In preajma acestei sarbatori nascuta
din iubirea pentru oameni, m-am gandit: ce-as putea sa va daruiesc? Ceva care
sa dea speranta tinerilor si caldura celor parguiti, sa trezeasca
nostalgii tarzii celor copti si sceptici din fire. Si-am cautat atunci o poveste
adevarata care sa intareasca ideea ca dragostea exista dincolo de definitii si
supozitii, ca este o minune care se arata celui rabdator si atent, celui care
merita si pretuieste, care stie sa iubeasca inainte sa primeasca. Si-am gasit o
iubire care sa se prezinte prin fapte, dar si prin cuvinte potrivite. Si
cine credeti voi ca este exemplul meu literar care a avut sansa si
binecuvantarea unei astfel de iubiri?
Din asperitatea cuvintelor si
situatiilor cam greu sa ghiciti, dar sa stiti ca in spatele scenei, in viata
privata, Liviu Rebreanu a avut o viata la care altii doar viseaza si deseneaza
cu incapatanarea visatorilor incorigibili, fara sa o intrezareasca niciodata.
Dumnezeu nu ti le da niciodata pe toate si, oricat de mult ti-ai dori din ceea
ce au altii si tu nu, sa stiti ca eu cred ca nu poti sa ai nimic pe alese, ci
doar la pachet. De ce spun asta? Pentru ca tineretea lui Liviu Rebreanu a fost
una greu incercata. A fost primul nascut al invatatorului Vasile si al
Ludovicai Rebreanu , din cei 14 cati au avut impreuna si din care nu au
supravietuit decat 6. Tatal sau si-a dorit pentru feciorul lui sa ajunga la fel
de cunoscut si talentat ca si George Cosbuc. Eu zic ca a tras lozul castigator,
ca asteptarile lui au fost modeste comparativ cu realizarile fiului. Desi a
incercat sa isi construiasca in tinerete o cariera militara, sufletul sau
spunea altceva: vroia sa devina scriitor.Liviu Rebreanu si-a cunoscut viitoarea
sotie in anul 1911, la Craiova, unde venise pe postul de secretar literar la
Teatrul National, condus atunci de scriitorul Emil Garleanu. Tot in acelasi an
a fost angajata actrita Stefania Radulescu, cea care avea sa devina sotia si
iubita lui pana la moarte.
Scriitorul i-a urmarit evolutia in
primul ei spectacol, “Rapsozii” de Victor Eftimiu, iar acel moment se pare ca a
declansat pasiunea care avea sa se mentina vie pe toata durata casniciei lor.
La sfarsitul anului, Rebreanu a cerut-o de nevasta, iar cei doi s-au cununat in
mai 1912, la Craiova.
La cateva luni dupa cununia lor,
teatrul din Banie avea sa ii rezilieze lui Fanny contractul, iar cei
doi tineri au plecat la Bucuresti unde au inchiriat o locuinta modesta in Calea
Grivitei 153. Dar o perioada mai indelungata aveau sa locuiasca pe strada
Primaverii, actuala Mendeleev. „Era în 1919 – isi amintea Tudor Vianu – mă întorsesem
din război şi Rebreanu îşi găsise căminul lui, după ce trebuise să se refugieze
în Moldova, pentru a scăpa de justiţia marţială a trupelor de ocupaţie locuia
pe strada Nicolae Bălcescu, în fundul unei curţi, într-o căsuţă dărîmată de
atunci, la doi paşi de casa tot atît de modestă unde se sfîrşise Luchian1.
