Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

marți, 3 februarie 2015

Jean Patou: « Evolution not revolution is my motto »


Franta este una dintre cele mai privilegiate tari europene: peisaje care iti taie respiratia, salbe de castele care se intind de-a lungul principalelor ape, dealuri in care strugurii rad stirbi la soare si vinul imbatraneste in butoaie, parfumuri nascute spre a potoli cochetaria tinerelor domnite. Franta nu-si schimba traditia, ci se adapteaza prezentului, redescoperindu-se si reinventandu-se de fiecare data.
In 1880, in familia tabacarului Patou s-a nascut fiul acestuia, Jean Patou, care avea sa mosteneasca nu numai averea lasata de batranul tabacar de lux, ci si spiritul lui antreprenorial. Douazeci si doi de ani mai tarziu, acesta si-a deschis in Paris, pe 7 Rue Saint Florentin, un salon mic de croitorie denumit “Patou Maison Parry”. Casa data din perioada Iluminista si respecta intocmai stilul clasic pe care si-l dorea creatorul pentru sediul micii sale croitorii. Salonul a fost capitonat cu lambriuri de lemn de culoare inchisa pe care le-a asortat cu canapele capitonate cu matase neagra. N-a apucat sa lucreze decat doi ani, caci razboiul a batut imediat la usa, iar Patou s-a inrolat si a plecat vreme de 5 ani pe front. Apucase sa se puna pe picioare, caci, in cel de-al doilea an de functionare, un american excentric, ii cumparase toata colectia de haine imediat dupa lansare. In 1919, dupa incetarea razboiului, acesta si-a redeschis salonul si a cunoscut un succes imediat. El avea un crez si isi dorea sa creeze hainele functionale care sa reflecte personalitatea purtatorului. Nu trebuie ca moda sa dicteze stilul, ci tocmai persoana trebuie sa puna in valoare stilul. A mizat pe armonia formelor si echilibrul perfect dintre vechi si nou. De aceea el a fost promotorul stilului simplu, dar elegant pentru ca el era un indragostit dedicat croiului, detaliilor si calitatii tesaturii. Lansase rochiile cu talie inalta, cu broderii in stil rusesc, iar nume precum Constance Bennett, Mary Pickford si Louise Brooks faceau parte din clientela salonului. 






Desi nu s-a casatorit niciodata, a avut numeroase aventuri, inclusiv cu “femeia fatala” a scenei anilor ‘30, Louise Brooks.  Un sef fermecator aflat la carma uneia dintre casele de moda in voga atragea femeile precum mustele la borcanul cu miere. 
Un an mai tarziu a lansat colectia inspirata din tinutele sportive, iar nume importante din lumea sportului au venit si si-au schimbat garderoba cu tinute semnate Jean Patou. 
Toata lumea a putut admira tinuta Suzannei Lenglen din cadrul campionatului mondial de tenis: o rochie de matase plisata, un cardigan din lana moale de Jersey, semnate Jean Patou. Patou isi broda monograma cu cele doua initiale pe buzunarele tinutelor sale. Suzanne purta piesele intr-o maniera eleganta si subtila si nicicand nu paruse mai feminina si mai gratioasa, iar publicul nu-si putuse lua ochii de la ea pe toata durata meciului. Patou a fost inventatorul tinutei sport care, la vremea respectiva, a revolutionat moda.  




Hainele create si semnate de el au permis femeilor sa combine moda chic cu cea casual in tinutele de zi. Femeia “Patou” nu putea sa treaca neobservata. Ea iubea culoarea si nu facea un secret din asta: “Patou red”, “Patounia”, “Patou blue”, “Nile Green Patou”, “Nasturium Red” sunt cateva dintre culorile care au facut istorie. 




El a explorat fiecare ton de culoare, jucandu-se cu nuantele de bej si roz delicat pana la rosul aprins, dand forta si personalitate fiecarei femei Patou. Designul simplu, nepretentios, a fost adaptat charmului feminin in mod natural, lasand corpului lejeritatea miscarii si posibilitatea sa respire. O crosa de golf sau o racheta de tenis erau accesorii la moda. 


