Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

miercuri, 19 septembrie 2012

Anna de Noailles – printesa hulita si iubita a Romaniei

Ciudat popor suntem, noi, romanii! Ciudati pentru maniera in care ne stabilim standardele valorilor, modul in care apreciem sau negam valoarea. Ne ignoram valorile autentice, cele din tara si cele plecate in afara ei, la fel cum ne grabim sa dam valoare celor care trec in nefiinta, dar pe care i-am ignorat total in timpul vietii lor. Este cel putin straniu modul in care ii hulim pe cei care ii consideram ca nu sunt patrioti, fara ca noi sa fim in stare sa dam dovada de patriotism. Fiecare isi este siesi suficient, desi consideram ca toti ceilalti au nevoie de recunoasterea noastra ca fiecare sa existe! Si ne suparam cand strainii dau importanta valorilor noastre atata timp cat noi le ignoram! Iar asta nu se intampla de ieri, de azi, ci este un fapt cu care romanii traiesc de cand se stiu. Suntem cu defectele la purtator, transmise genetic, si lasate mostenire, cu limba de moarte, generatiilor care vin dupa noi. Aceeasi atitudine am avut-o si cu contesa Anna de Noailles, una dintre poetele reprezentative ale culturii franceze de la inceputul secolului XX.

Anna de Noailles s-a nascut in familia Brancoveanu, dintr-o mama de origine greaca,  Raluca Musuruș, si un tata roman, printul Grigore  Brancoveanu. Mama ei a fost fiica lui Musuruș-pasa, ambasador al Turciei la Londra, si a Anei Vogoride, o renumita muziciana, idolul compozitorului polonez Paderewski. Ana ElisabetaBrancoveanu s-a casatorit cu Mathieu de Noailles in anul 1897 si a devenit astfel  contesa Mathieu de Noailles. In perioada sa de glorie, ea nu a insemnat nimic in viata culturala romaneasca , cum nu inseamna nici astazi, aproape nimic. Putini au stiut si atunci, putini stiu si acum cate ceva despre aportul acestei prezente deosebite in cultura celor doua popoare. Ar trebui subliniat faptul ca  Anna de Noailles impreuna cu Elena Vacarescu si Martha Bibescu, ambele scriitoare si verisoare cu contesa de Noailles, au reprezentat un fenomen unic in culturile romana si franceza.

Desigur ca sunt si deosebiri evidente: spre deosebire de  Martha Bibescu si Elena Vacarescu, care, desi au scris si publicat o mare parte din opera lor atat in romana, cat si in franceza, ele nu si-au renenegat niciodata originea, asa cum a facut Anna de Noailles. Nu va grabiti sa o condamnati! Ana Elisabeta Bibescu Basarab Brancoveanu s-a nascut la Paris, la 15 noiembrie 1876, din tata roman si mama grecoaica. Dupa cum o arata si numele, se inrudea cu multe personaje importante care condusesera candva cele doua Principate. Tangentele ei cu tara de origine a tatalui au fost minimale, ca sa nu spun inexistente, motiv pentru care nu a manifestat o curiozitate reala in explorarea acestei laturi a arborelui sau genealogic. A debutat cu ciclul de poeme „Litanies" publicat in anul 1898 in „Revue de Paris" si a semnat cu numele „Anna de Brancovan".  
Lirica sa este de influenta parnasiana, afectiva si plina de sinceritate, motiv pentru care a fost numita “muza gradinilor”. Opera sa a fost comparată cu cea a lui Algernon Charles Swinburne si Gabriele d’Annunzio. Textele sale au fost caracterizate ca fiind “Dionysiac -ecstatice, senzuale, erotice, jucăușe, cîteodată violente și mereu marcate de un tragic curent subteran”. A publicat mai multe volume de proza si versuri, adunate in volumele: “Le coeur innombrable” (Paris 1901); “L’ombre des jours” (1902); “La nouvelle esperance” (roman 1903), “Le visage emerveille” (roman 1904); “La domination” (roman 1905); “Les eblouissements” (versuri 1913); “Les forces eternelles” (versuri 1920); “Poeme de l’amour” (versuri 1924); “L’honneur de souffrir” (eseuri 1927); “Les innocents” (roman 1926); “Exactitudes, meditations” (1930); “Le livre de ma vie” (amintiri 1932); “Choix de poesies” (1930); “Pages choisies” (1932); “Derniers vers” (postume 1934).

Volumul “Le coeur innombrable” i-a adus recunoastere in saloanele literare pariziene , a fost aleasa membra a Académiei Royale Belge de Langue et de Littérature Françaises și apoi  Academia Franceza i-a acordat imediat Premiul Archon-Desperouses. In 1904, printesa impreuna cu fiica lui Theophile Gautier si cu sotia lui Alphonse Daudet au infiintat Premiul „Vie Heureuse", cunoscut mai tarziu ca Premiu Femina. Anna de Noailles a fost verisoara prinților Bibesco,fiind in relatii de rudenie cu toti aristocratii romani care locuiau atunci la Paris. A avut o relatie frumoasa de prietenie cu Maurice Barrès, a fost admirată de Jean Cocteau, a fost prezentata scriitorului Pierre Loti, prieten personal al reginei Maria a Romaniei.In perioada premergatoare alegerii sale ca membra a Academiei Regale din Belgia, avea sa descopere cultura romana, prin cel mai mare admirator al sau, Nicolae Iorga:  “Anna de Noailles a facut sa rasune acordurile misterioase ale sufletului nostru intr-una din cele mai mari literaturi ale lumii”.

