Intotdeauna
cand ma gandesc la destinul meu, imi vine in minte o metafora si-mi aseman
viata cu o gara. Imi imaginez atunci ca fiecare calator isi cumpara de la viata
un bilet in alb pentru o sansa: aceea de a reusi sau de a esua, de a se zbate
sau de a profita. Habar n-are pe ce-a dat banii cumparandu-si, de fapt, biletul
vietii sale. Asa cum v-am spus: biletul este alb, calatorului revenindu-i
sarcina sa-l scrie prin calatorii. Prin vara e forfota mare: trec trenuri de
mare viteza si trenuri care abia mangaie sina de cale ferata. Unele sunt supra
aglomerate, semn ca dunt sortiti unui destin comun. Altele sunt excesiv de
lejere, dovada ca nu oricine are sansa unui voiaj predestinat. Trenurile
se intretaie in gari prafuite ori in noduri incalcite. Vom fi parteneri pe
bucati de drum, dupa care fiecare isi vede de soarta lui. Unii dintre noi doar
schimba trenuri si numara garile, uitand de destinatie. Altii urca singuri si
coboara in doi. Prin gara trec marfare, personale, accelerate, trnuri rapide si
trenuri expres. Cei grabiti urca in primul tren, doar e mai bine sa mergi decat
sa stai – gandesc ei. Cei inspirati, daca au norocul sa isi dea seama ca au
gresit trenul, coboara in prima statie si se pun pe asteptat in speranta ca va
veni un tren mai bun. Cei intelepti se asaza de la inceput in soare sau la
umbra, in ploaie sau in vant, inconjurati de bagaje intesate cu sperante si
planuri pentru viitor. Se pun pe numarat: un marfar, un personal, un accelerat,
un rapid, un express...si au grija sa urce doar intr-un tren de mare viteza. Stiu
sa-si astepte trenul potrivit si se grabesc sa urce facandu-si loc cu coatele
impingand bagajele. Altii,
cand trenul opreste pe peron, stiu ca acela este trenul pe care il asteptau
increzatori. Tematorii se intreaba: daca nu e trenul meu? In vreme ce unii
schimba de-a lungul vietii mai multe trenuri reusind sa ajunga la destinatie,
alti calatori inca mai asteapta trenul in care ar fi trebuit demult sa urce pe
peron. Bine ar fi sa te urci din prima in trenul predestinat,
dar nici nu e rau sa schimbi trenurile de mai multe ori pana cand, in final,
ajungi acolo unde ti-ai propus. Cei
mai multi se consoleaza gandindu-se: ce conteaza destinatia? calatoria a facut
toti banii, chiar daca acum am ajuns in camp. Uneori se intampla ca toata
aceasta calatorie sa faca toti banii. Alteori iti dai seama ca, desi ai mers
toata viata, destinatia nu merita efortul sau ai ajuns intr-o directie total
gresita si nu mai ai vreme sa o iei iar inapoi. Daca inca
astepti trenul, poate ar fi bine sa te decizi: nu e bine sa stai pe loc. Intr-o zi s-ar putea sa ramana doar
gara, parasita si plina de balarii intr-un camp maturat de vant si amintiri,
iar trenurile sa-si schimbe drumul.
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr
miercuri, 21 martie 2012
Lux Periam - un brand banatean in fata caruia Europa si-a scos palaria
Banatul este o sursa inepuizabila de
istorii adevarate, imbogatite cu aura de poveste. Este
regiunea care a dat atat de multe brand-uri de mare valoare internationala,
incat este greu sa te decizi despre ce sa scrii prima data. Astazi
voi povesti despre LUX PERIAM, un brand care , atunci cand isi scria istoria la
timpul prezent, Europa isi scotea palaria în faţa României!
Din dictionarele de moda, cu referire directa la
Coco Chanel, aflam ca palaria reprezenta „un accesoriu al tinutei
vestimentare“ obligatorii , care pe vremuri avea dimensiuni si forme
special gandite pentru a atrage obligatoriu atentia asupra
domnitelor ce se intalneau pentru deja celebrele cafelute si
serbeturi la sosea.
