Acum cateva zile, o prietena mi-a batut la usa,
aducand cu ea o carte de care “numai tu te poti bucura in halul asta, ca un
copil in fata unui dulap cu dulciuri”- mi-a zis ea. Adevarul este ca m-am
bucurat enorm, fara sentimentul de vinovatie pe care le-as fi avut in fata unui
morman de prajituri, torturi si ciocolate. Cartea se numeste “Nevestele - Femeile din
spatele monstrilor sacri ai literaturii ruse” (The Wives - The Women Behind Russia’s Literary Giants) si este scrisa de
catre Alexandra Popoff. Autoarea s-a nascut in Moscova, dar astazi traieste in
Canada, iar sursa de inspiratie pentru acest roman a reprezentat-o mama ei care
si-a dedicat intreaga viata in sustinerea carierei sotului ei,
scriitorul Grogori Baklanov. Fiica lor a considerat ca acest comportament si aceasta dedicatie sunt specifice sotiilor scriitorilor rusi care si-au facut o meserie din
cultivarea geniului sotilor lor. Autoarea realizeaza o incursiune in biografiile a sase
femei extraordinare care si-au dedicat viata pentru desavarsirea operei sotilor
lor: Sofia Tolstoi, Anna Dostoievski, Nadejda Mandelstam,
Vera Nabokov, Natalya Soljenitin si Elena Bulgakov. Sotiile lor au trait
momente dificile, traind alaturi de scriitori care au fost victimele politicii comuniste rusesti. Au indurat actiunile represive ale guvernului, au trait
uneori la limita supravietuirii, au dus lipsa de bani, si-au sacrificat
propriile cariere promitatoare, au fost stenografe, dactilografe, traducatoare,
critici, editori, redactori, cercetatori, sfatuiori. Multe dintre operele acestor scriitori au reprezentat rezultatul
parteneriatelor creative realizate impreuna cu nevestele lor. Pentru aceste femei,
sa fii nevasta de scriitor a
reprezentat o profesie in sine. Ele au fost “dadace de talente” cum o descria
Tolstoi pe Sofia in “Razboi si pace”.
Mariajul Sophiei Tolstoi cu Lev
nu a fost unul tocmai usor! Desi i-a fost editor, traducator si redactor,
Tolstoi nu si-a exprimat niciodata fatis recunostinta fata de ea. Cei
doi isi citeau jurnalele personale, impartasind experientele atat in
plan faptic, cat si in cel spiritual.
Sophia a fost constienta de rolul si
importanta istorica a jurnalului ei cu privire la informatiile despre viata si
opera marelui scriitor, dar nu a incercat nici un moment sa ascunda sau sa schimbe adevarul, consemnandu-si parerile si ideile cu privire la tot ceea
ce au trait si impartasit impreuna. Autorul si-a gasit sursele de inspiratie in
viata de familie, in jurnalele si scrisorile Sophiei atunci cand a scris cele
doua romane de referinta: “Razboi si pace” si “Anna Karenina”.
Dupa publicarea
celui din urma, Tolstoi a trecut printr-o criza morala acuta, a creat curentul tolstoistilor,
incepnd sa blameze rolul si importanta banilor si averii, relatiile sexuale,
implementand un fel de teroare nu numai domestica, dar si la nivel de mecenat. Ea
l-a inspirat in personajul Kitty din romanul “Anna Karenina”. Dupa 19 sarcini, 3
avorturi spontane si 5 decese infantile, ea avea o gramada de guri de hranit in
momentul in care el a decis sa renunte la veniturile provenite din drepturile
de autor , inclusiv la averea pe care o detinea, hotarand sa isi pastreze doar
mosia Yasnaya Polyana. De la Sophia ne-a ramas o carte de memorii intitulata “Viata
mea. Fragmente de jurnal”. Despre viata celor doi am scris in postarea http://ploaiadecuvinte.blogspot.ro/2013/07/geloziile-si-nabadaile-lui-lev-tolstoi.html,
prin urmare nu am sa intru in detalii. Dostoievski evita sa sa inspire din
viata de familie, Anna, sotia lui,
fiind aceea care l-a sustinut in permanenta, chiar si in perioadele in care scriitorul,
epileptic de altfel, era dependent de jocuri de noroc.
