Mie imi place Londra. Mi se pare un oras cu staif, aristocratic. Evident ca fiica mea m-ar corecta imediat: Londra turistica nu este aceeasi cu Londra din suburbii. Asa este, nu contest, dat Londra turistica este superba! Eu una nu ma mai satur sa aflu lucruri noi despre acest oras cu o istorie fascinanta.
Dar cel mai mult ma atrag acele ciudatenii pe care nu foarte multi le stiu despre aceasta capitala minunata.
Si pentru ca tot e "in trend" criza financiara, voi face prima referire la o alta, cea din 1696, generata de urmarile razboaielor purtate cu Irlanda. William al III-lea a gasit o modalitate absolut originala de a duce bani in visteria regatului, nascocind taxa pe ferestre. Astfel, cei care aveau mai mult de 6 ferestre, scoteau bani din buzunar! Timp de 155 de ani, englezii au platit taxa pe fereastra! In 1851 cand aceasta a fost scoasa, a fost introdusa alta in loc, taxa pe imobil. Daca multi isi zidisera ferestrele ca sa diminueze valoarea taxei pe lumina naturala, taxa pe casa n-a mai putut fi ocolita. O lege datata inca din sec 17, din perioada lui Oliver Cromwell, si aflata inca in vigoare interzice consumarea traditionalei placinte cu mere si stafide in ziua de Craciun.
Si, daca tot suntem la capitolul de "legi ciudate", trebuie spus ca prima amenda auto a fost data in Londra anului 1896, cand un sofer care conducea cu o viteza de 13 km/ora a lovit-o mortal pe Brigit Driscoll. Acesta a fost primul accident de circulatie considerat grav din intreaga lume. Soferului i s-au acordat circumstante atenuante deoarece conducea masina de 3 saptamani, iar circulatia nu era legiferata.
Daca facem un salt in prezent, amenzile pentru parcarea neregulamentara nu sunt valabile decat in situatiile in care politistul poarta cascheta atunci cand pune hartia cu amenda pe capota autoturismului. Legea de astazi obliga taxiurile londoneze sa care un balot cu fan in portbagaj! Initial, prevederea legala spunea ca nu e permis sa tii caii flamanzi. Acest obicei isi are originea din perioada in care strazile londoneze erau pline cu trasuri trase de cai si fiecare dintre ele trebuia sa care un balot de fan pentru cal. Astazi, toate taxiurile sunt inregistrate sub denumirea de "Hackney Carriage" si cum legea nu a fost abrogata niciodata, noile trasuri galbene cu cai putere ar fi obligate sa care in portbagaj balotul pentru caii imaginari. Asta nu inseamna ca o si fac!
Daca sunteti gravida si aveti probleme cu vezica, aveti voie sa va usurati oriune, inclusiv pe bancheta din spate a taxiului! Legea va permite sa o faceti chiar si in cascheta politistului.
In cazul in care vreti sa trimiteti vreo scrisoare, sa nu indrazniti sa lipiti timbrul cu chipul Reginei Eisabeta asezat cu capul in jos, deoarece acest gest este considerat un delict similar cu inalta tradare!
Inca din perioada medievala, in orasul englezesc York, este in vigoare legea care permite oricarui cetatean sa ucida orice scotian daca are asupra sa arcul si tolba cu sageti.
In 1666 a avut loc marele incendiu londonez in care s-au inregistrat distrugeri fara precedent.
Sub flacarile focului s-au naruit 87 de biserici, printre care inclusiv Catedrala St Paul, si peste 1300 de case.
Cei care sunt nascuti in Londra sunt porecliti si astazi Cockney. Acest termen a fost folosit pe vremuri de catre clasele superioare pentru a - i caracteriza pe cei din clasa muncitoare. Legenda spune ca odata niste copii din clasele de jos, cand ar fi vazut pentru prima oara niste cocosi, ar fi intrebat un getleman daca acestia necheaza (do cock neigh?), de aici provenind termenul de cockney. Cei instariti au folosit de-atunci termenul pentru a caracteriza persoanele sarace si fara educatie, iar cum muncitorii erau atat de multi…
In 1837, daca un barbat saruta o femeie impotriva vointei ei, legea ii permitea acesteia sa il muste de nas oricat de tare poftea.
Tot Londrei ii apartine primul refugiu pe mijlocul străzii care dateaza din 1864 si a aparut pe strada St. James. Refugiul este legat de numele Colonelului Pierpoint care se temea ca va fi calcat de noile masinarii ce inlocuisera trasurile trase de cai atunci cand traversa strada catre clubul Pall Mall. Si, cum de ce ti-e frica nu scapi, a fost calcat de un taxi la inaugurarea clubului.
