Putini timisoreni stiu astazi ca, la cativa pasi de la
iesirea de pe strada Mercy, pe macadamul din Piata Unirii, un obiectiv de mare
importanta asteapta sa fie descoperit. Un ochi vigilent poate identifica pe o
dala de dimensiune mai mare fata de cea a suratelor din jur conturul orasului
vechi. Probabil, aceasta dala este marturia unei istorii unice din istoria
citadina romaneasca.
Prima mentiune scrisa a Cetatii Tymes a fost facuta de
regele Stefan al Ungariei intr-o donatie a unui teren apartinand acestei
cetati, pe vremea cand cel mai important oras din Banat era Cenadul, cu mult
inainte de construirea Castelului din Timisoara in anul 1047, an in care in Cenad exista deja o Episcopie Catolica unde poposeau principii si oamenii de
vaza aflati in vizita in aceasta parte de lume.
Despre prima cetate a Timisoarei, istoricul Ioan
Hategan spune ca avea forma dreptunghiulara si masura 170 de metri lungime cu
alti 110 metri latime. Cetatea se intindea in perimetrul actual al strazilor
Alba Iulia-Telbiz-Piata Huniade si Bolyai, fiind strabatuta de un drum
comercial care intra prin zona cladirii diviziei si iesea pe langa cladirea
Modex. Satul se intindea in aria desemnata de actualele Piete Libertatii,
Sfantul Gheorghe ajungand pana la Hotelul Continental.
Intre anii 1310 si 1325, Timisoara a devenit resedinta
regelui Carol Robert d’Anjou care a cladit aici un palat pe locul in care se
afla azi Castelul Huniade. In cei 8 ani cat au durat lucrarile, in acest loc a
fost ridicata una dintre cele mai puternice fortificatii din Evul Mediu. Noua
cetate a fost construita in apropiere de cea veche, ramasa inca in picioare. Pe
strada Alba Iulia, apele raului Bega scaldau zidurile noii fortarete care se
intindea pana in Parcul Civic. Fosta resedinta a lui Carol d’Anjou a fost
intarita si largita in vremea domniei lui Ioan de Hunedoara care a imprejmuit
vechiul sat cu ziduri din caramida, palanci (scanduri de stejar) si santuri, iar
romanii si sarbii care locuiau aici au devenit locuitorii cetatii. Atunci
au luat nastere cele doua suburbii: Palanca Mare (Fabricul de azi) si Palanca
Mica (actualul cartier Elisabetin). Constructia moderna includea patru porti de
acces si un turn de apa. Viata cetatii a cunoscut mai multe etape de dezvoltare
si transformare marcate de domnia lui Matei Corvinul - fiul lui Iancu de
Hunedoara, Paul Chinezul sau Eugeniu de Savoya – printul care a eliberat
Banatul de ocupatia otomana dupa 164 de ani de pasalac. Cea mai infloritoare
perioada a fost marcata de numirea Contelui Claudius Florimund Mercy in postul
de guvenator militar si civil al Banatului de insusi printul eliberator. Acesta
a realizat un Modest proiect de organizare in Banatul Timisoarei in anul 1717
care stabilea liniile directoare pentru dezvoltarea provinciei. A fortificat
orasul grav avariat dupa razboaiele cu turcii cu un brau triplu de ziduri despartite prin santuri care, la nevoie, puteau fi umplute cu apa, a consolidat turnul
de apa si cartierul Palaca Mare, lucrari care au costat 20 de milioane de
florini. A renovat inclusiv cele 3 cai de acces care rezistasera razboiului. Acestea erau atat de inguste
incat doar cate o caruta si cativa pietoni puteau intra simultan pe poarta.
Fosta cetate a Timisoarei fusese ridicata pe un teren
mlastinos, iar calitatea apei potabile era indoielnica, motiv pentru care
soldatii austrieci refuzau sa consume apa scoasa din fantani. Autoritatile au
decis in anul 1718 sa ridice o fabrica de bere care a fost infaptuita in 1764.
Aceasta avea sa fie cea mai veche fabrica de pe teritoriul Romaniei. In 1719 s-au demarat lucrarile la Cazarma
Transilvaniei, cea mai lunga din Europa, avand o lungime de 483 de metri.
Intre 1722 si 1786 a inceput colonizarea Banatului cu svabi, denumire generica data colonizatorilor de diferite nationalitati adusi de pe teritoriul imperiului, in special cu germani proveniti din landul Baden Wurttemberg, colonizare continuata inclusiv sub domnia Imparatului Carol al II-lea. In 1728 a fost demarata canalizarea
raului Bega, actiune care a durat pana in 1771, in incercarea de a fi
transformata in artera navigabila. Prima nava a parcurs distanta dintre Timisoara
si Pancevo in anul 1732.
