Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

joi, 1 mai 2014

Locul Reginei Maria in istoria publicitatii mondiale

Astazi lansez o provocare intrebandu-va care este legatura dintre familia Tarului Nicolai al II-lea, Regina Maria si Casa de parfumuri Houbigant? Daca este sa o luam in ordine cronologica, atunci incepem povestea din Parisul secolului 18, mai exact din timpul domniei lui Ludovic al XVI-lea. Chiar si asa, tot trebuie spus ca Ludovic al XIV-lea reinnoise “Carta Parfumierului” prin care impunea pentru orice parfumier un stagiu de 4 ani si alti 3 sub indrumarea directa a unui maestru, inainte de a fi acceptat in Breasla Maestrilor Parfumieri. 
Cu toate astea, in anul 1775, Jean Francois Houbigant avea doar 23 de ani si era parfumier, gantier (vanzator de manusi parfumate) si confectioner de cosuri de nunta si buchete de mireasa. El si-a deschis un magazin pe strada Faubourg Saint-Honore care se numea “A la Corbeille de Fleures” (La cosul cu flori). Pe rafturile magazinului se aflau apa de toaleta, pudre de fata, pomezi pentru albirea tenului, parfumuri si farduri.  Madame de Pompadour cheltuia un milion de franci pe an in cosmetice, iar celelalte aspirante la statut de amanta oficiala a regelui, scandaloasa Ninon de Lenclos, cea poreclita Mademoiselle Libertine (careia ii apartin cuvintele “O femeie care a iubit doar un singur barbat nu va cunoaste niciodata dragostea adevarata”), si Madame Du Barry – ultima amanta a Regelui Ludovic al XV-lea, nu se lasau nici ele mai prejos.
Iar exemplul lor era urmat de nevestele tuturor nobililor si clericilor francezi. In 1775 personaje renumite din crema nobiliara pariziana isi ridicau mici palate intr-un nou cartier, Faubourg Saint-Honore, iar Houbigant a vazut imediat oportunitatea si si-a deschis un magazin aici, in nasul celor care imparteau puterea si risipeau averea. 
Succesul lui a stimulat concurenta si educatia amatorilor de cosmetice din randul nobilimii de la Curtea regala franceza. Asa au aparut case noi, Merveilleuses si Muscadins, dar  Houbigant si-a pastrat cota de piata si s-a identificat cu aristocratia care l-a iubit si apreciat. 
 


In 1829, Jean Francois a creat special pentru Printesa Adelaide d’Orleans parfumul “Quelque Flores Royale”, un amestec de arome florale atat de apreciat de toate femeile elegante si stilate ale Europei pana in zilele noastre. 
Acesta se afla pe culmile succesului, devenind furnizor atat al reginei Victoria a Angliei, cat si al multor case regale de pe batranul continent. “Eau D’Houbigant” avea sa devina parfumul pe care il foloseau toate Curtile regale ale Europei. 
Parfumul a fost apreciat de catre Regina Maria Antoaneta, Regina Victoria a Marii Britanii, de Napoleon al II-lea si imparateasa Eugenie, de Regina Maria a Romaniei, Regina Olandei, Printesa Mathilde si lista continua.  

In 1882 a lansat “Fougere Royale”, parfumul preferat al lui Guy de Maupassant. Acest parfum cu aroma de feriga imbina buchetul aromatic de plante mediteraneene cu cele pretioase de garoafe, scortisoara, piper ambra, si boabe de tonka. Se zice ca acest parfum ar fi pus bazele parfumeriei moderne si a fost cap de serie pentru categoria “fougere”.  In 1890, Houbigant avea sa subjuge olfactiv inclusiv tarii Rusiei imperiale, Alexandru al III-lea si si Nicolae al II-lea. Pana ce si Lev Tolstoi folosea parfumurile sale. 
In 1900, in plina La Belle Epoque , parfumul “Ideal” inregistra cereri spectaculoase. 
“Violette Pourpre” a fost lansat in 1907, urmat de “Couer de Janette”. 

