerelui atata bere cata putea bea. Berea
era facuta din miere, iar obiceiul era cunoscut sub denumirea de “luna mierii”.
Legendele sunt multe si incep cu povestea frumoasei Euridice si a iubitului ei,
Orfeu. Se spune ca Euridice a scapat printr-un miracol de un viol al carui
protagonist era Aristaios, zeul pastoritului si al apiculturii. Acesta fusese
odinioara muritor, dar beneficiile pe care le-a adus omenirii l-au innobilat si
l-au ridicat la rang de zeu. Aristaios a urmarit-o pe Euridice prin padure in vreme ce
culegea flori impreuna cu naiadele.
Dandu-si seama ca e urmarita, aceasta ar fi luat-o la fuga si ar fi calcat
pe un sarpe veninos care ar fi muscat-o. Insusi Hades, fermecat de frumusetea ei, ar fi
grabit momentul mortii, dar avea sa fie induplecat de cantaretul Orfeu sa
i-o dea inapoi cu conditia sa nu o priveasca pana nu ajunge la lumina. Aristaios
a fugit in muntii Traciei si, neputand sa uite iubirea pentru Euridice, s-a
angajat in relatii de amor cu tineri barbati, starnind furiile femeilor. Astfel, zeului pastoral ii revine si termenul
de pederastie.
Sunt etimologi care atribuie originea termenului de “luna de
miere” scandinavilor, care obisnuiau sa isi rapeasca viitoarele soate pe care
le ascundeau timp de o luna, timp in care se straduiau sa le lase insarcinate, pana
familiile consimteau mariajul si alti pretendenti se retrageau. In aceasta luna,
tinerii obisnuiau sa bea vin indulcit cu miere. Altii spun ca termenul provine de la mied, o
bautura tot pe baza de miere, care era afrodisiac. Dupa mariaj, tinerii beau
mied in dorinta de a spori fertilitatea cuplului si de a concepe urmasi. Exista
varianta potrivit careia obiceiul “lunii de miere” dateaza din perioada lui
Atilla, hunul care a baut numai vin cu miere la nunta sa, inainte sa fie
asasinat. In antichitate, tinerii nu plecau in calatorii. Ar fi fost cam greu
sa o faca. Dar in luna de miere sexualitatea si pasiunea aveau un rol
important, pe de-o parte ajutand tanara familie sa se consolideze, iar pe de
alta parte, ca tanara mireasa sa dea nastere unui urmas.
Daca ne luam dupa
sursele literare, cercetatorii ne duc in traditia persana si atribuie expresia Orientului, sustinand ca s-ar gasi
mentionata in renumita carte Zend Avesta: “prima luna de casatorie e luna de
miere, iar a doua- luna de pelin”. Un
lucru este cert: in Vechiul Testament exista o referire clara la aceasta
perioada (fara a se mentiona termenul de luna de miere!): “Daca cineva si-a
luat femeie de curand, sa nu se duca la razboi si sa nu i se puna nici o
sarcina; lasa-l sa ramana slobod la casa sa timp de un an, sa veseleasca pe
femeia pe care a luat-o”.
Ceea ce noi cunoastem astazi ca “luna de miere” este
un obicei modern, datand cam din anul 1880, dar care era la indemana
oamenilor cu stare sociala. In epoca victoriana, cuplurile instarite
plecau in voiaj de nunta pe la rudele care nu participasera la ceremonie, de
regula in alte tari sau in zone mai indepartate. Obiceiul fusese preluat din
India coloniala si adaptat canoanelor englezesti. In Abecedarium Anglico
Latinum, publicat in 1552, aparea pentru
prima data termenul de “luna de miere”, adica perioada in care dragostea de la
inceputul casniciei era comparata cu mierea, mentionandu-se totodata ca
trecerea timpului consuma casnicia si dulceata se cam ducea pe apa sambetei (“honeymoon,
a term proverbially applied to such as be new married, which will not fall out
at the first, but the one loveth the other at the beginning exceedingly, the
likelihood of their exceeding love appearing to assuage, the which time the
vulgar people call the honey moon”).
Insusi Samuel Johnson avea sa scrie ca “prima
luna de dupa casatorie, atunci cand intre cei doi proaspeti casatoriti nu
exista nimic altceva in afara de tandrete si placere; initial nu facea nici o
referire la o perioada de o luna, doar compara afectiunea reciproca a celor doi
cu schimbarea fazelor lunii, care nici bine nu se umple ca si incepe sa scada”.
Acum ce sa spun? Stiti si voi cele doua definitii ale casniciei, nu? Prima zice
ca se aseamana cu un butoi plin cu rahat care printre doage are cate un strop
de miere. Iar ce-a de-a doua compara casnicia cu o fortareata in care prostii
de afara vor cu orice pret sa intre inauntru, in vreme ce, cei de dinauntru vor cu orice chip afara! Eu
cred ca o casnicie este o relatie de parteneriat in care fiecare vine cu
plusurile si minusurile lui, incercand prin efort si compromis sa se armonizeze
constant. Fie ca ii spunem “luna de
miere”, “luna de miel”, “honeymoon”, “luna di miele”, “balayi”, “yerach d’vash” sau “mah e asal”, astazi
toata lumea se gandeste la un voiaj dupa nunta, in care cei doi parteneri se
pot iubi in linistea intimitatii lor. Un
lucru as vrea sa mai spun! Daca ati avut o luna de miere, chiar si de o
saptamana! J,
romantismul tine aproape partenerii, chiar si dupa ani buni de casnicie! Puneti
bani de-o parte si ridicati-va munti de amintiri comune. Banii…mai lasati-i dracului
pomana! Ca stiti si voi vorba aia: din castigul cinstit iti ia dracul jumatate, din
cel necinstit ti-l ia tac-su pe tot!
luni, 16 septembrie 2013
Povestea unei iubiri desavarsite: Stefan Augustin Doinas si frumoasa balerina
Baga cheia in usa si o deschise prelung. Spatiul se casca neprimitor, ca o gura
de hau, sperand sa o inghita. Era sambata seara, trecut de ora 10, si, in vreme
ce pipaia cu mana dupa intrerupator, avea senzatia neplacuta ca isi cauta
soarta cu nerabdare si apasare. Isi scoase pantofii din picioare si ii lasa in
locul obisnuit de dupa usa si intra in living. Ce goala si rece este casa fara
tine, isi zise in gand. Se aseza pret de cateva secunde pe fotoliu, isi trecu
degetele rasfirate prin parul carunt si se gandi pret de-o fractiune de
secunda: pana aici! Deschise usa de la dormitor, se aseza la oglinda, lua
pamatuful, il trecu usor peste praful din pudriera, intinse cu grija si atentie
cateva fire de fard, isi atinse usor lobii urechilor cu parfum, se uita pret de
cateva secunde la chipul sau tras in care ochii se cascau de atata suferinta si
o priveau insistent dincolo de pojghita argintie. S-a ridicat incet, si-a
indreptat spatele. Toata povara lumii trebuia sa o care pe umerii ei. A deschis
usa biroului unde odinioara el obisnuia sa scrie. S-a asezat pe scaun, a luat
stiloul si a scris, pe o coala alba de hartie, cuvintele care veneau de la
sine: ” Domnul meu si Dumnezeul meu,
iarta-ma! Doinas, dulcele meu, o prea mare iubire ucide”. A-mpaturit cu grija
hartia, a asezat-o cu grija la vedere si s-a intors in dormitor. A tras
sertarul noptierei, a deschis flaconul cu luminal, a varsat pastilele in palma,
le-a dus la gura si le-a inghitit. S-a asezat in liniste pe pat, a stins lumina
si a asteptat.