Cred ca multi dintre voi stiu cantecul "London Bridge is falling down". Cantecul are o vechime de 1000 de ani si dateaza din perioada in care podul a fost daramat de catre saxonii inarmati cu barci si funii.
Daca e sa vorbim de lucruri mai rafinate si ne ridicam ochii catre faimosul Buckingham Palace, acesta a fost ridicat pe vechiul asezamant unde pana in 1702 functiona un faimos bordel.
Din acest motiv se crede ca palatul este bantuit de spiritele lui Henric al VII-lea, Regele George, Charles I, Elisabeta I si alte umbre incoronate.
Pe la mijlocul sec 18, cimitirele londoneze erau suprapopulate, astfel incat, vis-à-vis de gara Waterloo s-a construit o gara pentru … morti! Sa nu va imaginati niste zombi stand la coada la bilete sau asteptand trenul pe singurul peron pe care il avea. Mortii erau dusi in gara, imbarcati in vagoane si dusi in cimitirul Brookwood Surrey. Gara era dotata inclusiv cu sala de asteptare, dar nu pentru morti, ci pentru insotitorii lor! Si cu o capela care inca mai exista, desi a fost inchisa dupa bombardamentele din 1944.
In Londra pana ce si banalele borne de la coltul strazilor au istoria lor! Initial, ele au fost facute din tunurile capturate de la francezi in batalia de la Trafalgar din 1805. Devenind foarte populare, cand originalele s-au uzat, s-au facut copii, dar unele dintre cele originale inca mai exista.
Daca v-ati intrebat de ce poetul Ben Johnson are o piatra funerara atat de mica in Westminster Abbey, raspunsul este ca era atat de sarac, incat urmasii n-au avut bani pentru un loc normal de mormant, in care sa fie inmormantat asezat pe orizontala, asa ca a fost inmormantat in picioare.
Daca am ajuns in aceasta catedrala, sa vorbim putin si despre statuia lui Handel din Westminster Abbey, care are urechile unei domnisoare deoarece sculptorul Louis Francois Roubillac a considerat ca urechile lui Handel erau cam urate.
Se zice ca ora exacta se da de la Big Ben, din turnul St. Stefan al Parlamentului. Multi considera acest ceas ca fiind cel mai mare ceas din Londra; total gresit! Cel mai mare ceas londonez este cel amplasat pe casa Shell Mex din Strand, cladire in care, in 1933, era sediul firmei Shell Oil.
Tot in Parlamentul britanic nu ai voie sa intri cu armura pe tine, deoarece in 1313 a fost data o lege in acest sens si tot aici este ilegal sa mori in incinta acestei cladiri. Daca vreti sa sfidati legea, puteti incerca sa le faceti in ciuda. E pe riscul vostru. Post mortem. Dar sa revenim la cele lumesti.
Podul Waterloo a fost construit din beton armat si granit de catre femei, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, deoarece barbatii erau plecati pe front. Daca venim mai aproape de prezent, atunci mai trebuie sa mai fac unele precizari.
Primul Mall din lume a fost construit de catre Lordul Burlington pentru iubita lui sotie si prietenele acesteia langa Piccadilly Circus, ca sa le ofere un spatiu de recreere si shopping.
The House of Commons este singura cladire din Regat in care ii este interzisa Reginei intrarea in cladire pe motiv ca nu este membru. London Eye, cea mai inalta roata din lume cu o rotatie completa executata in 30 de minute, a fost construit pentru distractia londonezilor si a celor care le viziteaza capitala. Desi am fost de cateva ori in Londra, nu am avut niciodata rabdarea sa stau la coada imensa de turisti.
Dar am folosit metroul care insumeaza peste 400 de scari rulante si care ar putea acoperi de cateva ori diametrul pamantului pe distantele parcurse. Daca nu stiati, anual in metrou sunt uitate peste 80.00 de umbrele. In Londra exista multe pub-uri, dar legea interzice sa te imbeti. Cam greu de spus in ce proportie este si respectata.
Daca mergeti in nordul orasului, intr-o zona cosmopolita, veti ajunge in Camden Town, un mic oras amplasat intr-altul mare, in care stilul punk se imbratiseaza cu cel retro si cel vintage. Strada principala gazduieste magazine care vand cele mai diverse lucruri, iar pe fatada cladirilor sunt ancorate firme si reclame luminoase dintre cele mai traznite. Putin mai jos se afla bazarul in care se vand lucruri vechi si care trebuie obligatoriu vazut.
Londra este frumoasa prin tot ceea ce o defineste. Nu am pretentia ca am spus totul despre ea, dar sper ca aceste informatii sa va starneasca putin curiozitatea si sa o luati in calcul pentru concediile voastre viitoare. Nu toata lumea are sansa ca sa mearga in interes de serviciu. Pana la urma, e bine oricum! Doar sa ajungeti!