Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

luni, 14 mai 2012

Klimt - libertatea de expresie in arta

Gustav Klimt s-a nascut la Baumgarten, in data de 14 iulie 1862, fiind cel de-al doilea din cei sapte copii ai familiei. Ambii sai frati, Ernst si Georg au avut un talent artistic nativ, dovedit ulterior prin carierele lor: Ernst a performat in muzica, Georg in pictura. Ei au fost fiii , alaturi de alte 4 fiice, ale unui apreciat bijutier, nativ din Bohemia, Cehia. Copil precoce si deosebit de talentat, Gustav reușește la doar 14 ani la examenul de admitere la "Kunstgewerbeschule" (Școala de Arte Aplicate) din Viena.
,,Bondoc, nitel cam greoi, atletic, fire amuzanta, usor dura, totodata de o sinceritate copilareasca, avand pielea bonzata de soare, ca indeobste a pictorilor, cu pometii mari, ochii mici, privirea patrunzatoare. (...) Are o voce puternica, vorbeste cu accent dialectal. Ii place foarte mult sa glumeasca si o face adesea."
Egon Schiele - Klimt in a Light Blue Smock - 1913
Timp de doi ani frecventează cursurile acestei școli învatand sa picteze în atelierul lui Ferdinand Laufberger, specializandu-se in pictura arhitecturala, fiind ghidat in cariera sa de cel mai renumit pictor istoric al timpului, Hans Makart. Deoarece cariera sa a inceput in arta restaurarii, se poate considera ca prima perioada a creatiei sale este cea academica. În 1879 participa la organizarea festivităților prilejuite de aniversarea a 25 de ani de căsătorie a cuplului imperial. Impreuna cu fratele său, Ernst Klimt, student la aceeași școală de artă,  si cu Franz Matsch, au infiintat impreuna Compania Artistilor si au decis sa lucreze in echipa, preluand astfel comenzi mici de decorari de porțelanuri si proiecte pentru ilustrații, ajutandu-si profesorul in restaurarea picturilor murale din Muzeul Kunsthistorisches. Tot acestei perioade ii apartine seria de picturi murale intitulata Alegorii si Embleme.
In 1880 obțin două comenzi mari: lucrări de decorațiuni la palatul din Sturan și pictarea unui tablou care urma sa fie expus in clădirea principala a stațiunii balneare din Karlovy Vary. Trei ani mai tarziu, frații Klimt, împreună cu Franz Matsch, fondează la Viena propria lor școală de artă decorativă și primesc comenzi din mai multe părți ale Europei.
Gustav Klimt
Pallas Athene 1898, Muzeul de Istorie Viena
Allegory of Sculpture
Idylle
Cei trei au executat lucrările pentru decorarea Castelului Peleș din Sinaia. Sala de teatru a castelului pastreaza in decoratie elemente ale stilului Ludovic XIV si are in dotare 60 de locuri si loja regala. Pictura plafonului si friza decorativa sunt semnate de austriecii Gustav Klimt si Frantz Matsch.
În 1886, grupul lor participă la realizarea scărilor teatrului imperial, Burgtheater, din Viena. În 1893, Gustav Klimt a realizat tabloul care reprezenta interiorul teatrului din castelul Esterhazy, tablou premiat in cadrul expoziției organizate de Künstlerhaus (Căminul Artiștilor). In marturiile lui Friedl avem descrierea vietii de atunci a lui Klimt: ,,Zilele sale se scurgeau intr-o ordine riguros organizata, conform obiceiurilor burgheze care l-au frustrat intr-atat, incat pana si o mica derogare de la obisnuinte il umplea de teama. Chiar si cea mai mica schimbare insemna un eveniment urias, iar o calatorie lunga ii parea de-a dreptul irealizabila, daca nu il ajutau prietenii care au luat asupra lor toate detaliile pregatirii pentru drum." Viata sa personala este o reflectare a conflictelor sale interioare si lupta sa permanenta de a le controla prin arta. Klimt insusi marturisea: ,,Nu am nici un autoportret. Persoana mea, ca o eventuala tema de pictura, nu ma intereseaza deloc. Mai degraba altii imi trezesc curiozitatea, in special femeile. Am convingerea ca nu sunt prea interesant ca om".
Philosophy
In 1894 a fost angajat sa picteze 3 lucrari de mari dimensiuni ce urmau sa fie amplasate in Great Hall din cadtul Universitatii din Viena.
Medicine
Lucrarile Philosophy, Medicine si Jurisprudence au fost aspru criticate si catalogate ca fiind pornografice, motiv pentru care ele nu au fost expuse.
Jurisprudence
In 1945, nazistii au distrus aceste lucrari de referinta pentru intreaga sa creatie artistica. Desi Klimt adusese simbolismul si alegoria la un nivel superior de exprimare, societatea nu era inca pregatita sa accepte acest nou limbaj artistic.
