Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

luni, 9 aprilie 2012

Ingerii canta cand Dumnezeu asculta - orga Wegenstein

Inainte de a parasi cartierele Elisabetin si Iosefin, voi vorbi despre cateva brand-uri care au facut istorie atat in Banat, dat si in Romania si Europa. Brand-ul pe care il voi prezenta  astazi s-a nascut in cartierul Elisabetin, nu foarte departe de fosta Clinica de Ortopedie , pe partea opusa a vilei Mühle. Dar ca prezentarea sa isi gaseasca rostul fieresc in istorie este nevoie sa pornim naratiunea dintr-o alta piata renumita a orasului, Piata Unirii. In curand vom vorbi pe larg despre acest loc minunat, considerat de multi istorici un adevarat muzeu in aer liber.
Domul Catolic reprezintă cel mai important monument baroc din Piata Unirii din Timisoara, dar si din Banat. Este important pentru ca este biserica episcopală romano-catolică, în care se ţin slujbe în limbile română, germană şi maghiară. Din cauza terenului mlăştinos pe care a fost proiectat, catedrala a fost construită pe piloni de lemn. Ea are o lungime de 55 m, lăţimea este de 22 m, înălţimea navei 16,90 m, iar a turnurilor 35,5 m. Primele clopote au fost turnate în 1763, orologiul a fost montat în 1764. Lucrările au fost terminate în 1774. Piatra de temelie a fost asezata la 6 august 1754 cu prilejulsarbatorii „Schimbarea la Fata a Mantuitorului” de catre episcopul de Cenad Adalbert von Falkenstein. Prin decretul împărătesei Maria Tereza, domul a fost ridicat la rangul de primă biserică a Timişoarei, în 1756. În timpul luptelor dintre otomani şi austrieci, acest lacas a devenit depozit de sare. În timpul asediului din 1849,  edificiul a fost grav avariat. Interiorul catedralei adaposteste o lucrare a pictorului Michelangelo Unterberger, Sf. Gheorghe călare, luptând cu balaurul. Acest artist  a pictat şi altarele Stephansdomului din Viena. Domul are 6 altare laterale realizate de pictorului german Johann Adam Schöpf. Cele 2 statui mari amplasate in  altarul principal îi reprezintă pe sfinţii patroni de nume Carol al VI-lea şi Maria Tereza. Domul a fost construit cu scopul de a deveni catedrala episcopilor de Cenad, locul de unde acestia isi  exercita autoritatea episcopala pana in 1930, cand vechea dieceza a fost desfiintata si s-a intemeiat Dieceza de Timisoara. Prima slujba religioasa (Sfanta Liturghie) a fost celebrata in data de 8 septembrie 1754 de catre episcopul de Cenad, de atunci, Franz Anton - conte Engl de Wagrain. In acel moment Domul si-a deschis portile pentru credinciosi. Inaugurarea oficiala a Catedralei episcopilor de Cenad a  avut loc in 24 aprilie 1803, la o zi dupa sarbatoarea Sfantului Gheorghe, patronul spiritual al Domului. Episcopul Ladislaus Kıszeghy de Remete, cel care va deschide primul seminar teologic romano-catolic in anul 1804, la Timisoara, a fost cel care a oficiat slujba. Sfintele Liturghii celebrate de episcop in fiecare duminica si in fiecare zi de sarbatoare importanta se tin si astazi in Dom in trei limbi: romana, germana si maghiara. Deseori, unele parti din slujba sunt tinute in limbile: latina, bulgara, croata, ceha si slovaca. Domul nu a fost niciodata constituit ca parohie. Este biserica in care predica se tine pentru toti credinciosii romano-catolici de catre Episcopul de Timisoara, dar si din Ungaria şi Serbia.

