Nu stiu cum au fost sarbatorile voastre,
insa ale mele au fost perfecte. Nimic nu se compara cu o casa plina in ajun de
sarbatoare: cu copii, familie, prieteni. Daca ar fi sa o regandesc in alte
dimensiuni si culori, n-as schimba
nimic. Nici macar o pauza intre cuvinte. A fost un du-te-vino, intre tacute
asteptari si frenetice imbratisari. Nu au curs rauri de bauturi si nici nu s-au
devorat tone de mancare: s-au depanat amintiri, s-a ras, s-a povestit, ne-am
bucurat impreuna de toate cele care ne-au legat in timp si vor continua sa ne
tina pe mai departe impreuna. Am primit daruri, unele mai frumoase decat
altele. Si, desi fiecare dintre ele avea menirea sa atinga o coarda anume a
sensibilitatii (si recunosc ca toate si-au atins scopul si sentimentul), am sa
povestesc doar despre unul: o carte care vorbeste despre viata, in general,
apasand cu degetul pe ranile generate de vulnerabilitati personale. E greu sa
nu te regasesti in situatii si ipostaze, in lucrurile simple care au generat
confuzii sau revolte personale in trecut si prezent.
Numele ei este “Freedom from the Known”, in traducere “Eliberarea de Cunoscut” si este scrisa de
filozoful indian Jiddu Krishnamurti. Ca sa fiu sincera pana la capat, nu stiam
mai nimic despre activitatea si opera lui, motiv pentru care surpriza
descoperirii a fost si mai mare! In
tinerete m-am indragostit de India mea imaginara pe care o descoperisem prin
gandurile si cuvintele lui Eliade. Ii cautam cartile si le citeam si reciteam
pana le invatam pe de rost. India misterioasa se acoperea in voaluri si mai
multe si ma infioram de teama si placerile noilor descoperiri in ritualuri si
credinte neintelese.
De la stanga la dreapta: Ramana Maharshi, Ramakrishna Paramahamsa, Sri Aurobindo Ghosh, Sri Bhagawan Rajneesh Osho, Jiddu Krishnamurti, Swami Vivekananda, Maharishi Mahesh Yogi
Si acum stau si ma gandesc oarecum cu repros cum vreme de
atatia ani nu l-am descoperit, asa cum ii descoperisem de Rabindranath Tagore,
pe Mahatma Gandhi, pe brahmanul Ramakrishna sau marele yoghin Swami
Vivekananda. Despre Krishnamurti nu stiam mai nimic. Asa am patruns in
universul vietii sale si am incercat sa inteleg de unde venea acel izvor de
idei atat de simplu si profund exprimate. Autorul s-a nascut intr-un mic
oras din Madanapalle in 1895. Parintii
lui erau inruditi, fiind veri de gradul doi, si au avut impreuna 11 copii din
care doar 6 au supravietuit. Cand familia s-a mutat in Cudappah, el s-a
imbolnavit de malarie, iar boala l-a
inchis in sine, corectandu-i copilaria cu tusuri de tristete si
melancolii. Tocmai acest mod de a fi i-a adus multa amaraciune si durere, fiind batut frecvent atat de
colegii de scoala, cat si de tatal lui in incercarea de a-l face "barbat". S-a
atasat foarte tare de mama, dar aceasta avea sa moara cand el implinise 9 ani.
Intr-o zi de vara a anului 1909, pe cand hoinarea impreuna cu fratele lui,
Nityananda, pe plaja, s-au intalnit cu bibliotecarul Societatii
Teosofice, C. Leadbeater, un renumit clarvazator, care, vazandu-l, ar fi
exclamat:”Acest copil are o aura extraordinara sustinuta de lipsa de egoism” si
i-a prezis un viitor de mare orator. I - a cerut permisiunea tatalui de a se
ocupa personal de educatia lui, intrand astfel sub protectia mai multor lideri
spirituali care l-au initiat in arta meditatiei. El si-a dezvoltata abilitatile
tehnice, a invatat engleza si italiana si s-a transformat fara sa vrea intr-un
guru spiritual.