Casa Houbigant si-a pastrat titlul de cea mai mare parfumerie frantuzeasca pana cand a inceput cel de-al Doilea Razboi Mondial. 
Ati crede ca lumea este mare si greu se pot incrucisa destinele regale. Maria Alexandrovna, fiica Tarului Alexandru al II-lea, a fost petita de catre Regele Carol I al Romaniei in 1867, dar ea a ales sa se marite cu Printul Alfred, duce de Edinburg si avea sa o nasca in 1875 pe Missy, cea care avea sa devina Regina Maria a Romaniei. Mama ei plantase in gradinile Palatului San Antonio din Malta un strat imens cu violete rusesti care inmiresmau gradinile. 
Maria n-a uitat niciodata mirosul lor si, de fiecare data cand s-a intors acolo, a adulmecat cararile care ii conduceau pasii catre stratul cu violete. Cand s-a maritat cu Ferdinand de Romania, doamnele de onoare ale soacrei sale, Regina Elisabeta, au invatat-o sa isi prepare parfumul de violete si l-a purtat cu ea in amintirea mamei sale si a copilariei petrecute la Malta. Regina si-a adus florile preferate inclusiv in gradina castelului din Sinaia, cat si in palatul sufletului ei, la Balcic. Dar Regina Maria a fost intotdeauna o femeie cocheta. Ea aprecia noile tendinte in industria cosmetica si a parfumurilor care incepuse sa cucereasca Europa si America. 
Ea insasi a promovat parfumurile Houbigant in Europa de est, iar testimonialele sale au fost preluate de presa mondena europeana. Regina marturisea in memoriile sale: “Viata mea a fost intensa si plina, experientele mele diverse si cu siguranta deloc serbede, chiar daca lumina si umbra s-au jucat mereu cu ea. A fost viata unei femei care n-a uitat niciodata ca este femeie”.

In 1912, Houbigant dadea lovitura cu primul buchet floral al parfumeriei care ii purta numele. Parfumul se numea “Quelque Flores Royale” si printre cei care s-au indragostit de aromele sale a fost inclusiv poetul german Rainer Maria Rilke. 
In 1923, Regina Maria a devenit imaginea Casei Houbigant, promovand parfumurile  “Quelques Fleurs” si “ Mon Boudoir” . Regina Maria a fost primul cap incoronat care si-a folosit imaginea pentru promovarea unor produse, intrand astfel in istoria publicitatii mondiale. 
Ca o paranteza, un an mai tarziu, tot ea avea sa promoveze cremele Pond’s, ocazie cu care a realizat primul testimonial din istoria publicitatii. Ea lauda atat calitatile , cat si beneficiile cremei “Pond’s Cold”, sub sloganul “Imaginea personala e vitala pentru succes”.  

Desi parfumul “Quelque Flores Royale” a disparut de pe piata in 1955, el a fost descoperit in arhiva casei Houbigant si relansat pe piata in 1988, dar notele sale actuale nu se ridica la inaltimea si exigenta parfumului de odinioara. Parfumul este puternic si se preteaza pentru ocazii speciale sau cele organizate in spatii libere deoarece mirosul persistent este foarte accetuat. Notele de fond sunt : liliac, orhidee, radacina de iris, trandafir, tuberoza, iasomie, ylang-ylang, garoafa si lacramioara. Notele de varf sunt: floare de portocal, tarhon, lamaie si bergamota, iar notele finale: ambra, santal, mosc, tonka, zibeta si licheni.  Este un parfum care se preteaza mai mult femeilor adulte, deoarece este caracterizat de arome puternice si pline de personalitate olfactiva. 
In 1930 a fost lansat pe piata “Etude”, iar in 1941 – “Chantilly”. 



Parfum cu arome orientale, “Chantilly” a fost realizat din arome fructate combinate cu extracte parfumate de bergamote, trandafiri, vanilie, lamaie, iasomie, ylang-ylang, mosc, flori de portocali si scoarta de stejar. Dintre toate parfumurile casei Houbigant, astazi se mai produc 

“Lutece”, 


“Raffinee” si “Quelques Fleurs”.



Iata cateva dintre cele mai frumoase materiale mai vechi sau mai noi de promovare.




















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.