Palaria si palarierul reprezentau ceva normal pentru lumea buna, la fel cum normal era sa ai frizerul sau barbierul tău, croitorul sau modista ta. Evident, iti trebuia recomandare, pentru ca cei priceputi aveau mare cautare. In 1920, cand Coco Chanel si-a taiat parul scurt, doamnele i-au urmat exemplul, si-au tuns buclele si si-au pus pe cap palarii mici si rotunde, si-au incuiat fustele lungi si le-au inlocuit cu cele scurte „peste genunchi“. Sextil Puscariu scria in lucrarea „Brasovul de altadata“ ca palariile doamnelor erau fie mari cat roata carului, fie mici, purtate in varful capului, aşezate cochet intr-o parte sau trase pe frunte, impodobite cu motive florale sau panglici de catifea sau de matase , cu pene de strut sau cu margele, fructe si flori de sticla, prinse cu panglici sau ace, cu voalete lungi sau scurte. Seara distinsele doamne schimbau palaria cu capisonul pentru a si le etala la teatru.
Palaria si palarierul reprezentau ceva normal pentru lumea buna, la fel cum normal era sa ai frizerul sau barbierul tău, croitorul sau modista ta. Evident, iti trebuia recomandare, pentru ca cei priceputi aveau mare cautare. In 1920, cand Coco Chanel si-a taiat parul scurt, doamnele i-au urmat exemplul, si-au tuns buclele si si-au pus pe cap palarii mici si rotunde, si-au incuiat fustele lungi si le-au inlocuit cu cele scurte „peste genunchi“. Sextil Puscariu scria in lucrarea „Brasovul de altadata“ ca palariile doamnelor erau fie mari cat roata carului, fie mici, purtate in varful capului, aşezate cochet intr-o parte sau trase pe frunte, impodobite cu motive florale sau panglici de catifea sau de matase , cu pene de strut sau cu margele, fructe si flori de sticla, prinse cu panglici sau ace, cu voalete lungi sau scurte. Seara distinsele doamne schimbau palaria cu capisonul pentru a si le etala la teatru.
Prezenta acestui accesoriu
vestimentar, indiferent de sex, se conforma unor norme ce indicau
rangul social al fiecarui purtător.
Cronicile Iasiului din anul 1693 mentioneaza o
istorie hazlie potrivit careia intareste afirmatia ca palaria tinea
rangul: „intr-o zi viind jupanita cu islic la curte, doamna Maria, sotia lui
Duca Voda i-au luat islicul din cap si i l-au bagat in foc si-au lăsat-o cu
capul gol, zicand ca numai doamnele se cade sa poarte islice iara nu si
jupanesele lor“.
Alecu Russo in „Studiae Moldavie“
scria ca „arma cea dintai si cea mai grozava care a batut cetatea trecutului a
fost schimbarea portului vechi; ideea noua, continua Russo, a navalit in tara o
data cu pantalonii si... palaria“. Moda apuseana atrage ca un magnet,
manifestandu-se ca o aspiratie generală de integrare in Europa.
Graham Greene spunea despre unul din
personajele sale, Henry Mills: “….catademnitate se ascunde in spatele purtarii unei palarii.
Uita-te la el – daca ii ieipalaria il condamni pentru vecie la
anonimat.” La noi, jobenul ( după numele negustorului francez Jobin,
care a comercializat-o pentru prima data la Bucureşti) a ajuns un articol la
mare cautare. Intotdeauna jobenul trebuia accesorizat cu bastonul si
monoclul, iar importanta lor impreuna rezulta din micile articole publicate in rubricile de cancan ale vremii in care personaje cunoscute
in lumea politica, in serile prelungite prin restaurante, dupa degustari de
vinuri alese si sampanie, in "chambre separée", se
intorceau acasa pe sase carari, cand pe picioare, cand pe
jos, dupa ce isi trimiteau acasa cu caleasca bastonul si palaria.
O alta istorioara îl are
ca protagonist fara voie chiar pe omul politic Nicolae Titulescu.
Intr-o zi cu vant, in vreme ce pleca de-acasa cu birja spre sediul
guvernului, o rafala de vant i-a smuls palaria de pe cap.