Beethoven Frieze - detaliu si ansamblu
Tot acestei perioade ii apartine si lucrarea Beethoven Frieze pentru celebrarea celei de-a 14 Expozitii Secessioniste din Viena. Cand inca nu implinise 30 de ani, el era considerat unul din cei mai importanți artiști austriaci. In 1897, a infiintat o nouă grupare artistică, care se va numi Secession.
Deoarece valoarea sa era recunoscuta, primaria orasului Viena a donat gruparii un teren, pentru sediul oragnizatiei.
Joseph Maria Olbrich - planul fatadei
Aici arhitectul Joseph Maria Olbrich a proiectat pavilionul Secession unde Klimt si-a organizat prima expoziție.
Deasupra intrarii in pavilion, se afla inscriptia: "Fiecărei epoci îi este caracteristică propria artă, iar artei - libertatea",
idee care a fost inserata ulterior in manifestul lor, publicat în 1898, în primul număr al revistei "Ver Sacrum" (Primavara Sacra). Filozofia grupului de artisti s-a orientat catre căutarea adevărului despre existența umană. Ei au promovat pictura neconventionala si au incurajat artistii straini sa vina sa lucreze in Viena. În 1905, din cauza unor neintelegeri aparute in interiorul grupului de artisti, Klimt a decis sa paraseasca Secesiunea și formand un grup nou , "Kunstschau".
Emilia Flöge
Faima sa a atras in viata personala multe prezente feminine, motiv pentru care sunt cunoscute relatiile sale sentimentale. Klimt a avut trei copii: doi din legatura cu Mizzi Zimmermann, iar al treilea din relatia cu Maria Ucicky. Dar Klimt, ca orice artist, a iubit femeia. Alma Mahler, sotia celebrului compozitor, pentru care pictorul a facut o pasiune, povestea cat de greu a rezistat ,,insistentelor lui Klimt care a vrut cu tot dinadinsul sa-i arate atelierul". Din declaratiile celor doi rezulta faptul ca atractia a fost reciproca si puternica. Klimt ii declara: ,,Farmecul dumneavoastra nu si-a pierdut nimic din puterea pe care o exercita asupra mea...", iar Alma marturisea: ,,Cand ma intalneam cu el, ma cuprindea tremuratul, si asta a tinut asa ani in sir, a fost ca o logodna nesfarsita." Dar viata artistului a fost marcata de o singura dragoste adevarata care a constituit si filonul inspiratiei sale si careia i- a ramas fidel: Emilia Flöge.
Emilia Flöge Portrait
Intalnirea dintre cei doi a fost rezultatul unei tragedii familiale. Fratele sau, Ernst, s-a insurat in 1891 cu Helena Flöge,
Portret Helen Klimt
casatorie care s-a sfarsit brusc in 1892 prin moartea lui Ernst, in urma unei embolii pulmonare. Atunci a cunoscut-o pe cumnata sa, Emilia, sora Helenei. Friedl nota referitor la acest episod: „Despre relatia dintre Klimt si Emilia Flöge avem doar informatii bazate pe corespondenta lor, ramasa, in parte, posteritatii. Caracteristica esentiala a acestor scrisori este timiditatea lui Klimt. Ele ajuta la evidentierea anumitor aspecte ale personalitatii sale. Nevoia de a-i scrie atat de des Emiliei, numeroasele carti postale si epistole scurte, uneori chiar si opt pe zi, dovedesc importanta acestei legaturi care a durat pana la moartea sa". Modul in care a reprezentat in pictura femeia tradeaza senzualitate.
Emilia Flöge si Gustav Klimt
 Anul 1900 marcheaza debutul in etapa de aur a artistului. Începând din anul 1900 Klimt a petrecut cateva saptamani de vara pe moșia familiei Flöge, pe malul lacului Attersee. In aceasta perioada a pictat peisaje,
Avenue in Schloss Kammer Park
copaci,
Life Tree
(Grădină cu floarea soarelui) 
boschete de flori,  pasari,
Owl
compoziții cu teme antice in care personajele feminine reprezentau miturile și
simbolurile antichitatii (Iudita și Holofernes I).
 Tot din aceasta perioada dateaza si una dintre cele mai apreciate lucrari ale sale Sărutul.Faptul ca aceasta lucrare dateaza din perioada sa de aur este reprezentata de covorul de flori întins la picioarele celor doi îndrăgostiți imbratisati in timp ce se saruta.
Tablourile Nuda Veritas
 
si
Danae prezinta portretele a doua frumoase roșcate, in tematica specifica mitologiei antice, in iportaze calme, dar nu lipsite de erotism. Stilul sau personal se remarca prin renuntarea la perspectiva compozitiei, asezand formele decorative în același plan cu siluetele personajelor.