Dupa sfarsitul Primului Razboi Mondial, acesta a tinut mai multe
prelegeri despre importanta pacii pe
pamant, iar in perioada urmatoare abordand subiecte de interes major despre
viata si efemeritatea ei, moarte, suferinta, frica, violenta, gandire si
sentimente, despre falsele valori, despre preconceptii si conditionari sociale
sau interioare. El considera ca sursa
raului sta in obiceiul omenirii de a elabora clasificari si a inregimenta
oamenii in functie de ceea ce ii aseamana sau ii deosebeste. Omul inceteaza sa
invete atunci cand se organizeaza in tipare sociale si sa se compare cu
trecutul sau prezentul. “Intelegerea a ceea ce esti, oricum ai fi – frumos sau
urat, pacatos sau rau – intelegerea a ceea ce esti, fara denaturari, este
inceputul virtutii… Este o mare diferenta intre a fi virtuos si a deveni
virtuos. A deveni virtuos este o amanare, acoperirea a ceea ce exista cu ceea
ce ai vrea tu sa fie. Procesul acesta de evitare a ceea ce exista prin
cultivarea idealului este considerat virtuos, dar daca il privesti indeaproape,
vei vedea ca nu e decat o amanare a confruntarii tale cu ceea ce exista. Iar a
fi virtuos nu inseamna a deveni ceea ce nu esti; virtutea este intelegerea a
ceea ce esti de fapt. A te intelege in profunzime nu inseamna a te intelege
prin cunoastere teoretica sau prin acumulare sterila de experiente, nu e o
simpla cultivare a memoriei, ci este un proces care se petrece clipa de clipa”.
Prezentul trebuie sa fie o provocare si experimentat cu mintea libera de orice
canoane ale trecutului. Cariera l-a purtat pe toate continentele, a vorbit in
fata milioanelor de oameni, si-a impartasit convingerile si opiniile cu liderii
religiosi ai vremii, cu oamenii de stiinta si scriitori, cea mai mare parte din
viata petrecand-o in India, Anglia si SUA.
In 1925, cand fratele lui,
Nityananda, a decedat, Krishnamurti a cazut intr-o depresie puternica in urma careia s-a indoit de toate valorile spirituale
in care crezuse si pe care le promovase pana atunci. A fost momentul in care s-a scuturat de toate
influentele exercitate de societatea teosofica, aceea care ii ghidase pana nu
demult educatia si cariera. A ales sa spuna adevarul lui asa cum il simtea si
il cuprindea in puterea gandului. Si-a decis sa vorbeasca despre temele mari
care guvernau si conduceau lumea interioara a fiecaruia dintre noi, prin prisma
laturilor sale antagonice: viata/moartea, pacea/furia, iubirea/ura. Si tocmai
acel sentiment al desertaciunii l-a condus catre importanta si formele
cameleonice pe care le imbraca iubirea. In 1946 i-a intalnit pe Aldous Huxley
si pe Charles Morgan cu care a fondat scoala de la Ojai, din California. Ulterior
el a continuat sa se intalneasca pe toate continentele lumii cu elita
inteligentei: savantul Frithjoph Kapra – liderul centrului de studii nucleare
de la Geneva, cu ilustrul profesor de fizica de la Universitatea din Londra –
David Bohm, cu specialisti din toate domeniile de varf ale stiintei mondiale. Una
dintre preocuparile sale majore a fost educatia
tinerei generatii. Actiunile sale erau canalizate catre orientarea elevilor
spre fructificarea facultatilor creative. “Ni s-a spus ca toate drumurile
conduc la adevar, doar ca fiecare isi
are drumul lui (hindusi, musulmani, crestini etc) si cu totii se vor intalni la
aceeasi poarta, desi este complet absurd. Adevarul n-are carare si tocmai in
aceasta consta frumusetea lui: ca e viu.