La varsta de 20 de ani, mai exact, in
octombrie 1866, Anna a fost angajata ca stenografa de catre Fyodor Dostoievski.
In luna urmatoare a cerut-o de nevasta, iar ea a acceptat imediat. Asa cum
povesteste in memoriile sale, Fyodor i-a impartasit subiectul unui nou roman solicitandu-i
parerea cu privire la psihologia feminina. In romanul fictiv, un pictor batran
s-ar fi indragostit de o tanara si ar fi intrebat-o daca ar fi posibil ca o tanara asa
de frumoasa, cu o personalitate vesela, sa se indragoseasca de baranul artist. Anna a raspuns fara sa se gandeasca: orice este posibil, dar scriitorul
a insistat: “Pune-te in locul ei pt un moment. Imagineaza-ti ca eu sunt
pictorul, ma destainui tie si te intreb daca vrei sa fii nevasta mea. Ce ai
raspunde?”, iar Anna a raspuns imediat: “As spune ca te iubesc si ca te voi iubi
intotdeauna”. In februarie s-au casatorit si au parasit tara. In Baden,
Dostoievski a pierdut la ruleta toti banii si bunurile, inclusiv hainele tinerei neveste. S-au stabilit la Geneva, iar dupa un an s-a nascut fiica lor care a
murit 3 luni mai tarziu. In Dresda s-a nascut cea de-a doua fiica, iar dupa ce
s-au intors la St Petersburg, Anna a mai dat nastere la inca doi baieti. Preluase deja
toata averea familiei si gestiona cheltuielile, inclusiv negocierile cu privire la romanele ce urmau sa
fie publicate au cazut in sarcina ei, iar in scurt timp au scapat de toate
datoriile pe care Fyodor le facuse la jocurile de noroc.
In 1881 cand Dostoievski a murit, Anna avea
35 de ani si niciodata nu s-a mai recasatorit. Dupa moartea lui, ea a strans
toate manuscrisele, scrisorile si documentele si a construit o camera speciala dedicata
marelui scriitor in incinta Muzeului de Istorie. Anna i-a fost asistenta
medicala, prietena, tovarasa de viata, dactilografa si iubita fiind singura
persoana pe care se baza scriitorul. Tinea in mare taina un jurnal personal pe
care l-a ferit de orice indiscretie posibila, chiar si de curiozitatea sotului ei. Dupa multi
ani, un expert a descifrat jurnalul si a facut publica viata conjugala a celor
doi. Anna apucase sa stearga toate insemnarile care l-ar fi pus in ipostaze jenante
pe scriitor. Dostoievski i-a dictat ambele romane “Crima si pedeapsa” si “Fratii
Karamazov” . Ulterior ea a publicat o carte cu “Amintiri”, dovedind astfel ca
femeia din spatele lui Dostoievski era o persoana talentata si educata. Tolstoi si Dostoievski au fost rivali in viata literara si au evitat orice forma de contact, dar asta nu le-a impiedicat pe nevestele lor sa se
sfatuiasca si sa se incurajeze reciproc in efortul lor de a-si sustine partenerii.
Un
alt personaj impresionant a fost Vera
Nabokov, nevasta lui Vladimir Vladimirovich Nabukov, scriitorul vesnic
nemultumit de scrierile sale si gata oricand sa isi arunce manuscrisele in foc.
