Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

luni, 17 decembrie 2012

O idee de vacanta - „Bertha Benz Memorial Route”


Nu stiu cum sunteti voi, dar eu, la final de an, am nevoie de o motivatie , astfel incat sa ma dau jos din pat in fiecare dimineata si sa ma iau la tranta cu fiecare zi in parte in anul care vine. De regula, cel mai bine ma motiveaza gandul unei vacante. Daca inainte ma apucam temeinic de studiu la inceputul noului an, cu cat inaintez in varsta, nerabdarea creste si ma trezesc tot mai devreme facand planuri. Anul acesta inca nu m-am decis. Oscilez intre un traseu pe care mi l-am propus de ani de zile si unul nou, despre care vreau sa va vorbesc astazi! Uneori e bine sa mai schimbi directia. Poate ca romantismul e bun intr-o relatie, dar uneori si spiritul de aventura mai baga putina frica in tabieturile prelung odihnite. Vacanta despre care ma documentez acum are o poveste frumoasa la origini , cu personaje care au intrat in istorie si care merita promovate. Se zice ca fiecare are predestinata, in lumea asta, jumatatea sa. Unii au norocul sa o gaseasca din prima, altii incearca la nesfarsit fara sanse de reusita.
Dar nu asa s-au intamplat lucrurile in cazul Berthei si lui Karl Benz. Bertha Ringer s-a nascut in Pforzheim, Germania, pe 3 mai 1849 si avea doar 23 de ani cand s-a casatorit cu Karl Benz. Daca Bertha nu si-ar fi iubit sotul atat de mult si n-ar fi crezut neconditionat in succesul lui, astazi compania Benz & Cie poate nu ar fi existat. Karl era un inventator excentric care, ca orice om de geniu, a avut de infruntat numeroase obstacole de ordin financiar, a avut de rezolvat numeroase probleme tehnice pentru toate ideile care ii treceau prin cap. Dar Bertha credea in inventiile lui si l-a sustinut intr-un mod absolut remarcabil inca de la inceput. Imaginati-va ca cei doi erau doar logoditi cand Bertha si-a oferit intreaga zestre ca sa isi ajute logodnicul sa iasa din parteneriatul de afaceri cu August Ritter, oferindu-i sansa extraordinara lui Karl de a lua singur deciziile viitoare cu privire la inventiile sale.Karl Benz scria in memoriile sale: „O singură persoană mi-a stat alături în clipele când mă îndreptam înspre abis. Soţia mea. Curajul ei a fost acela care mi-a dat puterea de a găsi o nouă speranţă.”