Doar ceva mort are carare si atunci cum poate ceva mort sa conduca la
adevar ? Noi, fiintele omenesti, suntem ceea ce am fost de milioane de ani:
plini de lacomie invidie, agresivitate, gelozie , anxietate si disperare, cu
licariri intamplatoare de bucurie si afectiune. Suntem un amestec ciudat de
ura, frica si omenie; suntem deopotriva violenti si pasnici. (…) Maestrii au un
efect distrugator asupra discipolilor, iar acestia il distrug pe maestru.
Trebuie sa fiti propriul vostru maestru si sa puneti sub semnul intrebarii tot
ceea ce ati acceptat orbeste. Va inspaimanta faptul ca, daca nu ati urma pe
cineva, atunci v-ati simti singuri? Atunci fiti singuri! Deoarece aceasta e
singura modalitate prin care aflati cine si ce sunteti: stupizi, vinovati si
pustii in suflet. Dar in explorarea pe care o veti face sa nu va izolati de
restul lumii, iar aceasta cercetare nu trebuie sa va transforme in niste nevrotici.
Acceptati faptul ca nu exista nici o deosebire intre individual si colectiv,
asa ca ati participat la crearea lumii cu tot ceea ce va reprezinta, prin
urmare lumea oglindeste ceea ce sunteti. Dar sa va ganditi ca va veti putea
cunoaste treptat, imbunatatind tot mai mult intelegerea voastra, atunci de fapt
nu veti studia ceea ce sunteti acum, in prezent, ci veti studia o imagine
bazata pe cunostintele intelectuale si rationale dobandite, care presupune
existenta unor repere false precum trecut sau viitor” .
In viziunea lui, scoala
trebuia sa fie locul in care “elevii si profesorii pot sa infloreasca interior”
impreuna, sa se ajute “sa se dezvolte ca fiinte umane integre, lipsite de teama
si confuzie”. Scolile trebuiau sa fie “adevarate centre pentru intelegerea
profunda a vietii”. “Educatia nu se termina niciodata. Ea nu se intampla doar
cand citesti o carte, treci un examen si ai terminat. Intreaga viata, din
momentul in care te nasti si pana cand mori, este un proces de invatare.”
Mesajul sau se metamorfozeaza in forme clare de exemplificare a libertatii spirituale depline.
“Libertatea fata de dorinta de a da un raspuns este esentiala pentru
intelegerea unei probleme”. Liberarea de emotii devenea necesara in procesul de
a intelege prezentul. “Libertatea si
dragostea merg impreuna. Dragosteea nu este o reactie. Daca eu te iubesc pentru ca ma iubesti acesta
e un fel de comert, un lucru care urmeaza sa fie cumparat din piata si deci nu
este iubire. Iubirea nu este pentru a astepta ceva in schimb, si nici atunci
cand simti ca esti generos. Iubirea inseamna libertate”. “In momentul in care vei avea in inima ta
acest lucru extraordinar numit dragoste si vei simti adancimea, incantarea si
extazul ei, vei descoperi ca lumea s-a transformat pentru tine”. A promovat
libertatea in forma sa ideala, eliberata de frici, dogme, canoane, constrangeri
si conditionari, fapt care ar face ordine in propria constiinta si ar facilita
afirmarea propriilor valori spirituale. A explicat faptul ca o lume aflata in
conflicte permanente nu poate conduce catre un trai de calitate, catre o
spiritualitate satisfacatoare, nu aduce compasiune si dragoste. “Viata este un
extraordinar mister – nu misterul pe care il intalnim in carti, nu misterul
despre care oamenii vorbesc, ci misterul pe care fiecare trebuie sa il
descopere pentru sine; de aceea este important sa intelegi putinul pe care
fiecare trebuie sa il descopere pentru sine; de aceea este important sa intelegi
putinul si maruntul si pe urma sa intelegi si dincolo de acestea”. Ca puterea
sta in indrazneala de a-ti asuma transformarea proprie, plecand de la
observatia si analiza personala. A raspuns oricaror provocari si si-a afirmat
opiniile cu privire la rolul, sensul si
importanta vietii pe care o
traim.