Patou a inteles nevoia femeilor de a combina accesoriile si piesele de vestimentatie, reinventand fiecare tinuta si adecvandu-le fiecarei ocazii sau moment. El a avut in vedere fiecare tinuta, de la costumul de baie la pijama, de la rochita de dans pana la tinuta de golf, de la cardiganul de seara la cel pentru tenis, punandu-le in valoare prin noi combinatii in cea mai naturala forma ludica posibila. A fost conectat mereu la noile tendinte si pe nimeni nu a mirat colectia sa de plovere cu desene cubiste, influentate de curentele Art Deco si Cubism. 


El a inventat notiunea de monograma iconica, brodand pe buzunarele creatiilor sale monograma JP. El a fost deopotriva un vizionar si un inovator. Dupa ce si-a extins afacerea in Franta, el a intuit potentialul american si a dorit sa se convinga. In 1925, a calatorit in SUA si a fost mirat sa vada tinerele americance cu silueta supla si picioarele lungi, intelegand de fapt , asa cum a declarat, ca “Silueta sport este silueta inteligenta”. 
Imediat a realizat ca tinuta sport deschidea alte oportunitati casei sale si implementa o noua directie in moda europeana.  
A organizat imediat o auditie la care s-au inscris peste 500 de tinere, una mai frumoasa decat alta. 
A ales 6 dintre ele, pe care le-a adus cu el in Franta si pe care le-a angajat ca manechine. Acest fapt a provocat un scandal imens in presa pariziana. De fapt, el bifa inca o inovatie la nivel european, fiind primul designer care folosea un grup de modele profesioniste pentru a-si prezenta colectiile de haine. Americanii l-au numit “cel mai elegant barbat din Europa”.  
Era era un barbat charmant, cu trasaturi faciale regulate, ochi cenusii si un zambet pe cat de discret, pe atat de irezistibil. Vocea ii era profunda si ferma, pastrandu-si autoritatea din perioada in care fusese comandant pe front. Anul acela a fost extrem de benefic deoarece o alta idee a fost pusa in practica, lansand “Le Monde de Sport”, un soi de magazin cu haine sportive adecavate pentru golf , echitatie, aviatie, yachting, pescuit, tennis etc, caruia i-a atasat un departament cu accesorii in care se comercializau esarfe, bijuterii, lenjerie, palarii samd. Tot in acel an extrem de norocos, a lansat primele 3 parfumuri: Amour-Amour pentru brunete, Que Je Sais? pentru blonde si Adieu Sagesse pentru roscate. Cu aceste 3 parfumuri, Patou spunea povestea schimbarilor de atitudine care rezuma intreaga epoca generate de miscarile de emancipare a femeii. Anul in sine se afla la hotarul a doua lumi: una care inchide usa trecutului lansad sansa inceputului alteia. 
Amour-Amour simbolizeaza luxul, lifestyle-ul, eleganta, dorindu-se un triumf al vietii reflectat intr-un cocktail reusit de flori proaspete de bergamota, neroli, trandafiri, iasomie, tuberoze si ylang-ylang. 
Que Je Sais? este metafora indoielii, a ragazului de gandire, a momentului de refletie, este un semn de intrebare. Notele sale sunt fructate si realizat din esente de caise, piersici si flori de portocal, imbunatatite cu note delicate de trandafir, iasomie, patchouli si miere.
Adieu Sagesse este o oda a daruirii depline si neconditionata, un parfum care evoca amintirile vacantelor scaldate de soare. Un parfum voluptos, alcatuit din note vibrante de neroli, Lily of the Valley, mosc si zibeta. In anul 1929 a lansat parfumul sport  Le Sien
El a folosit esente de calitate exceptionala, folosind extracte din plante rare precum trandafirii de mai, culesi de pe plantatiile Grasse si iasomia recoltata manual in zori. 
Anul 1931 avea sa marcheze lansarea cel mai renumit parfum al casei, Joy, cotat si astazi unul dintre cele mai bune parfumuri din lume. Dupa marea criza economica din 1929, Patou a dorit sa trimita un cadou ca semn de apreciere la 250 dintre cei mai buni clienti americani care nu au vizitat niciodata Parisul, motiv pentru care a cerut parfumierului Henri Almeras sa creeze un parfum puternic, dar simplu, din esente naturale, indiferent de costuri. Acesta a creat un parfum unic, realizat din extracte de trandafiri si iasomie de Grasse. Astfel s-a nascut JOY, cel mai scump parfum din lume pentru o lunga perioada de timp care astazi a devenit o legenda pentru toti parfumierii lumii si care se mentine pe locul 2 in topul celor mai populare parfumuri din intreg mapamondul.  
Au urmat apoi Normandine care celebra calatoria trans atlantica cu pachebotul la New York, 
Mille 1000 – un parfum glamuros, enigmatic si decadent, care are ca nota de baza extractul de osmanthus sau “floarea de aur”, o floare pretioasa si rara adusa din Orientul Indepartat, in amestec cu esenta de trandafir. Floarea osmanthus infloreste doar cateva ore in fiecare primavara si poate fi achizitionata doar o singura data pe an. Inima parfumului prinde viata din amestecul maiestuos de orris, violete si lemn de santal. La lansare, parfumul a fost anuntat ca unul revolutionar si a beneficiat de cele mai inflacarate aprecieri. El a fost realizat in editie limitata, mai exact intr-o mie de flacoane, toate numerotate de la 1-1000, pentru cele mai elegante femei din Paris. Flaconul cu numarul 1000 poarta monograma Jean Patou, semnatura si sigiliile fiind incrustate cu fir de aur. Mirosul este mirific, inspirand mister si rafinament.
Sublime este parfumul care tempereaza o explozie florala radianta, in tonuri calde si moi. Esentele de trandafir si iasomie sunt combinate cu cele de crin si flori de portocal, vetiver, lemn de santal, esente citrice, ylang-ylang si muschi de stejar. Parfumul este o adevarata celebrare a feminitatii intense si senzuale.
Si cum afacerile sporeau, a deschis filiale in statiunile Monte Carlo, Biarritz, Deauville si Venetia in care comercializa seturi de plovere, costume de baie, parfumuri si accesorii. Dar Patou nu se multumea doar cu atat! El isi dorea cu ardoare ca femeia imbracata si parfumata in saloanele sale sa nu imbatraneasca niciodata, sa isi pastreze tineretea si charm-ul cat mai mult timp. 
In 1928, a lansat Huile de Caldeean, prima lotiune de soare din istoria cosmeticelor. Numele fusese inspirat dupa denumirea unui oras antic in Babilon. Cand a fost lansata, Caldeean a fost mai degraba asimilata unei senzatii. Erau in voga fustele scurte, iar femeile visau la emancipare, renuntau la corsete si sutiene si isi doreau cu ardoare un costum de baie indraznet sa se zbenguie pe nisipul fierbinte in vreme ce soarele le scaldau in raze. 
Uleiul cafeniu s-a transformat peste noapte in produsul cel mai dorit de catre toata elita burgheza pariziana. Mirosul lui oriental floral, usor picant, se intensifica atunci cand intra in contact cu razele soarelui. 