Fiind in mare graba , arenuntat la intentia de a o recupera si si-a
continuat drumul cu capul descoperit. In editia de seara, toata presa bucuresteana scria
pe prima pagina stirea desenzatie,
ca “Nicolae Titulescu si-a pierdut mintile”. Actul in sine a fost
perceput ca un comportament imposibil de acceptat din partea
unei figuri atat de importante in viata politica a
vremii.
In Romania, istoria palariilor isi are
inceputurile in localitatea, Periam, judetulTimis. In anul 1865, deja
palarierul Johann Wohl producea manual palarii. Era o activitate relativ
modesta, fara sa vesteasca prin nimic notorietatea ce avea
sao capete mai tarziu. Lucra intr-un spatiu improvizat, dar realiza niste produse de bună calitate. In anii urmatori, activitatea a
fost preluata de Johann Rudach care a pus bazele primei fabrici de palarii din
Periam, intr-o cladire cu turn care aducea cu un castel de mici
dimensiuni. In anul 1890, Primaria Periam a decis sa dezvolte aceasta
activitate impreuna cu Breasla Mestesugareasca din Periam, stabilind amplasamentul
viitoarei fabrici de palarii.
Principalul actionar al fabricii a
fost Korber Ioan. Fabrica a fost infiintata in anul 1892 sub
denumirea de “Korber” Fabrica de Palarii si Closuri. Fabrica s-a ridicat pe un
teren de circa 2 ha, destinat initial construirii de locuinte.
In octombrie 1899 incep lucrarile de
constructie a cladirii principale pe malul drept al Begai (splaiul Nicolae
Titulescu de azi). Se construieste si o vila superba drept sediu administrativ.
In octombrie 1900 incepe productia de palarii. Era singura fabrica
din monarhie, apoi singura din Romania. Numarul initial al lucratorilor era de
250. Decenii de-a randul, palariile de Timisoara, fie ele de dama sau
barbatesti, din pasla sau din materiale usoare, din paie, strabat continentele.
Moda palariilor de dama a fost si
este trecatoare si tot timpul fabrica a trebuit sa se adapteze. Palariile
barbatesti isi modifica mai greu si mai rar forma. Dar moda palariilor de dama este intr-o continua schimbare. Imediat după inceperea
razboiului, barbatii au “renuntat” la palarii in favoarea caschetelor militare.
Fabrica din Periam incepea sa simta si ea efectele nefaste ale războiului prin scaderea cererii
si prin lipsa tot mai acuta a comenzilor.
In anul 1940 fabrica si-a incetat
temporar activitatea din lipsa de materie prima. Lana era din ce in ce mai greu
de gasit, pretul explodase, comenzile erau din ce in ce mai mici. Datorita inrolarilor, problema personalului calificat devenea din ce in ce mai acuta. Putini
dintre cei rămasi acasa isi mai permiteau sa nu renunte la
eticheta si sa poarte palarii.
In arhiva firmei Lux Periam, exista relatari care
pun in evidentă situatia delicata in care se gasea fabrica:
“In epoca aceasta cand din zi pe zi se prabusesc tari, cand am pierdut cu totul
pietele de unde am importat materii prime si materiile auxiliare, cand valutele
sunt constant in fluctuatiune, va repetam lozinca noastra din anul trecut: "Avem
o singura obligatiune si anume aceea, ca cu cat mai multa constiinciozitate si
cea mai mare atentiune, conservam ceea ce mai posedam si sa asteptam un viitor
mai bun, cand situatiunea se va indrepta si vom putea recastiga imensele noastre
pierderi”.
In anul 1948 fabrica a fost
nationalizata si familia Korber a
pierdut toate drepturile de proprietate asupra acesteia. Fabrica a fost preluata de
statul roman si si-a schimbat din nou numele in Fabrica de Palarii Excelsior,
iar un an mai tarziu in Fabrica de Palarii Lazar Cernescu. In anul 1955,
devine Fabrica de Palarii Lux Periam, un nume cu renume, denumire sub
care o stim si astazi. In perioadă comunista, in Romania au functionat
doar doua fabrici de palarii, Lux Periam fiind una dintre acestea.Palariile de
Timisoara au fost prezente la expozitii din toata lumea: New York,
Tokyo, Bagdad, Buenos Aires, Beijing, Paris etc. Foarte multe dintre produsele
fabricate erau exportate, iar faima lor era pe masura calitatii produselor. Un
intreg careu, organizat pe patru strazi, ocupa pana nu demult Paltim-ul,
denumirea fabricii dupa 1990. Chiar la sosea, functiona un magazin de
prezentare in vitrina caruia erau asezate cochet palariile pe capul
manechinelor. Din pacate, ceea ce a rezistat razboaielor, nu a putut dainui
urmarilor revolutiei din 1989. Iar pentru istoria Romaniei si pentru istoria
Banatului , fabrica de palarii Lux Periam ramane un brand de referinta care a
demonstrat in timp ca valoarea nu are granite, dar si faptul ca moda este
trecatoare si uneori timpul chiar nu mai are rabdare.