“A descrie ceva nu este obiectul descris. Poti descrie un munte, dar
descrierea nu este muntele in sine si, daca prinzi muntele intr-o descriere asa
cum multi oameni o fac, atunci nu vei vedea niciodata muntele.“ A incercat sa
invete oamenii sa depaseasca angoasele fricii,
intelegand-o, cuprinzand-o si acceptand-o. “ De ceea ce este nevoie, dincolo de
orice fuga, control, suprimare sau orice alta forma de rezistenta, este de a
intelege frica, ceea ce inseamna: sa o privesti, sa inveti despre ea, sa vii in
contact direct cu ea. E nevoie sa invatam despre frica, nu cum sa scapam de ea”
. “Cand spiritul e pe deplin treaz , atent la ceea ce se intampla in imediat,
cand nu este distrat, inspaimantat, gata sa respinga mereu cate ceva din ceea
ce aude, atunci constructia imaginilor devine imposibila si sfarsesc
instantaneu atunci cand nu exista nici o preferinta pentru nici una dintre ele.
Cand n-avem nici o preferinta , nu mai avem nici o prejudecata. Suntem atunci
in stare sa privim si, prin aceasta pura privire a lucrurilor, ajungem nu numai
la intelegerea procesului de formare a imaginilor, ci chiar la brusca lui
istovire si ispravire. “ Ideile sale erau fluide, in exprimari
simple, moralizatoare, deseori exemplificate prin pilde usor de patruns si
asimilat. Iata cum explica modul in care omul percepe si intelege timpul: “Sunt ispitit sa va spun povestea unui mare
discipol care a mers la Dumnezeu pentru a-i cere sa-l invete adevarul. Sarmanul
Dumnezeu i-a spus: “Prietene, este o zi atat de calduroasa, adu-mi, te rog, un
pahar cu apa”. Asa ca discipolul a pleca si a batut la usa primei case la care a nimerit. O tanara fermecatoare s-a ivit in prag, el s-a indragostit pe data de ea,
s-au casatorit si au avut multi copii. Discipolul a uitat cu desavarsire sarcina pe
care o avea de indeplinit. Intr-o buna zi a inceput sa ploua, apa a cazut in torente
zile de-a randul, strazile au fost inundate, iar casele maturate de apele
vijelioase. Discipolul si-a luat sotia, a pus copiii de umeri si, in timp ce se
strecura afara,a strigat: “Doamne, te implor, indura-te de noi”, iar Domnul i-a raspuns: “Unde e paharul cu apa pe care ti l-am cerut?”. “ Si maestrul explica
morala: “Omul traieste in sfera timpului. Nascocirea viitorului a fost jocul
favorit al evadarilor sale. Noi gandim ca se pot ivi schimbari interioare in
decursul timpului, ca ordinea din noi poate fi cladita putin cate putin, cu
mici adaugiri in fiecare zi. Insa timpul nu aduce nici ordinea, nici pacea, asa
ca trebuie sa incetam sa mai gandim in termeni de evolutie treptata. Asta
inseamna ca pentru noi nu trebuie sa mai existe maine – ca trebuie sa punem
ordine in noi imediat. Cand suntem amenintati de un pericol imediat timpul dispare,
nu-i asa? Actiunea este imediata, insa noi nu vedem pericolul multora dintre
problemele noastre si de aceea inventam timpul ca mijloc de a le invinge.