Dar nu pot sa nu ma-ntreb: ce-ar fi fost Bertha fara Karl si ce-ar fi fost Karl fara Bertha? Greu de spus. Karl Benz s-a nascut la data de 25 noiembrie 1844. Tatal sau, care fusese mecanic de locomotiva, a murit cand Karl avea doi ani, iar mama s-a straduit din rasputeri sa-i asigure fiul ei o educatie buna. Benz a absolvit Universitatea Politehnica din Karlsruhe, a fost stagiar la compania de inginerie mecanica Maschinenbau-Gesellschaft, iar prima sa slujba a fost aceea de proiectant la o fabrica de cantare din Mannheim. Karl a continuat sa isi diversifice pregatirea si a lucrat la o firma specializata in poduri, apoi intr-o companie de constructii metalice. In 1871, Karl Benz si-a infiintat propria sa companie in parteneriat cu August Ritter, in Mannheim, caruia avea sa ii dea zestrea logidnicei sale ca sa il scoata din firma care avea sa-l faca renumit in toata lumea. Un an mai tarziu, Karl s-a insurat cu Bertha Ringer, femeia care avea sa joace un rol important nu numai in viata lor, in evolutia fulminanta a companiei, dar si in istoria lumii. Bertha Benz a fost prima persoana care a condus un automobil pe o distanta lunga, devenind prima femeie sofer din istorie. Trebuie sa stiti ca, in acea perioada, aristocratia isi etala cu mare fast calestile, trasurile si caii. Nimeni nu era dispus sa renunte atat de usor la aceste mijloace de locomotie numai de dragul ideii ca cineva ar putea revolutiona lumea cu o idee geniala.
Karl inventase deja Motorwagen, dar nu reusise sa convinga pe nimeni de utilitatea lui, cu atat mai putin pe cineva care sa ii finanteze proiectul. Vehicul de lemn avea doua roti in partea din spate, una in fata si o maneta in loc de volan. Propulsat de un singur cilindru, cu o putere de 2,5 cai putere, motorul atingea viteze de pana la 25 de mile pe ora. Nimeni nu intelegea de ce ar trebui sa schimbe caii cu un ansamblu ciudat de transport. Cea care l-a salvat pe Karl a fost tot Bertha. Ea a fost aceea care s-a gandit ca singura maniera in care putea convinge publicul cu privire la avantajele automobilui era sa dovedească practic acest lucru. Asta trebuia facut, alta sansa nu aveau. Karl Benz a continuat sa construiasca versiuni noi si imbunatatite ale automobilului sau patentat. Dar Betrha a realizat ca publicul larg era sceptic cu privire la caracterul practic si fiabilitatea acestei masini autopropulsate si a propus sa organizeze o cursa publicitara. Karl era neincrezator, dar asta nu a impiedicat-o pe ea sa se gandeasca serios la asta.
La începutul lunii august 1888, Bertha, impreuna cu cei doi fii ai sai, Richard de 16 ani si Eugen de 14 ani, doi adolescenti indrazneti ca si mama lor, au pus la cale un plan de a lua masina si de a pleca intr-o vizita surpriza la mama ei, in Pforzheim. Daca i-ar fi cerut sfatul lui Karl, aceasta nu ar fi fost niciodata de acord. Urmand intocmai planul stabilit, Bertha a aruncat boabe de fasole pe alee ca sa amortizeze zgomotul, s-a urcat in masina dis de dimineata cand Karl inca dormea dus si a pornit la drum, din Mannheim, in a automobilul lui cu trei roti. Ea a strabatut cu masina aproximativ 65 de mile, adica 106 km. Imaginati-va ce alta maniera de promovare mai eficienta decat asta ar fi putut fi folosita in acea perioada. Ganditi-va la reactia tuturor celor intalniti pe drum vazand aceasta femeie curajoasa, insotita de doi copii, conducand un vehicul ciudat si nemaivazut pana atunci. Vestea calestii fara cai, care suiera, tremura si scartaia a facut, inconjurul tinutului. Dar drumul nu a fost fara peripetii. Desi bulevardele principale din marile orase era pavate cu piatra, in afara lor, drumurile erau pline de hartoape si necunoscute, astfel incat Bertha a trebuit sa mearga de-a lungul liniilor de cale ferata ca sa fie sigura ca nu se rataceste.
Pentru a realimenta masina, ea a cumparat din farmaciile locale Ligroin drept combustibil, un fel de benzina folosita pe post de detergent in spatiul domestic. Pe vremea aceea, podelele nu se frecau cu Pronto, ci cu Ligroin. Rezervorul masinii avea o capacitate necesara pentru parcurgerea doar a 12 mile. Prima farmacie unde ea s-a oprit sa alimenteze mai exista si astazi, fiind considerata prima statie de gaz din lume. Cu ocazia acestei excursii, Bertha a devenit prima femeie mecanic, deoarece a fost nevoita sa gaseasca solutii pentru desfundarea carburatorului. Femeie inventiva, ea si-a folosit agrafele din par, iar problema a fost pana la urma rezolvata. Dar ghinioanele ei nu s-au oprit aici. Cand cureaua de transmisie s-a rupt, Bertha si-a folosit jarteaua, dar apoi, in Bruchsal, s-au defectat franele si a trebuit sa opreasca la un fierar sa le repare. Bertha este considerata inventatorul placutelor de frana deoarece, o data ajunsa in Bauschlott, ea a angajat un cizmar care sa-i imbrace franele in piele. Se presupune ca actualii saboti de frana ar fi fost inventati chiar de catre Bertha de vreme ce ei i-a venit ideea sa ii inveleasca in piele, crescandu-le astfel rezistenta la uzare si frecare. Intr-un alt punct al destinatiei lor, baietii ei si cateva familii de fermieri locali au impins masina ca sa poata urca un deal, deoarece motorul de 2,5 cai-putere nu a putut face fata pantei.
La apusul soarelui, distanta fusese parcursa in siguranta, iar cei trei temerari au ajuns cu bine la destinatie. Ajunsesera la tanc, de vreme ce prima masina a lui Karl nu avea faruri. Bertha i-a trimis bucuroasa o telegrama prin care ii aducea la cunostinta faptul ca parcursese cu succes prima distanta lunga din istoria omenirii in automobilul lui. In ziua următoare, ea s-a urcat din nou la volan sa parcurga drumul de intoarcere acasa, pentru a stinge orice dubiu din partea scepticilor cu privire la eficienta automobilului. Pe tot traseul parcurs catre casa, lumea a intampinat-o bucuroasa, dar si ingrozita de suieratul masinii fara cai. Cand a ajuns acasa, Bertha i- a sugerat sotului ei sa adauge inca o viteza la cutia vehiculului pentru a usura abordarea rampelor. Drumurile erau pline de hartoape! Inca nu se inventasera arcurile pentru amortizare. Toti scepticii si criticii de pana mai ieri fusesera convinsi ca proiectul lui Karl urma sa revolutioneze lumea. Ca om de marketing si PR as indrazni sa spun ca Bertha a fost primul specialist in PR industriei de automobile. Presa a consemnat entuziasta aceasta reusita, iar cererile au inceput sa curga din toata lumea. Pe 29 ianuarie 1886, Karl a solicitat patentarea „vehiculului cu motor cu gaz” pe trei roti. La sfarsitul secolului 19, Benz & Cie era cea mai mare companie de automobile din lume, care vanduse numai in 1899 un numar de 572 de vehicule. Astazi, patentul DRP 37435 este recunoscut ca fiind certificatul de nastere al automobilului. Cum ar fi evoluat istoria automobilismului fara curajul Berthei? Probabil mult mai lent. Bertha Benz a decedat pe 5 mai 1944, la varsta de 95 de ani, in orasul Ladenburg din statul Baden. Daca istoria automobilistica il consemneaza pe Karl Benz ca tatal industriei auto, cred ca trebuie sa nu uitam ca aceeasi industrie azi de succes a avut o mama temerara, in persoana Berthei Benz.
Revenind la subiectul acestui material, cred ca ar fi o idee excelenta de vacanta sa urmati „Bertha Benz Memorial Route” intr-o incursiune in trecut si in acelasi timp in prezent, pentru a vizita regiunea Baden, renumita pentru vinurile si castelele sale. Cei atrasi de acest traseu au de parcurs distanta dintre Mannheim si Pforzheim / Padurea Neagra si inapoi, mai exact o distanta de 194 km (120 mile). Aceasta ruta a inceput sa fie promovata de catre doi antreprenori germani, Frauke si Edgar Meyer, in anul 2007, pentru a comemora actiunea temerara a Berthei, un veritabil pionier in istoria auto si in marketing-ul industriei auto. „Bertha Benz Memorial Route” a devenit un traseu german oficial din 2008. Acest traseu al patrimoniului industrial al omenirii urmeaza mai multe drumuri romane din zona Campia Rinului Superior (Mountain Road), care se desfasoara de-a lungul poalelor muntilor Odenwald si Kraichgau si care duce la Pfinztal Pforzheim, adica la intrarea in Muntii Padurea Neagra.