Din pacate, tanara printesa nu se simtea catusi de putin romanca. Doar se nascuse, copilarise si studiase in Franta. Insasi contesa de Noailles avea sa declare, cu sinceritatea care o caracteriza, revistei Les Annales,  ca nu apartine Romaniei si ca pe meleagurile noastre nu poposise decat o singura data, in drum spre Constantinopol. Romania nu a pus pret pe cuvintele sale. Un asemenea succes nu putea sa ramana nevalorificat de Romania! Doar era laureata a Academiei Franceze, membra a Academiei Regale belgiene! Romania trebuia sa isi ia tributul apartenentei sale. Desi pana la acea data Academia Romana nu avea printre membrii sai persoane de sex feminin, cel mai inalt for cultural al tarii a primit in randurile sale doua femei care cunoscusera succesul in cultura franceza: pe Elena Vacarescu, propusa de Octavian Goga si Mihail Sadoveanu, si pe contesa de Noailles, propusa de Nicolae Iorga.

Iorga insusi isi motiveaza propunerea astfel: “Doamna Anna de Noailles, nascuta Brancoveanu, din sanul Bibestilor, este considerata astazi ca o mare poeta a Frantei. Criticii recunosc in scrisul ei spiritul rasei noastre”. Astfel, contesa a devenit membra onorifica a Academiei Romane, fara sa fi scris un singur cuvant in limba  romana sau despre Romania. Un singur lucru se poate afirma cu certitudine: ca nu exista vreo istorie a literaturii franceze editata in Hexagon, fara ca numele ei sa nu fie mentionat.  Ce a insemnat prezenta ei pentru Romania? Poetul Octavian Goga i-a dedicat o poezie in care vorbeste de cei ce si-au uitat originile.
"Îţi recitesc răvaşu-n franţuzeşte
Cu slova lui muiată-n ironie
Şi, nu ştiu cum, un gând mă ispiteşte…
Mă iartă, doamnă, că ţi-l spun şi ţie…
Tu ne-ai uitat, tu din strigarea noastră
Nu ştii nimic, nimica nu te doare;
Nici Dunărea nu-ţi plânge la fereastră,
Nici munţii mei nu pot să te-nfioare…
Nu ne-nţelegi nici visul, nici cuvântul,
Nici cântecul tu nu ni-l poţi cunoaşte…
Din ţara ta ţi-a mai rămas pământul,
Ai grâu în el, dar ţi-ai uitat de moaşte…
Abia o dat’ când te chema Bizanţul,
Ai poposit la noi o clipă-două:
Verigă mândră ce te-ai rupt din lanţul
Unor vieţi atât de scumpe nouă…
De-aceea azi te miri ca de-o poveste
Când cineva de rostul tău te-ntreabă,
O glumă-ţi par cuvintele aceste
Şi râzi de noi, odraslă basarabă…
Râzi în zadar! Trecutul ne-nfăşoară
Oricât de mult l-am surghiuni din minte…
Străbunii-n noi de veci nu vor să moară
Şi noi minţim, dar sângele nu minte!
Ei vin la noi… — Ş-acolo-n metropola
Pe malul Senei umbra lor străbate,
Suflarea lor pătrunde sub cupola
Palatelor cu creştete bronzate…
Câţi logofeţi şi vornici nu se schimbă
În noaptea ta cu visuri zbuciumate…
— Cu noi în drum doar pururea se plimbă
Un ţintirim de suflete uitate…
Când vei simţi o jale vag-adese
Şi-n liniştea amurgului de toamnă
Te vor fura îndemnuri ne-nţelese,
Nu te mira: Sunt Brâncovenii, doamnă!"
Sunt curioasa ce atitudine are Grecia vis-a-vis de opera si apartenenta ei la cultura poporului elen. Ceea ce este absolut fascinant pentru mine este nevoia nooastra ca popor de a ne insusi valorile recunoscute de altii ca fiind ale lor, indiferent de convingerile personalitatilor in cauza. De aceea, nu va mirati prea tare cand veti citi articolele publicate in limba romana si care o numesc reprezentanta de seama a culturii romane.

Multi prefera sa treaca intentionat cu vederea declaratiile printesei, insistand asupra relatiei de rudenie cu Elena Vacarescu si Martha Bibescu, verisoarele sale, amandoua reprezentante ale culturii romane in saloanele literare pariziene, uitandu-se in mod intentionat faptul ca ele s-au nascut in Romania si au pastrat o stransa legatura cu mediul social si cultural din tara. Mai mult, unii ignora faptul ca Martha Bibescu a devenit verisoara Elenei Vacarescu si a Annei de Noailles prin casatoria acesteia cu printul George Valentin Bibescu. Anna de Noailles nu a plecat niciodata din Romania pentru ca ea nu a apartinut niciodata acestui pamant in care toti vrem sa credem ca si-a avut radacinile. Desi unii criticii literari identificau in poezia sa urme de  „balcanism şi de „spirit valah", abia mai tarziu poeta a fost constienta de  rolul propriei origini, ajutata de prezenta rudelor sale, precum Elena Vacarescu si Martha Bibescu, femei care se luptau pentru apararea intereselor Romaniei pe scenele politice si culturale ale vremii.

Dupa aproximativ un secol, Anna de Noailles este cunoscuta pentru rolul pe care l-a jucat in societate, prin statutul sau de aristocrata culta , frumoasa si rafinata, prietena a unor oameni de cultura celebri. Salonul literar al Annei de Noailles, de pe strada Avenue Hoche,  a reunit cei mai mari scriitori francezi din Parisul secolului XX: : Pierre Loti, Francis Jammes, Andre Gide, Gabriela Mistral, Colette, Paul Valéry, Jean Cocteau, Francois Mauriac, fraţii Daudet, Robert de Montesquiou, Paul Hervieu, Paul Claudel, Max Jacob si Marcel Prost. Prietenia dintre ea si Proust a inceput in anul 1901 si a durat timp de 18 ani. In cartea sa, „Cartea vieţii mele", scrisa si publicata la multă vreme dupa ce se casatorise cu tanarul conte francez Mathieu de Noailles, poeta mentiona: „Luminoasa lui prietenie m-a influenţat, m-a schimbat, aşa cum singură este capabilă s-o facă o nobilă iubire a cuvântului. Marcel Proust este singura fiinţă care m-a făcut să schimb un vers, să suprim o strofă. (...) El a aninat primele ghirlande la uşorul tempul al tinereţii mele; el m-a făcut să cred că poezia era nectarul lumii, gloria juvenilă - scumpă unei întregi mulţimi, faima - fără duşmani, triumful - neprihănit! (...)" .

