A fost
odata ca niciodata un film trist in care a jucat o actrita frumoasa. Au curs
lacrimi in batiste si-am devenit peste noapte toleranti si romantici. Numele ei
este Svetlana Toma, celebra actrita care a interpretat rolul Radei, eroina
principala din filmul “O satra urca la cer”, realizat de regizorul Emil Loteanu
in anul 1975. Rolul i-a venit manusa si nimeni n-a uitat-o nici pe tanara
oachesa si turbat de frumoasa, nici miscarile ei lascive din timpul dansurilor
tiganesti, nici curajul si impetuozitatea cu care calarea caii sau patima cu
care isi incita partenerul.
Putini dintre noi au stiut atunci ca intre tanara
actrita si regizor se consumase o frumoasa poveste de dragoste. Prima ei
dragoste a fost Loteanu, era in anul 1965, avea doar 18 ani, era studenta, se
numea Svetlana Fomiciova si isi dorea cu ardoare sa devina procuror. Regizorul
cauta atunci o actrita pentru rolul Ioanei, fiica ciobanului Iluta, din filmul “Poienile
rosii”, iar el o decoperise intr-o statie de autobuz pe tanara incapatanata si
obraznica care refuza cu ostentatie propunerea sa joace in filmul lui. Loteanu
nu s-a lasat mai prejos si nu a cedat staruintelor, pana cand Svetlana nu a
acceptat sa dea probele pentru rol. “Eram minora, asa ca a trebuit sa cer
acordul parintilor. Imi amintesc ca tata era categoric contra. Dar impotriva
sortii nu poti lupta”.
Le-a trecut cu brio in vreme ce se indragostea incet,
dar sigur, de cel care avea sa o transforme dintr-o anonima intr-un mare star
de cinema. Destinul avea sa o duca intr-o alta directie, dupa cum singura avea
sa recunoasca: “Viata fiecaruia e ca un coridor. Nu ai cum sa cazi din el”. El
a fost cel care i-a schimbat numele in Svetlana Toma si sub acest nume este
cunoscuta si astazi in intreaga lume.
Pseudonimul Toma a fost preluat de la numele strabunicei ei, o frantuzoaica cocheta, care se numea Fanny Toma si de la care a mostenit un talisman transmis pe linie materna din generatii in generatii. Ea a fost recompensata cu premiul pentru cel mai bun rol feminin (Rada) la Festivalul International de Film de la Praga din 1977, a primit diploma de cea mai buna actrita a festivalului la Festivalul International de Film din Panama si Diploma Uniunii Cineastilor. A fost prima actrita care si-a permis sa filmeze dezbracata in plina era comunista si sa fie fotomodelul unei agentii italiene prezentand colectii pret-a-porter si pozand pentru un producator de lenjerie intima la Roma.
Pseudonimul Toma a fost preluat de la numele strabunicei ei, o frantuzoaica cocheta, care se numea Fanny Toma si de la care a mostenit un talisman transmis pe linie materna din generatii in generatii. Ea a fost recompensata cu premiul pentru cel mai bun rol feminin (Rada) la Festivalul International de Film de la Praga din 1977, a primit diploma de cea mai buna actrita a festivalului la Festivalul International de Film din Panama si Diploma Uniunii Cineastilor. A fost prima actrita care si-a permis sa filmeze dezbracata in plina era comunista si sa fie fotomodelul unei agentii italiene prezentand colectii pret-a-porter si pozand pentru un producator de lenjerie intima la Roma.
Ea a cunoscut celebritatea mondiala
gratie rolului interpretat in filmul “Satra”. Intre cei doi a fost o dragoste
cu nabadai: “Emil Loteanu era o personalitate puternica, stia ce-si doreste de
la viata. El m-a descoperit ca actrita si ca femeie. Pana sa-l intalnesc, el
trecuse prin 2 casnicii, iar eu nici macar nu avusesem un iubit. A fost prima
mea iubire. Eu nu ma intalnisem cu nimeni pana la el. Emil era cu 12 ani mai
mare si stia cum sa curteze o femeie, facea asta dupa toate legile moderne. Placea
doamnelor si stia asta. Si daca in timpul filmarilor era dur cu mine, dupa
terminarea lor se comporta de parca as fi fost un copil, iar asta ma facea sa
ma simt protejata. Era galant, se imbraca bine. In timpurile acelea nu prea
aveam ce purta, dar surorile mamei locuiau la Bucuresti si imi trimiteau
lucruri frumoase. Mi-am pierdut capul cand am cazut in mrejele acestui
cuceritor. Loteanu a fost totul pentru mine: prieten, profesor, regizor si om
de omenie. Cand plecam la filmari, imi impaturea grijuliu lucrurile in valiza.