„Podoaba omului este palaria“, afirma Schiller (1757-1805), intr-o
perioada in care sa porti palarie insemna sa ai clasa. Astazi, acest accesoriu
a fost demult uitat si nici macar din cochetarie, nu mai stim cum sa purtam o
palarie.
Timisoara - orasul florilor. Istoria parcurilor
Astazi
am sa va vorbesc despre parcurile din Timisoara. Desi considerat orasul
florilor, putini stiu ca până în secolul al XVIII-lea, grădinile cu
flori erau amenajate în incintele curtilor mănăstireşti. Între
straturile cu zarzavaturi, legume şi condimente calugarii cultivau î flori
considerate tamaduitoare pentru tratarea diverselor afectiuni. Asemenea
grădini erau intalnite şi în preajma locuinţelor oamenilor avuti. Prima
gradina in Timisoara a fost amenajata in vremea ocupatiei turcesti
si a aparut in secolul al XVII-lea pe Calea Torontalului, unde se afla Fantana
Pasei sau Gradina Presedintelui, mentionata intr-un mod laudativ de
catre Evlya Celebi, in 1660, gratie trandafirilor,
arborilor batrani plantati aici si fantanei cu apa sa limpede. In 1792 acest
parc a devenit unul din locurile publice de distractie si recreere ale
locuitorilor, alaturi de un alt parc, mentionat prin 1754 a fi fost amplasat intre
cartierele Cetate si Fabric denumit pe atunci Marea Pajiste Cetateneasca
si din care se mai pastreaza si astazi Parcul Poporului. La
sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul celui de-al XIX-lea, in Timişoara
începea să crească numărul locuitorilor oraşului. Si cum tehnicile militare de
atac devenau tot mai avansate, spaţiile de apărare din jurul cetăţii
deveneau inutile. În 1850, gugernatorul orasului, Cronin
Cromberg, a dat ordin să se planteze arbori pe terenul viran care se intindea între
Cetate şi Fabric.
Atunci
a luat fiinta Parcul Poporului. Cel mai vechi parc din
oras este considerat a fi Parcul Poporului, care a fost cunoscut
de-a lungul vremii sub denumirile Parcul Varosliget, Parcul Coronini, Parcul Orasului,
Parcul Regina Maria si Parcul Tineretului. Parcul a fost
infiintat in 1850, iar amenajarile s-au intans pana in 1862 sub directa
supraveghere a contelui Johann Coronini-Crönberg, guvernatorul militar al
Voievodinei Sarbe si al Banatului Timisean. Locatia a cunoscut mai multe
reorganizari.
In 1910 a fost imprejmuit cu un gard din fier forjat si
stalpi de caramida. Gardul este intrerupt de doua porti monumentale pazite de
acvile.
In 1916 aici a fost ridicata crucea
din marmura neagra a Mantuitorului rastignit. Acesta
pastreaza inca zidurile imprejmuitoare din fier forjat si caramida care
dateaza din anul 1862 si multi dintre arborii plantati inca din secolul
XVIII.
In parc sunt plantate specii rare de tisa si
de pin, alaturi de stejari. In trecut, locuitorii orasului se delectau
ascultand fanfara sau luand masa la restaurant.