In corespondenta lor zilnica, prozatorul ii lauda talentul literar, ajutand-o si sprijinand-o totodata sa isi construiasca o reputatie literara. Succesul nu a intarziat sa apara.  Leon Blum, Maurice Barres i-au elogiat talentul, a aparut in multe reviste culturale, in articole de presa, in istoriile literare. Admirata de toata aristocratia pariziana, a fost frecvent invitata la toate evenimetele mondene. Aici i-a cunoscut pe artistii Vuillard, Van Dongen si Rodin care i-au imortalizat chipul. Pictorul basc Ignacio de Zuloaga i-a realizat un portret spectaculos. „Poezia ei a fost strigătul adolescenţei noastre”, declara François Mauriac. Anna era pe val, iar succesul i-a creat dependenta. Rolul de  oratoare ii venea ca o manusa, era sigura de charm-ul sau personal, isi exprima cu dezinvoltura opţiunile politice republicane si isi juca rolul de mare diva pariziana la inceput de secol 20. Talentul sau literar a invatat-o sa organizeze viata literara de salon, unde a primit multe figuri importante ale istoriei: Eduard al VII-lea, viitor rege al Angliei, Paul Morand, Sully Prudhomme, Pierre Loti, André Gide, Francis Jammes, Colette, Paul Valéry, Jean Cocteau, François Mauriac, Paul Claudel, Max Iacob sau Henry de Montherlant. Statutul si pozitia sa sociala au obligat-o sa calatoreasca mult in Europa. In timpul primului Razboi Mondial, a fost prima femeie avansata in grad de comandor al Legiunii de Onoare.

Si atunci, ca si acum, timpul si-a modificat prioritatile. Dupa sfarsirea primul Război Mondial gusturile literare s-au schimbat, dand nastere noului curent literar, Dadaismul.  Anna de Noailles nu intelegea avangarda suprarealista dominata de Tristan Tzara siAndre Breton. In ciuda prieteniei sale stranse cu Colette, Anna de Noailles a ramas fidela generatiei literare La Belle Époque. Se spune că Joseph Reinach i-ar fi spus: „Madam, în Franța sunt numai trei miracole – Jeanne d’Arc, râul Marne și dumneavostră”. Mercel Proust a imortalizat-o in personajul contesei Gaspard de Reveillon din romanul "Jean Santeuil". Admiratia lui pentru Anna era una reala, dupa cum singur marturisea in corespondenta purtata intre cei doi: “Mă gândesc la tine tot timpul! De-aseară, pentru prima oară, pot să-mi amintesc în detalii proporţiile frumoase ale feţei tale. Înainte îmi aminteam de tine, dar nu reuşeam să memorez atitudinea ta serenă şi semeaţă”. Ea insasi a fost constienta de propria sa valoare literara,  considerandu-se  cea mai mare poeta franceza. Pentru faptul ca si-a negat apartenenta la poporul roman, George Calinescu a descris-o in "Istoria literaturii române de la origini până în prezent" ca fiind "lipsită de loialitate față de rădăcinile sale românești".
Anna a decedat la Paris in anul 1933,la varsta de 57 de ani,  iar la slujba sa de inmormantare de la Biserica ortodoxa Madelaine din Paris au participat cele mai importante personalitati din lumea politica si literara a vremii. Ea a fost condusa pe ultimul drum de zeci de mii de parizieni. Ea este inmormantata in zona de nord-est a cimitirului Père-Lachaise din Paris , in cavoul familiei Bibescu alaturi de Martha BibescuMulti ani mai tarziu, opera Annei de Noailles a fost tradusa partial in limba romana. Desi nu se gaseste pe raft oricand, merita citita.

Ceartă

O, pleacă! Nu vreau ochii acum să ţi-i privesc.
Mai depărtaţi ca norul ce, dulce,-n zări pluteşte;
Nici chipu-n care raze de aur se topesc,
Nici mâna ta, nici gura mea ce minte şi zâmbeşte.

O, pleacă-n seara asta! Nu mi te-apropia!
Tot, tot, mă răvăşeşte, mă turbură, m-alintă;
Dulci braţe-nşelătoare, de voi spre-a mă-apăra
Mă-ndrept spre poeniţa cu tufele de mintă.

Uitând tot răul care mi-l faci, voi auzi
Cu ochii-nchişi, cuminte, sub fagii ce-şi înşiră
Acolo rămurişul cu umbrele-argintii,
Frunzişul tot cum, paşnic şi liniştit, respiră!

CVI

Ce-i viaţa? Să rabzi poate o zi şi alta oare?
Odihna, plictiseala, pot ele-ndestula?
Cine-şi doreşte ochii apostolilor care
Şterşi, îl jeleau pe zeul ca valu-l despica?

Ne-ncântă doar speranţa, a viselor minciune,
Şi dragostea, agilă în inimi pătrunzând;
Fremătător orgoliul sau voluptatea, când
Dă, muzicii asemeni, făgăduinţi nebune!


Seară romantică

Să lupt cu vraja-ţi am voit
Prea îndelung, frumoasă vară;
Azi, inima-mi s-a îmblânzit,
Plăcerea-n vinele-mi coboară.

Mă-ndrept spre liliac, pe drum
Şi sub castanul ce-nfloreşte,
Aş vrea parcă să spun: «Acum
Nimica nu mă mai opreşte!»

O vrajă mă-nfioară: sus,
Lin tremurând, un nor văd parcă;
Pe-aripa morţii, doru-mi, dus,
Alunecă precum o barcă.

