Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

sâmbătă, 7 aprilie 2012

Ouale Fabergé

Ouale Fabergé au fost realizate de Casa Fabergé in perioada  1885 to 1917. Cele mai renumite oua produse de renumita casa de bijuterii sunt cele fabricate special pentruAlexander III si Nicholas II ai Rusiei'.


Ele sunt cunoscute ca oule imperiale sau 'Imperial' Fabergé eggs. Din cele 50 de ouadoar 42 au rezistat timpului. Peter Carl Fabergé sau, cum era el numit in Rusia, Karl Gustavovich Fabergé, a fost un bijutier care si-a castigat reputatia internationala tocmai datorita renumitelor oua Fabergé.

Inca din tinerete, Karl Fabergé a deprins mestesugul de bijutier din cele mai importante centre europene de bijuterii decorative. Avea numai 24 de ani cand, impreuna cu tatal si cu fratele sau, a inceput sa lucreze la atelierul deschis in Sankt-Petersburg. Nu dupa mult timp, tanarul bijutier si-a dat seama ca moda epocii aprecia podoabelor in functie de masivitatea metalelor si a pietrelor pretioase folosite in realizarea pieselor.


Cu sprijinul fratelui sau, Karl a lansat un trend nou, bazat pe introducerea pietrelor pretioase pe suprafata metalelor, creand modele si obiecte in miniatura, cu accent pe detaliu, fapt care a dus la aprecierea deosebita a operelor sale de aristocratia ruseasca din acea epoca.

Casa Regala a Rusiei a decis, in anul 1882, sa fie angajat in cadrul “Cabinetului Imperial”, desemnandu-i-se rolul de a se ocupa de bijuteriile si obiectele de pret ale casei regale si sa fie creatorul bijuteriilor si obiectelor de lux ale Coroanei. In acelasi an a castigat marele premiu al Expozitiei de la Moscova.

Tot atunci, tarul a decis ca bijutierul sa fie cel care creaza obiectele daruite de Casa Regala rusa capetelor incoronate europene cu care aceasta avea relatii diplomatice. Curtea Imperiala ii comanda lui Fabergé,56 de astfel bijuterii. Peste doi ani a devinit bijutier al Curtii in Suedia si Norvegia.

Fabergé a creat faimoasele oua pentru familia regala pana in 1917, incercand sa respecte mereu dorinta principala a tarului: picturile de pe oua sa reflecte evenimente si teme legate de istoria Rusiei (unele oua simbolizau Kremlin-ul, altele yacht-ul regal sau Trans-siberianul).

Doua astfel de bijuterii numite  Constellation si
Karelian Birch, programate sa fie terminate in 1918, nu au mai apucat sa fie livrate celor care le-au comandat, deoarece familia tarului Nicholas II impreuna cu acesta au fost asasinati in acel an.
In 1885, tarul Alexandru , nestiind ce surpriza sa ii faca tarinei Maria Fedorovna cu ocazia Sarbatorilor Pascale, apeleaza la Carl Fabergé pentru un cadou deosebit. Astfel, Fabergé se intrece pe sine si realizeaza prima sa capodopera.Primul ou creat de Faberge, cel daruit tarinei Maria Fedorovna, poarta numele de “Oul de gaina”. Acesta era un fel de caseta ovoidala din fildes, cu marginile din email albastru inchis. In interiorul oului se gaseste un galbenus de aur, care la randul lui este creat din doua piesese, in care se afla o gainusa din aur, cu ochi de rubine. In interiorul gainii era o coroana de aur impodobita cu perle, iar in mijlocul ei se ascundea, de fapt,“surpriza”, un inel din aur, pe care tarul il daruia sotiei sale. Intregul ou, care asunde atatea surprize, are o inaltime de 20 cm.



Imparateasa de origine daneza a fost atat de incantata, incat Faberge a trebuit sa faca in fiecare an, de Paşti, un astfel de ou. In total au fost create 54 de oua

Intre 1885 si 1894, anul mortii sale, Alexandru al III-lea a oferit 10 oua de Paste sotiei sale, imparateasa Maria Feodorovna.



