Multe
popoare isi disputa originea unui mare inventator, Nikola Tesla. Colonelul
Corso il considera sarb, Jan van Helsing il credea croat, Ucraina
si Rusia il vor rus pentru ca tesla- unealta de tamplarie
- exista in toate limbile slave. Noi , romanii, zicem
ca-i de-al nostru, in vreme ce el , potrivit marturisirilor sale, se
considera american de origine sarba. Si, ca sa nu existe nici un dubiu in
acest sens, iata ce declara el la Belgrad, in 1 iunie 1892: “I am
proud of my Serbian heritage and of my Croatian homeland.” "In me
there is something that can be deceiving as well, as it is often with young
overjoyed people, but if I am lucky to realize at least some of my ideals, that
would be good for the entire humankind. If those my hopes become reality, the
sweatiest thought will be that this all was the work of a Serb. Long live
Serbdom!" Ca mai apoi sa declare studentilor prezenti in aula Universitatii
belgradene, dupa ce se intalnise cu regele Serbiei, Alekxandar Obrenović: “I
have as you see and hear remained a Serb even offshore, where I am conducting
research. That same should you be and with your knowledge and work raise the
glory of Serbdom in the world".
Dar romanii nu s-au multumit cu atat
si au scotocit in istoria familiei sale si pana nu au gasit niscaiva origini
romanesti nu s-au lasat. De aceea noi inca sustinem cu inversunare
faptul ca Tesla avea totusi sange romanesc, mostenint din genele parintilor sai
istro-romani, membri ai comunitatilor romanesti din Croatia. Nikola Tesla (Никола
Тесла) s-a nascut in data de 10 iulie 1856, in satul Lika, langa Smiljan, in
apropiere de Gospic, in Croatia. La vremea nasterii sale, Croatia se afla sub
ocupatia Impereriul Austro- Ungar, motiv in plus ca banatenii sa
spuna ca este banatean! Tatal lui, Milutin, fusese preot, iar mama sa , Gica
Mandici, provenea de asemenea dintr-o familie de preoti ortodocsi.
Credinta ca Tesla avea in vene sange romanesc provine din faptul ca familia
tatalui sau, in trecut, se numea Draghici, ca mai apoi sa isi schimbe numele
dupa un instrument de tamplarie care si astazi se numeste
tesla. Familiile parintilor sai proveneau din partea
vestica a Serbiei, de langă Montenegru. Mama si tatal lui au ajuns
in Croatia datorita slujbei tatalui, motiv pentru care el s-a nascut
in aceasta tara. Tesla a avut patru fraţi: Milica, Dan, Anghelina si Marita.
Si-a inceput studiile in Smiljan, apoi a continuat la Real Gymnasium la Gospic,
iar in 1870 a fost admis la Gymnasiul Real Superior din Karlovac (Carlstadt) in
Croaţia. In 1875 a fost admis la Institutul Politehnic din Graumltz
(Graz) pentru a studia ingineria electrica. In 1878 a urmat cursurile
Universitatii din Praga, pe care le-a abandonat din pricina mortii tatalui sau,
trebuind sa se angajeze si sa isi intretina familia. A lucrat in Budapesta,
apoi la Paris, la Continental Edison Company, ca pana la urma sa emigreze in
America.Tesla a murit la 7 ianuarie 1943, in New
York, SUA. El a fost uninventator, fizician, inginer mecanic si inginer
electrician și unul
dintre promotorii cei mai importanti ai nasterii electricitatti
comerciale. Tesla a fost unul dintre cei mai renumiti savanti ai lumii de
la sfarsitul secolului 19 si inceputul secolului 20. La nici 30 ani, la
insistentele lui Charles Bechelore, asistentul lui T.A. Edison, Tesla a emigrat
in SUA. Primit cu indiferenta de Edison in atelierele Companiei sale, Tesla a
plecat dezamagit si si-a infiintat propria companie. El a pus bazele
curentului alternativ, a dezvoltat sistemele de curent alternativ, incluzând
sistemele polifazate, sistemele de distribuţie a puterii şi motorul pe curent
alternativ si puterea electrica.