Datorită acusticii deosebite aici pot fi audiate concerte de orgă remarcabile. Orga a fost construită în atelierele Wegenstein din Timişoara. Orga a fost construită în atelierele Wegenstein din Timişoara. 
Carl Leopold Wegenstein a fost  unul dintre cei mai importanţi constructori de orgi din Banat. El s-a nascut in Austria de Sud, la Kleinhadersdorf,  în anul 1854. După terminarea şcolii din satul natal, acesta a plecat sa isi faca ucenicia  la Viena într-o fabrică de instrumente muzicale, unde şi-a însuşit meseria de constructor de orgă. Ca maistru, el a cutreierat Germania, iar în anul 1888, in luna august, a ajuns la Timişoara şi a deschis un atelier în Iosefin, pe Calea Hunyadi ( azi bulevardul 16 Decembrie 1989)  la  nr. 14. Din anul 1893 în acest atelier au fost confecţionate 25 de orgi  valoroase, folosind  cele mai noi cuceriri ale tehnicii din epocă pentru realizarea instalaţiilor. Dintre ele, patru erau orgi mari, una fiind cea comandată pentru biserica din centrul oraşului liber regal Timişoara cu două manuale şi 30 de clape, alta era orga comandată pentru biserica romano-catolică din Deta cu 24 de clape, apoi orga din Sinagoga Evreiască din centrul Timişoarei cu 20 de clape şi, în sfârşit, orga comandată de episcopul Dessewffy Sándor pentru biserica Millenium din Fabric, care era cea mai mare.La Timisoara, el s-a căsătorit cu fiica maestrului  Josef  Hromadka si au avut impreuna  opt copii, dar doar Richard, Josef  şi Victor i-au continuat mestesugul. Primul sau atelier a fost  amenajat în anul 1888 în casa lui Hromadka. Curând însă, spaţiul a devenit prea îngust, având în vedere comenzile care curgeau in valuri. 

Astfel el a fost obligat sa se mute si sa işi amenajeze un atelier mai spatios în cartierul Elisabetin unde lucrau permanent 10-15 meseriaşi,  care foloseau  dispozitive acţionate cu aburi, iar mai tarziu, dispozitive electrice.  Wegenstein isi descria propria afacere ca fiind „Prima firmă din sudul Ungariei dotată cu maşini acţionate cu aburi“. 