Daca nu ati crezut ca exista si dragoste ca-n filme, ei bine – va trebui sa
credeti! Si sa sperati ca poate-poate unora dintre voi o sa vi se-arate! E
foarte adevarat ca nu toata lumea are parte de una asemanatoare, dar este o
consolare ca exista unii care au parte de ea. Daca esti iubit pret de-o
jumatate de secol, atunci chiar poti muri linistit si impacat ca Dumnezeu nu
numai ca te-a iubit, dar te-a si rasfatat ca pe un privilegiat la sanul lui.
Precis va intrebati care este fericita pereche. Raspunsul este simplu: poetul
Stefan Augustin Doinas (Stefan Popa) si superba balerina Irinel
Liciu (Silvia Lia Voicu), aceea care i-a fost sotie, iubita si amanta. De data
aceasta povestea va incepe cu sfarsitul, mai exact cu anul 2002 cand, la varsta
de 80 de ani, poetul trecea in nefiinta, iar sotia isi lua ramas bun de la
dragostea ei de-o viata. Ea avea 74 de ani, dar in sufletul ei gol de orice
sentiment stia ca dincolo de ziua aceea nu avea cum sa mai vina alta. Nu avea
nici puterea, nici indemanarea, nici speranta cu care sa o astepte si sa o
umple. S-a dus acasa , s-a aranjat cum numai divele adevarate stiu sa o faca
pentru intrarea pe scena la ultimul spectacol si s-a sinucis. In zori, menajera
avea sa o gaseasca lungita pe pat. Pe biroul poetului, mazgalite pe o pagina
erau asternute ultimele ei cuvinte intr-o declaratie de dragoste dureros de
frumoasa in toata plenitudinea disperarii.
In urma cu 44 de ani, Irinel era prima balerina la Opera
Romana, cu o cariera in ascensiune, absolvise cursurile de balet din Moscova si
Leningrad, se invartea in cercurile selecte ale Bucurestiului anilor 1955 si se
considera o femeie implinita. Cu o figura exotica, feminina si suava,
dragastoasa si intotdeauna bucuroasa in prezenta oamenilor dragi, Irinel Liciu
strangea in preajma ei puzderie de admiratori, de la fetele lui Gheorghe
Gheorghiu Dej pana la Gabriel Popescu, partenerul ei de scena cu care forma cel
mai celebru cuplu de balerini ai Operei din Bucuresti si care, desi homosexual
fiind, publicul il banuia a fi si partenerul ei de viata. Desi era cel mai
bun balerin al Operei Romane, tocmai orientarea sa sexuala avea sa duca la
arestarea lui in 1965. Dupa ce a fost eliberat, in timpul unui turneu la Paris
unde amandoi au inregistrat un succes fulminant, Gabriel avea sa ramana
definitiv in capitala Frantei. Doinas era la inceput de drum, prea putini
auzisera de el, iar originea lui era una modesta, provenind dintr-o
familie de tarani chiaburi din judetul Arad. Statea in gazda la un balerin al
Operei din capitala, nimeni altul decat varul viitoarei sale sotii, si astfel a
avut ocazia sa o intalneasca pe aceea care avea sa il iubeasca in viata si
dincolo de ea. Barbatul cu alura absenta, mereu imbracat in negru, care isi ascundea
privirea dupa ramele groase de ochelari exercita asupra tinerei balerine o
fascinanta atractie. La inceput a contemplat-o de la distanta, pana cand
pasiunea i-a lovit pe amandoi si au ramas legati pentru totdeauna. Armata Rosie
cucerise Bucuresti-ul, iar comunismul isi arata fata sa urata in diverse forme
si situatii. In 1957, Doinas avea sa fie arestat pentru „omisiune de denunt” la
doi ani de puscarie ca nu turnase un coleg de redactie la Securitate, care isi
invitase colegii sa participe la un protest anticomunist. Irinel nu a pregetat
sa bata la toate usile ca sa il scoata cat mai repede, mai exact dupa un
an. In perioada de ancheta si detentie a fost obligat sa semneze un acord
cu organele represive si sa devina colaborator. In 1958, imediat dupa eliberarea
lui, cei doi s-au casatorit si s-au mutat in singura casa in care aveau sa
traiasca amandoi, situata pe strada Bratianu nr 32. Irinel a fost aceea care a
intretinul familia si a incercat din rasputeri reabilitarea lui ca poet. Pe
masura ce Doinas marca succes dupa succes, Irinel aparea tot mai rar pe scena,
pana cand, intr-un final, s-a retras de tot. Si cum perfectiunea este un ideal,
pe masura ce Doinas intra in gratiile sistemului comunist, a inceput si sirul
lung al tradarilor conjugale. Toti vorbeau pe la colturi spunand despre el:
„mare poet, dar ii cam plac servitoarele” . Virgil Nemoianu, un apropiat al
familiei Doinas, avea sa declare intr-un interviu acordat criticului Daniel
Cristea-Enache: „Casatoria dintre Irinel Liciu si Doinas nu a fost lipsita de
furtuni maritale, mai ales in primii zece ani. Era vorba aici despre legatura
intre doua personalitati extrem de bine conturate, definite si destul de net
diferite; oameni care se iubeau, dar care erau totusi altfel! In consecinta, a
luat nastere o intreaga dialectica complexa. Irinel a renuntat curand (si fara
urma de regret sau resentiment!) la stralucita ei cariera artistica si la
gloriile vietii publice. Cerea insa implicit un echivalent: o modificare
oarecum asemanatoare a partenerului conjugal. Modificare pe care a obtinut-o,
dar nu fara greutati si dispute. O casatorie crestina in integritatea si
seninatatea ei, o simbioza totala, s-a instalat abia in a doua jumatate a
acestei uniuni, care atunci a devenit chiar simbiotica, dupa ce fusese numai
pasionata (de ambele parti, de fapt) in prima jumatate(...) Doinas
era de un debordant erotism, de o puternica sexualitate pe care el, uneori, o
lega de creativitatea sa poetica: subconstient, alteori chiar articula verbal
aceasta convingere. Am devenit curand un intim al familiei Doinas, mergeam
adesea seara de seara, uneori ca sa lucram, caci citeam impreuna, traduceam, am
publicat, mai tarziu am scris o carte (singura monografie de pana acum parca –
nici mie nu imi vine sa cred!), l-am introdus in enciclopediii importante in
Apus. Doinas era copil de la tara (fie el chiar de „chiabur”), iar inca pe la
30 de ani si ceva era un om, da, destul de necioplit. Nu din punct de vedere
intelectual: cunostea multa literatura (universala, ca si romana), cunostea
istoria filosofiei in chip serios, ca doar avusese studii excelente, cu oameni
de valoare, cu colegi de valoare. Dar abia cand s-a casatorit a inceput sa se
modeleze personalitatea lui, cea noua, si anume in chip decisiv sub influenta
sotiei sale, asa cum spuneam. Zone intregi existentiale: artele, muzica, gustul
de sine, comportamentul social, manierele, moda, toate acestea au fot insinuate
sau chiar impuse de Irinel Liciu. Apoi a devenit mult mai deschis politic si
existential decat fusese in trecut. Doinas a fost, sigur, un liberal inca din
tinerete, dar ideologic era cam indiferentist, da, acesta e cuvantul. Irinel,
care era mult mai „progresista”, l-a facut sa accepte cu normalitate perfecta
grupuri care in Romania de atunci nu erau prea tare „prizate”: inclusiv
homosexualii, evreii si altii. Sigur, el era potential deschis spre astfel de
acceptari, deci nu a fost vorba aici de o lupta intre ei.(...) Deci era vorba
si despre nivelul ideal, si despre nivelul concret-fizic. Oricum, alt motiv de
conflictualitati. Si alt domeniu biografic-literar aproape complet ignorat.
