Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

vineri, 27 aprilie 2012

Santiago Calatrava - ingineria moderna in arhitectura contemporana

Evident ca sunt multe lucruri minunate pe lumea asta pe care necunoscatorii nu pot sa le vada. Trebuie ca cineva sa iti spuna o poveste care sa te atraga sau cineva initiat deja in domeniu, sa te traga dupa sine, obligandu-te sa fii martorul experientelor sale. Asa mi s-a intamplat mie cu Santiago Calatrava Valls sau Santiago Calatrava, cand, ajunsa in Spania, fiica mea a introdus pe lista obiectivelor obligatoriu de vizitat si cele doua proiecte ale acestui arhitect.  
Santiago Calatrava
Calatrava s-a nascut in 1951 in localitatea Benimamet, provincia Valencia dinSpania. El este un artist complet, care se defineste prin calitatile sale dearhitect, sculptor și inginer apreciat, recunoscut și premiat pe plan internațional. El continua sa perfectioneze mostenirea lasata de predecesorii sai Antonio Gaudisi Felix Candela, ducand stilul ingineriei moderne la o forma superioara de expresie. La începutul carierei, Calatrava a debutat cu proiecte axate pe poduri și stații feroviare.
Gare do Oriente, Lisabona
lHS station Reggio Emilia
Liege Guillemins TGV station
Multe din podurile sale par a fi inspirate din forma velelor. Ele se afirma indraznet in spatii deschise, care le pun in valoare formele fluide si albul imaculat. Proiectele sale pot fi admirate in intreaga lume, dar eu nu voi povesti decat despre acele proiecte care mie mi-au placut.
Podul din Ierusalim
Podul din Ierusalim este  un pod arcuit în plan orizontal, a carui greutate este susţinuta de cabluri verticale care se strang in buchet intr- un singur pilon înclinat. Daca ne gandim ca acest pot a fost proiectat sa fie ridicat in Tara Sfanta, probabil ca acesta reprezinta simbolul harfei regelui David. Podul este vizibil din orice punct al oraşului, dar frumusetea sa desavarsita este pusa in valoare noaptea. Este unul din locurile unde mi-ar placea sa ajung odata.
Alte imagini cu podurile lui Calatrava



Podul (puente) Alamillo din orasul  Sevilla,  Spania, a fost proiectat special pentru Expoziţia Mondială din 1992. Ca si in primul exemplu prezentat, intreaga structura este sustinuta de un singur pilon de care sunt legate 13 cabluri. Podul face legatura orasului cu insula La Cartuja. Desi iniţial proiectul prevedea construcţia a două poduri simetrice, in final nu s-a realizat decat unul.


 
 
Ponte Reggio Emilia

Podul Pacii -peste raul Bow, Calgary Canada
Olimpic Agora din Atena, Grecia
Calatrava, din punctul meu de vedere, este un vizionar, deoarece el nu construieste cladiri  frumoase, ci reorganizeaza planul urbanistic in care acestea sunt ridicate. El este atent la detaliile rezultate din urbanismul zonal, la mediul inconjurator, la modul in care lumina pune in valoare edificiul, la maniera in care deschiderea orizontului da note estetice in plus proiectului sau. Arhitectura sa creeaza legaturi intre spatii.  Cladirile sale se ridica, in general, in spatii deschise, in care  luminia este atent valorificata.
Turning Torso
Unii afirma faptul ca cea mai cunoscuta lucrare a sa este Turning Torso din Suedia, un turn inalt de 54 de etaje cu o forma spiralata.
Muzeul de Arta

Pavilionul

Altii sunt de parere ca proectul care a uimit lumea este Muzeul de Arta din Milwaukee, Wisconsin, din SUA. Cladirea cu pavilionul  innaripat taie deopotriva atat respitatia privitorului, dar si nepasarea cerului. Muzeul de Arta din Milwaukee, asezata pe un ponton plutitor, lasa impresia unei imense pasari surprinsa in momentul in care isi ridica aripile pentru zbor. Cel mai animat loc al acestei minunate constructii este Pavilionul Quadrat, prevazut cu un parasolar in forma de aripi mobile, cu o inaltime de pana la 66 metri, dar care, in functie de conditiile meteorolgice de afara, se inalta la cer sau se restrang, pentru ca, pe timpul noptii, sa dispara cu totul. Pavilionul Quadracci Paviluin a fost prima sa clădire importantă realizată în America.
City of Arts and Science





Al doilea mare proiect al sau este City of Arts and Science Valencia, proiectat sub forma unui imens ochi deschis catre lume. Orasul Artelor si Stiintelor din Valencia. Orasul se intinde pe o suprafata de aproape 100.000 de metri patrati si este format din  trei mari cladiri, Opera, Muzeul Stiintelor si un Planetariu semisferic.
Obeliscul din Madrid

Singurele lucrari pe care le-am putut eu admira au fost doar doua: obeliscul din Madrid , pozitionat intre două turnuri înalte şi înclinate, si Montjuďc Telecommunications Tower . Obeliscul este executat din oțel și bronz, cu înălțimea de 120 m, si este amplasat în Plaza de Castilla, între turnurile "Puerta Europa". Calatrava a recunoscut faptul ca a fost inspirat de lucrarea Coloana Infinitului a sculptorului român Constantin Brâncuși atunci cand a lucrat la proiect. Piata este imensa, spatiile deschise ofera o privire de ansamblu incradibila a celor doua turnuri care stau sa se darame, in mijlocul carora aceasta coloana de bronz tipa victorioasa catre cer faptul in arhitectura a invins gravitatia pamantului inca o data.
In Barcelona, am putut admira , de asemenea, elegantul Montjuďc Telecommunications Tower, care a fost construit în 1991, în preajma pregătirilor pentru Jocurile Olimpice din1992, foarte aproape de Stadionul Olimpic. Trebuie mentionat faptul ca Montjuïc este un deal pe care sunt amplasate multe obiective turistice: istorice, culturale, sportive si arhitecturale. Astazi nu voi face referire decat la cele arhitecturale. Calatrava a ridicat aici un turn de televiziune in chiar inima centrului olimpic. Turnul trebuia sa asigure transmiterea jocurilor pe toata durata competitiilor.  Particularitatea acestei constructii este data de forma circulara a platformei , amplasata in varful unui pilon, care trebuia sa asigure dispersia undelor. Inalt de 130 de metru, turnul intampina vizitatorii la intrarea in parcul olimpic, dar poate fi admirat si de la mare departare. Daca ajungeti in acest oras de-a dreptul minunat, puteti lua Funicularul de Montjuďc ori linia 1 de  Metro pana la statia Espanya. 

World Trade Center Transportation Hub

Ceea ce ar trebui mentionat inainte de final este faptul ca , desi toate proiectele sale sunt inedite, nu toate au fost si realizate. Dupa atentatul din 11 septembrie, pe spatiul ramas gol dupa caderea celor doua turnuri gemene, proiectul lui Calatrava a fost acceptat pentru crearea World Trade Center Transportation Hub din Ground Zero , New York City. Arhitectul inca mai are multe si de spus, si de aratat. Eu, una,  stau cu ochii deschisi si astept.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.