Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

marți, 26 martie 2013

Notre Dame du Théâtre - Elvira Popescu

Elvira Popescu a fost o renumita actrita romanca de teatru si film, directoare a mai multor teatre din capitala Romaniei dar si din cea a Frantei, care a avut o cariera stralucita, recunoscuta si premiata de catre statul Francez care a adoptat-o. Ea s-a nascut la 10 mai 1894, la Bucuresti si a avut o copilarie fericita. Inca de mic copil, Elvirei i-a placut sa imite toate personajele care faceau parte din anturajul familial, uimindu-si unchiul, pe vestitul actor Ion Nicolescu, cel care a si initiat-o in tainele actoriei. A urmat cursurile Conservatorului de Arta Dramatica din Bucuresti, debutand pe scena Teatrului National din Bucuresti la varsta de 16 ani. I-a avut ca mentori pe celebrii profesori C.I. Nottara si Aristizza Romanescu si a performat alaturi de Ion Manolescu si Ion Iancovescu.  In anul 1923 a interpretat un rol in regia lui Alfred Halm, regizor austriac, in filmul  “Tigancusa de la mansarda”.  La 25 de ani, in 1919, a fost numita directoare artistica a Teatrului Excelsior. In 1921 a infiintat Teatrul Mic, a carui director a ramas in paralel pana la plecarea ei in Franta. In perioada cand tanara actrita locuia la Bucuresti, se zice ca, atunci cand trecea prin fata Palatului Regal, coltul perdelei din cabinetul Regelui Ferdinand I se ridica usor, iar privirea melancolica din spatele perdelei urmarea silueta tinerei pana aceasta disparea la orizont. Gurile rele spun chiar ca suveranul ar fi iubit-o in taina si ar fi ramas neconsolat atunci cand aceasta a parasit definitiv tara. "Cand aparea Elvira Popescu pe scena, un fluid magnetic strabatea sala. Orice piesa, oricat de slaba, capata viata si orice spectacol incepea sa straluceasca. Spectatorii nu o lasau sa plece de pe scena, iar aplauzele si bisurile nu mai conteneau ", scria Jerzy Toeplitz, presedintele Federatiei Internationale a Arhivelor de Film. A fost maritata de trei ori, dar viata sa amoroasa a fost marcata de mai multe prezente masculine.  Imediat ce s-a lansat in lumea teatrala, ea s-a maritat cu actorul Aurel Athanasescu, tatal singurului ei copil, Tatiana, de care a divortat dupa cativa ani. Cel de-al doilea sot a fost omul politic Ion Manolescu-Strunga, ministrul Finantelor si Agriculturii din acea vreme, dar nici aceasta casatorie nu a durat foarte mult, deoarece Elvia a divortat din nou si a  plecat la Paris. Aici  si-a trait povestea de dragoste cu dramaturgul si omul de teatru Louis Verneuil, pe numele sau adevarat - Louis Colin du Bocage, autor de piese bulevardiere. 
Cariera artistica a Elvirei a cunoscut o cotitura importanta o data cu intrarea lui Louis in viata ei. Acesta era atat iubitul cu care impartea dormitorul, dar si autorul favorit, care scria piese de teatru special pentru ea. Tot acesta i-a facilitat debutul pe scena pariziana in piesa “Verisoara din Varsovia” unde Elvira interpreta rolul Soniei. El a angajat-o, in 1923, la Teatrul De la Michodière din Paris, cu toate ca ea nu vorbea fluent si corect limba franceza. Asta nu a impiedicat spectatorii sa o indrageasca imediat si sa promoveze "L'accent d'Elvira Popescu", transformandu-l in brand personal. Accentul sau unic si "r"-ul puternic o faceau inimitabila. Prestatia scenica a Elvireai nu a fermecat doar spectatorii, ci si criticii au elogiat prestatiile ei, denumind-o  "Reine du Boulevard", "Notre Dame du Théâtre", "Monstre Sacré",  "cea mai aristocratica dintre actrite", "extraordinara", "vulcanica". Verneuil a scris piese noi pentru ea: "Ai sa te mariti cu mine ", "Amantul doamnei Vidal ", "Traiasca regele" etc. Spectacolele in care numele ei aparea pe afis se jucau cu casele inchise. Ea a jucat atat in piesele lui Louis Verneuil, dar si in creatiile lui Sacha Guitry, Henry Bernstein sau André Roussin. Unele dintre piesele in care ea a avut rolul principal au inregistrat si 2000 de spectacole, un record greu de egalat in lumea teatrala. A jucat in numeroase piese de teatru printre care "Verisoara din Varsovia", "Tovaritch", "Masina infernala" si "La contessa", dar si in 26 de filme printre care "La Présidente", "Ils étaient neuf célibataires", "Austerlitz", "Plein Soleil" etc. Printre filmele in care a jucat se numara  “Plein soleil”, din anul 1959, in regia lui Rene Clement, film in care a jucat alaturi de Alain Delon si Maurice Ronet. In 1960, a jucat in “Austerlitz” in regia lui Abel Gance, alaturi de Martine Carol si Pierre Mondy. 
Louis i l-a prezentat pe cel de-al treilea si ultimul ei sot, baronul Maximilien Sébastien Foy, cu care Elvira s-a casatorit in 1934, devenind contesa De Foy. Acesta s-a simtit tradat si a plecat in America, unde a ramas pana la sfarsitul razboiului. Barfele care au rezistat timpului povestesc despre puternica depresie peste care Louis nu a putut trece si s-a sinucis, taindu-si beregata. In 1952,  trupul lui neinsufletit a fost gasit intr-o camera a Hotelului Terminus - Saint Lazare. Ziarele au descris in detaliu acest incident, spre marea disperare si durere a Elvirei care nu incetase sa il iubeasca, desi era casatorita. Scriitorul a lasat in urma lui trei testamente, scrise la distanta de cateva zile, unul de celalalt, pe parcursul lunii octombrie 1952. Desi primul si ultimul testament erau scrise in favoarea Elvirei, aceasta a trebuit sa se judece cu Clara Tambour, inainte de a intra in posesia mostenirii lasate de el. Elvira a stiut sa isi urmareasca parcursul profesional cu o tenacitate greu de imaginat. Era o femeie frumoasa care se incapatana sa se metamorfozeze, pastrandu-si charm-ul si sex-appeal-ul intacte. In august 1935, la receptia organizata in cinstea casatoriei fiicei sale, Tatiana Athanasescu, devenita doamna Guillaume Lecointre, ziarele mondene scriau:  "Elvira Popesco arata mai degraba ca o tanara mireasa, decat ca o soacra tanara". Parisul o adora si o rasfata, desemnand-o printre cele mai pretuite vedete frantuzesti, mai populara decat Greta Garbo. Mariajul cu baronul a introdus-o in cercurile nobiliare frantuzesti, iar cand sotul ei a fost ridicat la rang de conte, dupa moartea tatalui lui, Elvira a devenit contesa. La scurta vreme, sotul ei a decedat, lasandu-i o avere impresionanta si o proprietate deosebita la Mezy, care a devenit locul unde se organizau receptii fastuoase. In salonul ei de pe Strada Foch, din Paris erau prezenti: dramaturgul Andre Roussin, bancherul Guy de Rotschild, politicienii Jacques Chirac si Valery Giscard d'Estaing, designerul Pierre Cardin, renumiti actori, politicieni si academicieni. In 1956 a fost numita director al Teatrului din Paris, iar in 1978 a preluat conducerea  Teatrului Marigny. A interpretat multe roluri si i-a avut ca parteneri pe Alain Delon si Claudia Cardinale. A fost numita membru al Legiunii de Onoare in 1970 si a fost ridicata la grad de comandor in 1989. 
La 93 de ani  i-a fost decernat Premiul Molière pentru cea mai buna actrita de catre asociatia actorilor francezi. Tototdata a fost medaliata de doua ori  cuordinul Legiunea de Onoare, una dintre cele mai respectate distinctii ale statului francez. Una dintre salile Teatrului Marigny din Paris ii poarta numele, iar cinematograful Institutului Francez din Bucuresti se numeste "Elvira Popesco". A incetat din viata pe 12 decembrie 1993, la venerabila varsta de 99 de ani, la Paris , si a fost inmormantata in Cimitirul Père-Lachaise.