Apoi toate astea au disparut. Dupa despartirea noastra am fugit de Loteanu in
bratele lui Oleg care era colegul meu de facultate. Nici nu-l observasem pana
atunci, ca umblam mandra, ma filmam cu Loteanu” .
Tanara se
nascuse in Chisinau cu numele de Svetlana Fomiciova. Mama ei, Ida, facuse parte
din miscarea ilegalista comunista din Basarabia, iar tatal, fusese de loc din
Voronej, venit dupa terminarea studiilor sa lucreze in Moldova unde si-a
cunoscut nevasta. Mama ei crescuse la Bucuresti impreuna cu surorile, facand
parte din inalta societate. Prin vinele ei curgea sange frantuzesc, unguresc si
moldovenesc si urmase studiile Universitatii de Medicina. Cand si-a cunoscut
viitorul sot, a renuntat la toaletele scumpe si pantofii cu toc si s-a
transformat in taranca. Surorile mamei au ramas in Bucuresti de unde trimiteau
haine si tot felul de bunatati catre cei plecati pe meleagurile natale.
Svetlana isi amintea cu drag de mirosul painii de casa coapta pe vratra de
catre mama ei in satul Nadusita, de mirosul granelor si al fanului proaspat
cosit, de troienele de zapada ce umpleau ulitele satului copilariei sale, de
animalele pe care le ingrijea, de traditiile si locurile care ii animasera
viata de inceput.
Relatia ei
cu Loteanu s-a sfarsit in 1968, iar in anul urmator, s-a maritat cu colegul ei
de facultate, Oleg Latchin cu care a avut o fata, Irina Lacina, dar Oleg a murit
intr-un accident cand fetita abia implinise 8 luni. Astazi ea este casatorita
cu dramaturgul Andrei Visnevski si este o femeie care si-a pastrat frumusetea
nealterata si amintirile inca vii.
*****
Intr-un interviu, actrita povestea cum, la una dintre lansarile organizare pentru promovarea filmului, tiganii au luat cu asalt sala de cu seara, pregatiti cu merinde si plapumi pentru dormit. A doua zi de dimineata, cand organizatorii au intrat, au fost socati sa vada atatia tigani stransi laolalta, dar si mai mare le-a fost mirarea cand, atunci cand a intrat Svetlana imbracata ca o domnisoara cosmopolita, toti au inceput sa intrebe unde le este tiganca din film? Intelegand impactul pe care l-a avut rolul ei asupra tuturor celor care vazusera filmul, actrita a negociat cu studioul de film si si-a achizitionat intrega vestimentatie: fusta si bluza de tiganca, impreuna cu salul si salba de galbeni, costumatie care face parte din patrimoniul personal.
Intr-un interviu, actrita povestea cum, la una dintre lansarile organizare pentru promovarea filmului, tiganii au luat cu asalt sala de cu seara, pregatiti cu merinde si plapumi pentru dormit. A doua zi de dimineata, cand organizatorii au intrat, au fost socati sa vada atatia tigani stransi laolalta, dar si mai mare le-a fost mirarea cand, atunci cand a intrat Svetlana imbracata ca o domnisoara cosmopolita, toti au inceput sa intrebe unde le este tiganca din film? Intelegand impactul pe care l-a avut rolul ei asupra tuturor celor care vazusera filmul, actrita a negociat cu studioul de film si si-a achizitionat intrega vestimentatie: fusta si bluza de tiganca, impreuna cu salul si salba de galbeni, costumatie care face parte din patrimoniul personal.
``LOLI PHABAY`` The song - in first row - took me obviously thinking in YUGOSLAVIA (1974) OLIVERA KATARINA, `` Crvena Jabuka``, THE RED APPLE * (BELGRADE Radio - Television, 1974) and that is why the film ``Tabor Ukhodit V Nebo`` LOLI PHABAY * (USSR) * Svetlana Toma ft. Rada Volshaninova, ``Cigani leti u nebo``, MOLDAVIA, 1975
RăspundețiȘtergere