Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

luni, 6 mai 2019

Sinaia si castelele ei

Dimineata buna se cunoaste dupa vreme. Cand ne-am trezit a doua zi la Sinaia, timpul se anunta frumos, cu innorari sporadice, dar soarele stralucea la ferestre inca dis de dimineata. Echipati de drum, ne-am oprit in restaurantul hotelului pentru micul dejun. Cu riscul de a va parea o rasfatata, sa stiti ca ziua grea incepe la Sinaia cu micul dejun unde zeci de preparate sunt expuse in 3 spatii generoase. Mezeluri diversificate (carnaciori, salam, sunca, costita afumata), oua ochiuri si omlete, salate in palete apetisante de culori, legume si fructe proaspete, produse de patiserie dulce si sarata, branzeturi cremoase si uscate, iaurturi, cereale cu lapte, sucuri naturale, ciocolata calda, lapte batut, cafea in vreo 5 sortimente iti fac cu ochiul oriunde privesti, ce sa mai spun, un adevarat dezmat pofticios. Bausem cafeaua in camera, astfel incat, dupa micul dejun, am luat "harta traseelor urbane la pas" si am stabilit ca mergem pe Traseul Regal (The Royal Way) care se intinde pe 3.7 km si dureaza cam 55 de minute, fara sa includem aici si vizitarea obiectivelor turistice.



Punctul de pornire este Parcul Ghica , situat in imediata apropiere a hotelului in care ne-am cazat, pe Bv Carol I si continua pe Bv Ferdinand. In dreapta buvevardului Ferdinand, coborand niste scari, se ajunge la Garile Regale.



Prima dintre ele a fost construita in 1886, in timpul domniei lui Carol I, iar cea de-a doua la comanda regelui Carol al II-lea in anul 1940 dupa proiectul arhitectului Duiliu Marcu (cel care a proiectat Hotelul Athene Palace si Bibioteca Academiei Romane, palatul CFR din Bucuresti si Opera din Timisoara). Gara ridicata de Carol al -II-lea este realizata din piatrasi poarta insemnele sale regale (CC care se vad si astazi pe clanta usilor), fiind rezervata exclusiv familiei regale. In salonul de primire s-ar afla o impresionanta fresca murala de 5.5m  care reprezinta o vanatoare domneascacu 8 personaje in marime naturala, realizata de Dimitrie Stiubei. Din pacate, aceasta gara nu poate fi vizitata. Pe peronul primei gari regale se afla o placa comemorativa in amintirea Primului Ministru roman, Ioan Gh. Duca, asasinat de legionari in 1933. Aici oprea candva cel mai vestit tren din Europa, Orient Express.


Parcul a fost infiintat in anul 1881 sub indrumarea arhitectului peisagist elvetian, Eder. Acesta adaposteste arbori seculari si aici se organizeaza in fiecare toamna Festivalul orasului Sinaia. Este inconjurat de hoteluri impunatoare, cu arhitectura impresionanta 

















(Hotel Parc, Hotel Caraiman, Piateta Vulturii Libertatii - spatiul omagial creat in cinstea soldatilor americani care si-au pierdut viata aparand sondele petroliere de la Ploiesti, Cimitirul Eroilor, Casino Sinaia si se incheie cu Hotelul Palace). Din Piateta Vulturii Libertatii porneste si Aleea Pelesului, cea mai populara cale de acces catre castel. Dupa ce am dat roata parcului, am urcat catre castel. Doar la cateva sute de metri distanta de locul de pornire ne-a iesit in cale Manastirea Sinaia, impreuna cu toate constructiile adiacente, care poarta Hramul Adormirii Maicii Domnului. Manastirea dateaza din anul 1695, fiind ctitorita de Spatarul Mihai Cantacuzino si extinsa in anul 1842.Ea a  fost numita dupa Muntele Sinai si este unul dintre cele mai importante lacase de cult de pe Valea Prahovei.