sâmbătă, 23 martie 2013

Lumea si poezia - Ioana Antonache

Nu ma iubi - Ioana Antonache
Eu stiu ca ma iubesti chiar fara de cuvinte
Iar daca taci tu ma iubesti mai mult....
Si nu vreau in iubire juraminte
Dar nu vreau nici iubire cu-mprumut...
De te-am facut sa ma iubesti, ma iarta !
Caci fara voia mea s-a intamplat...
Sunt inocenta, mi-e inima curata
Si n-am facut nimic premeditat...

Tot ce-mi spui tu imi da adanci fiori!
Nu ma iubi!!... uita de poti de mine!
Ca sa n-ajungem sa fim doi infractori,
Sa nu fim judecati pentru iubire....

Nu ma iubi cu patos dimineata
Si nici fierbinte cand vine noaptea iar !
Din buze dulci nu-mi mai lua dulceata
Nici ochii mei nu-i mai iubi avar!

Nu ma iubi, ca e doar o greseala
Nici sarutari fierbinti nu-mi cere patimas !
Iar tot ce simt nu pune la-ndoiala
Si nu ma-mbratisa cand spun ca sa ma lasi....

Parca te stiu de cand e lumea toata
Si inima mi-ai tulburat de tot...
Pentru iubirea ta ma simt eu vinovata..
Nu ma iubi !... si am sa fac la fel, dac`am sa pot...
 


                              Te cunosc, iubire – Ioana Antonache

                     Eu te cunosc, iubire, dintr-o dimineață
                               Când părul meu ușor l-ai mângâiat,
                               Când m-ai purtat înspre o altă viață
                               Și nu știam ce mult te-am așteptat...

                               Eu te cunosc, iubire, dintr-o zi
                               Când ochii mei albaștri erau triști,
                               Când nu credeam ca tu ai să mă știi
                               Și nu știam că undeva exiști...

                               Eu te cunosc, iubire, dintr-o seară
                               Când gura mea dorea sărutul tău.
                               Când m-ai luat în brațe-ntâia oară
                               Și-n brațul tău eu am rămas mereu...

                               Eu te cunosc, iubire, dintr-o noapte
                               Când trupul meu te aștepta rebel,
                               Când nu știam că, într-o altă parte
                               Și trupul tău mă aștepta la fel...

                               Eu te cunosc, iubire...și te știu
                               Din zori de zi în zorii următori,
                               Când tu îmi ceri numai a ta să fiu
                               Și mă iubești pe patul plin cu flori...

                               Eu te cunosc, iubire...și te vreau
                               Când mă privești cu chipul tău frumos...
                               Și când dorești iubirea mea să-ți dau,
                               Eu te cunosc, iubire...te cunosc.

                               Eu te cunosc iubire dintr-o dimineață
                               Eu te cunosc iubire dintr-o zi
                               Când m-ai purtat înspre o altă viață
                               Și de acum al meu mereu vei fi....


IN PLOAIE - Ioana Antonache
Cad stropi de ploaie asteptati,
dupa torida zi de vara
si ochii mei sunt bucurati,
ca-n stropi te vad pe tine iara...

Esti undeva, dar esti cu mine,
te simt aproape, esti aici
si ploaia tot mai iute vine,
iar tu in brate parca-mi pici...

Ma picura pe frunte stropii,
la fel ca sarutarea ta
si-am incercat sa mi te-apropii...
sau, poate, gura ta era...

Raman in ploaie, sa ma ude,
imi cad rafalele pe trup,
iar glasu-ti cand prin stropi se-aude,
ma-ntind, in brate sa te strang...

E rece ploaia, sau e calda,
nu mai conteaza cum o simt,
in stropi, iubirea mea se scalda
si printre picuri te alint...

Ma uda stropii acestia grei,
iar tu, cu vorbe-ametitoare,
in brate cu nesat ma iei,
intr-o nebuna imbratisare...

Dar ploua rau, ploua salbatic,
venind torentii peste mine
si-n brate te cuprind fanatic,
eu, cea salbatica... de tine...

eu, cea salbatica... de tine...

 

vineri, 22 martie 2013

Clubul Eve si intrigile spionajului britanic sau viata si si activitatea Helenei O'Brien

Oare unde sunt femeile de altadata? Femeile frumoase, destepte, femeile moderne care au scris istoria. Unde sunt femeile care au rasturnat lumea si au daramat cariere. Care au inaltat si au destramat destine. Femeia demon si femeia inger. Femeia care te urca atunci cand te iubeste si femeia care te frange atunci cand te uraste! Femeia care nici nu stie ce forte zac in ea si care se mira cand gaseste puterea de a se ridica. Despre o astfel de femeie voi vorbi astazi si numele ei este Elena Constantinescu, mentionata in istoria spionajului britanic sub numele de Helen O’Brien.
Ea a fost implicata in multe scandaluri celebre de spionaj si politice din Anglia anilor 1960-1970, scandaluri care au dus la demisii de miniştri, secretari de stat, una dintre victimele sale fiind  chiar primul -ministru al Marii Britanii, Harold Macmillan. Elena s-a nascut in Romania si a fost fiica unui dezvoltator imobiliar si a unei ducese rusoice de origine germana. A fost totodata nepoata fostului ministru de Finante, Mircea Cancicov. Si-a petrecut intreaga copilarie sub teroarea razboiului, intr-un Bucuresti bombardat de catre armata americana, iar apoi a fost martora „eliberarii” tarii de catre armata rusa. In adolescenta a fost fascinata de viata de noapte a localurilor bucurestene. Inca de atunci stia ce vrea sa faca in viata ei: sa fie proprietara unui local renumit.  A avut o tinerete plina de aventuri: a invatat sa calareasca de la prizonierii cazaci, sa piloteze avionul de la un ofiter neamt, a fost urmarita de comunisti, s-a maritat de tanara cu Kenneth Archer, un ofiter  aviator in armata Royal Air Force. La nici o luna de la casatoria lor, acesta a fost impuscat mortal , iar ea a devenit o tanara si frumoasa vaduva, suspectata de omor si de legaturi mult prea stranse cu armata britanica. Elena a fugit in 1946 la Londra, dovedindu-si ulterior nevinovatia, si s-a recasatorit la foarte scurt timp cu Jimmy O´Brien. Elena vorbea cateva limbi straine, era frumoasa, cu un corp superb si o inteligenta nativa. La început a lucrat ca vanzatoare de tigari, mai apoi angajandu-se ca animatoare si dansatoare intr-un local din cartierul londonez Soho intr-un club de noapte al carui proprietar era viitorul ei sot, Jimmy O’Brien.
Acesta s-a indragostit imediat de tanara blonda mignona, mare amatoare de dans si tigarete si nu dupa mult timp cei doi s-au casatorit. Dupa 5 ani de la casatoria lor, cei doi si-au deschis unul dintre cele mai controversate si mai de succes cluburi londoneze, Eve’s, pe Regent Street. Localul a fost reamenajat si l-au inaugurat in 1953, de Sfantul Valentin, transformandu-l in locul unde scandalurile sexuale, intrigile de spionaj si povestile cu iubiri interzise s-au tinut in lant si au tinut prima pagina a ziarelor de scandal. In curand, localul a devenit celebru datorita spectacolelor Folies Bergère care se desfasurau pe moderna scena de sticla iluminata pe care superbe animatoare dansau pana dimineata. Calitatea serviciilor era ireprosabila, fetele erau deosebit de frumoase si atent selectate de  Elena devenita Helen peste noapte, iar discretia onoratei clientele era garantata. Tinerele erau pregatite pentru dans, amor, conversatii discrete si „legaturi primejdioase”, deoarece aici se intalneau politicienii corupti, spioni sub acoperire, clerici dornici de amor si fete de familie buna care vindeau sex pe bani sub aparente de high-class. Istoria consemneaza afirmatia lui Sir Lawrence Dunne, pe atunci judecatorul-sef al Londrei care, vazand lista membrilor clubului, a exclamat: „Eva pare să fie un departament al Ministerului de Externe și al Parlamentului!”. Cei doi aveau angajate 35 de dansatoare care atrageau cei mai importanti barbati din perioada respectiva in rauri de sampanie si promisiunea  unei partide de amor:  9 maharadjahi, 2 sultani, 12 ambasadori, 30 de atasati de ambasada, 70 de britanici cu titluri nobiliare, parlamentari si inalti demnitari.