Schubert at The Pianno
The Three Ages of Women
Two Girls with Oleander
În ultimii 15 ani ai vieții, Klimt a calatorit în În ultimii 15 ani ai vieții, Klimt a calatorit în Germania, Belgia și Italia, prilej cu care a descoperit frumusețea bazilicii San Vitale din Ravena. Mozaicurile de inspirație bizantină l-au inspirat in adoptarea unei noi tehnici in pictura: placarea aurie. În 1910 , o data cu participarea sa la cea de-a IX-a Bienală din Veneția,a inregistrat un succes fara precedent. Sapte ani mai tarziu, a fost numit membru de onoare al Academiilor din Viena și München. In data de 6 februarie 1918, artistul a decedat in urma unui atac cerebral la Wien-Neubau, fiind înmormântat în cimitirul Hietzinger din Viena.
Tablourile sale sunt vanate in intreaga lume, colectionarii isi manifesta tot mai pregnant interesul fata de lucrarile lui, astfel incat, tabloul Portretul Adelei Bloch-Bauer s-a vândut la 19 iunie 2006 pentru suma de 135 milioane de dolari.

H. Tietze nota, in anul 1918, dupa moartea artistului: „Ne-a parasit un om in adevaratul sens al cuvantului. Pentru cei mai putin apropiati a fost unul dintre cei multi. Pentru cei care l-au cunoscut a fost ca o fantana in care, cu cat te apleci mai mult, cu atat pare mai adanca, mai „ intunecoasa si mai misterioasa."

joi, 10 mai 2012

Nivea - lider incontestabil in industria cosmetica mondiala

Astazi, vrand-nevrand, am sapat in istoria brand-ului Nivea. Nu stiu daca voua vi se-ntampla, dar eu citesc , de regula, la 2-3 maini: adica 2-3 genuri diferite, in aceeasi perioada de timp. Una dintre carti este de marketing si prezenta acest studiu de caz foarte interesant. Produsul il stiu inca de cand eram copil, deci pot sa afirm ca are iz-ul copilariei, din vremea comunismului cand cutia albasta a facut istorie. Numele produsului Nivea nu a fost ales intamplator, el provine de la latinescu niveus/nivea/niveum, care inseamna "älba ca zapada".