Timpul este totusi inselator, caci nu ne ajuta cu nimic sa producem o schimbare
in noi insine. Timpul este o miscare pe care omul a impartit-o in trecut,
prezent si viitor. Cata vreme va imparti timpul in felul asta, omul va trai in
permanenta stare de conflict” si continua: “Primul lucru pe care trebuie sa-l
intelegem este ca noi nu putem patrunde natura timpului fara a avea acea
prospetime, acea puritate a mintii despre care vorbeam. Noi suntem sufocati de
multimea problemelor noastre si ne simtim pierduti in aceasta confuzie. Ei
bine, daca cineva se rataceste intr-o padure, care este primul lucru pe care il
face? Se opreste si priveste in jur, asa-i? Insa noi, cu cat suntem mai
confuzi, cu atat suntem mai sufocati de viata, cu atat gonim mai mult de la un
capat la altul, cautand , intreband, implorand, cersind. Primul lucru pe care
trebuie sa il facem este sa punem capat cu desavarsire acestei cautari
interioare. Si, daca ne oprim launtric, psihologic, mintea noastra devine foarte
linistita si foarte clara(…) Problemele psihologice nu exista decat in timp;
cu alte cuvinte, ele se manifesta numai cand contactul nostru cu evenimentele
este incomplet. Tocmai aceasta abordare incompleta a problemei creeaza
problema. Cand raspundem in mod partial, fragmentar, la o provocare, cand
incercam sa o evitam sau cand nu o intampinam cu intreaga noastra atentie, noi
cream o dificultate de ordin psihologic care va dura atata timp cat atentia
noastra va fi incompleta: va dura atata timp cat vom spera sa o rezolvam “in
zilele urmatoare”. ” Tot el vine cu o definitie geniala asupra timpului
psihologic denumindu-l “intervalul dintre idee si actiune”, in care ideea
reprezinta crearea unei stari de siguranta, iar actiunea este determinata si
conditionata de gasirea imediata a unei solutii. Cand vorbeste despre timp,
foloseste niste metafore si comparatii absolut uluitoare, fortandu-te sa
intelegi chiar si atunci cand, din dorinta de a nu te considera prost, incerci
sa gasesti o scuza propriilor tale actiuni: “Cand ne gandim la o fericire
viitoare, ne imaginam asa cum vom fi, dupa ce vom fi obtinut un anumit
rezultat. Gandirea, observand dorinta si continuitatea dorintei pe care ea insasi
o sustine, sopteste: maine voi fi fericit, maine voi avea succes, maine voi fi
frumoasa! In acest fel gandirea creeaza acest interval care este timpul (…)
Atata vreme cat exista acest interval de timp care a fost creat de gandire,
exista suferinta, exista continuitatea fricii”.
Prin urmare, “timpul este suferinta”, este “intervalul
dintre observator si lucrul observat”. Iata cum vede el omul: “Cel mai inalt dintre cele 7 principii ale omului este Sinele
suprem, esenta Sinelui pe toate planurile. Este Sinele universal (Brahman)
prezent in fiecare om, o entitate spirituala care este in afara timpului…” sau
moartea: “Nu putem fi infricosati de
necunoscut, pentru simplul motiv ca nu il cunoastem. Moartea nu este decat un
cuvant. Cuvantul, imaginea, iata cine a creat frica. Puteti privi la moarte
fara a avea imaginea mortii, dat fiind ca imaginea da nastere gandirii? Aceasta
gandire creeaza frica; cand ne dam seama de acest lucru incercam sa cream o
rezistenta impotriva inevitabilului sau sa inventam credinte care sa ne puna la
adapost de frica de moarte”. “Gandirea care da nastere fricii de moarte spune:
sa o aman, sa o evit, sa o tin cat mai departe cu putinta, sa nu ma gandesc la
ea, dar in tot acest timp ea nu face decat sa se gandeasca la moarte. Cand ne
propunem sa nu ne gandim la ea, deja ne-am gasit mijloacele prin care sa o
evitam. Suntem infricosati de moarte tocmai pentru ca incercam sa o alungam”. “Omul
a separat viata de moarte. Intervalul dintre a trai si a muri este frica; frica
este cea care creeaza acest interval de timp. A trai inseamna chinul nostru
zilnic, blestemul nostru zilnic, suferinta si confuzia zilnica si, uneoori,