Localul a fost cel mai luxos bar de noapte londonez, iar sub acoperisul lui, cei doi au lucrat pentru serviciile de spionaj britanic, MI 5 si MI 6, carora le furnizau informatii despre clientii care le treceau pragul. Desi initial Elena refuzase propunerea securistilor romani de a lucra pentru ei in schimbul emigrarii parintilor ei, cei doi au fost cooptati de catre serviciile secrete britanice sa lucreze pentru ei. In anul 1970, Marea Britanie avea sa traverseze unul dintre cele mai mari scandaluri politice care era sa se termine cu rasturnarea guvernului conservator aflat la putere. In acest scandal au fost implicati doi membri de frunte ai partidului, ministrul Fortelor Aeriene,  Antony Lambton, care avea o legatură amoroasa cu Norma Levy, una dintre animatoarele clubului, si seful conservatorilor din Camera Lorzilor, Lordul John Jellicoe, un membru fidel  al clubului. Incercand sa aplaneze conflictul, Helen a cerut o audienta la primul ministru, Edward Heath, dar in locul acestuia a fost primita de catre secretarul lui particular, Robert Armstrong. Helen si-a jucat cartea cu mare curaj recomandand  sefului Partidului Conservator demisia celor  doi din toate functiile publice. Informatiile pe care le detinea puteau aduce un prejudiciu major Partidului Conservator daca erau facute publice.  In 1973, cei doi ministri si-au inaintat demisiile, recunoscand ca au avut relatii intime cu animatoarele de la clubul Eve's. Dar acesta nu a fost singurul scandal rasunator care a avut-o pe Helena in centrul actiunii. Tangential, ea a fost implicata intr-un alt scandal al revistelor de pornografie si prostitutie, cunoscut sub numele de scandalul Oz, care s-a soldat cu destituirea a peste 400 de ofiteri de politie. Printre personajele acestui scandal s-a numarat si un ofiter  superior al Scotland Yard-ului,  Kenneth Drury,  care era seful brigazii Flying Squad, prieten cu  Jimmy Humphreys, unul dintre cei sapte baroni ai pornografiei, care a fost pus sub acuzare de Scotland Yard.  Istoria localului consemneaza faptul ca un ziarist, intr-un interviu pe care il lua unui spion ceh, l-a intrebat unde se intalnesc spionii in Londra, iar acesta i-a raspuns: “la Eve´s Club”. In bratele frumoaselor dansatoare de la Eve si-au gasit sfarsitul carierelor politice:  episcopul Southwell, Ministrul de Război John Profumo (1915-2006) care avea relatii amoroase cu Christine Keeler, desi era amanta unui sef KGB, atasatul naval sovietic la Londra, Ievgheni Ivanov.
Tocmai datorita duplicitatii tinerei animatoare, Profumo a fost obligat sa isi inainteze demisia la 5 iunie 1963, iar o data cu el a demisionat insusi  Primul Ministru al Marii Britanii, Harold Macmillan. Datorita acestui scandal, Partidul Conservator a pierdut alegerile din octombrie 1964 in favoarea laburistilor. Daca Christine Keeler l-a ruinat pe ministrul de razboi John Profumo,  Norma Levy a fost accea care a fortat  demisia Lordului Lambton din functia de ministru in 1973. Dar nu doar acestia au fost singurii clienti renumiti ai clubului. Printre cei care frecventau ades localul se numarau: colonelul KGB Rajkov, spionul ceh Frolic,  a carui fuga in SUA a zguduit spionajul blocului comunist. El a fost acela care a dat celor de la MI5 o lista cu 102 nume ale unor agenti acoperiti KGB care activau in Marea Britanie.  Clubul s-a bucurat de prezenta nu numai a personajelor politice ale vremii, ci si de invitati de seama din lumea cinematografiei, printre acestia numarandu-se Judy Garland, Frank Sinatra, Shirley Bassey, Barbara Cartland, Jack Hawkins, Errol Flynn si Aristotel Onasis. Clubul s-a bucurat de succes timp de 39 de ani, printre cei care i-au trecut pragul numarandu-se inclusiv Nicu Ceausescu. O data cu aparitia unui alt local de lux,  Annabel´s, Eve´s Club si-a pierdut din clientela fidela , amatoare de senzatii tari si distractii deochiate.
In 1992,  sotii O´Brien au vandut localul, dupa care s-au retras impreuna cu cele doua fiice ale lor, Marina si Ileana, la vila lor din sudul Frantei, de langa Valbonne. In 1994, domnul O´Brien a murit, iar dupa un an, la 79 de ani, si-a gasit sfarsitul si sotia lui, Helen.  

miercuri, 20 martie 2013

Arhitectura sustenabila, provocarea prezentului pentru salvarea viitorului

“ Omul consumă, ca o lăcustă, tot ce îi iese în cale, pentru a-şi satisface confortul şi nevoile, aflate în continuă creştere, însă fără a se gândi şi la ce rămâne în urma sa, fără a se gândi şi la generaţiile viitoare"