Cele
mai importante invenţii ale sale sunt: energie electrica wireless, generatorul
de curent alternativ, automobile si aparate de zbor, masini pentru
regenerarea stratului de ozon, aparate pentru controlul vremii si de
fertilizare a solului, folosind hidrogenul din aer, generatoare de raza cosmica
etc. Prin descoperirile sale, el si-a adus contributia la construirea
hidrocenteralei de lângă Cascada Niagara. Cei care au scris despre acest
inventator i-au oferit o aura mistica afirmand ca, daca in perioada anilor 1930
inventiile lui Tesla erau publice, dupa moartea sa, in ianuarie 1943, au fost
trecute sub tacere de catre guvernul SUA. Oficial, dupa moartea sa,
Nikola Tesla a fost trecut in uitare, dar in realitate inventiile sale au
starnit interesul varfurilor Armatei SUA inca din 1945. Cei care sunt
preocupati de latura ascunsa a inventiilor sale ii atribuie inventatorului
patentul unui navomodel telecomandat, dirijabil prin unde radio de la distanta,
care ar putea lansa torpile asupra oricarei flotei inamice. Aceasta masina de
zbor, asemanatoare cu un OZN, s-ar putea deplasa în orice direcţie, avand decolare
verticală, folosind un motor alimentat wireless cu energie electrica. Cu alte
cuvinte, masinaria poate stationa timp indelungat in aer. Tesla marturisea cu
privire la aceasta inventie „In urma cu 20 de ani, credeam ca voi fi primul om
care va zbura, ca eram pe punctul de a realiza ceva unic. Munca mea se
desfasura in domeniul electricitatii si nu mi-am dat seama ca motoarele cu
benzina se dezvoltasera atat de mult incat puteau face un avion fezabil. La
vremea aceea, lucram la transmisia fara fire a energiei electrice. Ideea mea
era sa construiesc o maşina de zbor propulsata de un motor electric, alimentat
cu energie de la statiile de la sol. Inca nu am realizat aceasta, dar sunt
sigur ca o voi face la timpul potrivit. Cand am aflat ca am fost anticipat de
cercetatori din alte domenii, am inceput sa studiez problema zborului din alte
unghiuri. Devenea o problema de mecanica, nu de electricitate. Stiam că exista
surse de energie mai bune decat cele de acum, si prin eforturi indelungate,
dupa ani de zile, am inteles posibilitatea utilizarii principiilor vascozitatii
si aderentei fluidelor in constructia motorului meu.” “Masina de zbor a
viitorului – maşina mea de zbor – va fi mai grea decat aerul, dar nu va fi un
avion. Nu va avea aripi si nici propulsoare. Va fi solida si stabila. Vazuta la
sol, nici nu iti dai seama ca e un aparat de zbor. Totusi, va putea zbura in
orice directie in perfecta siguranta, la viteze mult mai mari decat cele atinse
pana acum, in ciuda curentilor de aer verticali si a golurilor de aer. Va putea
urca si in astfel de curenti daca e nevoie, stationa in aer perioade mari de
timp, chiar si la viteze foarte mari ale vantului. Puterea sa de zbor nu va
depinde de aripi, ca la pasari, ci de actiuni mecanice pozitive”.
Tesla
vedea intr-un mod particular viitorul, demn de romanele lui Jules Verne, unele
dintre previziunile sale ramanand neimplinite pana in acest moment. “Prevad o
dezvoltare a masinilor de zbor care sa o depaseasca pe cea a automobilului. Ma
astept la o contributie importanta a domnului Ford la realizarea acestui
progres. Problema locurilor de parcare si a drumurilor aglomerate va fi
rezolvata. Turnuri de parcare se vor inalta in marile orase, iar soselele se
vor inmulti doar atat cat este nevoie. In final, soselele vor deveni inutile
pentru ca civilizatia va abandona rotile pentru aripi”. Din pacate, inca
avioanele aterizeaza si decoleaza de pe aeroport si prea putine de pe
platformele private din spatele casei. De asemenea, tot lui i se
atribuie proiectul unei rachete dirijate. Dar cea mai importanta inventie a lui
este considerata deja celebra “Raza a Mortii”, despre care se credea ca ar
putea distruge intr-o clipa orase si armate intregi. Tesla insusi ar fi
marturisit in legatura cu acest subiect: “Aparatul meu imi permite sa trimit
spre un punct foarte indepartat energii de trilioane de ori mai mari decat este
posibil cu raze de orice alt fel. Astfel, mii de cai putere pot fi transmisi
printr-un fascicul mai subtire decat firul de par si nimic poate rezista.”
Tesla a pus bazele primului accelerator de particule din lume, bazandu-se pe
principiul fulgerului globular. Inventatorul era un vizionar nu numai in
domeniul tehnic, ci si in cel social. Inca din perioada in care femeia era un
accesoriu la bratul barbatului si se limita la intretinerea caminului conjugal,
Tesla ii schimba menirea viitoare: “Implicarea femeii in noi domenii de
actiune, uzurparea graduala de catre ele a conducerii barbatilor, va disipa
sensibilitatea feminina, va reduce instinctul matern, astfel ca maternitatea si
casatoria vor parea neplăcute şi civilizatia umana se va apropia tot mai mult
de civilizatia perfecta a stupului de albine. Urmează o nouă ordine a sexului –
conducerea de catre femei. Veţi comunica instantaneu, printr-un simplu
echipament de buzunar. Avioanele vor zbura fara piloti, ghidate de la sol prin
unde radio. O cantitate uriasa de energie va fi transmisa fara fire.