Pana in 1988 raul Bega a fost singurul canal interior
navigabil din tara. In cartierul Fabric s fost construita prima pompa
hidraulica care ridica apa din rau intr-un rezervor de unde, prin tevi din lemn
de pin, era adusa in cismelele din cetate. O astfel de pompa hidraulica exista
doar in cateva capitale europene precum Londra, Paris si Augsburg.
In tot acest timp au fost incepute lucrarile de
construire a Primariei Germane, actuala Primarie Veche din Piata Libertatii,
iar 2 ani mai tarziu, lucrarile la Domul din Piata Unirii care a
fost inaugurat in 1774. Intre timp, orasul trecuse prin epidemia de ciuma in
care o sesime din populatie hranea pamantul din cimitir. In memoria victimelor
a fost inaltat in 1740 Monumentul Sfanta Treime si in 1756, Monumentul Sf. Ioan
Nepomuk.
Tot atunci , prin preajma anului 1760, s-a introdus iluminatul stradal prin amplasarea a 100 de felinare umplute cu seu, montate pe cladiri ale caror proprietari se ingrijeau de intretinerea lor, fapt care i-a adus renumele de cel mai iluminat oras din imperiu. In 1770 Wolfgang von Kempelen a inventat la Timişoara masina de jucat sah. O data cu domnia Imparatesei Maria Tereza, s-a demarat al doilea val de colonizare, marcand o etapa infloritoare pentru oras: s-a deschis prima tipografie Matei Heimerl care se ocupa cu tiparirea de calendare in limba germana, apoi a primului saptamanal al orasului: Intelligenz Blatt, primul ziar din Romania in limba germana si prima publicatie periodica din S-E Europei; alimentarea cu apa potabila a orasului s-a realizat cu apa din fantanile sapate in Fabric. In 1777 Curtea de la Viena a hotarat anexarea Banatului la Ungaria, care s-a petrecut in 1779, etapa in care deja in Banatul Timisan functionau 270 de scoli cu diferite limbi de predare: 147 romanesti, 60 germane, 53 sarbesti, 3 maghiare si 2 bulgaresti. Doi ani mai tarziu, Timisoara a fost declarat „oras liber regesc” , act prin care Timisoara a dobandit autonomie economica si a avut proprii reprezentanti in Dieta de la Buda. In anii urmatori, resedinta episcopala catolica s-a muta de la Cenad la Timisoara, in cartierul Cetate. In 1815 s-a deschis prima biblioteca publica de împrumut din Imperiul Austriac, dotata cu sala de lectura. Biblioteca avea 4000 de volume , cu lucrari in limbile: franceza, germana, maghiara, latina si nu numai. In 1825 s-a deschis prima scoala romaneasca de fete.
Tot atunci , prin preajma anului 1760, s-a introdus iluminatul stradal prin amplasarea a 100 de felinare umplute cu seu, montate pe cladiri ale caror proprietari se ingrijeau de intretinerea lor, fapt care i-a adus renumele de cel mai iluminat oras din imperiu. In 1770 Wolfgang von Kempelen a inventat la Timişoara masina de jucat sah. O data cu domnia Imparatesei Maria Tereza, s-a demarat al doilea val de colonizare, marcand o etapa infloritoare pentru oras: s-a deschis prima tipografie Matei Heimerl care se ocupa cu tiparirea de calendare in limba germana, apoi a primului saptamanal al orasului: Intelligenz Blatt, primul ziar din Romania in limba germana si prima publicatie periodica din S-E Europei; alimentarea cu apa potabila a orasului s-a realizat cu apa din fantanile sapate in Fabric. In 1777 Curtea de la Viena a hotarat anexarea Banatului la Ungaria, care s-a petrecut in 1779, etapa in care deja in Banatul Timisan functionau 270 de scoli cu diferite limbi de predare: 147 romanesti, 60 germane, 53 sarbesti, 3 maghiare si 2 bulgaresti. Doi ani mai tarziu, Timisoara a fost declarat „oras liber regesc” , act prin care Timisoara a dobandit autonomie economica si a avut proprii reprezentanti in Dieta de la Buda. In anii urmatori, resedinta episcopala catolica s-a muta de la Cenad la Timisoara, in cartierul Cetate. In 1815 s-a deschis prima biblioteca publica de împrumut din Imperiul Austriac, dotata cu sala de lectura. Biblioteca avea 4000 de volume , cu lucrari in limbile: franceza, germana, maghiara, latina si nu numai. In 1825 s-a deschis prima scoala romaneasca de fete.