Nu stiu daca va straduiti sa tineti pasul cu timpul. Eu asta fac, incerc. Ma straduiesc. Depun eforturi sa stiu in ce parte si cu ce viteza se schimba lumea, chinuindu-ma sa fac parte din ea. Si cum nu cu foarte mult timp in urma mi se explica importanta arhitecturii sustenabile in urbanistica viitorului, evident ca mi-am pus ochelarii pe nas si am inceput sa ma documentez. Inteleg de ce tinerii arhitecti isi doresc un master in aceasta ramura a arhitecturii si ma intreb totodata cati romani isi permit sa contracteze astfel de proiecte. Putini, pentru ca, la fel ca orice lucru de calitate, te costa destul de mult la inceput ca sa nu arunci banii pe fereastra mai tarziu. Dar si sa traiesti intr-un mediu curat si adecvat, perfect ecologic si controlabil ca si cost.. Noile clădiri verzi sunt inspirate de natura si se comportă ca un adevarat ecosistem. Se pare ca acest gen de arhitectura se dezvolta pe mai multe arii: materiale de constructie, energie, apa, deseuri, exploatarea corecta a terenului etc. Cred ca nu ar fi total gresit sa spunem ca este un fel de arhitectura ecologica, de vreme ce preocuparea arhitectilor este sa minimalizeze impactul negativ al cladirilor asupra mediului ambiant. Imaginati-va ce ar insemna daca maine v-ati trezi intr-o casa in care nu ati mai consuma curent electric de la reteaua electrica, ci doar ceea ce casa Dvs produce prin propriul sistem de colectare a energiei solare. Specialistii vorbesc despre  termoizolatii performante, ferestre eficiente din punct de vedere energetic, cu infiltrari minime de aer din exterior si ventilatie cu recuperator de caldura. Tot ei mentioneaza  tehnicile solare pasive prin care inteleg garantarea unui  confort termic interior stabil pe parcursul unui an, dar si tehnologii solare active, care  transforma energia solara in energie electrica si termica cu posibilitatea stocarii ei. Cladire zero-energy sunt cladiri autonome (care nu consuma energie din retea), care inregistreaza zero consum de energie si zero emisii anuale de carbon. Ele folosesc energia eoliana, pompe de caldura, microhidrocentrale sau  panouri solare. Atentia pe care specialistii o acorda orientarii catre soare permite cladirii sa capteze si sa utilizeze eficient energia solara. In occident deja au aparut demult panourile solare montate pe acoperisurile caselor, in vreme ce , in zonele traversate de vanturi, centralele eoliene transforma forta vantului in energie electrica. Tot in gospodariile domestice au aparut sistemele de incalzire solara pentru apa. Acestea se compun din rezervoare de stocare si colectoare de energie solara care sunt folosite pentru  incalzirea apei. In constructia caselor eco sunt folosite materiale specifice, alese datorita proprietatilor lor, din mediul natural: lemnul, argila, piatra, lana, hartia, inul, canepa, algele, pluta, nuca de cocos, bambusul, calcarul sunt cateva dintre materialele care sunt folosite in arhitectura sustenabila, avand avantajul ca nu sunt toxice. Dar impresionant este modul in care acest gen de proiectare se ocupa de reciclarea deseurilor. Astfel, consumul de apa poate fi redus prin stocarea apei de ploaie si reciclarea apei menajere. Acest gen de „arhitectura verde” cunoaste o popularitate din ce in ce mai mare in lume.
Astfel, in Japonia, langa Kyoto, specialistii in domeniu au creat un sat eco pentru o mie de persoane, aflat in provincia Shiga, implementand astfel conceptul Kofunaki House. Ei au dorit sa demonstreze ca reciclarea deseurilor este un fapt permisibil, non-poluant. Scopul lor a fost sa demonstreze faptul ca natura poate fi coparticipant in ambianta interioara, nu doar la exterior.  Proiectul a fost realizat de catre doi arhitecti: Sumiou Mizumoto şi Yoshitaka Kuga, de la ALTS Design Office. Ei au creat interiorul caselor din lemn, au folosit iluminatul natural si au incorporat zone de verdeata, care sa evoce alternanta anotimpurilor.
Intrarea in spatiul locuibil respecta traditia fermelor japoneze, minka. Zidurile din interior sunt inlocuite cu draperii. Cel mai interesant lucru mi s-a parut faptul ca, desi arhitectura sustenabila credeam ca se pliaza mai bine intereselor si obiectivelor casnice reprezentate prin casute familiale, ea este gandita sa deserveasca inclusiv cladirilor din afara sferei familiale, fie ca sunt cladiri cu apartamente rezidentiale sau cladiri destinate activitatilor artistice sau pur si simplu cladiri destinate birourilor.

Un exemplu in acest sens este Centrul de artă din Helwan, Egipt, aflat in faza de proiect  si realizat de catre Material Engineering Schools Moatessem Esmat. Proiectul a fost gandit in asa fel incat intregul sistem energetic sa poata sa fie sustinut prin resurse alternative.

Un alt proiect superb este Urban Cactus din orașul Rotterdam, care a fost proiectat de catre UCX Architects, Cactusul Urban este construit din 19 etaje si adaposteste 98 de apartamente rezidentiale, fiecare avand propriul spatiu verde.
Arhitectul Edouard François a proiectat Tour Végétale din Nantes in Nantes , iar proiectul sau se deosebeste de restul proiectelor similare prin modul de crestere al plantelor in sistemul tubular din otel montat chiar pe structura zidului.
La acest proiect, el a lucrat impreuna cu faimosul botanist Claude Figureau.
Un alt proiect impresionant este  Barnacre Equilibrium Tanks realizat de catre Ian Simpson Proiectul Barnacre Equilibrium Tanks are la baza restaurarea a doua rezervoare de apa abandonate,  in  Lancashire, in imediata vecinatate a marii, intr-un cadru natural superb.
  Aceste rezervoare au fost compartimentate in 10 încăperi, toate alimentate cu energie regenerabila.
Turnurile Marina + Beach din America au fost proiectate de Oppenheim special pentru a oferi beneficiarilor spatiilor rezidentiale cat mai mult spatiu verde si aer curat. Arhitectii au proiectat ansamblul special pentru a folosi energia solara si ventilatia natura. Evident ca unii arhitecti sunt retinuti in ceea ce priveste arhitectura sustenabila. Intotdeauna, cand un curent se naste, genereaza doua reactii: una a entuziastilor si alta a scepticilor.
Truli-urile siciliene atat de contestate la inceput reprezinta un model de exploatare a iluminatului natural si de ventilatie eficienta a aerului, in ciuda faptului ca forma cladirilor a nascut multe controverse. Aceste cladiri vechi din pitorescul oras Alberobello reprezinta marturia unei tehnici de constructie care a dainuit timp de secole. Ele sunt recunoscute dupa acoperisul lor conic, format din lespezi suprapuse care creeaza un aspect inedit. Zidurile sunt groase, ridicate din piatra si care asigura reglarea temperaturii din interior.