Cineva care nu-l cunoastea bine a facut o observatie buna: te uitai la el si ti
se parea ca e un om caruia i-ar fi fost imposibil sa spuna ceva ce nu poate fi
inteligent” . Irinel a ramas muta in durerea si dezamagirea ei profunda si
chiar a avut intentia de a-l parasi la un moment dat. Poetul, se pare, s-ar cam
fi speriat putin si ar fi scris una dintre cele mai frumoase poezii ale sale:
„Astazi ne
despartim”.
Astazi nu mai cantam, nu mai zambim
Stand la inceput de anotimp
fermecat,
astazi ne despartim
cum s-au despartit apele de uscat.
Totul e atat de firesc in tacerea
noastra.
Fiecare ne spunem: - Asa trebuie sa
fie...
Alaturi, umbra albastra
pentru adevaruri gandite sta
marturie.
Nu peste mult timp tu vei fi azurul
din mari
eu voi fi pamantul cu toate
pacatele.
Pasari mari te vor cauta prin zari
ducand in gusa mireasma, bucatele.
Oamenii vor crede ca suntem dusmani.
Intre noi, lumea va sta nemiscata
ca o padure de sute de ani
plina de fiare cu blana vargata.
Nimeni nu va sti ca suntem tot mai
aproape
si ca, seara, sufletul meu,
ca tarmul care se modeleaza din ape,
ia forma uitata a trupului tau...
Astazi nu ne sarutam, nu ne dorim.
Stand la inceput de anotimp
fermecat,
astazi ne despartim
cum s-au despartit apele de uscat.
Nu peste mult timp tu vei fi cerul
rasfrant
eu voi fi soarele negru, pamantul.
Nu peste mult are sa bata vant.
Nu peste mult are sa bata vantul.
Cu toate astea, cei doi au ramas si
au imbatranit impreuna. Irinel a ales sa traiasca in umbra sotului ei mai bine
de 30 de ani, traind alaturi de el intr-o viata discreta si plina de afectiune.
Cand Doinas a decedat in urma unui infarct, ea si-a asumat trecerea in nefiinta
alaturi de cel care i-a fost si intuneric si lumina, si dragoste si ura. Au
fost inmormantati in cimitirul Bellu, pe Aleea Academicienilor. Gabriel
Popescu, partenerul tineretii ei artistice, s-a intors din exil si le-a ridicat
un mic monument funerar.
Gestul ei asumat si consumat prin
sinucidere este exemplul unei iubiri care a preferat sa moara decat sa traiasca
in absenta ei. La moartea lor, Monica Lovinescu si Virgil Ierunca aveau sa
scrie despre ei:”Intr-un secol ca acela prin care am trecut, cand tragicul a
luat proportiile stiute si colective, cum sa te mai slujesti de cuvantul patat
de sangele atator nevinovati?Totusi nu exista altul. O moarte la varsta lui
Doinas ar putea parea normala daca poetul din el s-ar fi aratat epuizat,
incheindu-si ciclul. Dar nu era. Ceea ce da insa apelativului totala sa
justificare este sinuciderea lui Irinel Liciu. Ca fiinta aceasta fragila (nu
era nevoie sa o vezi dansand, pentru a fi izbit de mladioasa sa eleganta gata
parca sa se franga prin excesele sale) a gasit forta neagra a unui astfel de
gest ne dezvaluie parca groaza in care s-a zbatut. Irinel Liciu iti lasa
impresia ca se poate sparge. Asa a si facut: s-a spart singura in intunecimea
primei ei nopti solitare”. Sa mai spuna cineva ca nu exista iubire adevarata!
Sau????
Bibliografie:
Bibliografie:
http://www.revista22.ro/in-memoriam-stefan-augustin-doinas-si-irinel-liciu-118.html
enciclopediaromaniei.ro
convorbiri-literare.dntis.ro
http://adevarul.ro/cultura/arte/irinel-liciu-stefan-augustin-doinas-sinucidere-
1_51a0c28ac7b855ff56262671/index.html
enciclopediaromaniei.ro
convorbiri-literare.dntis.ro
http://adevarul.ro/cultura/arte/irinel-liciu-stefan-augustin-doinas-sinucidere-
1_51a0c28ac7b855ff56262671/index.html
vineri, 13 septembrie 2013
"Cand Lucaci intra in Piata San Marco, se canta Ciocarlia"
Astazi am sa scriu despre un banatean veritabil, un
artist monumentalist, ale carui opere pot fi admirate atat in tara, cat si peste
hotare. Numele lui este Constantin Lucaci. El s-a nascut in 7 iulie 1923 in
localitatea Bocsa, din judetul Caras-Severin. Inca din tinerete si-a aratat
pasiunea in studierea si aprofundarea legilor universului si si-a dezvoltat
acea bucurie in a da forma tuturor materialelor care se metamorfozau in mainile
sale. A studiat desenul si modelajul cu un alt artist plastic banatean, Tiberiu
Bottlik, un veritabil baron local in adevaratul sens al titlului nobiliar, care studiase la Viena, Budapesta, Munchen si Paris. Bottlik
era stabilit si el in Bocsa si a fost acela care a descoperit geniul artistic al lui Lucaci si l-a indemnat sa isi
desavarseasca educatia la Bucuresti, Paris si Roma. Debutul si l-a facut inca din perioada
studentiei cu lucrarea „Constructorii”, urmata apoi de „Innotatorul”. De-a lungul timpului, artistul si-a creat
propria filozofie rezultata din acel efort continuu de a intelege si surprinde universul in forma sa profunda, martor
incontestabil al efortului reinventarii secunda cu secunda. Sculptorul cauta
armonia elementelor cosmice si o imortalizeaza in muzica formelor expresive. Lumina
vibreaza, curata si delicata, pliata pe curbura formelor monumentale. „Oprele
sale apar ca metafore ale unei energii luminoase ce creste si se rasuceste in
spatiu, mai mult iluminandu-l si desenandu-l decat ocupandu-l”, spunea criticul
italian Giorgio Segato, in vreme ce alt critic italian, Alesandro Amoroto,
vorbea despre „simfoniile lichide ale lui Lucaci”. Sculptura sa este un omagiu
adus luminii, acel element care da viata
locului si emotioneaza. Cum ar putea omul sa celebreze lumina daca nu ar
parcurge obscuritatea intunericului? El apuca tenebrele necunoscutului si se
obliga sa le domesticeasca in linii curbe, flacari de otel, sau ascutite ca un tipat
catre cer, sageti de crom, nichel si molibden. In mainile sale marmura, granitul, piatra si
otelul se simt pretuite si imbraca forma zborului, transformandu-se in arta,
iar arta in spectacol. El este cunoscut datorita fantanilor sale cinetice, in
care lumina se transforma in emotie, dar si datorita sculpturilor sale
monumentale realizate in piatra si otel. Cine i-a vazut una dintre renumitele
sale fantani cinetice de la Resita,
Braila,
Constanta,
Bucuresti,
Alba-Iulia,
Turnu-Severin
stie despre
ce vorbesc, deoarece artistul a reusit sa creeze anumite centre citadine de
arta sculpturala, un joc de apa, muzica si lumina. Pentru ca putini artisti
monumentalisti rasfata lumina, apa si spatiul care dantuiesc impreuna intr-o
hora expresiva a miscarii. Insusi artistul marturisea: „Daca in lucrarile mele
predomina lumina, daca in lucrarile mele predomina esenta construirii
universului, o imagine a mea, asta se datoreste exact peisajului bocsan.