Ferestrele lui Rebreanu, zărite printre copacii curţii, rămîneau luminate tot
timpul nopţii. Mă întorceam tîrziu acasă şi o chemare înceată îmi deschidea uşa
camerei sărace, despărţită prin două trepte de bucătăria familiei. Rebreanu
scria atunci a cincea, a şasea oară romanul Ion. Munca începea odată cu căderea
serii şi continua pînă la revărsatul zorilor, cu mare abuz de cafea, de tutun,
din cînd în cînd cu răcorirea frunţii înfierbîntate. Întreruperea provocată de
vizitatorul nocturn nu părea a-i fi neplăcută.“ Aici au rodit “semintele”
romanelor “Ion” si “Pădurea spînzuraţilor”. Ioan Alexandru Bratescu-Voinesti a
fost acela care a ajutat-o pe Fanny sa se angajeze la Teatrul National din capitala,
iar Rebreanu a inceput sa scrie in diferite ziare si reviste. O data cu
publicarea romanelor “Ion” si “Padurea spanzuratilor” in preajma anului 1920,
viata lui Rebreanu a inceput sa se schimbe in bine si sa se impuna ca
scriitorul modern, creatorul romanului realist si psihologic. In 1928, a fost
numit director al Teatrului National din capitala, dar acest statut atragea
atentia tinerelor artiste interesate de rolurile principale si starnea gelozia
sotiei sale care n-a ezitat sa-i tranteasca o umbrela in cap actritei Puia
Ionescu. Nu si-a inselat niciodata sotia si a iubit-o de cum a vazut-o: “
Te iubesc pentru ca te iubesc si nimic mai mult...” , “...pe mine viaţa m-a
frământat, m-a umilit; mie viaţa mi-a mulcomit glasul. Astfel am ajuns să nu mai
spun că ele nu merită să fie iubite, ci strig pretutindeni: ştiu să iubesc
fiindcă am învăţat a plânge, a suspina şi a mă resemna! Astăzi aş vrea şi eu să
nu iubesc, aş vrea să fiu iar mândru, ambiţios, cuceritor… Dintr-asta se vede
că sunt îndrăgostit! Dacă aş şti cânta din syrinx, te-aş duce într-o poiană
scăldată în lumină de lună, într-o poiană unde încă nu s-a încuibat mândria
omenească, şi ţi-aş şopti la ureche cântecul celor iubiţi. Atunci poate ai
pricepe şi tu că iubirea nu cunoaşte ceea ce lumea numeşte “a fi iubit”.
Fanny a fost actrita cu potential, dar l-a iubit atat de mult pe
Rebreanu, incat a renuntat la cariera ei artistica si s-a dedicat integral
familiei. Tocmai aceasta dovada de iubire s-a intors inzecit inapoi, pentru ca,
pentru Rebreanu, iubirea insemna la nivelul faptelor si actiunilor conjugale
mai mult decat o simpla declaratie in cuvinte amagitoare: ,, ... iubirea cere
supunere, o supunere oarbă ca şi credinţa. Tot ce nu e supunere şi devotament,
nu e iubire. Trebuie să trăieşti mult, trebuie să suferi mult, trebuie să
pricepi mult ca inima ta să fie în stare a primi iubirea. Cei ambiţioşi, cei
mândri, cei obraznici şi nerecunoscători nu pot şti ce este iubirea şi, aşa,
cei mai mulţi dintre noi abia la vârsta de cincizeci de ani începem să
înţelegem iubirea, atunci deci când e prea târziu…” Ea mai fusese maritata inainte si avea o fiica, pe Puia
Florica, pe care Rebreanu a infiat-o si pe care a crescut-o si iubit-o ca un
parinte adevarat.
Cei doi s-au stabilit la Valea Mare
din Arges unde si-au cumparat prima lor casa, lasand Transilvania amintirilor
si scrierilor sale. Aici cei doi si-au cladit caminul impreuna, in mijlocul
livezilor cu pomi fructiferi. Rebreanu a fost unul dintre putinii
scriitori ai vremii care a castigat bine din scris. Isi renovase casa dupa
exigentele vremii, editurile plateau in avans pentru editarea romanelor sale si
lansau oferte tentante pentru excusivitate. Romanele sale au fost premiate
si chiar a fost propus candidat pentru Premiul Nobel. Scriitorul deja
burghez, preocupat de prestanta sa fizica, a fost primul scriitor roman care a
avut primul sau automobil personal. De fapt, Rebreanu a avut doua: un
Chevrollet rosu pana in 1930, iar mai apoi, un Dodge. Dincolo de succesul sau
literar si social, de faptul ca a fost un scriitor apreciat si
curtat, Rebreanu nu a avut prieteni. Si-a dat seama ca statutul sau social si
financiar l-a plasat in centrul discordiei, in amalgamul de interese: “Am o
sumedenie atît de mare de dusmani, cum nici nu-mi dau seama. în realitate as
putea zice că n-am decît dusmani si toti numai din pricină că am ajuns într-o
situatie morală si materială atît de înaltă, încît îi supără pe toti... Nu-i de
făcut nimic. Ar trebui să nu mai scriu, să nu mai am nici un succes, ca să
multumesc pe amicii mei. Plăcerea asta însă mi-e imposibil să le-o fac.”