Un tren – o ce plăcuţi fiori...
Când vocea-i în văzduh irumpe,
Cu nervii frânţi, ai vrea să mori;
Dar zilele, îţi zici, sunt scumpe.

Un suflet tânăr, ah, aş vrea,
Cu mine-n seara prea frumoasă...
Ar respira sfârşeala mea,
Ca salcia mai romanţioasă.

I-aş spune : « Vezi, nu tu mă ţii,
Ci doar ispita nopţii, toată ;
Ea m-a schimbat, de parc-aş fi
O porumbiţă însetată.

Biet copilandru,-aleanul greu,
Tot aurul ce-l port în sânge,
Tristeţea sufletului meu
Doar nopţii singure-mi pot plânge.

Copacii-au simţuri şi râvnesc,
Iar noaptea-i, vai, neputincioasă ;
Suspinele-i se risipesc
În bolta fumurie, joasă.

Văzduhul, vezi, e înflorit.
O, taci, pe tine te vreau doară;
Vreau ochiu-ţi împăinjenit...
Un suflet fii, ce se-nfioară.
Un strigăt lung, necontenit.
Şi plângi, copilul meu iubit!»


duminică, 16 septembrie 2012

David Ogilvy - "Consumatorul nu este un dobitoc; este sotia ta".

Un vechi proverb spaniol spune ca , inainte sa devii toreador, trebuie mai intai sa inveti sa fii taur. Probabil ca, inainte sa devii un marketer adevarat trebuie sa fii un consumator avizat. Adica sa intelegi miscarile si tendintei pietei. Publicitatea nu s-a nascut ieri, nici o data cu econoomia de piata. ea are o vechime de peste 4000 de ani. Primele forme de promovare au fost reprezentate de semnele grafice pictate pe peretii cladirilor din perioada Babilonului si ale Romei Antice. In acest mod era chemat norodul fie la vot, fie la jocurile publice, menite sa calmeze convulsiile sociale. In perioada Egiptului antic, pe drumul strabatul de caravanele de camile erau amplasate roci sau placi de metal pe care erau gravate mesaje cu privire la produsele de schimb. Acestea sunt considerate inceputurile publicitatii outdoor. Publicitatea orala isi are originea in perioada medievala, cand comerciantii isi laudau produsele prin mesaje strigate. 
In 1453, o data cu inventarea presei tipografice de catre Johann Gutenberg, comerciantii au inceput sa foloseasca flyere pentru a-si promova produsele. Bucatile de hartie tiparite erau lipite pe zidurile caselor si promovau breslele. Aceste afise aveau dimensiuni mici si au fost folosite pana in epoca moderna, avand un pact major. Prima reclama recunoscuta in lumea publicitatii dateaza din 1472 si avea ca scop promovarea unei carti de rugaciune ce urma sa fie pusa in vanzare. Ea era tiparita in limba engleza si se distribuia door-to-door. Prima reclama tiparita sub forma unei brosuri promova calitatile miraculoase ale unui medicament. Ea a fost distribuita la nivel de masa si a aparut in anul 1525 in Germania. In anul 1661 este marcat de prima marca de produc: gelul pentru curatarea dintilor, Dentifrice. Se pare ca primul anunt in ziar a avut loc in America, pe la sfarsitul anului 1680 in care se anunta furtul a 12 cai si pentru a caror recuperare se promitea o recompensa. Primul ziar care a inceput sa publice anunturi a fost tiparit tot in America, in 1704,si se numea Boston News-Letter. Lui Benjamin Franklin i se datoreaza reclamele tiparite si majuscule bold-uite. Dupa parerea mea, America a dat, de fapt, tonul publicitatii adevarate. In 1776 au aparut reclamele policice tiparite care indemnau tinerii sa se inroleze in Razboiul de Independenta. In 1835 a aparut outdoor-ul, pe panouri fiind promovate primele vehicule, air cativa ani mai tarziu si in unele capitale europene. 
In 1873 apare conceptul de product placement. Astfel, Jules Verne, in cartea sa "Ocolul Pamantului in 80 de zile", a mentionat primele nume de campanii si produse. 
Prima agentie de publicitate a aparul in Philadelphia si a apartinut lui Volney B. Palmer care este considerat predecesorul agentiilor de publicitate de astazi. El si-a angajat personal care contracta in numele agentiei spatii de publicitate in ziare la preturi avantajoase pe care le vindea ulterior potentialilor clienti la un pret mai mare. In 1869, Francis Ayer a fondat N.W.Ayer&Son, agentie care exista si astazi. Ayer a revolutionat lumea publicitatii americane deoarece a adoptat o maniera transparenta de lucru: el vindea clientilor lui spatii in ziare la acelasi pret cu care achizitionase si el, aplicand un comision de volum convenit de ambele parti. In 1882, la New York, a aparut prima reclama luminoasa. 
O data cu trimiterea celor 8000 de carti postale catre clienti, toate scrise de mana, compania Sears a introduc in practicile curente marketingul direct. In urma acestei actiuni, compania a primit 2000 de comenzi de la acestia. 
In 1905 a aparut prima reclama la tigarile Murad in care a fost folosit un personaj celebru. Actorul Roscoe "Fatty" Arbuckle arata, intr-un film mut, ca tigaretele Murad sunt singurele preferate de barbati. Primul slogan dateaza din 1911 si apartine companiei Woodbury Soap Company:"sexul vinde". Sase ani mai tarziu a fost infiintata Asociatia Americana a Agentiilor de Publicitate. In 1920, ele au implementat si dezvoltat strategii de marketing si copywriting. Tot atunci s-au realizat primele cercetari de piata si studii demografice. Atunci s-a nascut termenul de target. 
In 1930, Joseph Leyendecker a fost cel care a creat identitatea vizuala pentru marca de camasi Arrow, prin publicarea machetelor de campanie "Arrow Collar Man". 
Compania lansase in 1913 o moda in randul barbatilor pasionati de sport, care isi construisera o cariera, care aveau venituri peste medie si intrau in categoria barbatilor de succes. 