Complexul monahal este format din Biserica Veche "Adormirea Maicii Domnului", ale carei fresce au fost realizate de Parvu Mutu Zugravul, Paraclieserul "Schimbarea la Fata cu pictura originala din 1695, Biserica Noua Sfanta Treime construita in 1842-1845 si cavoul lui Tache Ionescu



Urmand aleea serpuita pe versant, am ajuns in scurt timp la Castelul Peles care a fost resedinta de vara a primului cuplu regal al Romaniei, Regele Carol I si Regina Elisabeta. 


Fluxul de turisti care asteapta sa intre in castel este impresionant. Sunt organizate tururi speciale pentru turistii straini si altele separate pentru cei romani, in grupuri formate din 20 de persoane. Castelul nu este mare, incaperile, desi luxuriant decorate, sunt destul de mici comparativ cu salile marilor palate europene, astfel incat grupurile sunt obligate de catre ghizii insotitori sa parcurga interioarele intr-un tempo destul de rapid. Inauntru nu sunt permise filmatul si fotografierea, deci nu va pot arata instantanee din saloane. 


Pe domeniul regal au fost ridicat intre 1866 si 1914 Castelul Peles, Castelul Pelisor, casa Corpului de Garda, Economatul, Casa de Vanatoare, Foisorul, Grajdurile, Uzina Electrica si Vila Sipos. Pana la terminarea Castelului Peles, cuplul regal au locuit in Casa de Vanatoare. Castelul Peles a fost primul castel electrificat din Europa. In forma sa initiala, acesta avea o suprafata de 3200 mp,, fiind etajat dupa 1900. Este format din 160 de camere si peste 30 de bai.  In incaperile sale sunt expuse o bogata colectie de tablouri, mobilier, textile, piese de arta decorativa, carti, dar si peste 4000 de arme europene si orientale datand din secolele 14-17. Doar 35% din suprafata edificiului este deschisa publicului. In Economat si Corpul de Garda sunt amenajate hoteluri si restaurante, celelalte cladiri devenind vile turistice sau de protocol.

Muzeul National Peles este recunoscut pentru colectia de sticla formata din 1500 de vase: cristal austriac Lobmeyr, vase din cristal englezesc Webb, cristal de Boemia, sticla de Murano, cristal frantuzesc de Baccarat si Saint Louis si piese din cristal dublu stratificat semnat de Josef Hoffmann. Regina Maria completeaza colectia cu piese Art Nouveau, obiecte semnate Emile Gale, Rene Lalique, Jean-Antonin Daum, Christian Desire, Jean Sala, G.Arvy-Rousseau, Almaric Walter si Louis Comfort Tiffany. Colectia de orfevrarie si metal contine si ea 5500 de  obiecte, piesa de rezistenta a colectiei fiind vasul jubiliar creat de orfevrul P.Telge din Berlin, realizat din argint masiv, partial aurit si cabosoane, daruit Regelui Carol I la implinirea varstei de 70 de ani.  Colectia este formata din vesela, figurine decorative, tabachere, cravase, rame foto, cani si pocale, brelocuri, ace de par, tocuri de scris, servicii de  toaleta, platouri, sfesnice, letiere, zaharnite, servicii de birou. Colectia de orologie este formata din ceasurile pendulare de podea si de perete, ceasurile miniaturale si de consola, de semineu si de masa, desteptatoare si de buzunar. Colectia de ceramica  formata din obiecte din gresie, faianta si portelan este compusa din 5000 de piese. Un lucru merita spus: inca de cand a fost construit, castelul a fost proiectat si dotat cu sistem de canalizare, racord la apa, doua lifturi, iluminat electric, telefon, incalzire centrala si plafon de sticla mobil. Ba are si un aspirator care inca este functional. Parcul din fata castelului este mic, dar cochet, pus in valoare de fantani arteziene, ansambluri florale, statui. Acesta a fost construit in perioada 1873 si 1914, fiind considerat cel mai important ansamblu arhitectonic istoric din Romania si are caracter de unicat, pastrandu-si valoarea ca unul dintre cele mai importante si frumoase monumente din Europa. 