Mi-aduc aminte, in copilarie, fascinat de o muzica ce o auzeam cantandu-se la
capatul gradinii mele de catre o pianista, fugeam din pat si ma duceam sa ascult
muzica. Ascultand, am privit cerul si mi s-a parut, si acum mi se pare, ca acel
cer de august din Banat este unic. Cu acea luminozitate, e o mare, mare
luminozitate aicea de care, abia dupa ce pleci iti dai seama si faci diferenta.
Daca in arta mea apare asa cum spune si criticul italian Segato, infinitul si
lumina, sigur ca acest lucru are radacini de undeva si acelea sunt de aici”. Intr-un
alt interviu, artistul vorbeste despre o revelatie pe care ar fi avut-o in
copilarie, cand tatal lui a venit acasa cu o bucata de branza invelita intr-o
foaie de ziar cu reproducerile lui Michelangelo. Asta se intampla pe cand
avea 5 sau 6 ani si, uitandu-se la poze, a stiut in sufletul lui ca asta ii era
drumul sortit. Evident ca cei mai multi dintre noi ii cunoastem fantanile
cinetice si mai putin lucrarile gazduite de muzeele din toata lumea. Admiram de fiecare data apele
care danseaza in miscari unduioase, lumina le coloreaza in forme trasparente in vreme ce metalul le impinge spre soare,
indemnandu-le la zbor. Astazi, Constantin Lucaci este profesor la Catedra de
sculptura a Academiei de Arte Frumoase din Cluj. Din pacate pentru orgoliul nostru banatean trebuie spus ca este singura facultate care s-a bucurat de prezenta acestui mare sculptor roman. Si tot din pacate, strainii si-au
dat seama primii de valoarea lui
artistica. Italienii i-au deschis Muzeul „Constantin Lucaci” in Sanctuarul
San Francesco di Paola din localitatea Cambria din Italia. Doua sali imense
gazduiesc 20 de lucrari ale artistului roman, organizate intr-o expozitie
permanenta. Constantin Lucaci este singurul artist roman care a beneficiat de
acest privilegiu, de vreme ce muzeul se afla sub protectia Vaticanului. Multe
dintre lucrarile lui se afla in colectii
private , altele in colectii publice in orasele Roma, Venetia, Milano, Ferrera,
Anvers din Belgia sau Copenhaga – capitala Danemarcei. Cinci ani mai tarziu dupa deschiderea muzeului din Cambria, edilii din Bocsa au inaugurat si ei un muzeu dedicat artistului unde sunt expuse 17
lucrari donate orasului. Desi a fost un
tanar singuratic, care nu se simtea confortabil intr-un mediu frivol sau in mijlocul unor discutii superficiale, el a avut sansa sa isi cunoasca perechea. In 1953 s-a casatorit cu Irina
Tomescu si si-au construit un camin impreuna. In studentie a facut parte din Partidul Comunist, dar a intrat rapid
in conflict cu sistemul, motiv pentru care ani buni a intrat intr-un con de
umbra. In 1963 a primit o bursa in Italia unde a frecventat cursurile Academiei
Belle Arte din Perugia, iar cativa ani mai tarziua avea sa ajunga, cu alta
bursa, in Franta. In capitala franceza au fost inregistrate primele sculpturi
in otel care deschideau colectia „Spatiu si lumina”. Fantanile sale sunt adevarate metafore
sculpturale si reprezinta o invitatie la visare. Prima fantana cinetica a fost
construita in 1971 la Constanta , urmata apoi de cea din Turnu Severin in 1979,
Vaslui in 1981, Resita in 1984, Braila in 1992, Giurgiu in 2000 si Alba-Iulia
2007. Patru ani mai devreme inaugurase la Resita „Monumentul Eroilor”, realizat din otel, amplasat in Parcul Tricolorului. Printre
sculpturile renumite se numara „Astrul”, o lucrare realizata din otel si sticla
de Murano, intrata in Galeria „Fugina degli Angeli”din Venetia, „Soarele
cinetic” care este amplasata in fata Teatrului National, „Cap de copil”, ”Bust de otelar”sau „Stefan cel Mare”. In 1971
a uimit locuitorii capitalei cu lucrarea din inox „Dialogul umbrelor”,
amplasata in fata Televiziunii Romane. In 1984, in Aula Universitatii din
Viena, i s-a decernat premiul Herder, fiind primul sculptor roman care a primit
acest premiu. Trecut bine de varsta de 80 de ani, artistul declara: „La varsta
mea, cand ma uit in urma, constat ca toata viata mea am fost fericit, pentru ca
m-a contrazis mereu conjunctura. N-am fost negat, dar am fost marginalizat,
fiindca arta mea ii incomoda pe unii. Asa s-a intamplat in timpul
realismului-socialist, mai tarziu in comunism, se intampla chiar si acum dupa
Revolutie, dar asta mi-a servit enorm. M-a obligat sa lupt, sa ii depasesc. De
aceea eu ma consider un invingator”.