Eu cred ca acest tip de arhitectura ar putea fi denumita arhitectura responsabila, de vreme ce suntem obligati sa traim intr-un prezent care ne invata sa protejam viitorul, avand grija nu numai de mediul ambiant, dar si de resursele naturale in numele si in interesul copiilor si nepotilor nostri. Tocmai in spiritul citatului de la inceput, omul ar trebui sa invete sa fie furnica. Poate asa isi gaseste nu doar rolul, ci si menirea intr-un univers care il gazduieste, dar nu ii apartine.

duminică, 17 martie 2013

Lucian Blaga: "Eu nu strivesc corola de minuni a lumii"

Lucian Blaga a iubit femeia – frumoasa, desteapta, misterioasa, culta, rafinata. Desi caracterizat ca un personaj sobru si distant, retinut si taciturn, introvertit si echilibrat, putini au avut privilegiul de a-l cunoaste cu adevarat si tot mai putini au avut sansa si bucuria de a fi martori la latura afectiva si volubila , patimasa si delicata a fiintei sale. Poetul a avut mai multe muze  care au inspirat unele dintre cele mai frumoase poezii de dragoste din lirica romaneasca. Fie ca vorbim de Cornelia Blaga, de Domniţa Gherghinescu-Vania si Coca Rădulescu sau de Eugenia Mureşanu si Elena Daniello, fiecare a avut locul ei special in inima poetului. Marea sa iubire a fost fiica politicianului banatean, Coriolan Brediceanu. Acesta era o personalitate in  Banat, recunoscut si stimat datorita activitatii sale de avocat, de aparator  al intereselor populaţiei romanesti si reprezentant al acesteia in Parlamentul de la Budapesta. Cornelia Brediceanu i-a inspirat lui Blaga o dragoste profunda, adevarata si durabila. Pe viitoarea sa sotie a cunoscut-o pe vremea cand amandoi erau colegi de clasa la Liceul Andrei Saguna din Brasov, reintalnindu-se ulterior in salile de lectura ale Bibliotecii Universitare din Viena in perioada anilor 1916-1917.  El era student la Facultatea de Filosofie şi Biologie, iar ea era studenta la Facultatea de Medicina.  Iata cum descria Blaga momentul revederii lor: „… altceva mai adânc şi mai esenţial avea să intervină în acel miez auriu de toamnă în viaţa mea. [...] descifrez cu emoţie un alt nume românesc, şi cunoscut mie: numele domnişoarei Cornelia B. „Ghiocelul negru!”. Pe domnişoara Cornelia B.  n-am mai văzut-o de vreo doi    ani şi mai bine. Stau puţin şi mă adun, căci inima îmi bătea ca un clopot. Mi-aduc aminte de acea „petrecere cu dans” a liceenilor, când am zărit-o întâia oară – pe Cornelia”. “Inima mea cade pradă unei reacţiuni spontane la gândul că aş putea, de la o zi la alta, s-o întâlnesc în aceste locuri.  Printre cei dintâi care aşteptau, era domnişoara Cornelia. Puteam s-o privesc, căci ea nu-mi remarcase prezenţa în sală. Se alcătuise în acei câţiva ani, de când n-o mai văzusem, frumoasă cu adevărat.” “ Străinătatea cu aer fin, adus de pe unde de lacuri, de pe zăpezi alpine, a împrumutat culoarei ei de creolă o nouă nobleţă. Silueta calmă, privirea uşor melancolică, liniile inteligente erau aceleaşi, dar mai mature acum. Domnişoara Cornelia nu mai era fetişcana subţirică, ce refuza cu dispreţ băieţos împlinirile. Făptura, de contururi înmuiate în nuanţe de catifea, făcuse concesii feminităţii. O priveam pierdut. Şi, în ciuda tonului neutru al tuturor antecedentelor, inima îmi bătea, inexplicabil.” Si Blaga a continuat sa imortalizeze momentul nasterii iubirii care avea sa ii uneasca pana la moarte: Domnişoara Cornelia îşi întorcea şi ea ochii spre mine. Mă recunoaşte şi-mi surâde: îmi părăsesc locul. Mă duc lângă ea.  Şi am vorbit despre multe, de toate. Devenisem aproape locvace, eu care nu m-am simţit niciodată în rol de „delegat autorizat” al cuvântului.” O vedeam pe Cornelia în fiecare zi. La bibliotecă, cele mai adesea. Întâlnirile, întrucât dorite de amândoi, nu s-ar mai putea spune că erau întâmplătoare. Iar în cutreierul nostru pe aleele tomnatice ne vorbeam despre tot ce ne trecea prin inimă şi cuget. Îi plăcea să audă cuvânt despre proiectele mele de viitor. Îi desfăşuram aspiraţiile mele în domeniul filozofiei. Pe acestea i le-am mărturisit mai degrabă, decât cele poetice. Cred că în timpul acela, nici nu bănuia măcar că puteam să am preocupări poetice, şi mult timp încă nici nu avea s-o ştie. Descoperisem la ea o aplecare rară, ce-mi comunica unele sfieli, când vorbeam despre poezie.” Palpitam, în acele săptămâni de toamnă târzie şi de început de iarnă, la un nivel euforic ridicat. Verişoara mea a remarcat acest lucru: „Ce e cu tine? Tu eşti îndrăgostit!” Am răspuns doar printr-o lumină, ce mi s-a urcat în obraji o dată cu sângele. Verişoara m-a sărutat, văzân-du-mă atât de fericit.  Nu încape îndoială că eu însumi eram atunci în cea mai potrivită dispoziţie sufletească. Umblam cu Cornelia să vedem când străzile vechi din centru, când pădurile de la periferiile Vienei, vizitam muzeele, bisericile, teatrele.”
Cornelia era o fire linistita, cu o constitutie firava, cu ochi vii si inteligenti. Amandoi ii iubeau pe Verlaine, Rimbaud, Hamsun, Claudel si Ibsen, iar intalnirile lor la dejunul de  la Maximillian Keller sau in jurul cestilor cu ceai de la  Kunstlerkafee erau prilejuri de lungi dezbateri literare. Fara sa stie cand si cum, cei doi s-au indragostit unul de celalalt, iar ce parea la inceput o idila nevinovata s-a transformat ulterior intr-o dragoste profunda. Lucian Blaga ii declara Corneliei: ,,Dacă tu eşti a mea, dacă tu îţi dăruieşti eul tău-mie, atunci şi eu o să-ţi dăruiesc ţie şi tuturor celorlalţi lucruri frumoase, unice în felul lor…Altfel, crede-mă, aş închide buzele şi aş tăcea viaţa întreagă, căci nu ar putea vorbi cineva, dacă te-a piedut. Aş tăcea retras în mine, şi nimeni n-ar şti după moartea mea, că am trăit. Un singur izvor am pentru tot ceea ce fac: Tu!” In tara, tatal Corneliei aflase despre povestea de iubire dintre fiica lui si Lucian Blaga, iar acesta avea sa-i interzica fiicei sale sa se mai vada cu tanarul poet.  Incercand sa controleze aceasta idila, tatal disperat l-a trimis pe fratele Corneliei, pe Caius, sa ii urmareasca pe cei doi si sa incerce sa ii desparta.  Dar iubirea lor era mai puternica decat se asteptasera cu totii. Dupa ce si-a luat licenta, Blaga s-a intors in tara si s-a dus direct la Lugoj, in Banat, ca sa ii ceara mana Corneliei de la tatal sau. „Cu licenţa teologală în buzunar, am plecat la sfârşitul lui iunie acasă, la Mama. Acasă mă aştepta o scrisoare de la Cornelia, caldă şi calmă ca anotimpul. Cornelia era încă la Viena, dar se pregătea să plece în Banat, la familia ei. Plicul sosit mai cuprindea şi alte două scrisori. Una de la Mama ei, a doua de la un frate de-al ei. Ce se întâmplase? Într-una din zile, peste care n-a licărit steua norocului, Cornelia scrisese atât Mamei, cât şi fratelui ei că „s-a logodit”...  fratele Corneliei mă invita pentru luna august în localitatea lor natală din Banat „ca să ne cunoaştem”.” Desi Coriolan Brediceanu s-a opus in prima faza, mama Corneliei a fost accea care l-a convins in final sa le dea binecuvantarea. „Pe la mijlocul lui august, plecam în Banat. Nu pot spune că n-aş fi fost bine primit în casa părintească a Corneliei. Impresia, ce-o lăsasem în Banat, fusese aşadar mai prejos de orice aşteptări, ceea ce, de altfel, pentru luciditatea cu care însumi priveam lucrurile, era de prevăzut, căci nici înainte, nici după această întâmplare, niciodată nu mi-am aranjat existenţa spre a face vreo impresie.  Au urmat nopţi şi zile, zile şi nopţi, şi săptămâni, sfâşiate de veghe, arse de chin.  M-am retras în sângele şi în tăcerea mea. In iarna lui 1920 cei doi s-au casatorit la Cluj. Iata cum imortaliza  „Lucian Blaga. Dicţionar” in „Hronicul şi Cântecul vârstelor”, inceputul dragostei lor care avea sa ii tina impreuna pana la moarte:  
“De când eşti la Viena?
De la începutul lui septembrie!...
Mi-ai telegrafiat? face Cornelia mirată. La oficiu mi s-a spus tot timpul că nu s-au reluat legăturile poştale. În ultimele două săptămâni n-am mai trecut pe acolo…
Haide, liniştete-te acu! Nu înţelegi? Am sosit. Nu te bucuri? Sunt aici.”
(Lucian Blaga. Oprere vol.6, pag.247).  Cornelia a fost prima muza a lui Blaga, iar poeziile inspirate de ea sunt dintre cele mai frumoase:
"Dacă lumina ar cânta vărsându-şi puzderia noi am vedea cum cântecul consuma materia." (Suprema ardere)
 „La obârșie, la izvor nici o apă nu se-ntoarce, decât în chip de nor. La obârșie, la izvor nici un drum nu se întoarce decât în chip de dor. O, drum și ape, nor și dor, ce voi fi, când m-oi întoarce la obârșie, la izvor? fi-voi dor atuncia? Fi-voi nor?” (Cântecul obârşiei)
Cat de frumoasa a fost povestea care i-a legat o putem contura citind cateva fragmente din scrisorile pe care poetul Lucian Blaga le-a trimis Corneliei Brediceanu: „Sfinxule dragă,  Lumea este un singur mare sfinx – şi Tu al doilea... Faţă de Tine nu am numai <<gânduri bune şi frumoase>> - ci şi un sentiment pe care nici porţile iadului nu-l vor clăti(na)” sau „Mireasa mea, deseori este instinctul un echivalent al inteligenţii şi inteligenţa al instinctului, căci multe lucruri le isprăveşte tot aşa de bine instinctul ca şi inteligenţa şi despre foarte multe întâmplări nu ştii, dacă au un caracter <<instinctiv>> sau <<inteligent>>. Totuşi sunt fapte alese pentru care se recere numai unul din aceşti factori: în întâlnirea noastră, fără îndoială, <<instinctul>> îşi serbează cea mai mare sărbătoare!” dar Blaga ofera multe marturii care ne fac sa ne dam seama de profunzimea relatiei dintre ei:  „Iubita mea, s-apropie tot mai mult timpul, pentru ca să ni se înceapă iarăşi timpul, timpul nostru – de tinereţe, de lumină, de friguri, de fiori, de gesturi – cu semnul veşniciei pe ele.”
Din pacate, Cornelia nu a fost singura iubire a poetului, ci doar gara lui in care se intorcea intotdeauna intre multele sale rataciri.  Cornelia avea sa povesteasca mai tarziu despre aceste lungi asteptari: „L-au mângâiat multe femei. Toate le-am înţeles, dar în braţele mele a murit”.  Dupa casatoria celor doi, Blaga a avut o perioada de timp in care i-a fost fidel. Chiar poetul marturisea ca,  la inceputul casniciei lor, femeile i se pareau frumoase si cam atat. Dar dupa 20 de ani de casnicie, Blaga s-a indragostit nebuneste de sotia prim-procurorului general din Braşov, Domniţa Gherghinescu-Vania. Dumitru Gherghinescu-Vania era poet si mare iubitor al lui Cehov de unde provenea de fapt pseudonimul Vania. Desi amandoi erau tineri (ea avea 20 de ani, iar el 29), sotii Gherghinescu-Vania formau o pereche frumoasa, dar care amandoi traiau cu amenintarea mortii in permanenta deoarece sufereau de tuberculoza, iar boala era incurabila atunci. Se pare ca intalnirea Domnitei cu poetul a generat anumite reactii emotionale. Dar Blaga s-a indragostit nebuneste. Sotia lui s-a prefacut ca nu stia de infidelitatile sale, trecand cu vederea vizitele dese si prelungi acasa la procurorul Gherghinescu-Vania.  In casa sotilor Gherghinescu se intalnea cu George Enescu, Tudor Arghezi, Corneliu Baba, Ion Vlasiu, Virgil Gheorghiu, Miron Radu Paraschivescu, Demostene Botez, Ionel Teodoreanu,  Petru Comarnescu si alti oameni de cultura. Dar toate aceste intalniri aveau sa scoata la iveala nebanuite stari de extaz, dar si de gelozie adanca.