"Poplinuri Zefiruri Dejalene" ori "tissu anglais" sunt mentiuni folosite frecvent pe afisele Leyendecker. In 1920, Frank Conrad a deschis prima statie de radio comercial in propriul garaj, in Pittsburg. Publicitatea a cunoscut atunci un avant fara precedent datorita faptului ca mesajul audio era receptionat de catre un public foarte numeros si variat. Publicitatea audio a avut un aport considerabil la crearea unei mari cereri de promovare de noi produse. Economia statelor industrializate exploda in acelasi timp cu publicitatea. O data cu apartitia radioului, formele de promovare s-au diversificat. Erau prezentate avantajele produsuluidirect de la microfon, iar noutatea a prins publicul ascultator imediat. In 1938 a fost introdusa in SUA legea care pedepsea publicitatea mincinoasa. Douazeci de ani mai tarziu, aparea televiziunea. Faptul ca aparatele TV erau foarte scumpe si foarte putine familii isi permiteau sa il cumpere cat si existenta unui singur canal TV facea ca publicitatea TV sa nu se impuna cu tot atata forta precum cea audio. Zece ani mai tarziu, reclama TV avea sa depaseasca radioul atat ca bugete investite, cat si ca volum. Televiziunea avea sa schimbe si mesajul publicitar. Imaginea produsului avea posibilitatea sa promoveze nu numai avantajele, ci si sa puna bazele brand-urilor de mai tarziu. Agentiile de publicitate foloseau in spoturi personalitati puse sa laude produsele, girandu-le astfel calitatea. 
In 1941, aparea primul spot TV la ceasul Bulova a carui reclama s-a transmis inainte de inceperea transmisiunii unui meci de baseball. Spotul avea 20 de secunde si costa 9 dolari. Prima reclama politica a fost difuzata in 1950. Inceputurile publicitatii romanesti este si ea marcata de strigatul marfurilor in fata pravaliilor, "anunciurile", "mezaturile", "instiintarile particulare". Incepand cu anul 1829, Romania avea presa scrisa in care se publicau anunturi de mica publicitate. In Romania, prima agentie de publicitate a aparut in 1880 si a apartinut lui David Adania, care purta numele sau. Activitatea acestei agentii consta in inserarea unor anunturi comerciale in gazetele vremii. Anunturile erau tiparite in publicatii gen Curierul Romanesc, Albina Romaneasca sau Gazeta de Transilvania. Ele erau scurte si concise, continand informatii privind: cine vinde, ce vinde si unde vinde. Agentia publica anunturi pentru patru firme: doua de incaltaminte, un farmacist si un cofetar. In 1879 deja se lucra pentru identitatea vizuala a firmei si marci de produs. Astfel apar primele notiuni de branding. Incepand din acest moment putem vorbi despre sigle. In 1886 a fost tiparit prima aparitie a Almanahului Comercial. Aceeasi agentie Adania avea sa realizeze publicitatea murala in statiile C.F.R si pe mijloacele de transport, in special pe trenuri si vapoari. Dupa 1990, peisajul advertising-ului romanesc s-a schimbat si au aparut noi agentii: Emil Helber, Carol Schudler, Isidor A. Stern si Oficiul de Publicitate Romania care urma sa editeze Almanahul Comercial. In presa scrisa au aparut noi tehnici de promovare, textul fiind insotit de fotografie.
In 1883 au aparut cartile postale si, o data cu ele, a crescut importanta fotografiilor in promovare. Incepand cu anul 1892 multe agentii au inceput sa publice mesajele de comunicare in mai multe limbi. Astfel, aria activitatii lor s-a extins peste hotare, ele inlesnind publicarea anunturilor in si din strainatate, ca , mai apoi, sa isi extinda activitatea peste hotare. In aceasta perioada au fost semnate primele contracte de exclusivitate. Agentia Bassa Alexandru detinea exclusivitate pentru Almanahul Universul si Revista Automobile,  Societatea Generala de Publicitate avea exclusivitate in Bucuresti pentru ziarele Adevarul, Dimineata, Argus. Datorita importaneti pe care publicitatea o ocupa atat in lumea afacerilor, cat si la nivel de consumatori, incepand cu 1924, multe agentii internationale isi deschid filiale in Romania:J.W.Thompson” din New York care nu prelua reclame de la doua firme concurente,  Rudolf Mosse”  din Berlin care era  specializata pe murale, “Siegfried Wagner” care era specializata numai in promovarea statiunilor balneoclimaterice din tara si strainatate. Multe dintre ele si-au deschis sucursale in alte orase din tara: Bucuresti, Arad, Oradea, Brasov, Timisoara, Campina, Ploiesti, Sibiu, Galati, Chisinau si Cernauti. De numele agentiei americane J.W. Thompson se leaga aparitia testimonialelor si faptul ca aceasta agentie a folosit pentru prima data in reclamele lor o persoana publica din Romania si totodata un cap incoronat. 
In 1925, Regina Maria a fost invitata sa apara in reclama pentru Pond’s Cold Cream. Regina vizitase S.U.A si achizitionase cremele firmei Pond’s de care era foarte incantata. La intoarcerea in tara, ea a scris o scrisoare companiei, oferindu-le permisiunea de a fi citata in reclama. In testimonialul sau, regina recomanda crema Ponds, laudand-o pentru calitatile sale exceptionale asupra pielii. AstfelRomania intra in atentia lumii, ajungand sa fie mentionata  revistele statelor de pe tot mapamondul, gratie testimonialului realizat de tanara Regina.  