Istoricul Florin Medelet scria ca, in 1891, intr-o
dupa-amiaza calda, in care vantul adia mai tare ca de obicei, parcul a fost
vizitat de imparatul Franz-Iosef I. Acesta era obisnuit cu aleile racoroase ale
Schönbrunn-ului protejat de zidurile inalte si majestuoase ale palatului, cat
si cu parcul imperial de vanatoare amplasat la periferie Vienei, motiv pentru
care a fost vadit deranjat de praful starnit de vant pe aleile
parcului timisorean. Acesta a fost prilejul care a generat replica batranul
inspector al parcului, Franz Fessler, care i-a spus: "Daca Majestatea
Voastra ar fi vizitat parcul dimineata, cand aleile au fost proaspat stropite,
n-ar fi fost praf".
Multe din parcurile actuale au
fost realizate prin reamenajarea spatiului plantat in timpul guvernatorului
Coronini: Parcul Rozelor, Parcul Catedralei, Parcul Justitiei.In anul
1870, cu prilejul vizitei la Timişoara a împăratului Franz Jozef, edilii
oraşului au decis amenajarea malului drept al Canalului Bega ca loc
de relaxare pentru locuitori. In
acest spatiu au fost plantati arbori de foioase şi conifere si florale.
Tot in 1870, Timişoara a
primit si vizita paşei Ahmed Razim, guvernatorul vilaietului
Dunărea. probabil ca oaspetii au fost invitati sa se plimbe pe mamul raului
Bega, pe locul in care astazi se afla Parcul Rozelor.
Cel
mai cunoscut parc din oras este Parcul Rozelor, cunoscut si sub
denumirea de Parcul Trandafirilor sau Parcul de Cultură şi
Odihnă „Ştefan Plavăţ", Parcul de Cultură. Acesta a fost realizat prin contributia femeilor bogate
din oras, care au finantat din venituri proprii aducerea celor mai
frumoase varietati de trandafiri.Parcul a fost inaugurat in 1934 cu aportul celebrilor gradinari
din acea vreme : Mühle, Niemetz si Agatsy. Parcul are insa o istorie mai veche
care dateaza din 1891, cand orasul a fost gazda Expozitiei
Universale (industriala, agrara si comerciala). Parcul expoziţional a
fost realizat gratuit de către Wilhelm Mühle, parţial în stil frantuzesc, parţial
în stil englezesc. In urma acestei expozitii, numele sau a trecut granita,
bucurandu-se de recunoastere inclusiv la curtile imparatesti.
Regina Ungariei, cat şi reginele României şi Serbiei
au comandat de multe ori coroane şi buchete de flori de la maestrul gradinar. In perioada expozitiei, parcul a fost vizitat de insusi
imparatul Franz Josef, motiv pentru care, pentru o perioada, parcul a purtat
numele acestuia. Aranjamentele florale prezentate l-au impresionat atat de tare
pe imparat, incat l-a determinat sa-si ofere numele acestui parc.iAceste lucrari florale exceptionale pentru epoca
respectiva in care fusesera folositi 300 de hibrizi de trandafiri au
fost realizate de Wilhelm Mühle. El a fost ajutat de alti doi gradinari
renumiti la vremea respectiva : Wenceslasz Franz Niemetz si Beno Agatsy. Acesti maestri in arta gradinaritului au adus si
aclimatizat specii exotice de copaci si flori din toate colturile planetei.
Niemetz si Agatsy au fost castigatorii unor medalii la expozitiile internationale de
profil la care si-au prezentat noile specii rezultate din arta si
talentul lor.
In 1928, minicipalitatea a decis sa organizeze o
expozitie pentru public in care sa prezinte colectia de 2000 de trandafiri
imprumutati din gradinile private ale gradinarilor banateni, prilej cu care se
schimba denumirea parcului in "Parcul Rozelor. Tot in 1928, Arpad Mühle ,
fiul lui Wilhelm Mühle, si Societatea de Horticultura au infiintat Uniunea
Amicilor Rozelor din Romania. In perioada dintre cele doua razboaie, gradinarii Timisoarei produceau
sute de mii de trandafiri, annual care luat drumul Europei. In 1934,
Parcul Rozelor avea deja 1.400 de soiuri si detinea cea mai mare colectie de
trandafiri din sud-estul Europei. De aici se trage numele de
"Orasul trandafirilor" pe care l-a primit Timisoara.