In 1856 a aparut
omnibusul cu cai care asigura transportul calatorilor intre cartierele Cetate
si cele limitrofe, care parcurgea o distanta de 949 de metri, moment marcat ca fiind primul
mijloc de transport local. Un an mai tarziu a fost pusa in functiune Uzina de
gas si reteaua de distributie a gasului aerian. Incepand cu 1857 , Timisoara s-a remarcat la nivel naţional prin cateva evenimente singulare acelei perioade:
-
efectuarea primelor curse de pasageri pe
canalul Bega, devenind primul oras din Romania care utiliza transportul naval
in comun;
-
infiintarea Partidului
National Roman din Banat si Ungaria - primului partid politic din Romania, al
carui presedinte a fost ales Alexandru Mocioni;
-
inaugurarea primei Fabrici de Spirt din Romania;
-
aparitia primei
publicatii periodice in limba romana in 1875 cu numele de Priculici, sub
conducerea lui Rotariu;
-
premierele teatrale si
de opera din anul 1786;
-
instalarea primei
centrale telefonice urbane cu o retea de 52 de abonati, centrala
pentru care
Ignatz Leyritz obtinuse in anul 1879 licenta de la T.A.Edison. Astfel
Timisoara
se afla in contact cu intreaga Europa prin Budapesta si Viena.
-
inaugurarea primei
statii voluntare de sanatate din tara si din regatul ungar in anul 1886;
-
deschiderea in 1892 a
primei drogherii de provincie din regatul maghiar, drogheria Krayer fiind la
vremea respectiva una dintre cele mai mari producatoare si distribuitoare de
medicamente ale unor firme mari de profil de pe continent;
Anul 1907 a intrat in istoria urbei prin decizia autoritatilor de a incepe demolarea zidurilor cetatii care impiedicau
dezvoltarea orasului. Un an mai tarziu a fost data in exploatare Uzina
Hidroelectrica de pe Bega si Turbinele, iar cativa ani mai tarziu au fost incepute
lucrarile de construire a Palatului Lloyd si a cladirilor impunatoare de pe
partea vestica a Pietei Operei, vestitul Corso.
In 1921, George Enescu
a sustinut un concert in oras. Cetatea deja avea doua echipe de fotbal
puternice, Chinezul si Ripensia, care dominau campionatul de fotbal intre cele
doua razboaie mondiale cucerind 9 titluri de campioane nationale.
Intre 1930-1941 in
Timisoara au existat reprezentante diplomatice ale urmatoarelor state: Austria,
Belgia, Cehoslovacia, Franta, Germania, Guatemala, Italia, Marea Britanie,
Olanda, Paraguay, Suedia, iar intre anii 1936-1946 a avut loc construirea
Catedralei Mitropolitane Ortodoxe. In 1938 prima
masina de sudat sine de cale ferata din lume, Taurus, a fost realizata la
Timisoara de inginerul Corneliu Micloşi. 1945 a fost anul înfiintarii Institutului
de Medicina, sfintirea Catedralei Mitropolitane Ortodoxe in prezenta Regelui
Mihai I in data de 6 octombrie, iar un an mai tarziu s-a infiintat Opera Română
din Timisoara, prin decret regal. In 1949 se joaca la Timişoara primul
meci international de handbal din Romania. In 1953 s-a
infiintat teatrul Maghiar de Stat, in anul 1990 si-a inceput activitatea
Teatrul German de Stat, Timisoara devenind astfel singurul oras european cu 3
teatre de stat care prezenta spectacole in 3 limbi: romana, germana si maghiara. In 1969 la Timisoara s-a realizat primul calculator electronic din Romania: Mecipt 1, la
Facultatea de Electrotehnica, iar in 1988, primul robot electronic din
Romania, REMT1. Anul 1989 a fost anul Revolutiei cand manifestatiile de
protest impotriva regimului dictatorial al lui Ceauşescu au determinat caderea comunismului, Timisoara
fiind declarat oras liber din Romania. La 20 decembrie 1989 s-a infiintat Frontului Democrat Roman, care a preluat conducerea politica si administrativa a
Timisoarei.
In materialele care vor urma, voi povesti, pe sectiuni, istoria fascinanta a acestui oras si a personalitatilor care au influentat modul de viata al locuitorilor din Banat. Tineti aproape, povestea continua.
Imagini: www.banaterra.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.