  
In anul 2007, dupa 5 ani de negocieri, statul roman retrocedeaza vechiul domeniu regal mostenitorilor, reintrand astfel in proprietatea Regelui Mihai, continuand sa fie administrate de statul roman.

Nu departe de Peles se afla Castelul Pelisor, daruit de catre regii domnitori Printului Ferdinand si sotiei sale, Maria, viitoarea Regina a Romaniei. Acesta a fost ridicat intre anii 1899 si 1902 de catre arhitectul ceh Karel Liman si decorat de catre artistul vienez Bernhard Ludwig si face parte din acelasi ansamblu creat de regele Carol I pe valea paraului Peles. Acesta este un palat de mici dimensiuni si este realizat in stil Art Nouveau. Spre deosebire de primul, aici atmosfera este mai intima, mobilierul este alb si decorat cu multe piese Art Nouveau. 




Am urmat drumul care ne-a dus la complexul Vilei Economat si am intrat usor in cartierul Furnica. Aici a fost ridicat acum 500 de ani schitul Sfantul Nicolae de pe Molomot care nu mai exista in acest moment. Urmand aleea din fata Hotelului Furnica am ajuns din nou in centru. Trecusera mai bine de 5 ore de cand am plecat din camera hotelului. Era trecut de ora 14.30 cand am intrat in Irish House pentru ca afara se pregatea sa ploua torential si multi turisti se adaposteau ca noi in birturile din apropiere. Eu am mancat o pizza picanta si am primit o bere gratis, sotul meu a baut berea si si-a comandat o ciorba de legume impreuna cu un rasol de vita cu ciuperci, dar m-a rasfatat si pe mine cu Desertul Reginei (mar copt feliat pudrat cu scortisoara si asortat cu o cupa generoasa de inghetata de caise si alta de frisca). Portiile sunt ca la unguri, comanzi pentru doi si satura tot neamul. Am platit, cu ciubuc cu tot, 100 de lei.
Seara ne-am plimbat prin statiune si am admirat cladirile superbe care ii dau acel aspect rafinat acestei statiuni.












  

A doua zi urma sa facem cumulat restul de 5 trasee urbane ca sa putem petrece o zi si in Busteni. Despre restul programului, in postarea viitoare.


Redescoperirea Romaniei - Un weekend prelungit pe Valea Prahovei

Imediat dupa sarbatorile pascale, profitand de weekendul prelungit, am plecat la Sinaia. Eu sunt  nascuta in Slobozia si maritata in Banat de mai bine de 30 de ani, iar drumurile noastre catre Banat au trecut ani de-a randul prin Valea Prahovei, dar niciodata nu ne oprisem la Sinaia sa vizitam statiunea. Cred ca de mai bine de 10 ani tot ii repetam sotului meu ca vreau sa vad Castelele Peles si Pelisor, dar faptul ca ne mutasem imediat dupa Revolutie in Timisoara ne deschisese drumul catre tarile din vest si tot amanam momentul excursiilor prin tara. De data asta am facut rezervare din timp la Hotel Rina Sinaia, am platit avansul de 1400 de lei, fara posibilitate de rambursare, pentru o camera dubla timp de 4 nopti ca sa fim siguri ca vom ajunge. De 1 Mai, dis-de-dimineata, am pornit spre Valea Prahovei. Vremea nu era tocmai prietenoasa si tot drumul am mers cu ploaia in spate. Prima dezamagire a fost aceea ca, plecand pe autostrada din Timisoara, la Margina a trebuit sa intram pe drumurile nationale pentru 65 de km ca sa revenim din nou pe autostrada la Deva pana la Sibiu. Acum vreo 4 - 5 ani am petrecut un weekend la Sighisoara si am mers exact pe acelasi traseu, de unde e lesne de inteles ca lucrarile la autostrada au ramas in acelasi stadiu de lucru. De data aceasta nu ne mai grabeam si am decis sa ne oprim pe drum ori de cate ori consideram ca avem ceva de vazut.