Începând cu anul 1921, ea purta denumirea de „L. Wegenstein şi Fiii”. Până  la data de 10 martie 1937, şeful firmei a rămas Wegenstein senior, dupa care afacerea a fost preluata de fiii sai, iar ulterior inchisa in 1940.  Prima orgă construită de el, în anul 1896, a fost amplasata in biserica parohială din centrul Timişoarei, orga care a fost distinsă cu premiul I la Expoziţia mondială de la Budapesta. În prezent aceasta nu este functională. De-a lungul vietii sale, el a construit peste 200 de orgi, marea lor majoritate fiind raspandite in zona Banatului. 
Una dintre orgile sale poate fi ascultata în Sinagoga din centrul oraşului . În inima oraşului Timişoara puteţi vedea faţada unei clădiri impunătoare, decorată în stilul maur caracteristic pentru sinagogile Europei în secolul al XIX-lea. Este sinagoga neologă care a fost construită în anii 1860 de comunitatea evreilor din Timişoara pe un teren din centrul oraşului, folosit mai bine de un secol de catre negustorii evrei. Proiectul acestui lacas de cult a fost întocmit de  arhitectul vienez Ignatz Schumann.  La intrarea in sinagoga se afla o placa de marmură gravată , datând din anul 1868, din textul careia rezulta faptul ca sinagoga a fost reinaugurată în acel an în prezenţa împăratului Franz Iosef al Imperiului Habsburgic, deşi prima inaugurare avusese loc în anul 1866.Sinagoga are doua intrari: una pentru barbati printr-un vestibul (pulis) si o a doua pentru femei, direct din strada, unde se afla scari de acces ce conduc la etaj. Din vestibul se intra intr-o sala dreptunghiulara (heikhal), rezervata barbatilor. La etaj se afla orga.Aceasta a fost construită de renumitul meşter timişorean Leopold Wegenstein. 
Alta orga a sa se afla in Catedrala Milenium. Aceasta este cea mai mare biserică catolică din oraşul Timişoara. A fost construită între anii 1896-1901, pentru a comemora un mileniu de la aşezarea poporului maghiar pe aceste meleaguri. Este al doilea lăcaş de cult romano-catolic al Parohiei din cartierul Fabric. Vechea biserică construită în jurul anului 1726 se află în apropierea Fabricii de bere. La inaugurarea bisericii noi, cea veche a fost predată comunităţii parohiei greco-catolice, comunitate care la aceea dată nu deţinea în oraş o biserică demnă cultului. Biserica Millenium cu dimensiuni impozante a fost construită în stil neo-romanic şi neo-gotic, după planurile lui Ybl Lajos. Turnurile au o înălţime de 65 de m, iar cupola centrală 45 m. La slujbele bisericii pot intra deodata cca. 3000 de credincioşi. Clopotul cel mare are o greutate de 2.420 kg.
Corul Bisericii Millennium din Timisoara este dominat de o orgă impunătoare construită în anul 1901 tot de maestrul Carl Leopold Wegenstein. Biserica Millennium poseda una dintre cele mai valoroase si impozante orgi ale renumitului constructor din Banat. Orga aceasta a fost  un cadou al episcopului diecezan Alexander Dessewffy (1834-1907), care în acest mod a dorit să dea expresie dragostei sale faţă de credincioşii acestei parohii. Această operă splendidă şi maiestuoasă dispune de trei manuale (în pedalier 30 de taste dintre care 27 efective), iar dulapul (bufetul) de stil neo-romanic din lemn tare de stejar de culoare naturală este sculptat bogat şi ornamentat cu aur. Instrumentul este realizat in stil neo-romanic din lemn tare de stejar, este sculptat si ornamentat cu aur. În calculele privind costurile de realizare a orgii pentru biserica din Fabric au fost incluse de către preotul municipal, Brandt, şi datele privind pregătirea profesională a maestrului, între altele: o călătorie de studii la maestrul Walker din Ludwigsburg, apoi la Jämlich din Dresda, Dinze din Berlin, Weigle din Stuttgart, Hickmann din Dachwig de lângă Erfurt, Coll din Lucerna, Kaufmann din Dresda, Gissege din Göttingen şi Laukauf/Weikersdorf de lângă Koblenz). 
Din istoria Mănăstirii Franciscane din Radna aflăm că între 1797 şi 1798, constructorul timişorean  Franz Anton Wälter construise o orgă cu 20 de registre. În anul 1893, sarcina de restaurare si acordare a orgii  i-a revenit pentru prima dată maestrului Wegenstein, care a efectuat apoi reparaţii de amploare mai mică. Acesta a fost, de fapt, şi motivul pentru care în anul 1905 s-a hotărât  construirea unui instrument complet nou. 
C. L. Wegenstein a excelat in tehnica de realizare a orgilor in stil romantic, specific celei de-a doua jumatati a secolului XIX.Deoarece in perioada aceea pelerinajele faceau parte din cotidian, cântecele bisericeşti au fost de regulă acompaniate la orgă. Întrucât după anul 1900 numărul pelerinilor creştea, era nevoie de un instrument cu o capacitate mai mare. Bazilica din Maria Radna de langa Arad , situată pe malul drept al Mureşului, aparţine din punct de vedere ecleziastic Diecezei Romano-Catolice Timişoara.
Manastirea Franciscana  Maria Radna este binecunoscută şi peste hotarele ţării, ca fiind un renumit loc de pelerinaj al credincioşilor romano - şi greco-catolici. Interiorul bisericii este realizat într-un stil baroc vienez elevat, cu decoraţii de calitate si deosebit de frumoase. Pe vremea monarhiei austro-ungare, localitatea dispunea de legături strânse cu credincioşii atât de confesiune catolică, cât şi ortodoxă, din teritorii întinse ale întregului spaţiu sud-est-european.

Revista constructorilor de orgi din Viena a publicat un comentariu privind o noua realizare a maestrului Wegenstein, cu referire al orga montata in biserica din Maria Radna: „Biserica pelerinilor din Maria Radna a fost dotată la 25 noiembrie 1905 cu o nouă orgă pneumatică, construită în atelierul maestrului C. L. Wegenstein din Timişoara (Ungaria) şi prevăzută cu 25 de registre (…). Raportul experţilor a apreciat realizarea ca fiind o operă de înaltă măiestrie, de asemenea intonaţia artistică exemplară şi materialul de cea mai bună calitate (…)”.  Graţie acestei lucrări, numele Wegenstein a devenit din ce în ce mai cunoscut, iar comenzile pe care le primeste atelierul sau devin tot mai numeroase. Calitatea instrumentului bisericii din Maria Radna s-a păstrat nealterată până în zilele noastre. Doar calcantele au fost înlocuite în ultimele decenii cu un dispozitiv electric. Sunetul orgii acompaniază şi astăzi cântecele pelerinilor veniţi la Maria Radna. Doar puţini dintre ei ştiu, însă, că planurile sale îşi au originea în proiectele lui Aristide Cavaillé-Coll din Paris, instrumentul fiind destinat Bazilicii Sf. Petru din Roma, şi că realizarea îi aparţine celebrului constructor timişorean de orgi. Aşadar, un proiect cu adevărat european.
Catedrala Sf. Iosif din capitală  este un alt lacas de cult dotat cu una dintre orgile sale. În anul 1930 a fost inaugurată orga Catedralei Sfântul Iosif , care era prima orgă din România cu tractură electrică şi cea mai mare orgă din Bucureşti de la vremea aceea. Cu aceasta ocazie a fost organizat un concert la care a asistat însăşi Regina Maria.
Orga Catedralei Sfântul Iosif are un  registrul de harpă/vibrafon, extrem de rar şi unic în peisajul românesc. Restaurarea acestui registru este cea mai mare realizare pentru Ferdinand Stemmer, maestrul-constructor elveţian care a condus colectivul format din 14 specialişti.
Orga are trei claviaturi, un pedalier, 3.375 de tuburi, 54 de registre concertante şi 36 de registre auxiliare. 
In tara, orgile Wegwnstein mai pot fi ascultate in Biserica romano-catolica Maria zapezii din Resita. 