anumite deschideri catre zari fermecatoare. Asta numim noi a trai si ne este
teama de moartea care pune capat acestor nenorociri.” In paranteza fie spus,
mie , daca mi-e frica de ceva pe lumea asta, mi-e frica de moarte! Poate si
tocmai de aceea, citatul care mie mi-a placut cel mai mult este referitor la
aceasta tema: “ Noi am acceptat ca viata inseamna agonie si suferinta, ne-am
obisnuit cu acest lucru si ne gandim ca moartea este ceva ce trebuie evitat cu
grija. Si totusi, cand stim sa traim cu adevarat, moartea este extraordinar de
asemanatoare cu viata. Nu se poate sa traim fara ca, in acelasi timp, sa nu
murim. Nu putem sa traim daca nu murim psihologic in fiecare clipa. Acesta nu
este un paradox intelectual. Ca sa traim complet, total, ca si cum fiecare zi
ar fi o noua frumusete, trebuie sa murim pentru ziua de ieri, alminteri traim
mecanic, iar o minte mecanica nu poate cunoaste niciodata ce este iubirea, nu
poate cunoaste niciodata ce este libertatea. Pe noi, in general, ne
infricoseaza moartea pentru ca nu stim ce inseamna cu adevarat viata. Nu stim
sa traim si de aceea nu stim cum sa murim. Cata vreme ne va fi frica de viata,
ne va fi frica de moarte. Omul pe care viata nu-l inspaimanta, nu se teme ca se
va gasi intr-o nesiguranta totala, caci el stie launtric, psihologic, ca nu
exista siguranta. A nu cauta siguranta inseamna sa participi la o miscare
nesfarsita in care viata si moartea sunt unul si acelasi lucru. Omul care
traieste fara conflicte, care traieste cu frumusete si iubire, nu se teme de
moarte, fiindca a iubi inseamna a muri (…) A muri inseamna a ne goli mintea, a
ne goli de aspiratiile, de chinurile si de placerile zilnice. Moartea este o
reinnoire, o mutatie in care gandirea nu intervine deloc, fiindca gandirea
inseamna vechiul. Cand exista moarte, ia fiinta ceva cu totul nou (…)
Eliberarea de cunoscut inseamna sa murim pentru ceea ce este vechi si abia
atunci incepem sa traim cu adevarat”. Cand vorbeste de iubire, iti vine sa dai cu cartea de pamant pentru ca modul in care
pune problema este atat de diferit fata de maniera in care noi, muritorii de
rand, incercam sa o intelegem si sa o interpretam! Total gresit! Din pacate
sunt multe, foarte multe citate care ar trebui scrise aici, dar cum v-as mai tenta
sa cititi cartea daca eu as copia-o integral in acest material? Dar nu ma pot
abtine sa nu selectez cateva citate: “Cand stiti cu adevarat ce inseamna a iubi
nu depindeti de nimeni. Iubirea nu se supune. Ea este dincolo de cuvintele de
respect si intimitate”. “Nu exista frumusete decat atunci cand mintea si inima
stiu ce este iubirea” caci “fara iubire si fara frumusete nu exista virtute”. “A
intalni iubirea fara a o cauta este singura cale de a o gasi: a ajunge la ea pe
neasteptate si nu ca rezultat al unor sfortari sau al unor experiente. O astfel
de iubire nu se supune timpului; o astfel de iubire este in acelasi timp
personala si impersonala, este atat pentru individ cat si pentru multime”. “Iubirea
este asemenea unei flori care isi daruieste parfumul: o putem mirosi sau putem
trece nepasatori pe langa ea. Floarea se afla acolo pentru toti, dar mai ales
pentru cei care isi dau osteneala sa-o soarba parfumul si sa o priveasca cu
incantare. Iubirea este intotdeauna vie, noua, proaspata. Pentru ea nu exista
ieri sau maine. Ea se afla dincolo de tumultul gandirii. Numai mintea inocenta
stie ce este iubirea si numai mintea inocenta o poate trai in aceasta lume
lipsita de inocenta. Acest lucru extraordinar pe care omul l-a cautat vesnic
prin sacrificiu, prin adorare, prin sexualitate, prin dureri de tot felul, va
putea fi intalnit atunci cand gandirea, intelegandu-se pe sine, isi va gasi in
mod firesc propriul sfarsit. Atunci iubirea nu mai are contrar, nu mai are
conflict". Cred ca nu mai este nevoie de nici macar un cuvant la sfarsit! Cititi
cartea!