Prima escala am facut-o la Fagaras, la Cetatea Medievala ridicata in anul 1310 in scop strategic pentru a apara S-E Transilvaniei de invaziile tatare si otomane. Prin 1526, Stefan Mailat a devenit Voievod al Transilvaniei, primind in posesie domeniile din jurul Fagarasului. El a demarat lucrarile de transformare a vechii cetati intr-o fortareata, dubland grosimea zidurilor de aparare si ridicand noi incaperi. 20 de ani mai tarziu, otomanii condusi de Mustafa Pasa au atacat fortareata si l-au luat prizonier pe Milat Voievod inchizandu-l in Cetatea celor Sapte Turnuri din Constantinopole.

Langa cetate a fost ridicata Catedrala Sfantul Ioan Botezatorul de dimensiunea unui bloc cu 10 etaje, a carei cupola este poleita cu aur. Nu stiu sa va spun foarte multe despre acest lacas de cult pentru ca, recunosc, am o oarecare reticenta fata de constructiile grandioase intr-o tara care are nevoie ca de aer de scoli si spitale.




Drumul a fost spectaculos prin peisajele care se asterneau de-o parte si de alta a masinii.







Spre ora 5 dupa amiaza am ajuns la Sinaia. In prima zi nu am vizitat nimic, doar ne-am plimbat prin statiune suficient timp cat sa ne dam seama ca, in cei 20 de ani de cand nu mai trecusem pe aici, statiunea devenise una cosmopolita, demna de suratele ei din occident. Aveam sa ne dam seama ca bijuteria  ei ramane Castelul Peles care cel mai frumos din tara si care poate sta la fel de mandru alaturi de suratele lui mai simandicoase din Europa fara sa se jeneze deloc. Am descoperit o arhitectura deosebita, oameni amabili, multi turisti straini. Am gasit si vile superbe abandonate de proprietari. iar altele impecabil intretinute si transfirmate in pensiuni, restaurante si hoteluri. Probabil costurile de restaurare sunt f mari, motiv pentru care nu se inghesuie lumea sa le cumpere. Orasul este foarte curat, dar serviciul lor de salubritate este uneori depasit de fluxul mare de turisti si, spre seara, cosurile cu gunoi devin neincapatoare. Hotelul Rina Sinaia unde am stat noi este foarte curat, servicii impecabile, personal amabil. Mancarea in statiune este diversificata, preturile sunt acceptabile. Orientativ am sa va spun si niste preturi. In prima zi am cheltuit 190 de lei pe intrarile la obiectivele turistice: Peles (60 de lei tur complet/adult, Pelisor (20 de lei/adult), Casino (15 lei/adult), dar merita fiecare absolut fiecare banut! Intrarea la Cetatea Fagaras - 15 lei/adult, iar la Biertan - 10 lei/adult. Parcul Ghica este superb, Garile Regale (cladirea veche care deserveste si in prezent ca gara a orasului si cladirea noua din dreapta ei careia nu i-am inteles utilitatea de vreme ce e inchisa publicului) - asa si asa! Prezenta turistilor romani si straini ma face sa cred ca intram incet si sigur in circuitul turistic european, daca nu mondial (pentru ca am vazut si asiatici, dar si americani). Acelasi lucru va spuneam acum ceva timp despre Bran, am regasit Busteni-ul care m-a incantat. Sunt multe parcari cu plata, pazite zi si noapte, deci nu aveti de ce sa va temeti pentru siguranta autoturismelor dvs. Am vazut multe parcari si pentru autocare, asta ca sa intelegeti cati turisti straini vin. Multi! Pentru acest sejur complet am cheltuit in jur de 3000 de lei, doua persoane, in conditiile in care am intrat la toate obiectivele turistice la care am dorit, am facut  doua plinuri la masina, am mancat zilnic pranzul in restaurant (micul dejun fiind inclus in pretul de cazare si ciugulind te miri ce seara prin pizzarii sau patiserii) si ne-am cazat in buricul statiunii la un hotel de patru stele. Despre cele vizitate si alte impresii, de maine, pe blog!