Conceptul a fost preluat imediat de catre o farmacie din Banat, mai exact din Lugoj, “Farmacia Vulturul Alb” care publica mesajele de multumire pe care le primea din partea clientilor. In 1930, in capitala existau deja doua firme specializate pe productia de reclame luminoase. Ca si in zilele noastre, femeile au fost primele victime ale publicitatii. Ele erau in ton cu moda pariziana, imprumutasera obieceiul “five a clock”-ului si nu puteau lipsi de la bataia cu flori de pe bulevard. Astfel gasim citate care fac referire la tendintele modei din perioada interbelica: "Am zis, la început, că omul fatalmente nu poate trăi fără tirani; şi dacă aceştia nu vin de-a dreptul, el şi-i creează. (...) Între tiranii omenirei, unul dintre cei mai puternici este moda. Această ficţiune monstruoasă îşi are raţiunea în acea parte a omului care este plinăde deşertăciune. Ea se naşte întotdeauna dintr-o necesitate, dar nu împlineşte nicio nevoie. (...) Moda, luată în sens filozofic, s-ar putea califica astfel: arta de a îmbraca corpurile cele nude. În acest sens numai, ea este de interesu pentru om carele au trebuit negreşit să caute să-şi acopere goliciunea”. In  1869 rolul revistei Femeia era educarea si rafinarea gusturilor romancelor:. "Moda D. D-lor, intră în sciinţa frumosului, dacă dar lucrurile voastre sunt urâte, sunt bizate, sunt necomode, cum ni le aduceţi sub autoritatea modei şi ni le vindeţi pe bani?...Româncelor! daţi exemplu de multă raţiune -ardeţi toate cocurile din păr străin şi numai acela păr adăugiţi pe capul vostru pe care l-aţi strâns din an în an în curate perinuţe, cum voi aveţi obiceiu a-l păstra ca o dulce suvenire"."Din palat până la bordei, dela tron pănă la cenuşă, luxul găseşte pururi admiratori, toţi se cunosc, toţi seştiu şi cu toate astea toţi se întrec. Ai, n-ai trebuie săcheltuieşti; poţi, nu poţi trebuie să faci cum face lumea, pentru ca să te întreci cu lumea! (...) Moda este soră a luxului, ori poate chiar copilul său. Luxul şi moda bântuiesc lumea mai mult decât ciuma, căreia totuşi i s-a putut pune o barieră". Femeile erau invatate cum sa se macheze : "Pomezi proaspete pentru cap şi obraz. Cel mai de căpetenie lucru ca să conserveze cineva părul din cap şi peliţa obrazului şi a mâinilor este de a întrebuinţa pomezi proaspete". Iata cum era publicata o reclamă la pastă de dinţi: "Acest preparat analizat de institutele chimice este cel mai bun pentru albirea dinţilor, întăreşte gingiile, depărtează orice miros al gurei. Este singura cremă care nu vatămă emailul, lăsând mult timp un miros plăcut gurei". O data cu Coco Chanel, femeile au trecut de la fusta lunga la cea deasupra genunchiului. Publicitatea a promovat atunci silueta feminină sumar îmbracata ori nuda, intotdeauna folosind imaginea unei singure femei. Intrau in trend  confectiile, lenjeria, ciorapii. Iar femeia nu-si mai lasa nurii ghiciti, emanciparea femeii sfida regulile si se cereau aratate. 
Sampoanele Elida erau promovate cu mesaje directe: "Un păr îngrijit atrage privirea. Cea mai frumoasă femee le lasă rece dacă nu e îngrijită. Femeile frumoase cunosc prea bine ce importantă este îngrijirea părului. Canoanele societatii se schimbau si femeia incepea sa fie ajustata tiparelor noii mode europene. In 1920 au aparut primele reclame la "aparatul de masaj cu presiune de apă U-VA-MASSA" care "topeşte grăsimea ca soarele zăpada"."Experienţă de 15 ani. Slăbiţi în 30 de zile (fără medicamente, fără cură de foame, fără oboseală fizica. Cum Romania, in perioada regalitatii, cunostea o dezvoltare economica fara precedent si intrase in circuitul european al caselor regale, evident ca publicitatea radiofonica si-a facut imediat simtita prezenta, o data cu inventarea radioului. Pe vremea aceea spoturile audio se prezentau ca o combinatie intre creatii muzicale si dialoguri, mult mai lungi decat cele pe care le auzim astazi. Un an mai tarziu, avea sa se remarce  H. Furch, care a lucrat ani de zile la  vizualurile pentru magazinul “La vulturul de mare cu pestele in gheare” , o marca aparuta in 1878 si care a cunoscut o evolutie spectaculoasa pana dupa 1935 si despre care am publicat deja un articol pe blogul “Umbrela patrata”. 
Dar nu am vorbit deloc despre partea de PR pentru ca si aici avem un exemplu elocvent, prin anuntul publicat in revista Harghita, din 12 aprilie 1925, in care se mentioneaza: « Avis On. clientele si publicul interesat, am onoarea a-i atrage atentiunea asupra Institutului contra moliilor unde, pe langa asigurare contra spargerii, primesc spre pastrare, pe sezonul de vara, blanuri, haine de iarna, covoare persiene s.a. contra moliilor. Considerand ca, in orasul nostru nu au fost pana acum, astfel de institut si ca s-au cauzat mari pierderi, On. public a avut ocazia sa se convinga despre aceasta necesitate. Rog, deci, in interesul sau, binevoitorul sprijin! Sa nu intirzie nimeni, a-si depozita blanurile spre pastrare la acest institut ». Actiunile de sponsorizare erau de asemenea uzitate de vreme ce in anul 1928 a fost publicata o fotografie din arhiva lui Nae Ionescu, in care este imortalizata o scena de circ la Mosi, in care artistii circului poarta imprimate pe recuzita simbolurile marcii Suchard. Reclama interbelica era prezentata cu gratia mesajului indus. Nimic ostentativ, nimic agresiv. Privitorul nu era asagat cu informatii inutile, ci era invitat la reflectie. 