N-as
vrea sa pun punct inainte sa va redau un fragment din „Nichita Stanescu – Arta si
stiinta”, Info Plus, 2003: „…Un alt aspect al contactului şi dragostei lui
Nichita Stănescu faţă de fabulosul manufacturier (să nu-l uităm pe Arghezi cu
„Mâna lui”) este întâlnirea sa, cu sculptorul Constantin Lucaci, în 1971,
întâlnire la care am participat şi noi, în atelierul acestuia din Pangrati.
Constantin Lucaci, ca şi Nichita Stănescu, afirmaţi internaţional, oameni,
aparţinând profund naţiei lor, este artistul plastic la care nouăzeci la sută
din volumul muncii înseamnă act tehnologic industrial, şi zece procente-act
artistic pur; dar, ce act artistic, căci în final, ca rezultat, sculptura sa
este inimitabilă şi pare a fi un miracol. Artă sută la sută; statistic vorbind;
…căci, altfel, Lucaci este artist şi când sudează sau polisează tabla
inoxidabilă... Cu ocazia zilei Sfinţilor Constantin şi Elena, din 1971:
Constantin Chiriţă, Romul Munteanu, Romulus Balaban, împreună cu o mică armată
de epigoni ai poetului au venit la onomastica sculptorului, aducându-l şi pe
Nichita. Acesta era înalt, gras, aproape urât, obosit, aşezându-se pe o bancă
în atelier. Lucaci se emoţionase, căci, citise poezie la viaţa lui. Toţi
aşteptau ca poetul să deschidă gura, să spună ceva. Erau prezente şi două femei
suple, firave, foarte frumoase, şi, amândouă, îmbrăcate în alb. Una se numea
„studena”-în anul şase (sic!), şi era venită cu Romul Munteanu, şi cealaltă,
soţia lui Romulus Balaban, prezentatoare la televiziune. Poetul privea dus, cu
ochii pe una dintre ele-pe studentă, dar şi pe o sculptură construită în oţel
inoxidabil şi lustruit cu seu de berbec; …şi care i-a inspirat gândirea
vorbită: „Iată două fire de iarbă!” (femeile, sau sculptura formată din cele
două elemente, reprezentând o înlănţuire, un joc de unde!). A exprimat multă
ştiinţă şi trăire artistică, poetul, făcând această comparaţie; …aşa cum,
neştiinţă numim noi lipsa lui de îndemn la dans (pe lângă, că era un tip greoi
avea şi o geantă mare, din piele maro, pe care o ţinea tot timpul pe
genunchi – probabil plină cu formule poetice, ştiinţifice); în replică, femeia
pe care o tot privea insistent, dansând cu ucenicul nevrăjitor al lui Lucaci
(unicul ucenic în viaţa marelui sculptor), în acelaşi timp băiat de atelier şi
…protocol. „Iată de ce iubesc eu acest tânăr… fiindcă încă mai miroase a lapte
de capră”, a fost a doua rostire a poetului urmărit de epigoni cu carnete de
notiţe în mână. Cuvintele lui Nichita Stănescu referitoare la comparaţia dintre
firele de iarbă şi lucrarea lui Lucaci au rămas în memoria şi obiectul de
activitate al sculptorului (gravând imediat cu polidiscul această sintagmă pe o
tablă de inox), dar şi în memoria celor prezenţi, toţi, constatând că ştiinţa
poetului depăşea realitatea materială a lucrurilor contrare: oţelul şi iarba"
(P.C., „NICHITA STĂNESCU-Ştiinţa şi Arta”, Info Puls-2003)
1. Amato Pietro. Constantin Lucaci: album. Bucureşti:
Monitorul Oficial, 2005. (Colecţia de artă)
2. Segato, Giorgio.
Constantin Lucaci – metafora luminii. Metafore di Luce. Metaphore of Light.: album. Bucureşti: Monitorul Oficial, 2001
(Colecţia de artă)
3. Jurma Gheorghe. Sculptorul Constantin Lucaci la 80 de
ani în: Bocşa culturalănr. 7-8-9 /2003, p. 7 (rubrica Să ne preţuim valorile!)
4. Bocşa culturală nr. 3 (62)/ 2008, p. 4
5. Şerban
Gabriela. Constantin Lucaciîn: Bocşa culturală nr. 4 (63)/ 2008, p. 8 (Cetăţeni
de onoare)
6. Gyuriş Adalbert.
Constantin Lucaci: „Adevărata artă nu va muri niciodată” în: Bocşa culturală nr. 3 (70)/ 2010, p. 17 mai 2011
duminică, 8 septembrie 2013
Cafeaua - neagra ca dracul, puternica precum moartea, dulce ca dragostea
Neagra ca dracul si fierbe ca
iadul... asta ar fi definitia cafelei dupa un proverb turcesc. Dupa apa si
ceai, cafeaua este cea de-a treia bautura consumata in cantitati mari pe glob,
iar dupa petrol, este al doilea produs ca importanta economica. Anual se beau
peste 400 de miliarde de cesti, iar aroma ei se afla in topul mirosurilor
recunoscute pe intreg mapamondul dupa bere si untul de arahide. Cafeaua este al
doilea produs de maxima necesitate pe glob, in top situandu-se uleiul.
Indiferent ca este vorba despre o cafea turceasca, cu caimac, sau una
frantuzeasca, cu coniac, un expresso italian sau o facea nemteasca diluata,
multi dintre ai nostri prefera varianta romaneasca, adica fiarta in ibric cu
zat din abundenta. Chiar daca marea majoritate dintre voi cunosc legendele
cafelei, ce-ar si sa ii spun povestea fara sa amintesc de ele? Se zice ca prin
anul 1400 niste calugari etiopieni isi pasteau caprele in tinutul Kaffa din
sudul Abisiniei. Intr-o zi, unul dintre calugari a observat ca, dupa ce mancau
boabele unui arbust, caprele deveneau mai vioaie. A cules boabele si le-a dus
la manastire unde le-a fiert. Calugarii au baut licoarea neagra si amara si
mare le-a fost mirarea cand s-au simtit mai vioi ca niciodata. Alti
istorici, desi respecta textual povestea, inlocuiesc caugarul cu pastorul
Khaldi, si caprele cu oile. Dar esenta legendei este aceeasi. Alta legenda
spune povestea unui musulman care a fost condamnat de dusmani sa moara de foame
in desert. Intr-o zi, tanarul a auzit o voce care il indemna sa manance
fructele unui pom aflat in apropiere. Acesta, neputand sa manance boabele tari,
le-a inmuiat in apa si-a baut lichidul care l-a ajutat pe data sa-si revina.