Vera era gardianul care ii pazea scrierile si incerca din rasputeri sa le
salveze. Sotul ei avea o mare consideratie pentru Tolstoi, dar nu il suporta pe
Dostoievski. Nevasta lui, femeie cu capul pe umeri, cunostea biografia celor
doi titani ai literaturii si rolul pe care il jucasera nevestele lor in viata
si opera lor. Nabukov spunea ca impreuna cu femeia de langa el formeaza “o
singura umbra”. Vera era un intelectual
rafinat cand a devenit nevasta celebrului scriitor. Cu toate astea, ea si-a
facut din statutul de nevasta, editor si translator al operelor sotului ei un
crez de viata, fiind sursa de inspiratie in multe din operele lui. Cei doi au format un parteneriat de succes in care femeia si-a dedicat viata talentului sotului ei, iar barbatul si-a dedicat opera sotiei lui. Frumos, nu-i asa? Femeia maritata timp de 52 de ani cu autorul celebrului roman “Lolita” a vrut sa faca ceva util si maret cu viata sa: sa-si ajute barbatul sa devina unul dintre titanii literaturii rusesti. Vera era o femeie curajoasa, pana acolo incat purta pistol pentru a-si apara barbatul in calatorii. Il insotea pretutindeni, chiar si la cursurile pe care acesta le tinea la Cornell, iar cand acesta nu putea veni, nu ezita sa ii tina locul. S-a dovedit intransigenta in negocierile contractelor de editare. Intotdeauna i-a fost primul cititor si primul critic al fiecarui roman care urma sa fie tiparit, la fel cum i-a fost muza, critic si translator. I-a corectat povestirile in limba germana, memoriile in limba franceza, poezia il limba italiana, sa isi recalibreze stilistic proza. Ea s-a dovedit a fi o femeie stranie, o nevasta conventionala cu o splendida inteligenta neconventionala.
Scriitoarea Nadejda
Mandelstam a fost sotia lui Osip Maldenstam. Provenea dintr-o familie de
intelectuali evrei, mama ei facand parte
din prima generatie de femei care au urmat cursurile Facultatii de Medicina din
URSS. Nadejda a studiat pictura si a fost ucenica pictoritei Alexandra Exeter.
La 20 de ani l-a cunoscut pe Osip si nu s-a despartit de el pana cand acesta a
fost arestat in anul 1938. Ii era atat de devotata sotului, incat odata,
fratele ei comenta ca ea si talentatul poet Osip Mandelstam devenisera atat de
apropiati, incat ea parea sa se contopeasca in existenta lui, peirzandu-si
personalitatea. Ea si-a privit fratele cu ingaduinta si i-a raspuns sec: “that’s how we
like it!” In plina epoca stalinista,
Nadejda a fost obligata sa memoreze o buna parte din opera sotului ei.
Cea mai
recunoscuta este epigrama despre Stalin, scrisa in 1933, epigrama care,
recitata in multe locuri de catre autor, s-a dovedit un act de imprudenta care
l-a costat libertatea. Iata epigrama in traducerea lui Emil Iordache:
“Vietuim, dar sub noi tara tace mormant.
Cand vorbim, nu se-aude macar un cuvant.
Iar cand vorbele par sa se-nchege putin,
Pomenesc de plaiesul urcat in Kremlin.
Are degete groase si grele,
Sunt cuvintele lui de ghiulele.
Rad gandacii mustatilor strambe
Si-i lucesc a napasta carambii.
Are –o turma de sfetnici cu gaturi subtiri –
Semioameni slujindu-l umili-
Care suiera, miauna, latra caineste,
Numai el, fulgerand, hacuieste.
Potcovar de ucazuri, forjeaza porunci:
Glont in ochi, glont in frunte si glont in rarunchi.
Orice moarte-i desfata deplin
Pieptu-i larg de cumplit osetin”
Osip a murit in Gulag in anul 1938. Nadejda si-a
dedicat restul vietii recuperarii operei poetului. Totodata este autoarea unor
memorii publicate si in Romania: “Speranta impotriva sperantei” si “Speranta
abandonata”.