In acest sens ar trebui mentionata reclama magazinului La Ruleta “, care isi promova articolele prin imaginea seducatoare a unei tinere care isi ridica printr-un gest de cochetarie rafinata rochia, putin deasupra gleznei, pentru a-si potrivi ciorapul. Mirat si tacut, un ogar afgan se uita la ea in treacat. Tot in jurul anului 1900 , cand reclamede deveneau tot mai indraznete, cu timide note erotice, textele imprumutau note  imperative prin folosirea succinta a cuvintelor, organizate in propozitii scurte:. "La joc noroc, dar la ciorapul Ady 75, siguranţă". Mesajul era insotit de fotografia unei tinere  asezata intr-o poziţie foarte sexy,  cu picioarele la vedere.  Doamnele erau ademenite de coafori si negustorii de cosmetice cu ,,Ondulaţie permanentă cu preţuri reduse pentru Paşti” sau cu ,,Apa Kathe pentru sân – mijloc senzaţional, scutit prin lege, pentru a dobândi un bust frumos, cu efect miraculos. Apa Kathe se foloseşte numai pe dinafară, de aceia e potrivită pentru orice constituţie corporală“ Evident ca nu erau uitati nici barbatii. „Frumuseţea este şi pentru bărbat o avere sigură şi o recomandaţie bună. Frumos ca un zeu! Săpunul şi cremea Zuckooh – te scapă de pis­trui, pete, ten palid“. Publicitatea se exprima atunci prin mesaje simple, dar concise. 
Si nu trebuia sa faci un efort in alegerea produsului sau marcii, pentru ca lumea afaceristilor interbelici puneau pret pe calitatea produselor si fidelizarea clientilor lor. Daca doreai delicii gastronomice, mergeai la  Capsa, Perlmutier, “ la Popescu. Traditionala turta dulce “. . “Cafea delicioasa “  era servita la Ilie Marin. Aveai nevoie de “ferarie “ , mergeai «  la omul de fer », cautai stofe , le gaseai « La Mielul Domnului ». Brand-urile au prins radacini in Romania inca din perioada interbelica. Astfel, inca de la inceputul secolului 19, marcile Azuga,  Adesgo, Carmol,  Capsa, Carul cu Bere, Gambrinus, medicamentele de cap Nevralgin Jurist, conservele  Stela, Vulcan erau foarte populare. Dupa cum mentionam mai sus, Romania era cooptata intr-un circuit comercial si social la nivel mondial. Astfel incat brand-urile internationale: Bayer, Chrysler, Clarion, Diavolo, Fiat, Flit, Kodak, Longines, L’Oreal, Nivea, Omega , Philips, Tungsram, Vichy  erau foarte cunoscute in tara. Pentru ca lumea circula cu destula usurinta si moda avea pret, hotelurile: Athenee Palace, Frascati, High Life, Lafayette, Louvre, Metropole nu numai ca erau cunoscute, dar corespundeau tuturor exigentelor vremii. Fie ca vorbim aici de pravalii, de hoteluri, de restaurante, toate aveau un logo de buna calitate, un slogan destept si o generoasa expunere la strada. Daca este sa intram si mai tare in istoria publicitatii romanesti, ar trebui spus faptul ca primul automobil fabricat pe teritoriul Romaniei a fost Marta in anul 1909, in Aradul care atunci se afla sub ocupatie Austro-Ungaria, la uzinele Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad. Se pare ca uzina avea o capacitate de productie de peste 150 de automobile pe an. Tot sursele mentioneaza faptul ca  design-ul si performanta erau similare celor fabricate in Germania , cu transmisie prin lant si cu o putere in jur de 30 CP. Si pentru ca tot am vorbit in postarile trecute de UCM Resita, se pare ca primul automobil romanesc modern a fost fabricat la uzinele Malaxa din Resita, dupa un design realizat de inginerul Petre Carp. Autoturismul era prevazut cu un motor radial cu trei cilindri, racit cu aer, care la 30 CP atingea 120 km/ora si avea un consum de 11 litri pe 100 km. In masina intrau sase pasageri. Aici s-au produs aproximativ 800 de automobile pe an, in perioada 1945 si 1947.  Trebuie spus ca inca din 1910, functionau in Romania „schimbătorie de bani“ pentru toti cei  „cari călătoresc seu se reîntorc acasă din România“. La fel cum de altfel existau si  societati de asigurare.  Un exemplu elocvent era Reuniunea pentru Ajutorare, de pe Calea Victoriei 13, care recomanda: „De moarte nu scapă nimeni. Până la 85 de ani, se primesc membri pentru ajutorare în caz de moarte (deces) li se plăteşte imediat următorul ajutor la sumele de lei 8.000 – 10.000 sau 24.000“. Pastrand tonul mesajului de mai sus, firmele de pompe funebre lansau mesajul: „sicriurilor de metal ce se pot închide hermetic, din prima fabrică din Viena…, care funebre cu doi şi patru cai, ciocli“. Evident, produsul completat era menit de atunci sa isi invinga concurenta: „iau asupră-mi şi transporturi de moţi în strinătate." Probabil ca inca de atunci romanii erau o natie constipata, atat la propriu, cat mai cu seama la figurat, de vreme ce reclama pentru purgative era atat de des folosita: „Vinul de buruieni a lui Huberth Ullrich. Pentru morburi de stomac, constipaţie, slăbiciune, anemie, debilitate, râgăială“. Tabletele purgative Ascaret se gaseau in toate drogheriile inca inainte de primul razboi mondial si toata lumea stia ca aveau „un efect nesupărăcios şi sigur, fiind curat vegetabile şi întăritoare la stomac“. Pentru copiii deranjaţi la stomac era mai indicata „Ciocolata de Tannim a lui Sztraka“. O data cu inceperea Celui De-Al Doilea Razboi Mondial, urmat apoi de nationalizarea unitatilor comerciale , publicitatea a intrat in declin, atat din cauza monopolizarii pietei de catre stat , cat si din absenta unei concurente reale. Dupa cum probabil v-ati dat seama deja, imi repugna orice tine de comunism, motiv pentru care nu am sa dezvolt aceasta perioada. Din respect pentru istoria publicitatii insa, voi aminti cateva brand-uri care au facut istorie si dincolo de nationalizare: pantofii Guban, blanurile de Orastie, detergentul Perlan, ciocolata Kandia, autoturismul Tico, palariile Lux Periam, sapunul Cheia, cosmeticele Farmec si Ana Aslan, apa minerala Borsec, pasta de dinti Cristal, laptele demachiant Doina, sucurile Cico, Brifcor si Quick Cola, Eugenia, motoretele Mobra, tenisii de Dragasani, costumele APACA, adidasii Rostart si Rosprint, becul de Fieni, salamul de Sibiu,  Dacia,  Murfatlar, ciocolata Rom, prajitura Magura, frigiderul Artic. Daca aveti si alte informatii cu privire la acest subiect, m-as bucura sa completati materialul.