“Domnita frumoasa si buna 
Ca o mireasa de voievod,
Tu ai pus în gîndul meu rod,
Dupa ce l-ai nins cu floare de vara”
(Egloga )

Aceasta iubire a imbracat forma literara a volumului  “Nebănuitele trepte”  Singurul poem care s-a impus ulterior din acest volum a fost  „Autoportret”:

„Lucian Blaga e mut ca o lebădă.
În patria sa
 zăpada făpturii ţine loc de cuvânt.
 Sufletul lui e în căutare,
 în mută, seculară căutare,
 de totdeauna,
şi până la cele din urmă hotare.
 El caută apa din care bea curcubeul.
 El caută apa/ din care curcubeul
 îşi bea frumseţea şi nefiinţa”.
Tacerea devenise o forma noua de exprimare, care imbracase inca de la nasterea forma unui ritual, fiind cunoscut faptul ca Blaga nu a vorbit pana la varsta de 4 ani. Mai tarziu, aceasta stare de tacere avea sa fie interpretata ca un fel de cenzura transcendentala. Tacerea blagiana avea acea incarcatura sobra, acea profunzime a sensului cuvantului ce nu trebuie irosit. Poemele din volumul  „Nebănuitele trepte”  vibreaza de un elan erotic  reintinerit, de vreme ce Blaga , aflat in toamna vietii sale, era indragostit  de  Domniţa Gherghinescu-Vania. Se spune că femeia era de o frumusete neobisnuita care fransese inimile multor barbati remarcabili acelei perioade. Avea o personalitate puternica si o gingasie sufleteasca deosebita.  Cand a cunoscut-o, Blaga a facut o fixatie pentru femeia inteligenta si tulburator de frumoasa.  Idila care s-a legat intre cei doi ramane una dintre cele mai delicate  si  neobişnuite din literatura romana. Nu se stie daca erosul sau amortit in preajma varstei de 50 de ani avea nevoie de o noua zvacnire sau doar filonul sau poetic avea nevoie de o alta muza:

„Nu trebuie decât puţin să-mi ajuţi
 c-un surâs sau cu-n val de frumseţe
 năvălit în obraji”.