Dupa moartea tarului Alexandru al lll-lea, fiul lui, Nicolae al ll-lea, a continuat sa daruiasca oualor Faberge celor doua femei importante din viata lui.
El comanda bijutierului cate doua oua diferite, unul pentru sotia lui si unul pentru mama sa. Fiecare ou astfel executat avea in el o surpriza care ramanea necunoscuta chiar si pentru tar, pana in momentul in care le daruia.
Ouale sunt realizate din metale pretioase si decorate cu pietre pretioase. De aceea ele sunt un simbul al luxului si reprezinta adevarate opere de arta. 
Mesterii lui Faberge au folosit pietre si metale pretioase, sidef, email, aur, argint, fildes, cristale, perle naturale, jad, diamante, safire, rubine, dar si pietre semipretioase, piatra lunii, olivina, granate, turcoaze.
Ouale erau create cu ajutorul unui email special si presupuneau realizarea a nenumarate schite de design si tipare. Cand un ou era terminat, Fabergé se ducea personal la tar pentru a i-l prezenta. Abia dupa aceea il trimitea, intr-un ambalaj special, pentru a fi oferit unuia dintre membrii familiei regale. 
Cele mai cunoscute creatii sunt: “Oul cu douasprezece monograme” (acesta avea o nuanta de email deosebita: albastru inchis si avea incrustate simboluri regale, fiind oferit de tarul Nicolae mamei sale), “Bobocul de trandafir” (acoperit cu email de culoare rosie, avand inauntru un diamant ce reprezenta sageata lui Cupidon; acesta a fost daruit de tarul Nicolae tarinei Alexandra.
Alte oua celebre confectionate pentru Curtea Regala a Rusiei au fost: “Amintiri de la marea Azov”, “Caucazul”,“Renasterea”, “Lacramioarele”, “Buchetul de liliac”, “Lebada”, “Palatul lui Alexandru” ( este vorba de tarul Alexandru al III-lea) si “Constelatia” (acesta din urma a ramas neterminat, intrucat in anul 1904 a izbucnit razboiul ruso-japonez).
Cel mai cunoscut ou dateaza din 1912 si a fost un cadou dedicat noului mostenitor la tronul dinastiei Romanov (oul se deschidea si “dezvaluia” un portret in miniatura a acestuia). Bijutierul avea la vremea respectiva peste 500 de angajati.
La un singur ou puteau lucra mai multi oameni, timp de un an de zile.
Tarul Nicolae al II-lea a comandat si oua in miniatura, care puteau fi puse in scrisori sau puteau fi purtate de femei la centura, agatate de bratara sau ca pandantiv.
Din 1895 si pana in 1916, atat sotia , cat si mama tarului Nicolae a primit fiecare 22 de oua (deci 44 pentru amandoua). 
Dupa izbucnirea Revolutiei bolsevice si impuscarea membrilor dinastiei Romanov, Palatul Regal a fost jefuit de catre trupele bolsevice. Multe dintre renumitele oua au fost furate si vandute, ajungand in colectii private din intreaga lume.
Istoricii sustin ca au fost furate din palat circa 50 de oua Fabergé, din care nu au putut fi regasite decat apoximativ 42.
Oul cu lacramioare
O parte dintre acestea au ajuns intr-un“Muzeu al Armurilor” din Kremlin. Odata cu instaurarea regimului leninist, atelierul lui Fabergé din Sankt-Petersburg a fost nationalizat, iar acesta a emigrat, impreuna cu familia sa, in Elvetia, unde a murit in 1920.

 


Sapte ani mai tarziu, magnatul american Malcolm Forbes a preluat firma din Frantasi a format “Fabergé Inc”. Acesta a obtinut dreptul de a utiliza “brandul” pe o durata de 70 de ani.

O mare parte a oualor “Fabergé” care au apartinut familiei regale ruse au ajuns in muzee, iar altele au intrat in posesia colectionarilor privati (Malcolm Forbes - cel ce a preluat actiunile companiei fratilor Fabergé, familia regala britanica, regele Farouk I al Egiptului, magnatii rusi cum ar fi Victor Vekselberg sau cei din familia Yusupov, omul de afaceri american Armand Hammer- conducatorul companiei “Occidental Petroleum” si printul Albert de Monaco.

La o licitatie de la “Sotheby’s” din 2004, miliardaruuil rus Victor Vekselberg, presedintele companiei petroliere Tyumen Oil, a achizitionat si a adus inapoi in tara noua oua Faberge pentru care a platit 120 de milioane de dolari.

In prezent, una dintre stranepoatele lui Karl Fabergé, Tatiana, specialista in istoria si stilul Fabergé, a sprijinit grupul “Pallinghurst” sa intre in posesia brandului in anul 2007.
Tatiana Fabergé a decis ca, incepand cu acel moment, sa readuca in atentie tehnica utilizata de strabunicul ei in realizarea unor adevarate obiecte de arta.
Lui Malcolm Forbes, fondatorul publicaţiei “Forbes”, i-au trebuit 30 de ani (intre 1960 si 1990) sa stranga doar 9 exemplare din colectia de oua Fabrge, pe care le-a expus apoi in intreaga lume.


Din cele 47 de oua cunoscute, 10 sunt pastrate la Moscova, Kremlin, 11 fac parte din colectia Forbes, in New York, 16 sunt detinute de alti americani, 8 sunt in colectii europene particulare, iar doua nu se stie unde se afla.
Fabergé s-a inspirat din arta bizantina. Ouale imortalizau iahtul imperial, catedrala Uspensky, palatul Gatchina, Crucea Rosie si militarii. Colectia era formata acum din 56 de oua.

Cel mai pretios ou din colectie este “Oul incoronarii”. O bijuterie unica prin care s-a omagiat  urcarea pe tron a ultimului tar al Rusiei, Nicolae al II-lea in anul 1897.
El este realizat din email galben, translucid, strabatut de vinisoare de aur la a caror incrucisare sunt incrustati vulturi imperiali ce poarta pe piept diamante.


In 1897, tarul Nicolae al II-lea, i-a oferit sotiei sale "Öul incoronarii", realizat din rubin si aur, care disimuleaza copia in miniatura, dar exacta, a trasurii cu care imparateasa a ajuns la Moscova.
Tuturor prietenilor, catolici si ortodocsi, va doresc Paste fericit! Sa va bucurati de fiecare clipa petrecuta cu cei dragi. Fiii sai au incercat sa relanseze afacerea tatalui lor in Franta, unde, in 1927, cei doi au deschis la Paris atelierul “Fabergé et Cie”, dar afacerea nu a avut succes.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.