vineri, 14 septembrie 2012

Tadao Ando - Casa din Sri Lanka - cutia si sufletul

Imaginati-va o insula cu imense plaje albe pe care troneaza colibe artistic desenate in umbra palmierilor cu frunze mari, frumos arcuite spre pamant. Crocodili si serpi de apa, maimute, leoparzi si elefanti care circula in voie pe inca ferite de efervescenta citadina. In larg, pescarii stau suspendati pe tarusi adanc infipti in nisip care asteapta rabdatori pestii sa se prinda in plasa.
Intr-un asemenea peisaj Tadao Ando , marele arhitect faponez, a construit pentru unul dintre clientii lui,  Pierre Pringiers, un om de afaceri belgian prosper,  casa pe care acesta a daruit-o sotiei sale, Saskia.O casa ridicata sus pe stanci, ghemuita ca un leopard gata de atac, cu fata spre ocean.
"Într-o zi am întrebat-o dacă ea ar alege arhitectul ei favorit din lume, care ar fi? Ea a spus Tadao Ando” relateaza Pierre cu privire la alegerea lui Ando.  Arhitectul a refuzat initial cererea clientului sau si nu s-a lasat induplecat pana ce cei doi beneficiari nu au scris un eseu prin care isi justificau emotional dorinta ca resedinta visurilor lor sa fie realizata de Ando. Sotia era o mare admiratoare a imaginilor iconice create de catre Ando pentru proiectul Church of Light in 1989.

Aceasta admiratie a tinerei artiste a stat la baza deciziei sotului ei de a-l contracta pe renumitul arhitect care sa realizeze un atelier  si un camin in Sri Lanka pentru cuplul belgian. Ando este recunoscut in plan mondial pentru volumele sale turnate in beton care genereaza spatii mari, puse in valoare de ferestre luminoase.

El este de parere ca el creeaza volume pe care clientul le umple cu suflet.
In conceperea proiectului sau, Ando a tinut seama de cerintele exprimate de Saskia, care isi trage filonul de inspiratie  pentru opera de arta ei in "cerul si marea acestei insule tropicale" , motiv pentru care ea nu a vrut sa vada nimic altceva in jur decat cerul s
i marea din casa.

Ando spune că "scopul sau este de a crea o arhitectură aerisita ca multe dintre casele native."
Cladirea a fost conceputa pe patru volume. Primul este reprezentat de receptia, bucatarie, dormitor si camera pentru meditatii, in vreme de cel de-al doilea este rezervat oaspetilor, fiind format din dormitoare cu vedere spre mare si baie privata.
Perpendicular pe cele doua volume, a fost construit living-ul, care se intinde pe o lungime de 20m.
Deasupra living-ului este amplasata o piscina interioara, care are aceeasi intindere ca si camera deasupra careia este asezata. Cele doua spatii sunt unite printr-o scara ce porneste din vestibul. Casa este prevazuta cu ferestre largi amplasate in spatii cu deschidere foarte mare. Astfel, panorama din fata casei orientata catre Oceanul Indian sau vegetatia luxurianta din spatele casei dezvaluie frumuseti le naturii in forma lor spectaculoasa. Arhitectul s-a jucat cu elementele naturale, astfel, piatra si lemnul au fost folosite in pardoselile casei. In partea triunghiulara cu pereti de sticla dintre volume se afla amenajat biroul clientului. Desi aparent aici se afla zona de interes a casei, de fapt, centrul simbbolic al casei il reprezinta atelierul sotiei sale, realizat pe doua nivele, care se termina cu o pasarela metalica.
Ca semn de pretuire a admiratiei tinerei artiste, Ando a creat un cadru de otel in forma de cruce pe care se sprijina fereastra, care pune in valoare, intr-un mod miraculor, umbra, nu lumina! Prin acest joc de lumini si umbre, arhitectul dorea sa puna in valoare picturile tinerei artiste. De design-ul interior s-a ocupat firma Top Mouton.
Arhitectul nu a vazut niciodata situl casei, nici terenul pe care urma sa fie ridicata constructia. El si-a trimis asistentii, Kiyoshi Aoki si Yukio Tanaka, ca sa supravegheze  procesul de turnare al betonului si pozitionarea exacta a fiecarui ansamblu.
A angajat o firma locala de arhitectura, PWA Architects, care a executat planul conform indicatiilor primite  din Japonia. In 2004, zona a fost puternic afectata de un Tsunami, dar Pierre s-a implicat in strangerea de fonduri umanitare pentru reconstruirea caselor pentru localnicii ramasi fara locuinta.
Daca ma intrebati pe mine de ce imi place acest arhitect, v-as spune pentru maniera in care pune in valoare atat lumina, cat si umbra, mentru spatiile deschise, simple, luminoase.
Pentru forma liniilor si suprapunerea planurilor intr-o maniera simpla si eleganta. Si iarasi, daca ma intrebati pe mine, cel mai lut imi place Casa Koshino, dar care nu are in spatele ei o poveste atat de frumoasa ca si Casa din Sri Lanka.