Pe ruta Mannheim la Pforzheim, aprox. 104 km (64 mile), spre sud (S) sunt recomandate urmatoarele obiective turistice:
Castelul Heidelberg
Mannheim – Palatul Mannheim, Luisenpark, Turnul de apă, mai multe muzee
Feudenheim
Ilvesheim-Castelul Ilvesheim
Ladenburg – Muzeul auto Dr. Carl Benz, Casa si mormantul familiei Benz, Orasul Vechi, datand din epoca romană
Schriesheim - Castelul Strahlenburg, Mina de argint
Dossenheim - Cariera
Heidelberg - Castelul Heidelberg, Orasul Vechi , Hotel Old Bridge "Zum Ritter", Universitatea din Heidelberg
Leimen
Nussloch
Wiesloch – Prima statie de benzina din lume, unde Bertha a alimentat prima data (Oras farmaceutic)
Mingolsheim
Langenbrücken
Stettfeld
Ubstadt
Bruchsal - Castelul Bruchsal
Untergrombach
Weingarten - Haus Walk'sches
Karlsruhe-Grötzingen
Berghausen
Söllingen
Kleinsteinbach
Wilferdingen
Königsbach - pahar special de bere
Eisingen
Pforzheim - Muzeul de bijuterii, Casa de Industrie


Traseul de intoarcere la Mannheim , aprox. 90 km (56 mile), spre nord (N):

Pforzheim - Muzeul de bijuterii, Casa de Industrie
Bauschlott - Castelul Bauschlott
Bretten - Casa lui Melanchton, aproape de Maulbronn Abbey, casele memoriale ale lui: Johannes Kepler, Friedrich Hölderlin si Hermann Hesse
Gondelsheim - Castelul Gondelsheim, Gasthaus "LoewenThor"
Helmsheim
Heidelsheim
Bruchsal - Castelul Bruchsal
Forst
Hambrücken
Wiesental - Eremitage Waghäusel
Kirrlach, Reilingen – gastronomia specifica cu sparanghel, cele mai bune retete culinare din Germania
Hockenheim - Muzeul Motorsports la Hockenheimring, Hockenheimring (Formula 1)
Talhaus
Ketsch - Backfischfest (festival de pește la cuptor) în luna august
Schwetzingen – Castelul Schwetzingen
Friedrichsfeld
Seckenheim - SAP-Arena
Mannheim – Palatul Mannheim, Luisenpark, Turnul de apă, mai multe muzee


Inainte de a incheia acest material, as vrea sa va povestesc cum a reactionat barbatul meu cand i-am povestit istoria Berthei Benz. Entuziasmata de ingeniozitatea acestei femei, tot ii enumeram cate chestii a facut ea pentru prima data in lume. El m-a urmarit cu atentie in timp ce povesteam, iar cand m-am apropiat de final, a adaugat: a mai facut ceva pentru prima data in lume - a fost prima femeie care i-a luat masina lui barbata-su fara sa-i spuna.

Celor pasionati de subiect le atasez si cateva materiale video.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.