Casa in care a locuit familia renumitului gradinar
Muhle , desi este cladire de patrimoniu, a fost achizitionata acum cativa
ani de o familie de romi care a investit in foarte multe cladiri istorice din
oras. Ea este lasata voit in stare de degradare pana cand se va prabusi
singura, iar in locul ei vom vedea, nu peste multi ani, un palat tiganesc.
Primaria nu a invatat lectia: un popor fara istorie este un popor fara
viitor.
Nu vom trece mai departe inainte sa vorbim despre Wilhelm
Mühle, care s-a nascut in 1844 in Boemia, la Kulm. Cunostintele sale
legate de cultivarea si cresterea florilor au fost dobandite pe parcursul
studiilor sale efectuate in Cehia si in Germania. Ulterior, el s-a remarcat
si a fost apreciat in coloniile lui Wenceslasz Franz Niemetz, un
renumit cultivator de flori din Timisoara. Dupa ce s-a stabilit la Timisoara in
anul 1876, Mühle a reusit sa aduca orasului rangul de
oras al florilor. El a exportat flori si arbusti in toata Europa de
sud-est, la Budapesta si la Viena. In epoca se spunea ca
dintre cele 4.500 de specii de flori care erau plantate in gradinile
si parcurile Europei, 1.500 erau cultivate in Elisabetin.
Cei mai apreciati erau trandafirii, cultivati in toate
marimile si culorile, de la alb la negru si albastru, prezentati in expozitii,
in revistele si in cataloagele de specialitate distribuite in toate capitalele. El asigura aranjamentele florale la
vizitele pe care Franz Josef le facea la Timisoara. Wilhelm Mühle a fost
decorat cu ordinul de merit "Crucea de aur cu coroana" si a primit
titlul de furnizor de flori al Curtii Imperiale si Regale. A mutit
la Timisoara, in 1908, dar traditia sa a fost dusa mai departe de
fiul sau, Arpad. Arpad Muhle a
fost singurul gradinar european recompensat de sultan cu titlul de
"bei", pentru decorarea cu trandafiri a palatului din Istanbul. Acesta a calatorit foarte mult si a adus
la Timisoara o gama larga de flori, pe care le cultiva in serele sale. Arpad Mühle, s-a specializat vreme de un an in Japonia, in
1900, in cultivarea crizantemelor , ajunse la moda in acea perioada. Marea
expozitie de crizanteme din 1904 a fost deschisa festiv de primarul Carol
Telbisz si a avut ecou in intreaga Europa. El a detinut titlul de furnizor al Caselor regale romana si bulgara si a
fost consultant stiintific pentru proiectarea si organizarea Parcului
Cismigiu, din Bucuresti, al Parcului Public, din Sinaia, al Parcului Sofia,
amenajat in stil japonez. Cele mai apreciate flori
cultivate de el erau trandafirii de toate marimile si de toate culorile.
Trandafirii lui erau prezentati in expozitiile europene in tonuri cromatice
diverse, de la alb la negru , de la galben la rosu sau albastru,
si ocupau spatiile de prezentare din revistele si cataloagele
de specialitate distribuite in toate capitalele. O data cu decesul lui, in 1930, s-a stins si istoria Casei Mühle, deoarece
nici unul dintre mostenitorii lui nu a mai dus mai departe arta si talentul
gradinaritului, exersate la grad de excelenta de el si de tatal sau.
In
perioada interbelica, A. Demetrovici, poreclit de timisoreni “Gul-baba”, a
reconstruit Parcul Rozelor si a planuit infiintarea la Timisoara a unui Inalt
Institut Horticol National. Dupa Primul Razboi
Mondial, arhitectul Mihai Demetrovici a definitivat aranjamentele florale in
stil englezesc, in anii 1929 si 1932 - 1934, si a instalat baldachine si
amenajat rondouri in spatiul de pe malul Begai. Tot in perioada
interbelica a fost construit teatrul de vara din parc. Dupa primul razboi
mondial, parcul si-a schimbat denumirea in Parcul "Rosarium", iar
arhitectul Mihai Demetrovici a definitivat aspectul aranjamentelor
florale.
Parcul Scudier, cum era numit in secolul XIX –, este mentionat pentru
prima data in 1870, ca fiind locul in care era amplasat cimitirul orasului, si
se intindea intre Catedrala Mitropolitana, Podul Maria si bulevardul Republicii.
