Olanda, superba tara a lalelelor, digurilor si morilor
de vant, are un sfert din teritoriul ei sub nivelul marii cu altitudine medie.
De fapt, Olanda are cea mai joasa altitudine din lume, fapt care a dus implicit
la impresionante solutii ingineresti in lupta lor permanenta cu apa. Pentru cei
care ajung aici, se recomanda sa vizitati: Maeslandkering, digul din Oosterschelde,
calea ferata funiculara, mai exact marele proiect Delta Werken. Un proiect mult
mai mic a fost premiat cu prestigiosul premiu BNA (Uniunea Arhitectilor
Olandezi) – Podul lui Moise. Acesta se afla in Halsteren, un orasel situat in
centrul tarii, o localitate banala la prima vedere, dar care ascunde o doza de
neprevazut atunci cand vine vorba de atractii si valori. Lacasurile de cult:
biserica veche ridicata in 1457 si declarata monument istoric si biserica noua
construita la inceputul sec 20 erau principalele atractii ale orasului. In
2011, localitatea a atras atentia lumii prin podul neconventional construit in
imediata apropiere a fortului medieval. Arhitectii au plecat de la conceptul
biblic in care Moise desparte apa Marii Rosii in doua pentru a conduce poporul
evreu de pe un mai pe celalalt si au realizat un proiect absolut original
semnat RO&AD Architecten. Podul imparte la propriu apa in doua, permitand
oamenilor satreaca de pe un mal pe celalalt. Acest proiect a primit titlul de “cea
mai buna constructie a anului 2011” si a fost realizat prin canalul ce apara Fortul
Roovere din satul Halsteen. Multe dintre vechile forturi medievale ridicate in
sec 17 in regiunea Brabant aveau scopul de a proteja populatia de invazia
armatelor franceze si spaniole. Pe vremea aceea, Fort de Roovere era inconjurat
cu un sant cu apa de mica adancime la care se putea ajunge cu ambarcatiuni
mici. Fortul, care era de fapt un sant lat si o ridicatura de pamant a facut
parte din linia de aparare a Brabantului de Vest in sec 17 cand imperiul
olandez se lupta cu cel spaniol. In sec 18, el a fost folosit in timpul
asediilor franceze si spaniole.
In 2011 autoritatile locale au decis sa aranjeze
imprejurimile satului, concentrandu-si atentia asupra ruinelor fostului fort de
aparare pe care isi doreau sa il exploateze din punct de vedere turistic. Au
adancit canalul si au construit un pod care sa permita accesul catre el. Au
organizat o licitatie, iar arhitectii al caror proiect a fost declarat
castigator au oferit o solutie originala care se incadra perfect in ideea unui
canal care in sitorie avea rol de aparare si au proiectat un pod scufundat.
Considerat o realizare tehnica de exceptie, Podul lui
Moise se incadreaza perfect mediului ambiant, dand plus valoare monumentului
istoric Fort-de-Ruwer catre care asigura accesul. Fortareata era legata de
tarmul de peste apa prin “podul de apa” care a fost renovat de inginerii
olandezi. Acestia au decis sa pastreze forma originala a acestuia, renuntand la
ideea de a construi unul nou peste lac. Camuflarea lui si aparenta sa
inaccesibilitate induce ideea de protectie si aparare a vestigiului militar.
Constructia este realizata din lemn si hidroizolata cu folie. El are aspectului
unui sant si se incadreaza perfect in mediul ambiant.
Cine se apropie de fort va ramane surprins atunci cand
va da cu ochii de pod, caci acesta ii apare ca o pauza in apa, Zidurile sale
inclinate au culoarea pamantului si coboara adanc in apa. de pat, peretii sunt
captusiti cu panouri de lemn pe peretii laterali, astfel incat turistii sunt
obligati sa urce si sa coboare seturile de scari pozitionate la capetele sale, si dupa ce face
o plimbare pe puntea podului ce traverseaza apa care se intinde intre cele doua
laterale pana la nivelul ochilor.Podul lui Moise ofera vizitatorului oportunitatea unica
de a trece prin apele despartite si a vizita cetatea istorica. Podul se afla
pur si simplu ingropat in apa care o traverseaza, iar expunerea prelungita la
umiditate ai crede ca ii intretine o vulnerabilitate maxima.De fapt, esenta
lemnului de Accoya este un lemn durabil, de esenta tare, care a fost in
prealalbil tratat cu produse non-toxice si anti-fungice de acoperire,
crescandu-si durabilitatea si elasticitatea si fiind materialul ideal pentru
constructiile in apa. Vazut de departe, ai strania senzatie ca trecatorii chiar
merg prin apa. Canalul este prevazut cu scurgeri in cazul cresterii nivelului apei
in urma ploilor, astfel incat podul nu este niciodata inundat. Firma care l-a
proiectat a primit premiul pentru excelenta in design in anul 2011. Eu cred ca
a meritat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.