Acesta a interpretat intamplarea ca pe un semn de la Alah si s-a intors la ai
lui raspandind reteta cafelei. Sunt unii care sustin sus si tare ca boabele de
cafea ar fi fost aduse in Etiopia din Yemen, unde cafeaua fusese descoperita
inca din secolul 6! La inceput triburile africane amestecau praful de cafea cu
grasime si le mancau. Cei care au folosit cafeaua primii au fost arabii care
au prajit-o, au pisat-o in piua de piatra si au indulcit-o cu miere. Insasi
denumirea isi trage originea din limba araba, Kahwe insemnand bautura
excitanta. Dupa cum se stie, alcoolul in lumea araba a fost din totdeauna
interzis, iar barbatii aveau nevoie de un inlocuitor si au ales cafeaua. Tot arabii au inventat cafeaua la nisip si „cafeaua vorbita”
la ceas de tihna, dupa rugaciunea de seara, stransi roata in jurul ibricului
de-arama gol. Daca femeile arabe refuzau sa prepare cafeaua barbatului, acesta
era un motiv serios de divort. Din Peninsula Arabica pana in Egipt a fost doar
o aruncatura de bat, iar de-acolo pana in Imperiul Otoman a fost cale de-o
frantura. Cerera de cafea devenise atat de mare, incat toate transporturile
care ieseau din porturile Yemen cu destinatia Alexandria sau Constantinopol
erau controlate la sange de teama ca nu cumva vreo planta sa fie urcata pe
punte. In ciuda tuturor acestor precautii, musulmanii care mergeau in pelerinaj
la Mecca au reusit sa ascunda o planta si sa o cultive in tara lor, in India. La Meca au
fost deschise printre primele cafenele , denumite kaveh kanes. In 1511, consumul de cafea a fost interzis pentru o scurta
perioada, deoarece populatia a iesit in strada si a protestat. Prima cafenea
s-a deschis in Istanbul in anul 1453, aici cafeaua fiind dreasa cu mirodenii si
astfel s-a nascut cafeaua turceasca! Desi la inceput sultanul a vrut s-o
inchida, acesta si-a dat seama cati bani ar putea aduce la visterie si-a decis
sa sprijine cre comercializa cafeaua. Inalta Poarta avea relatii stranse cu
Venetia, si astfel cafeaua ajungea in Europa in secolul 17. Cei care erau
impotriva cafelei o numeau „bautura lui Satan”. prima data cand au vazut-o,
clerul local venetian a respins-o, iar disputa a fost atat de mare incat insusi
Papa Clement al VIII-lea a trebuit sa intervina si sa opreasca ostilitatile
clericale gustand-o! Placandu-i gustul, acesta a dat o aprobare papala si
dreptul la consum tuturor crestinilor. In Venetia, prima cafenea a fost
inaugurata in anul 1645. Dar in consumul de masa a fost introdusa abia cand
vanzatorii ambulanti cu limonada in oferta lor, alaturi de bauturile
reci. Aici s-a facut negot masiv cu cafea, caci negustorii Venetiei au dus-o
mai departe in Franta, la Marsilia, si Marea Britanie, la Londra. Ca
sa fiu si mai precisa, in 1430, un peofesor grec care preda la Oxford, Ioannis
Serovpoulos, a adus cafeaua in Anglia, iar prima cafenea londoneza avea sa se
deschida abia in 1652, iar in 1675 existau deja peste 300 de cafenele doar in
Regat. Cafenelele erau numite „micile universitati”unde toata intelectualitatea
londoneza se strangea sa polemizeze. Nu este de mirare ca in 1675 regele
avea sa interzica in regat consumul de cafea deoarece in cafenele se strangea
tot poporul si regelui ii era teama sa nu conspire impotriva sa. In 1674, la
Londra a fost redactata „Petitia impotriva cafelei ”de catre un grup de femei
care se revoltau impotriva sotilor care petreceau mai mult timp in cafenele
decat acasa cu familia. In 1700 erau deja peste 200 de cafenele in capitala
englezilor. In Rusia, cafeaua a juns in 1665 si a fost adusa de catre medicul
Samuel Collins tarului Alexei Mihailovici ca tratament in combaterea gripei,
guturaiului si migrenelor.In 1669, trimisul special al Poartei a organizat o
mare receptie la Paris unde s-au servit cafele, pregatite cu mare fast. In
capitala Frantei, prima cafenea a fost deschisa in 1671. Obiceiul de a pune
lapte in cafea nu se trage de la englezi, ci de la francezi! Asta se intampla
in 1680, cand un doctor francez a recomandat cafeaua cu lapte in scop
terapeutic. Regelui Soare i se datoreaza cafeaua indulcita cu zahar. Cel mai
celebru consumator de cafea a fost Honore de Balzac despre care se spune ca ar
fi baut 40 de cesti de cafea zilnic in timp de scria. La inceputul secolului
18, un francez, Gabriel Mathieu de Claix a furat un arbore de cafea din
Gradinile Jardin din Paris si l-a dus in insula Martinica. In cinci ani, insula
numara peste 18 milioane de arbori de cafea. Deja cafeaua era o obsesie, dar si
un pariu al bunastarii. In 1683, dupa asediul Vienei, austriecii au gasit in
prada de razboi boabele miraculoase de cafea. Capitala austriaca avea sa aiba
si ea cafeneaua ei, „La sticla albastra”. Aveau sa ii cunoasca savoarea si tari
ca Olanda, unde scriitorul van Effen a deschis la Haga prima cafenea, iar
olandezul Bontekoe o promova din rasputeri in Germania incercand sa
ii convinga pe nemti sa inlocuiasca alcoolul cu deja celebra cafea. Bach si
Beethoven erau mari amatori de cafea, primulchiar a compus o cantata dedicata
acestei bauturi. In secolul 17, mai exact in 1696, tot olandezii, care dominau
comertul naval, au cultivat la scara mare cafeaua in coloniile lor din Sumatra,
Indonezia, Bali si Sulawesi. Cafeaua cultivata in colonii avea aceeasi aroma si
acelasi gust. George Washington, nu presedintele american, ci un alt olandez
din Guatemala, avea sa inventeze cafeaua instant. In jurul cafelei s-au nascut
comploturi si revolutii, idei si amoruri. Celebra deja „partida de ceai de la
Boston” cand americanii s-au ridicat impotriva autoritatilor britanice care le
pusesera taxe mari pe ceai a avut loc trecerea de la ceai la...cafea! Prima
cafenea americana s-a deschis tot la Bostron in 1670. Prima plantatie de cafea
a fost inregistrata in 1727 in Brazilia. Prima cafea macinata a fost prezentata
in 1901 la expozitia Buffalo Pan America de catre Satorie Kato, iar
primul brand de cafea avea sa fie promovat in 1939 sub numele Nescafe. Precis
va intrebati cand si cum a ajuns cafeaua i in Romania. Nu este foarte greu de
banuit ca tot de la turci ni se trage, prima mentiune fiind consemnata de catre
cronicarul Ion Neculce in „O sama de cuvinte”. Dar cea mai stasnica poveste
romaneasca privitoare la cafea este „marghilomanul”servit dupa cel de-al Doilea
Razboi Mondial in Cafeneaua Capsa din Bucuresti, locul de intalnire al
aristocratiei autohtone. Marghilomanul era o cafea cu o aroma deosebita,
preparata dupa o reteta ascunsa cu mare ravna. Cafeaua se ferbea in ibrice
asezate pe nisip incins cu carbuni, dupa moda turceasca, servita in filigene
(cesti mici fara toarta). Numele cafelei provenea de la un renumit om politic
lider conservator, unul dintre mosierii de vaza ai tarii. Legenda spune ca
intr-o zi, in timp ce era la vanatoare, ar fi cerut servitorului o cafea, iar
acesta disperat ca ramasese fara apa, a fiert cafeaua in coniac. O alta
varianta mentioneaza numele unui cafegiu de la Sulina care se numea
Marghiloman. Se zice ca Regele Carol I ar fi venit in vizita si ar fi cerut o
cafea, dar cum apa potabila inca nu ajunsese la cafenea, acesta i-a preparat
regelui o cafea cu rom. care varianta este cea adevarata? Habar nu am! Eu zic
asa: preparati-va cate o cafea din fiecare si, dupa ce le beti, veti sti cu
siguranta care dintre variante este cea adevarata. Mare grija! NU o confundati
cu Irish coffee, aceea se prepara cu whisky si nu e a noastra, ci a
irlandezilor. daca vreti reteta exacta, iat-o: se pune la foc mic intr-un ibric
100ml de coniac sau rom (dar nu amandoua!) si doua lingurite de zahar. Cand da
in clocot, se pun trei lingurite cu varf de cafea proaspat macinata. Se trage
ibricul de pe fosc si se lasa pret de 3 minute sa se aseze zatul la fund. Pe
vremuri, marghilomanul se asorta cu o narghilea, astazi merge cu un trabuc
cubanez.
