In 24
iunie, romanii sarbatoresc Sanzienele sau Dragaica, cea mai spectaculoasa
sarbatoare pagana a anului, cand ziua nasterii Sfantului Ioan Botezatorul anunta Solstitiul estival. Conform traditiei, este
noaptea in care se deschid cerurile si se contopesc energiile astrale, dar
numai celor cu inima curata le este permis accesul la tainele universului caci
doar ei stiu sa priveasca dincolo de realitatea prezentului si au puterea sa
vada altfel decat cei “cu mintea-ntreaga”. Cand portile cerului se deschid,
sufletele stramosilor se coboara pe pamant, iar cei vii isi pomenesc mortii,
celebrand asa zisii “mosi de sanziene”. Batranii impodobesc mormintele si dau
pomana pentru sufletele celor dusi. In aceasta zi de sarbatoare, casele sunt
impodobite cu ramuri verzi si flori galbene si fiecare scoate din lada straiele
mirosind a levantica. Sanzienele sunt zanele bune care umbla pe pamant, cantand
si dansand, sortind la rod holdele si femeile tinere, tamaduind bolile si
sufletele indurerate ale oamenilor, umpland de leac si miresme florile si
plantele pamantului. In aceasta zi soarele ajunge la apogeu vestind plenitudinea
verii, motiv pentru care ziua se numeste si “Cap de vara”. Linistea cuprinde
pamanturile, iar animalele capata darul vorbirii si se pun laolalta la sfat. Zanele
pamantului, frumoase, harnice si bune, care s-au preschimbat in flori aurii,
ies din paduri sa petreaca si sa-mprastie rod in casele si ogoarele oamenilor. Tinerele
se scoala dis de dimineata, isi scot zestrea si hainele afara sa le mangaie
soarele si sa alunge moliile, dupa care se aduna impreuna din toate satele
invecinate si pleaca la cules de flori chiar cand zorii dau din gene. Apoi se
pun pe impletit cununi si isi aleg cea mai mandra fata dintre ele si-i dau
numele pentru o zi de Dragaica. Fiecare isi doreste sa fie zana pret de-o zi,
chiar daca traditia graieste ca Dragaica nu se va marita in urmatorii 3 ani.
Toate se imbraca in ii si fote de sarbatoare, isi incing mijlocul cu braie de
care agata flori galbene si frumos mirositoare, acoperindu-si capul cu marame
peste care isi asaza cununa de sanziene. Poarta in brate spice de grau si
seceri si pornesc cu alaiul din sat in sat si pe ogoare la colindat in alai de
sarbatoare.
“Du-te soare, vino luna,
Sanzienele
de-mbuna
Sa le
creasca floarea-floare,
Galbena,
mirositoare,
Fetele sa o
adune
sa le-aseze
in cunune,
Sa le prinda-n palarie,
struturi pentru cununie,
Babele sa le rasteasca,
pan’la
toamna sa nunteasca.”
La lasarea
intunericului, dealurile erau cuprinse de flacari, caci noaptea trebuia luminata
si spiritele ghidate dupa rituri si traditii:
“Du-te
luna, vino, soare
ca tragem
la-nsuratoare
Cununile neursite
zac pe
hornuri azvarlite,
Hai,
frumoaselor, ce stati,
zane sa nu
ramaneti!
Ca venim
dupa petit
pana nu
v-ati razgandit”
In preajma
caselor unde locuiesc fetele care nu sunt pe placul niciunuia dintre
ei, acestia cantau:
“Toate
slutele-s grabite,
Toate vor
sa se marite,
Cu-alde
unii dintre noi,
Feciori
mandri, vai de noi,
Ca la nunta
stim hori,
La praznice
stim pranzi
Si la
dragosti si mai si…”
Cand zorii
mijesc spre ziua, facliile sunt infipte in curtile caselor si pamantul
ogoarelor si lasate sa se stinga cand noaptea se ingana cu ziua si cerul plange
in stropi de roua.