Astazi el evoca opulenta La Belle Epoque, devenind un simbol al schimbarii si libertatii deopotriva. Uleiul era realizat din esente naturale combinat cu esente de narcise, flori de portocal si chihlimbar. Costumele de baie brodate  au facut deliciul verilor pe plajele europene.



Fiecare recipient de parfum este o bijuterie, realizat in stil Art Deco si  proiectat de prietenul lui, arhitectul Louis Sue, care a semnat designul initial. Dopul este sigilat manual cu fir de aur si stampilat. 
Fiecare flacon de parfum reprezinta o dedicatie si o declaratie de dragoste adresata femeii de pretutindeni, iar frumusetea sticlei nu s-a pastrat nealterata de-a lungul timpului. Patou a fost sustinut in toate aceste eforturi de catre familia si prietenii lui. Cea mai dedicata a fost Madeleine, sora lui mai mica decat el cu 7 ani, cea care i-a fost inepuizabila sursa de inspiratie, o femeie mignona, eleganta, moderna si activa.  Pana la moartea lui in 1936, la varsta de 49 de ani, Patou a devenit un gigant al lumii modei, dominand deopotriva couture si ready-to-wear.






El a ramas in memoria tuturor ca un om care si-a pretuit independenta si libertatea, un tip modern, pasionat de masini rapide, barci cu motor, un colectionar de arta si carti rare. 

Din pacate nu a trait destul ca sa poata vedea cum geniul sau a influentat noua generatie de designeri care astazi rescriu moda  si tendintele ei: Karl Lagerfeld, Christian Lacroix, Jean Paul Gaultier.

www.jeanpatou.com