Orga a fost  construita cu tractura pneumatica, are doua manuale si pedalier si este înzestrata cu 18 registre sunatoare.
 In primavara anului 1872 intr-o localitate situata langa Anina, a inceput constructia noii biserici romano – catolice din Steierdorf, de catre arhitectul oravitean Johannes Biebel, constructie finalizata in toamna aceluiasi an.  Un an mai tarziu au fost sfintite si botezate cele trei clopote ale noii biserici romano – catolice din Steierdorf, confectionate in turnatoria regala a mesterului Ignatz Hilzer din Wienerneustadt cu numele: Sfanta Treime, Sfanta Maria si Sfanta Barbara. In luna mai a fost instalata noua orga, construita la Varset de catre mesterul Alois Hörbinger. 



In Biserica Evanghelica din Sibiu se afla de asemenea o orga Wegenstein cu tuburi libere legate printr-o bandă de lemn, ornamente decente maro-auriu. Biserica Evanghelică (în germană Evangelische Stadtpfarrkirche) din Sibiu este una dintre cele mai frumoase şi impresionante clădiri gotice din Transilvania, care a fost ridicată în 1520 pe locul unde exista o veche bazilică romanică din secolul 12. Interiorul bisericii este realizat în stil gotic, cu bolţi arcuite şi pietre funerare pe pereţii din nord. Orga veche a fost inlocuita ulterior cu o orga Wegenstein din Timisoara. 
În secolul al XIX-lea, aproape în toată Europa s-au impus constructorii de orga francezi, care au fost  lideri în acest domeniu. Cel mai important reprezentant al noului stil constructiv a fost în acea vreme Aristide Cavaillé-Coll, al cărui atelier se afla la Paris. Majoritatea instrumentelor destinate catedralelor franceze au fost realizate în atelierul său. Maestrul francez intenţiona să construiască, pentru Bazilica Sf. Petru din Roma, cea mai mare orgă din lume, iar la vârsta de 77 de ani era convins că-şi va încheia cariera cu această orgă. În acelaşi an a fost primit de Papa Pius IX la Vatican, dar, desi proiectul său a fost apreciat, el a a rămas in faza de proiect. In 1905, Wegenstein a fost cel care a realizat  proiectul monumental destinat capitalei italiene, dupa planurile lui Aristide Cavaillé-Coll. Orga din Roma este identica cu cea realizata pentru domului timişorean. Cele două instrumente au forme identice. Orga este dotată cu 26 de registre, două manete, o pedală şi o tractură pneumatică. În prezentarea activităţii lui Wegenstein, această orgă este menţionată ca fiind cea de-a 65-a realizare.  

Un comentariu:

  1. Foarte frumoasă documentare! Vă invidiez puţin... nu, de fapt mai mult, mult mai mult! ...pentru informaţiile cu care reuşiţi să veniţi pe diversele subiecte, nu doar legat de orgile Wegenstein. Despre multe din aceste informaţii nu reuşesc să-mi dau seama cum le găsiţi!

    Acum concret, legat de orgi... din cate ştiu eu, cele două din Sinagogile din Timişoara nu mai sunt funcţionale, din cauză că au fost devastate / vandalizate. Aceste vandalizări s-ar fi întâmplat bine-înţeles după 1990, cum sinagogile nu mai erau folosite.

    Pe trei orgi am apucat şi eu să pun mâna (că de cântat ar fi mult spus în cazul meu) - pe cea de la biserica Millenium (după restaurare), pe cea de la Dom si pe cea din Mehala. În orice caz pot spune că a fost o experienţă copleşitoare de fiecare dată (mai ales la Millenium, când a fost şi prima oară).

    RăspundețiȘtergere

Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.