Istoria brand-ului Nivea isi are originea in farmacia deschisa la Hambrug de catre Paul C. Beiersdorf in anul 1880.
In 1890, Dr Oscat Troplowitz a achizitionat compania Beiersdorf din Hamburg. Consilierul sau, un profesor inovator pe nume Paul Gerson Unna, i-a prezentat  un emulsificator, numit Eucerin (adica ceara frumoasa), inventat de chimistul Isaac Lifschutz , o descoperire care avea sa revolutioneze lumea cosmeticelor. Eucerin-ul favoriza dezvoltarea primei creme omogene si stabile, bazata pe amestecul de ulei si apa si care putea fi fabricata la nivel industrial.
In anul 1911, cand s-a lansat produsul pe piata, cutia era galbena, decorata cu elemente Art Nouveau, atat de caracteristice perioadei.
 Cel care a conceput prima reclama a brandului a fost graficianul german Hans Rudi Erdt, care a creat in 1912 primul poster Nivea cu un mesaj absolut genial"pentru acea perioada: "precum o femeie intre stele". El a dat linia in care trebuia promovata femeia Nivea: femeia delicata, suava, diafana, gingasa, timida, eleganta atat in societate, cat si in budoar-ul intimitatii sale.
In 1924 mesajul Nivea se rezuma la doua cuvinte, atent alese: "frumusete timida", in care este reprezentat chipul unei femei cu capul usor inclinat, intr-o stare usor melancolica, in coltul gurii inflorindu-i un suras timid, cu un obraz palid si cu un contur perfect, armonizat de o coafura elaborata, pusa in valoare gantul subtire, usor cambrat in fata intr-o atitudine meditativa.
Mister total daca acea trumusete timida se traducea prin delicatetea  sau prin fragilitatea feminina. Oricare ar fi varianta aleasa, mesajul si-a facut pe deplin efectul.
Timpurile erau altele: barbatii adorau femeile timide si cuminti , azi le vor puternice si cu personalitate. Emanciparea produsului a tinut pasul cu emanciparea femeii, dar si a societatii. Cutia galbena si delicata este inlocuita de cea albastra, moderna, practica, cu un design robust.
Cutia albastra, inscriptionata cu litere albe,  isi face aparitia in anul 1925, cand deja crema Nivea era asociata cu ingrijirea pielii si reprezenta un brand incontestabil.
Cum produsul se vindea foarte bine, iar vanzarile cresteau an de an, producatorul a fost obligat sa largeasca gama de produse. Astfel au fost lansate produse noi pe piata: samponul, crema de ras si uleiul de par.
Vorbind despre anii 1930, este de la sine inteles ca reclama era sufletul comertului demult. Reclamele cinematografice internationale promovau stilul si performanta Nivea. Si imaginea promotoarei brand-ului se schimba o data cu tendinta vremii. Femeia delicata, sfioasa este inlocuita cu femeia tanara, care emana puritate si sanatate.
 Femeii i se impunea o anumita dinamica in actiuni: se bucura de viata, se scalda in razele de soare, se manifesta cu dezinvoltura, zambea cu indrazneala. Viitoarea prima doamna a Germaniei, Elly - Heuss Knapp, a fost imaginea brand-ului dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. O data cu schimbarea la fata a Europei, produsul a cucerit cote de piata la nivel international, motiv pentru care s-a diversificat gama de produse.
In reclamele de dupa razboi apareau trei tineri frumosi cu mesajul: "Nivea-alegerea ideala pentru intreaga familie".
In 1936 a fost lansat uleiul pentru bronzat, primul produs de acest fel existent la vremea respectiva.  Oamenii deja adorau sa stea la plaja , iar problemele generate de expunerea directa la razele solare  au favorizat aparitia acestui produs. Uleiul a fost primul produs care oferea protectie solara.
Crema Nivea a fost dintotdeauna tolerata chiar si de pielea sensibila. In compozitia sa nu sunt folositi conservanti, astfel incat mentinerea barierei naturale de protectie se face in mod natural.
In 1947, Marylin Monroe a fost imaginea brandului in prag aniversar.
 Intr-o imagine, care nu facea parte din materialul de promovare, actrita a fost fotografiata folosind crema de protectie solara.
Celebra actrita, ca de altfel toate actritele hollywood-iene, foloseau cu incredere produsele Nivea.
Recomandarile de folosire a produsului erau multiple: nu doar femeia era beneficiara proprietatilor produsului, cat si copiii , barbatii sau persoanele in varsta. 
Era recomandata folosirea cremei Nivea atat pentru catifelarea epidermei, dar si pentru protejarea ei in timpul iernii. Crema garanta protejarea epidermei contra expunerii la razele de soare, vant si frig.
In 1958 a fost lansat deja legendarul "puf, puf", adica Nivea Sun Spray pentru protectia solara, produs care a fost imbunatatit in mod constant.
In reclamele sale, Nivea folosea jocul de cuvinte care sensibiliza cumparatorul: "Numai astfel puteti simti netulburati placerea luminei si aerului. Veti fi invidiati pentru infatisarea Dv. sportiva, sanatoasa, inviorata"
Dupa aceasta perioada, gama de produse a fost diversificata in mod continuu. Au aparut laptele de corp Nivea Milk, gama pentru barbati: Nivea for Men, Nivea Visage samd. Ceea ce trebuie mentionat este faptul ca Nivea a devenit un brand de referinta in industria cosmetica la nivel mondial. 
Slogan-urile folosite de-a lungul timpului sunt construite in jurul cuvantului frumusete, cu asocieri legate de imprejurari si varsta.

 Astfel:
1914 : Nivea pentru ingrijirea pielii
1924 : Nivea alegerea ideala pentru intreaga familie
1930:  Nivea pentru casa si sport
1970: Doar eu!
2003: All you need!
Procesul de ingrijire a epidermei a evoluat de-a lungul timpului, astfel incat gama de produse existenta pe piata astazi depaseste 500 de produse, care acopera toate nevoile de ingrijire pentru cei peste jumatate de miliard de consumatori fideli din intreaga lume.
Produsele sunt destinate: ingrijirii tenului, a corpului, geluri de dus, sampoane, balsam-uri, deodorante, after shave-uri, alte produse pentru ingrijirea tenului pentru barbati.
Brand-ul Nivea se poate mandri cu  produse care au dat nastere unui nou trend in moda cosmeticelor: primul produs pentru protectie solara, primul lapte de corp, primul after shave fara alcool, primul deodorant care protejeaza pielea, prima crema anti-rid cu coenzima Q10 etc.
Astazi, Nivea este lider de piata in lume la gama produselor pentru ingrijire corporala. In ultimii 10 ani, Nivea a fost desemnata "cea mai de incredere marca de ingrijire a pielii"in studiul "The Most Trusted Brands"(Cele mai de incredere brand-uri), realizat de Readers's Digest, in peste 15 tari din Europa.