Daca tot ne-am apropiat de zilele
noastre, trebuie spus ca cea mai scumpa cafea din lume este „cafeaua
milionarilor”, Kopi Luwak. Desi aroma ei este considerata unica, aceasta are un
proces mai ciudat de preparare. Acest sortiment este cultivat in insulele Jawa,
Sumatra, Sulawesi, Filipine, Bali si in unele regiuni din India. Cand boabele
de cafea au ajuns la maturitate, copacii sunt scuturati, iar boabele sunt
lasate pe jos sa fie ingerate de catre Paradoxurus hermaphrodites, un animal al
carui tub digestiv contine o enzima care reduce gustul amarui al cafelei. Dupa
ce animalul elimina boabele, ele sunt stranse, spalate si prajite. Pretul unui
kg de cafea este de 400 de dolari. O alta cafea scumpa este „Sfanta Elena”, un
sortiment de cafea arabica ce provine de pe insula cu acelasi nume. Cafeaua
este deosebita deoarece provine dintr-un mediu lipsit de poluare si creste
intr-un sol vulcanic. O alta cafea scumpa este cea recoltata de pe versantul
vulcanului Baru din Panama, de la o inaltime de 1700 de metri. Are o savoare
deosebita si o aroma unica. Acest sortiment se numeste „Panama Boquete Geisha”.
Trebuie sa recunosc faptul ca nu am avut nici tragerea de inima sa arunc banii pe cafele de fite, si nici bani in surplus sa imi permit extravagante, dar imi place dimineata sa beau un expresso italian. Fara trabuc, fara tigara. M-am lasat. Am inteles ca lumea civilizata nu mai fumeaza. Ma straduiesc sa intru in randul lor, a celor civilizati. Dar mai cu seama sanatosi!
Si mare atentie! Cafeaua e ca un copil: usor de facut si te tine treaz
toata noaptea!
vineri, 6 septembrie 2013
Dumnezeu le-a dat ingerilor aripi, iar oamenilor, CIOCOLATA.
Topiltzin era regele
toltecilor care, atunci cand a ajuns pe tron, si-a schimbat numele in
Quetzalcoatl si s-a autodeclarat zeul aerului,
al luminii si al vietii. Acesta adusese
cu el boabele arborelui de cacao din taramurile sacre si le-a sadit in Gradina Paradisului din vecinatatea
orasului Tula din Mexic. Arborele de
cabose, purtator de boabe de cacau, a fost considerat copacul binelui si al
raului, air fructele lui erau folosite in cadrul ritualurilor care celebrau nasterea, logodna si
casatoria. Arborele de cacao era considerat mediatorul spiritelor cerului si pamantului, dar si
al diferentelor dintre natura si om. Ca zeul a plecat la un moment dat sau s-a retras plictisit
in zonele sale inalte, asta nimeni nu stie. Tot legenda spune ca, dupa o vreme,
prin 1519, aztecii au zarit o corabie frumoasa in largul marii si au crezut ca
zeul ratacit s-a intors acasa la slujitorii lui, iar acestia , bucurosi, s-au
urcat in barci sa-si intampine veneratul. Dar corabia era plina cu spanioli
carora aztecii le-au oferit cu darnicie „bautura zeilor”, adica nimic altceva
decat o ceasca plina cu ciocolata. Aztecii au numit bautura „xocolatl”,si cum
spaniolii nu puteau sa pronunte cuvantul, acestia i-au spus „chocolat”. Spaniolii, intuind ca din ciocolata vor fave avere, au ascuns boabele si le-au plantat in colonii, tinand-o ascunsa
Europei, pana cand, in 1600, italianul Antonio Carletii a adus-o pe batranul
continent. Tot spaniolii au combinat ciocolata cu zahar si scortisoara,
incercand sa scape de gustul amar. Intre timp, calugarii guresi deja „scapasera” secretul,
ca si ei aveau de castigat. Biserica
Catolica o consuma atat de frecvent incat era deja considerata o bautura
clericala.
Alta legenda aztecha spune
ca un mare razboinic a plecat sa apere granitele imperiului pe care il conducea si
si-ar fi lasat printesa inimii sale
acasa sa aiba grija de avere. Ea a cazut in mana dusmanilor sotului ei care au
torturat-o pana au omorat-o silind-o sa dezvaluie locul in care a fost
ascunsa o comoara pretioasa. Sangele ei s-ar fi preschimbat intr-o planta
rara, ale carei seminte sunt „amare ca durerea din dragoste, puternice ca
virtutea, rosiatice ca sangele”. Si, daca aveti vreo indoiala ca legenda nu ar
fi adevarata, uitati-va la florile atat de frumos colorate care acopera in
splendoare paduri intregi. In fiecare floare este chipul minunatei printese
azteche. Iar printesa inca se vrea aparata si protejata, de aceea se spune ca
planta de cacao creste in umbra unei plante mai inalte care trebuie sa o
protejeze de arsita soarelui. Sa fie asta motivul pentru care precolumbienii
vindeau pastaile de cacao ca moneda de schimb in pietele din orase? Cand
fructul „cabosse” ajunge la maturitate, acesta cade din copac. Semintele acunse
in teci se recolteaza si se macina obtinandu-se astfel untul si pasta
de cacao.
Povestea reala a ciocolatei
este consemnata prin anul 600 i.e.n. de catre indienii mexicani care aveau
convingerea ca bobul de cacao era un dar divin, folosindu-l in ritualurile de
logodna si in timpul ceremonialului nuntii sau pentru beneficiile terapeutice. Mayasii
recoltau, fermentau, prajeau si macinau semintele, transformandu-le in
pasta. Pasta era ulterior amestecata cu apa, faina de porumb, ardei iute, preparand astfel o bautura de ciocolata picanta si amara. Aztecii adaugau semintele
copacului de Annatto, transformand –o intr-o bautura sangerie.