Ziua de 24 iunie
mai este denumita si “amutitul cucului”, caci pasarea incepe sa cante o data
cu sarbatoarea Bunei Vestiri si se
opreste in ziua de Sanziene. Credinta populara mentioneaza ca doar cucul poate
vesti oamenilor cat mai au de trait pe pamant si, cum numai Dumnezeu stie cat
ii este sortit fiecaruia sa faca umbra pamantului, sanzienele ii iau glasul si il lasa mut. Batranii
spun ca, daca se opreste cucul din cantat mai devreme, vara va fi secetoasa. In
aceasta noapte magica, tinerii cauta comori ascunse si in iarmaroace incingeau
hora, caci petrecerea era prilej de intalnire a tuturor flacailor si tinerelor tocmai bune de maritat in vederea incheierii
viitoarelor casatorii. Astazi, inca se mai pastreaza vechiul obicei al
organizarii targurilor de fete, cel mai renumit fiind cel de pe Muntele Gaina.
In satele
romanesti nimeni nu se-ncumeta sa nu sarbatoreasca aceasta zi, caci pedeapsa
Sanzienelor e apriga: femeilor le se pocesc gurile, iar barbatilor care au
jurat stramb le iau mintile, caci Sanzienele sunt mari iubitoare de dreptate.
Nimeni nu-ndrazneste sa se apropie de ele, caci asta inseamna sa te condamni singur
la moarte. In mod firesc sunt invizibile, dar in noaptea focului viu capata
trup si se razbuna daca nu sunt celebrate. Beau ape din fantani si se scalda in
lacuri ascunse in paduri, iar cine isi potoleste setea dupa ele ori ramane
pocit pe viata, ori isi pierde mintile. De-aceea in noaptea de Sanziene,
taranii nu lasa nici un vas descoperit, caci cine bea apa dupa ele, fie ramane
mut, fie e lovit de uitare. Unii le-ar fi zarit dansand prin paduri, la raspantii
de drum, pe maluri de apa sau in locuri uitate de Dumnezeu. Locul in care acestea danseaza
noaptea ramane parjolit de foc si iarba nu mai creste multa vreme. In locul
batatorit cresc ciuperci carora taranii le-au spus „lingura zanei“, iar cand iarba rasare la loc, culoarea este
verde intunecat si nu e pascuta de nici un animal. Sanzienele danzeaza ca
nebunele rotindu-se in hore, goale sau invelite in voaluri albe, imprastiind in
jur ceata alba parfumata si mangaiate de lumina lunii. Preotesele soarelui sunt tributare deopotriva focului, celebrat de flacai prin tortele cu care umplu dealurile rotindu-le in cercuri solare,
cat si apei, motiv de scalda in stropi de roua pentru tinerele fete. Daca oamenii runt rai, provoaca seceta, pe
femei le lasa sterpe, florilor le iau mirosul si ogoarelor rodul. Tot de aceasta
zi este legata si legenda ierbii fiarelor care se zice ca descuie orice
incuietoare, indiferent cat de mestesugita ar fi fost facuta. Iarba fiarelor
straluceste ca aurul in intuneric, iar la rasarit picura sange si lasa urme ca
de rugina pe pamant. Cine a vazut-o zice ca ar avea chip de om si, in loc de
frunza, are aripi. N-are radacina, caci, cum altfel ar putea sa-si schimbe
locul? In restul anului e simpla buruiana, dar si atunci puterea ei ascunsa fie
rupe coasa, fie lama de la plug sau smulge potcoava calului pe drum. Flacaii legau lacatele cu sfoara si le
trageau prin iarba si mare era mirarea cand lacatul se deschidea fara cheie,
semn ca incuietoarea era desferecata de iarba fiarelor padurii. Tot in aceasta
zi vrajitoarele culeg “neburanita”, planta din care isi fac potiunea ce le
ajuta sa zboare. Cine vrea sa fie
dragastoasa tot anul sa-si prinda florile sanziene in par sau sa le strecoare -
n san si sa-ti zica-n tainic gand:
“Sanziana,
Sanziana,
Floare esti
sau buruiana?
Buruiana
dorului
sau floarea
norocului?
Buruiana de
iubit
sau floare
de lecuit
vise
limpezi de fecioare
ce mai cred
in ursitoare?”
Bibliografie:
Victor Kernbach – Dictionar de mitologie generala;
Mircea
Eliade- De la Zamolxes la Ghenghis Han;
Dragaica
sau sanzienele – CrestinOrtodix.ro
Sanzienele. Obiceiuri si traditii de Dragaica, Gandul;
Sanzienele – Mica enciclopedie AS.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.