Insusi Blaga avea sa ii scrie  intr-o scrisoare Domnitei ca sotia sa Cornelia „mai închide[a] un ochi” la acest joc amoros inofensiv si ca sotia ii permitea „orice, cu o singură condiţie: poeziile să fie frumoase”. Multi sunt de parere ca relatia dintre cei doi a fost doar platonica, de vreme ce „cei doi nu erau lăsaţi niciodată de Cornelia să rămână singuri”. Nebunia acestei iubiri a fost stransa cu grija de poet si i-a dat o forma in volumul „Nebănuitele trepte” in care acesta a descris aparitia si evolutia acestei iubiri caruia nu a vrut sa i se opuna, dar nici nu a lasat-o sa sa ii devasteze linistea caminului conjugal.
Domnita  isi transformase casa intr-un veritabil salon al artelor, iar Arghezi si Blaga i-au daruit iubirea lor. Ambii poeti au transformat-o in muza si i-au dedicat poezii.
Incantare
Domnita din tara barsana,
lumina sunt, inima, rana.
Trimite-ti-as veste sa stii
veninul cu ce bucurii
pe masa-mi s-amesteca-n cana,
Domnita din tara barsana.
Din visuri nascute in zori
trimite-ti-as negrele flori.
Dar teama imi e ca le pui
la soare-n rascrucea oricui.
Ramaie, ah, toate in umbra.
Invoalta minunea lor sumbra
sa creasca sub stea nazdravana.
Lumina sunt, inima, rana.
Lucian Blaga

Domnita
De-amar de timp, scriindu-ti si cantand,
Stau cu-o ureche-n zid si la pamant.
Pridvorul tau, de sus, din turla mare,
Nu a cinstit scripcarul cu o floare.
Tocita-i pana-n slova ta,
Si corzile, nici ele, nu mai pot canta.
Domnita cu cinci turle la cetate,
Rabdai aproape anul jumatate,
Si-n asteptare, numar ca nebunii
Luceferii rotiti din coada lunii.
Nici slut nu sunt si am destoinicie
Si la stihiri, dar si la cerbicie.
Nu te cersesc.Te vreau.Am dreptul.Sunt
Legat de umbra ochilor tai crunt,
Si-s doara Fat-Frumosul din poveste,
Ajunga stihurile-aceste.
Mai zic atat: Ia seama bine,
Ca-s neam din hotii fetelor Sabine.
Tudor Arghezi
Cartea “Domniţa nebănuitelor  trepte” contine scrisorile dintre Domnita Gherghinescu - Vania si Lucian Blaga, corespondenta purtata acum 50 de ani. Din lectura lor transpare o iubire spirituala delicata in care isi impartasesc impresii despre arta, sensul creatiei si sensul iubirii, dar dezbat si subiecte cotidiene despre editarea cartilor, probleme de sanatate, impresii de calatorie, subiecte in care se face referire la familie si prieteni comuni. Se pare ca sotii lor au avut o atitudine absolut admirabila vis-à-vis de partenerii lor de viata: poetul Dumitru Gherghinescu-Vania, soţul Domnitei,  si Cornelia, sotia lui Lucian Blaga. Cea din urma  a urmarit si vegheat cu atentie corespondenta celor doi: "Cornelia, care mi le-a transcris, găseşte că Ardere e poezia cea mai frumoasă de acest gen… Şi mai ştii ce-a spus? Zicea: dacă Domniţa nu se face sănătoasă nici după o asemenea poezie…! […] Cornelia găseşte că Dumbrava roşie e foarte frumoasă, ca şi celelalte multe poezii scrise pentru cineva. Şi a dăugat: «… orice, cu o singură condiţie: poeziile să fie frumoase!» - Nu e splendidă această fiinţă?". Domniţa Gherghinescu Vania a respectat rolul sau in viata poetului, asumandu-si locul in planul secund de unde citea opera poetului inspirandu-l.  Intre 1941-1945, pasii poetului au facut carare catre casa ei , dar , dupa o vreme, si-a dat seama, asa cum singura avea sa marturiseasca: „căutasem în ea (Domniţa) în primul rând izvoarele poeziei, artei, ea în schimb căuta poeţii, artiştii, nu pe cineva anume ci prietenia acestora”.  Prezenta musafirilor in  casa Domnitei il mahnea pe Blaga care nu se sfia sa marturiseasca:  „Pentru asta s-au tocit rând pe rând fiorii, pentru asta mi s-au rărit drumurile la Braşov…”. In acea perioada l-a consolat o alta femeie, Eugenia Muresan, femeia care incepuse sa isi impuna prezenta atat in viata sa personala , cat si in poeziile sale:  

“Dacă m-aş pierde,
Drum prin cimitire,
 Zi şi noapte,
Prier” .  