Indienii recomandau cacaua
pentru combaterea tusei, febrei sau ca excitant sexual atunci cand era
condimentata cu piper, cuisoare si ardei iute. Mayasii si aztecii o foloseau ca
moneda de schimb, alaturi de praful de aur, in negot. Potivit socotelilor
de-odinioara, cu 100 de boabe se cumpara un sclav, iar cu 10 boabe, aveai iepure
la pranz.
Abia in secolul 19 a avut
loc marea revolutie a ciocolatei, cand Daniel Peter si Henri Nestle, doi
elvetieni creativi, au amestecat cacaua cu laptele si-au preparat ciocolata cu
lapte. Era anul 1876. Deja olandezul Van
Houten izolase untul cremos al boabelor de cacao. Tot cam pe-atunci, englezii
au amestecat untul cu lichior de ciocolata si au preparat pentru prima data
ciocolata fondanta in forma solida, inchisa la culoare si cu un gust dulce. Firma
se numea „Fry & Sons”.
Poate ca „marele albion” a fost putin invidios pe elvetianul tupeist, motiv pentru care au sustinut sus si tare ca inca din secolul 18 Sir Hans Sloane, nimeni altul decat doctorul personal al Reginei Anne, ar fi inventat ciocolata cu lapte special pentru regina dupa o reteta personala, vanduta mai tarziu fratilor Cadbury care aveau sa puna pe picioare un imperiu al ciocolatei.
Altii sustin ca Londra ar fi avut primul magazin de ciocolata inca din 1657. Cand Maria Tereza a Austriei s-a casatorit cu Regele Ludovic al 14-lea al Frantei, cacaua a fost inclusa in dota printesei. Tocmai pentru ca era atat de rara, ciocolata a fost rezervata consumului, prin decret regal, doar membrilor aristocratiei. Cateva sute de ani mai tarziu, la Paris, in 1900, „Casa Capsa” breveta ciocolata solubila care aveau sa fie adusa pana la noi, in Romania. Ce nebunie (de ciocolata)!
Poate ca „marele albion” a fost putin invidios pe elvetianul tupeist, motiv pentru care au sustinut sus si tare ca inca din secolul 18 Sir Hans Sloane, nimeni altul decat doctorul personal al Reginei Anne, ar fi inventat ciocolata cu lapte special pentru regina dupa o reteta personala, vanduta mai tarziu fratilor Cadbury care aveau sa puna pe picioare un imperiu al ciocolatei.
Altii sustin ca Londra ar fi avut primul magazin de ciocolata inca din 1657. Cand Maria Tereza a Austriei s-a casatorit cu Regele Ludovic al 14-lea al Frantei, cacaua a fost inclusa in dota printesei. Tocmai pentru ca era atat de rara, ciocolata a fost rezervata consumului, prin decret regal, doar membrilor aristocratiei. Cateva sute de ani mai tarziu, la Paris, in 1900, „Casa Capsa” breveta ciocolata solubila care aveau sa fie adusa pana la noi, in Romania. Ce nebunie (de ciocolata)!
In Romania, prima fabrica
de ciocolata a fost construita in 1930 care producea deja celebra ciocolata dupa renumitele
retete frantuzesti. Si, cum astazi un secret cu greu se tine, iata una dintre
faimoasele retele ale Casei Capsa din Paris:
MASCOTA:
Ingrediente: ciocolata,
frisca, coaja de portocala confiata.
Preparare: se obtine coaja
de mascota din ciocolata lichida si se da la rece. Se prepara o crema din
frisca si ciocolata care se raceste si spumeaza. Se adauga coaja de portocala
si lichior si se umplu cojile de mascote.
BOMBOANE ENESCU:
Ingrediente: frisca,
ciocolata, limba de pisica.
Mod de preparare: se
prepara crema din frisca si ciocolata, se toarna peste limbile de pisica cu
ajutorul unui cornet si se dau la rece. Se glaseaza cu ciocolata calda si se
decoreaza cu nasturei din coaja de portocala confiata.
MUSCAFFE:
Ingrediente: frisca,
ciocolata si cafea.
Mod de preparare: se
prepara o crema din frisca si ciocolata. Se intinde crema cu un cutit, se taie
in forma dorita si se glaseaza cu ciocolata lichida. Se decoreaza cu praf de
cafea sau boabe de cafea.
PRAJITURA RICHARD:
Ingrediente: pentru blat:
oua, faina, zahar.
Pentru crema: frisca si ciocolata.
Pentru crema: frisca si ciocolata.
Preparare: se imparte
zaharul in doua. Jumatate se bate cu albusurile, iar restul cu galbenusurile,
apoi se incorporeaza faina. Se intinde compozitia si se da la rece. Se imparte
compozitia in doua si se coc foile. Se bate frisca bine impreuna cu
ciocolata, se lasa sa se raceasca si apoi se spumeaza. Se umplu foile cu crema,
se racesc si se taie in forma dorita. Se glaseaza in ciocolata si se decoreaza
cu alune prajite si tocate.
Nu am sa va spun ce rol
are ciocolata in viata mea! Pentru ca este cap de lista la cele interzise. Dar
cred cu tarie ca „noua din zece persoane iubesc ciocolata. A zecea intodeauna minte” ( John
Q. Tullius).
Si nu uitati: “Viata e ca o cutie cu bomboane de ciocolata…Niciodata nu
stii ce ai sa primesti”. – Forrest Gump
Aveti grija sa primiti ciocolata, nu doar cutia!
Pe blogul lui Max Peter (http://romanianstampsnews.blogspots.ro) am gasit o superba colectie de ilustrate pe care vi le arat si voua.
Bibliografie:
http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/arta-ciocolatei-o-scurt-istorie;
http://www.wikifood.ro/cultura-culinara/istoria-ciocolatei.html;
http://greektaste.ro/ciocolatacivilizatiamaya;
www.nestle.ro/brands/dulciuri/istoriaciocolatei;
www.ciocolatabelgiana.com/c/39/despre-ciocolata-belgiana;
www.milka.ro/milka/
http://romanianstampsnews.blogspots.ro
Pe blogul lui Max Peter (http://romanianstampsnews.blogspots.ro) am gasit o superba colectie de ilustrate pe care vi le arat si voua.
Bibliografie:
http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/arta-ciocolatei-o-scurt-istorie;
http://www.wikifood.ro/cultura-culinara/istoria-ciocolatei.html;
http://greektaste.ro/ciocolatacivilizatiamaya;
www.nestle.ro/brands/dulciuri/istoriaciocolatei;
www.ciocolatabelgiana.com/c/39/despre-ciocolata-belgiana;
www.milka.ro/milka/
http://romanianstampsnews.blogspots.ro
Abonați-vă la:
Postări (Atom)