Cutremurele vor deveni din ce in ce mai frecvente. Zonele temperate vor deveni
foarte reci sau toride. Si cele mai multe dintre acestea sunt foarte aproape sa
se produca”. Din pacate, daca am avea cum, nu l-am putea contrazice. Lucrurile
au evoluat intocmai in aceasta directie. E drept ca, pe harta mintii sale,
Romania se afla in con de umbra, de aceea toate aceste schimbari ajung la noi
ca ultimul vagon garat la peron, adica in viteza melcului obosit. Minte
complexa, Tesla nu s-a rezumat doar la tehnica si implicatiile sale la nivel
social. Mintea sa isi disputa locul in lume, isi punea intrebari de natura
filozofica: “Ce este viata?” si nu intarzia sa si raspunda “Ştiinţa modernă
declară: Soarele este trecutul, Pământul prezentul, iar luna viitorul. Dintr-o
masă în flăcări ne-am născut, şi într-o masă îngheţată o să ne transformăm.
Legea naturii este nemiloasă, şi suntem în mod irezistibil atraşi de destinul
nostru. Lordul Kelvin ne dă o şansă redusă de viaţă: circa 6 milioane de ani,
după care lumina Soarelui se va stinge, iar Pământul nostru va deveni un deşert
de gheaţă, căzând în noaptea eternă. Totuşi, va rămâne o strălucitoare scânteie
de viaţă, existând şansa să reaprindă viaţa pe o stea îndepărtată. Această
posibilitate există într-adevăr”. Pe lângă descoperirile sale despre electromagnetism si inginerie,
Tesla este considerat un pionier in domeniile: calculatoare, robotica, fizica
nucleara si teoretica, balistica.
Revenind
la inventatorul Nikola Tesla, multe dintre inventiile sale inca se folosesc in
zilele noastre: radioul, curentul alternativ, becul fara filament, lampa
fluorescenta, principiile teoretice de functionare ale radarului, retele de
curent alternativ monofazic sau treifazic, sisteme de propulsie prin medii
electromagnetice, generatorul si motorul cu mai multe faze, tehnologia de
transmisie fără fir (wireless) si telecomanda, circuitul de inalt
voltaj “Tesla Coil”, motorul de inductie, razele X, submarinul electric,
principiul de functionare ale motoarelor reactive, teoria dinamicâ a
gravitatiei, campul de propulsie anti-electromagnetic, undele gravitationale,
bobina Tesla, generatorul de cutremure, energia libera, raza mortii,
electroterapia, principiul de decolare a avioanelor dintr-un punct fix, placile
de energie violeta sau pozitiva, bobina bifilara, conceptul vehiculelor
electrice, barca cu radiocomanda, pompa de apa. Deoarece el a revolutionat
ingineria electrica moderna, iar multe dintre descoperirile si afirmatiile sale
erau aparent neverosimile, Tesla a fost considerat un inventator nebun. Cert
este ca si astazi, renumele sau rivalizeaza cu activitatea oricarui
inventator sau om de stiinta al vremii, inclusiv cu a lui Thomas
Edison.Tesla
a fost un inventator de exceptie, care nu a avut o viata personala, nu a fost
casatorit niciodata, nu a avut urmasi, gasindu-si multumirea numai in munca de
cercetare. El nu a avut niciodata propriul sau camin, locuind toată viata
intr-o camera de hotel. Unii istorici sunt de parere ca, atunci cand japonezii
au atacat Pearl Harbor, Roosevelt stia exact data, ora si locul unde America
urma sa fie atacata. Nikola Tesla se afla in Pearl Harbor impreuna cu un alt om
de stiinta, Al Bielek, si lucrau impreuna la "proiectul Philadelphia"
care studia energia magnetica, motiv pentru care ei au fost evacuati chiar
inainte de atac. Valoarea lor era prea mare pentru si fi lasati acolo in timpul
atacului. Tot sursele istorice consemneaza faptul ca Tesla ar fi lucrat la o
masina care ar fi permis omului teleportarea. Cine poate sti cat si ce este
adevarat din tot ce se spune despre mintea unui om exceptional si inventiile
sale inca bine pastrate sub tacerea statului american? Un lucru este cert:
faimoasa masina electrica, previzionata de inventator, care ii si poarta de
altfel numele, poate parcurge 500 de km dupa incarcarea cu curent si va fi, in
mod clar, masina viitorului imediat.
Oare de unde stia Tesla cum avea sa
se schimbe viitorul? Era pur si simplu vizionar? Un geniu nebun? Poate un
"extraterestru"... o minte fantastica incorsetata intr-un corp peren.
Nikola tesla cel mai destept om care a calcat vreodata pe acest pamant, un om sarit din tipare... apropo nu era roman, dar asa suntem noi romanii ne place sa zicem ca era roman.
RăspundețiȘtergere