Parcul a
fost amenajat pe locul fostului cimitir de catre cei tocmiti de generalul Anton
Scudier, comandantul militar al orasului la 1860. Motivul care a stat la baza
ridicarii acestuia a fost faptul ca aici se afla cimitirul militar, care a fost
inchis in anul 1770, iar osemintele au fost mutate in cimitirul din
Calea Lipovei.
Prin
mijlocul parcului trecea linia de tren care facea legaruta intre Timisoara si
Bazias in 1932.
Terenul era mlastinos si reprezenta un permanent focar de
infectie pentru locuitorii cartierului Iosefin, cat si pentru locuitorii
cartierului de dincolo de zidurile cetatii. In semn de apreciere, timisorenii
au numit locul Parcul Scudier i-au inaltat o statuie de fonta aurita, in marime
naturala, in semn de recunostinta, in mijlocul parcului. Statuia a fost daramata in 1918, iar pe soclul ei a fost
instalat un ceas.
Initial, Parcul a fost
amenajat in stil englezesc, cu peluze intinse, in care au fost plantate flori.
Aleile se intretaiau in partea centrala a parcului. Dupa cele doua razboaie
mondiale, parcul a fost reorganizat prin plantarea de copaci si largirea
spatiului destinat locului de promenada.
Numit la început Parcul Scudier, acesta a fost cunoscut
sub diverse denumiri: V.I. Stalin, iar în prezent, Parcul Central.
Locul pe care se afla
astazi Padurea Verde a fost in secolul XVIII de doua ori mai
vasta decat o stim noi astazi si reprezenta domeniul de vanatoare
exclusiv al contelui Mercy.
La
inceputul secolului XX jumatate din padure a fost taiata pentru a face loc unei
colonii maghiare stabilita astazi pe locul in care se afla cartierul
Dumbravita. In 1929 s-a infiintat pepiniera orasului, iar intre anii 1937
- 1938, s-au pus bazele Padurii Renasterii Nationale.
Atunci au fost plantati
aproape 400.000 de puieti de stejar, ulm, nuc american, artar, paltin, salcam
si plop de Canada. Padurea a fost plantata in vederea realizarii unei centuri
de verdeata care trebuia sa inconjoare orasul.
In prezent, aici se afla
Gradina Zoologica si Muzeul Satului,iar in imediata lor apropiere inca mai
putem vedea, ruinele vestitului candva restaurant "Tantarul" .
Tot in Fabric, la inceputul
secolului trecut era la moda Plaja comunala, un fel de strand
amplasat in amonte de hidrocentrala de astazi, in locul in care Bega forma un
lac nu foarte adanc. Prin anii 1930, reclamele strandului puteau fi vazute in
mai toate publicatiile locale.
Incepand din anul 1936,
pe strazile principale ale orasului, pe marginea carosabilului, au fost
plantati trandafiri si flori de vara din productia serelor orasului. In 1939 a fost amenajat un
parc in Piata Tebea, si un scuar cu plante ornamentale, in Piata Küttle.
Primul plan al Gradinii Botanice dateaza
din 1966 si a fost realizat de catre arhitectul Silvia Grumeza. In anii 1930 –
35, in aceasta zona terenul era acoperit cu vegetatie lemnoasa.
Pe parcursul amenajarilor, aici au fost aduse plante din
parcurile din Romania, dar si din colectii particulare. S-au realizat schimburi
internationale de seminte, motiv pentru care aici se regasesc plante din America, Asia si
Tropice.
Parcurile
Timisoarei
* Parcul
Central
* Parcul
Catedralei
* Parcul
Justitiei
* Parcul
Rozelor
* Parcul
Copiilor
* Parcul
Mocioni
* Parcul
Centrul Civic
* Parcul
Botanic
* Parcul
Alpinet
* Parcul
Universitatii
* Parcul
Vasile Parvan
* Parcul
Campusul Universitar
* Parcul
Poporului
* Parcul
Paduric
* Parcul
Uzinei
* Parcul Plevna/Doja
* Parcul Piata Crucii
*Parcul de la Ceasul cu
flori
Abonați-vă la:
Postări (Atom)