Iubirea lui pentru Fanny avea sa se stinga o data cu moartea lui. Chiar si
dincolo de trecerea lui in nefiinta, declaratiile lui cu privire la
sentimentele lui pentru Fanny fac inca femeile sa viseze la o dragoste aproape
imposibila: “Te iubesc pentru că mă iubeşti: acesta este un schimb, dar nu e
iubire. Te iubesc pentru că te iubesc, şi nimic mai mult; te iubesc numai pentru
că te iubesc; aici începe iubirea. Îţi mulţumesc din suflet că te iubesc:
acesta e cântecul iubirii. Omul îndrăgostit nu zice: te iubesc pentru că eşti
oacheşă; nici: te iubesc pentru că eşti bună. Omul îndrăgostit zice: te iubesc
cu toate că eşti oacheşă, cu toate că eşti bună şi te-aş iubi chiar dacă ai fi
blondă sau dacă ai fi rea. Poezia, zic unii, a falsificat iubirea. Poezia a
făcut cântece, statui, versuri din sentimentul simplu şi firesc ce a fost
odinioară iubirea, a făcut nebuni din oameni care, şi altmintrelea, erau cam
porniţi spre nebunie, a făcut gurmanzi din oameni care până atunci erau
înfometaţi. Eu însă zic că nu există poet, muzicant, pictor sau sculptor mai
mare ca un îndrăgostit. Pentru ca artistul să înţeleagă poezia cea mare a suferinţei
trebuie mai întâi să fi fost îndrăgostit. Nu poeţii au făcut iubirea, ci
iubirea a făcut pe poeţi! Iar eu, care citesc bucuros în stele şi-mi fac o
plăcere dintru a aşterne pe hârtie slovă lângă slovă, pot să jur că în slovele
noastre umile sunt scrise toate tainele de amor ale cerului înstelat. Cel ce
pricepe viaţa stelelor pricepe şi iubirea omenească! Iubirea nu cunoaşte
cuvintele credincios şi necredincios. Iubeşti pe altul, va să zică eu nu te
iubesc: acesta nu e cântecul iubirii. Omul îndrăgostit nu zice niciodată: m-ai
înşelat. Iubirea nu-ţi cere socoteală de sărutările ce ai dat sau nu ai dat
altora. Iubirea nu-ţi scormoneşte trecutul şi nu-ţi cercetează prezentul.
Viitorul este nădejdea ei; viitorul este egoismul ei. Nădejdea cea deznădăjduită,
mângâierea cea nemângâiată sunt balsamul ei, care e tot atât de dulce ca şi
suferinţa, ca şi iubirea. Iubeşti, suferi, trăieşti: iată troiţa iubirii.
Sărutările îţi alină setea, dar lacrimile îţi trezesc în suflet doruri mari,
istovitoare şi dragi, pe care nu ţi le pot alina nici sărutările. Din ochi
picură lacrimile, izvorul cel veşnic al iubirii; din iubire picură cântecul,
poezia, frumosul, izvorul cel veşnic al lacrimilor. O bobiţă de lacrimă, ce
tremură sfioasă pe geana iubitei, e o comoară mai mare şi mai preţioasă decât
sărutările şi îmbrăţişările tuturor femeilor din lume… O, vanitas, vanitatum
vanitas! zice profetul. Toate suferinţele sunt deşarte! îţi şopteşte un glas
dinlăuntru. Sărutări, lacrimi, iubire: toate sunt deşertăciuni mari, nimicuri pline
de durere… Şi totuşi, pentru aceste nimicuri deşarte, pentru aceste
deşertăciuni nepătrunse aş fi în stare acum să-mi dau tot ce am mai scump pe
lume, aş fi în stare să-mi dau chiar viaţa… Nu ştiu dacă e bine ceea ce fac sau
e rău, dar simt că, dintre toate deşertăciunile lumeşti, am ales pe cea mai
frumoasă, care e cea mai frumoasă fiindcă e cea mai deşartă din toate.” Liviu
Rebreanu a murit la 01 septembrie 1944, iar Fanny, in 1976.
Fiica lor le-a onorat memoria,
transformandu-si apartamentul din Bucuresti, cumparat de scriitor pe vremea
cand tanara domnisoara era crainica la Radiodifuziunea Romana, in muzeu. A
raspuns astfel iubirii pe care Rebreanu i-a aratat-o constant pe toata durata
vietii sale, dedicandu-i schita “Bobi” si romanul “Craisorul”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.