Eugenia era sotia protopopului Florea Mureşan, un om citit si cu o vasta cultura. Sotia sa, Geni, cum i se spunea, iubea literatura si nu se sfiise sa scrie ea insasi poezii ce fusesera publicate mai tarziu. Blaga avea sa marturiseasca: „mă simt foarte bine în această casă, în care port discuţii frumoase despre problemele filozofice cu Florea Mureşan, dar mai ales m-atrag conversaţiile pe teme literare şi cotidiene cu Geni. Ce minte arcuită, ce cascade de idei la această femeie. La puţine femei găseşti aşa fântână de dar. În preajma ei m-au inspirat multe lucruri şi i-am scris multe poezii”, iar Geni Mureşan consemna in jurnalul sau: „Sânt prietenă de mai mulţi ani a domnului Blaga, cel mai mare filozof şi poet, aşa cum Veronica Micle a fost prietena lui Eminescu”. Dar aceasta idila nu avea sa dureze foarte mult, pentru ca o alta avea sa ii ia locul, mentionata de catre Constantin Ţoiu in lucrarea  “Memorii din când în când”, in care autorul face referire la o alta iubire  de-a lui Blaga, pe numele ei Coca Radulescu:
 “Era la Urziceni, în 1939. Studentă la Litere – cum am spus – Coca Rădulescu nu se amestecase niciodată cu noi, golanii târgului. Era o fată serafic de frumoasă, blondă, gingaşă, suferea de ftizie, iar febra ce o mistuia punea pe figura ei emaciată un aer de distincţie orgolioasă. Maladia o izolase de lume. Taică-său, avocat şi moşier, voia s-o trimită în Elveţia, dar Coca refuza să plece în Elveţia. Ceva mai târziu înţeleseserăm de ce.
Vară năprasnică. Arşiţă, praf. Ce agravează şi mai mult tuberculoza. Şi, în acest peisaj balcanic torid, în târg soseşte în vizită, la Coca, direct din spaţiul său mioritic incomparabil, Blaga, Lucian Blaga, marele poet.
Noi nu aflaserăm încă. De căldură, jucam cărţi într-o pivniţă adâncă luminată de trei gazorniţe prinse de bârnele groase de stejar şi care ne dădeau ceva spectral. Asta se vedea doar în micile pauze ale jocului.
Altfel ne chioram concentraţi asupra cărţilor împărţite. Îmi intraseră trei nouari. Lui Lică, cel mai bun prieten al meu, trei dame şi mă curăţase. Şi chiar în momentul acela, când Lică triumfa, cineva s-a aplecat pe gura chepengului deschis al pivniţei şi a ţipat tare:
“A venit Blaga la Urziceni!”
Era un elev cuminte din ultima clasă de liceu, care nu juca cărţi, dar citea cărţi. Vestea mie mi se păruse mai tare decât căderea unui meteorit şi, cu nouarii mei perdanţi aşezaţi la vedere pe masa joasă, pe care ţăranii trântesc mămăliga, mă miram că nu auzisem bubuitura corpului ceresc, venind din spaţiul său mioritic şi căzând drept, dar ştiţi cum?… drept în Isarlâk…
Fuseseră câteva reacţii. Lică, de pildă, strângând bucuros banii câştigaţi, zisese: “Ce-o mai fi căutând şi ăsta-aici?”, scârbit, ca toţi câştigătorii prefăcuţi. Nimeni din târg nu ştia ce aveau să afle în curând toţi. Puiu, fratele “prinţesei”, cum îi spuneam noi în ciudă, nebăgaţi în seamă, care intrase în jocul nostru de pocher al patrulea, habar n-avea.
Coca păstrase cu desăvârşire taina iubirii ei până în ziua caniculară de iulie. “De-aia nu vroia ea să plece în Elveţia!” făcea Puiu, în zilele următoare, lovindu-se cu palma peste frunte.
Prin 1956-60, Puiu, sărac, decăzut, persecutat ca fiu de exploatator, venise la mine la “Gazeta literară” cu nişte scrisori de   dragoste, în manuscris, – cum am mai arătat – pe care se gândea să le vândă. Erau poeziile de dragoste, vreo douăzeci şi ceva, pe care Lucian Blaga i le închinase surorii sale.
Le-am citit cu ochii mei. Mi se păruseră cele mai frumoase poeme de iubire din câte citisem până atunci din Blaga. O comoară. Şi Puiu, fără slujbă, căzut în patima beţiei, voia să le vândă. Am încercat să-l opresc; sau măcar să-l conving să se ducă la Academie cu ele, să nu se piardă. Nici nu ştia cât ar fi trebuit să ceară şi mă întreba cât şi nu ştiusem ce să-i răspund; lui, care, la Urziceni când făceam chefuri, rostea cuvintele istorice: … Omazule, tu, na cheia asta şi ia din hambarul ăla mic primul sac din dreapta cum intri, vezi ăla de-i cârpit… Plătea lăutarii cu grâu, boiereşte pe foametea ce se lăsa… Dumnezeu să-l ierte pe Puiu. Era boem cum sunt alţii doctori.
N-am rezistat şi am ieşit din beci în canicula de-afară. Nici nu mai puteam continua partida, Lică mă lefterise.
Peste nici un ceas, văzusem trăsura moşierului-avocat şi în ea, cu o umbrelă albă, pe Coca şi pe Blaga alături, vorbindu-i; iar Coca râdea fericită cum n-o mai văzusem niciodată râzând, îmbrăcată toată în alb şi cu o pălărie largă de pai cu panglici bleu care fluturau în trapul cailor graşi, oarecum moleşiţi de căldură.
Rămăsesem încremenit în praful gros stârnit de trăsură. Făcuseră un tur prin târg şi prin împrejurimi.
A doua zi, căutându-l pe Lică, zărisem din nou trăsura luând drumul gării. Coca mâna caii semeaţă, însă tristă, tulburată. Cel puţin astfel mi se păruse mie…
Un an mai târziu murea. Mormane de liliac îi acopereau mormântul. Era de Paşti.
De atunci ştiu că liliacul miroase dulce, suav, şi-a moarte şi-a iubire, împerechindu-le..”  Pe Coca, Blaga o cunoscuse la Sibiu, unde aceasta fusese trimisa de catre profesorul  Rosa del Conte de la Universitatea din Bucuresti, ca sa traduca unele din poeziile lui Blaga. Acest lucru reiese din scrioarea pe care poetul i-a trimis-o fiicei sale in anul 1946, in care acesta scria: „PS. Cred că ai aflat că biata, neuitata Coca a încetat în noaptea de 8/9 aug. Eta Cianciolo a văzut-o în sicriu: era frumoasă și surâdea. Când vii la Cluj, am să-ți dau să citești un foarte frumos roman, Sparkenbrocke, de Ch. Morgan. Coca mi-a spus în decembrie: „Întâmplarea noastră seamănă cu Sparkenbrock”.

Ultima prezenta semnificativa feminina din viata lui Blaga s-a numit Elena Daniello si era medic stomatolog.  Sotul ei, Leon Daniello, era om de cultura si mare iubitor de literatura romana si universala, iar  sotia acestuia  era sufletul seratelor literare. In casa familiei Daniello de pe str. Eminescu nr.3, Lucian Blaga a petrecut multe dupa amiezi ascultand muzica lui Bach, Beethoven.  Dar nici aceasta nu avea sa fie ultima sa iubire. Nu dupa mult timp, in viata sa si-a facut aparitia Viorica Manta, sotia doctorului Cornel Manta de la Gura Raului care era prietena si gazda familiei Daniello. Aici poetul si-a petrecut concediile estivale intre anii 1950-1958 si tot aici avea sa fie celebrata casatoria fiicei sale, Dorli, cu matematicianul Mihai Gavrila, naşi fiindu-le dr. Leon Daniello si dr. Cornel Manta. In casa Vioricai se mutasera seratele literare, iar in centrul atentiei nu se afla nimeni altul decat poetul Lucian Blaga. Corespondenta dintre cei doi ridica voalurile incertitudinii asura relatiei dintre cei doi: „Mă gândesc, dragă Ica, la un timp de mult trecut. Bucuria ce-o aveam în 1914, de câte ori te vedeam jucându-te într-o curte despărţită de-un zid spre stradă, şi când te chemam pe nume „Ichi” bucuria aceea zic, trebuie să fi fost un presentiment al trăirilor de azi…”. Doamna Ica era femeie versata si stia cum sa-l ademeneasca pe poet la Gura  Raului, trimitandu-i tuica si mere. In vremea aia, la Cluj, Blaga traducea Faust, Goethe si Rillke si-i trimitea si Icai o copie scriindu-i: „…deocamdată îţi trimit o traducere din Rillke. Căci eşti o amatoare, dacă nu mă înşel. S-o citeşti încă de zece ori până când poezia începe să cânte în tine. Dacă ţi se vor aprinde uşor obrajii, te sărut Lucian” .
Blaga, pentru mine, ramane unul dintre poetii mei de suflet. Indiferent de iubirile care i-au marcat viata si i-au inspirat poezia. Daca ma gandesc la poezia lui, oricat de multe as sti si as iubi, una imi vine in minte imediat ce ii soptesc numele:
"Frumoaso,
ti-s ochii asa de negri incat seara
cand stau culcat cu capu-n poala ta
imi pare
ca ochii tai adanci sunt izvorul
din care tainic curge noaptea peste vai
si peste munti si peste sesuri
acoperind pamantul
c-o mare de-ntuneric.
Asa-s de negri ochii tai,
lumina mea." (Izvorul noptii)
La final de material, fara sa vreau mi-am amintit de un mesaj pe care fiica mea mi l-a trimis acum cateva luni, dupa ce a lecturat unul dintre materialele mele publicate pe blog. Ma intreba daca imi dau seama ca scriu in termeni laudativi despre barbati care nu si-au respectat si iubit indeajuns sotiile, ramanandu-le fideli. N-as vrea sa par mai intelegatoare decat sunt, dar se pare ca arta in sine presupune o ardere interioasa intensa, care se naste din iubire si moare o data cu ea. Sper ca acest lucru este valabil pentru ambele sexe , asa incat si femeia sa aiba sansa unei razbunari reale si scuzabile , care sa mentina echilibrul emotional si artistic intre sexe.