Natalia
Soljenitin a fost un PR-ist dedicat promovarii operei sotului ei,
scriitorul Aleksandr Soljenitin. Acesta a fost inrolat in Armata Rosie si chiar
a fost decorat de doua ori. Natalia l-a intalnit pe scriitor cand acesta era deja celebru,
ca urmare a succesului pe care il avusese romanul “O zi din viata lui Ivan
Denisovich”. Ea avea 28 de ani si era doctoranda. In “Iubeste Revolutia” el a
povestit experientele din timpul razboiului si indoielile cu privire la fundametele
si valorile morale ale regimului sovietic. A fost arestat si trimis in lagarul
de munca vreme de 8 ani. Natalia a divortat si a plecat in America impreuna cu
fiii lor. Corespondenta cu fostii detinuti politici l-au determinat sa inceapa
cercetarea la proiectul unui nou roman, “Arhipelagul Gulag”. I s-au confiscat mai
multe manuscrise, si cu toate astea, I-au fost publicate in Occident romanele “Primul cerc”, “Pavilionul
cancerosilor”, iar mai tarziu, “Arhipelagul Gulag”.
In 1974 i s-a ridicat
cetatenia sovietica si s-a stabilit impreuna cu Natasha in America. Ea a efectuat ample cercetari pentru romanele
lui istorice, ocupandu-se de editarea operei lui. Traind intr-un sistem politic
restrictiv, ea a luptat contra cenzurii, a pastrat arhivele operelor sotului ei
ilicit, riscandu-si libertatea si viata pentru ca ele sa fie publicate in
Occident. Dupa 16 ani de exil, i s-a redat cetatenia rusa in 1990, iar 4 ani
mai tarziu s-a intors impreuna cu sotia in Rusia. A militat pentru restaurarea
monarhiei si a murit in casa de tara din Triote-Likovo.
Povestea Elenei
si Mihail Bulgakov este una
romantica. Mihail Afanasievici Bulgakov a absolvit medicina, a fost medic in
timpul Primului Razboi Mondial, publicand dupa incheierea acestuia romanul “Insemnarile
unui tanar medic”. Inca din perioada studentiei s-a casatorit cu Tatiana
Nikolaevna Lappa de care a divortat dupa 11 ani de casatorie ca sa se insoare
cu Liubov Evghenevna Beloserskaia. Desi a reusit sa publice cateva romane si
piese , cenzura stalinista a oprit de la publicare multe dintre lucrarile
sale. Deja se impusese drept un scriitor
de exceptie, iar puterea comunista il considera “autor antibolsevic” si “dusmanos”.
Deoarece nu i se mai publica nimic, a depus numeroase cereri de emigrare, dar
toate au ramas fara raspuns. Scrisoarea pe care acesta i-a trimis-o lui Stalin a
ramas in istorie drept model al disidentei asumate. A urmat un nou divort si nu dupa mult timp s-a indragostit de Elena Sergheevna Shilovskaia. Intalnirea dintre cei doi
protagonisti a fost un exemplu clasic de dragoste la prima vedere. Ea era
maritata cu locotenentul Yury Mamontovich Neelov, iar casnicia lor era fericita
si cuminte avand impreuna 2 copii.
Pe Mikhail Bulgakov l-a intalnit in casa
artistilor Moiseenko si, desi a incercat sa il evite vreme de un an, Elena a
realizat ca nu poate trai fara el. Dupa un an si jumatate de framantari, a decis
sa divorteze si imediat dupa pronuntarea divortului s-a casatorit cu omul pe
care il iubea. Jurnalele ei au reprezentat reale surse de inspiratie pentru
scriitor, iar personalitatea ei a inspirat personajul Margareta. Bulgakov a
murit in 1940, dupa o boala care l-a macinat. Pe patul de moarte, orb si
suferind, i-a dictat sotiei sale ultimile modificari la romanul “Maestrul si Margareta”. Elena a transcris operele sale, iar dupa moartea lui, a continuat
sa ii promoveze si sa ii publice operele in intreaga lume.
cer acordul autorului sa republic articolul in revista ASILR. Multumesc !
RăspundețiȘtergereDaca tu consideri ca merita, il poti publica.
ȘtergereUnde pot gasi si eu cartea?
RăspundețiȘtergereVa rog, raspuns pe adresa de email " ciuhureanu.diana@yahoo.com"
O seara placuta!