In 1692, Gian Paolo Feminis, un barbier italian din
Val Vigezzo, si-a parasit tara natala si a plecat in Germania sa isi caute
norocul. Acolo, el si-a deschis o farmacie si a descoperit formula magica de
distilare a unor plante medicinale cu proprietati benefice si a realizat o colonie cu un miros foarte placut
pe care a numit-o “Aqua Admirabillis”. Potiunea continea alcool de struguri si
o mixtura de uleiuri de bergamota, rosmarin, levantica si neroli. Bucuros peste masura de inventia lui, acesta i-a scris o scrisoare fratelui sau in care
spunea: “Am facut un parfum care aminteste de diminetile insorite de primavara italiana, acompaniate de prospetimea blanda a aromelor de narcise salbatice
combinate cu mirosul dulce al florilor de portocal. Parfumul este revigorant si
stimulativ atat pentru simturile mele, cat si pentru imaginatia mea”.
In 1709, acesta a lansat "Eau de Cologne" in
cinstea orasului in care s-a stabilit. Casa lui de parfumuri avea ca logo o
delicata lalea rosie. "Eau de Cologne" in forma sa originala era un amestec de
uleiuri de citrice (lamaie, portocala, mandarina si grapefruit) bergamota,
neroli, lavanda si iasomie, in amestec cu rosmarin si cimbru. Parfumul a
inregistrat un succes enorm, motiv pentru care a fost obligat sa isi ia un
ucenic, pe nepotul lui, Jean Marie Farina, cel care avea sa fie continuatorul
pasiunii unchiului lui. Initial, parfumul s-a comercializat in Koln si
Frankfurt, iar din 1716, a avut comenzi de 3700 de sticlute care au fost expediate regulat catre 39 de adrese. Compania lui inca mai exista si astazi, iar
proprietarii sunt urmasii din a opta generatie Farina. In 1727, apa a fost
brevetata de catre Facultatea de Medicina din Cologne. In 1740, parfumul era
foarte popular si avea clienti fideli din intreaga Europa.
Flacoanele originale
aveau forma unor cilindri lungi si subtiri, numiti Rosoli. Parfumul a fost extrem de
apreciat incat devenise favoritul Contesei du Barry, amanta regelui Louis
XV-lea. "Eau de Cologne" avea multiple intrebuintari: era diluat in apa de
imbaiere, consumat in combinatie cu bulgari de zapada si miere, era folosit pentru parfumarea
vinului sau improspatarea respiratiei gurii. Fiecare flacon era sigilat cu
ceara speciala rosie pe care era scris numele familiei si aplicat sigiliul
companiei. Recipientul era insotit de un certificat pe care erau trecute
inclusiv instructiunile de folosire, fiind mentionat faptul ca, pe langa
folosirea lui exterioara, era recomandat pentru igiena dentara, impotriva
bolilor infectioase, a sangerarii gingiilor, a durerilor de stomac si a respiratiei urat mirositoare. Mai tarziu,
forma flacoanelor a devenit mai elaborata, fiind folosite sticlute in forma de para.
Originalitatea parfumului a constat in simplitatea si eleganta aromelor proaspete, atent dozate.
In 1732, Farina avea sa preia afacerea
unchiului sau si sa isi puna amprenta personala. Dupa moartea lui Farina in 1766, afacerea a
fost continuata de urmasii lui. In 1806,stranepotul lui, Jean Marie Joseph Farina
a creat un parfum nou, Eau de Cologne si a devenit in scrut timp furnizorul
oficial al Imparatului Napoleon si al Reginei Victoria a Angliei.
Napoleon
consuma cel putin o sticluta de parfum pe zi. Tot el a deschis reprezentanta din Paris pe
care a vandut-o in 1862 renumitei
companii Roger & Gallet care a castigat dreptul de productie a "Eau de
Cologne Extra Vielle" in 1806.
Parfumul
are la baza esente citrice (bergamota, lamaie, mandarina, portocala), completate de arome de neroli, mirt, cereale,
garoafe, trandafir, si rozmarin. Acestia au extins portofoliul si au dezvoltat mai multe game de produse:
pentru relaxare, energizante sau aromo-terapeutice. Fiecare gama era construita
in jurul unui ingredient natural precum lamaia, ghimbirul, trandafirul, lemnul
de portocal sau ceaiul verde.
Gama era formata din: apa de colonie, deodorant, sapun
lichid si solid, lotiune si crema de corp, gel de baie si lumanari parfumate. Ei au avut ambitia de a crea produsele
innobilandu-le cu prospetimea gradinilor italiene de pe malul Mediteranei. In
1803, Wilhelm Mulhens a profitat de renumele produsului Farina, obtinand
drepturile de productie, desi nu avea nici o legatura cu familia. Se zice ca tanarul Wilhelm primise reteta secreta pentru “Aqua Mirabilis” de la un calugar carthusian ca dar de nunta. La scurt timp, el si-a deschis propria fabrica pe
Glockengasse 4711, numarul casei devenind mai tarziu brandul companiei.
In
secolul 18, “4711” era comercializat pentru calitatile sale medicinale care “reimprospateaza mintea, corpul si sufletul” si a inregistrat un mare succes. In
1810 insa, Napoleon a dat un decret prin care obliga furnizorii de medicamente
sa treaca pe recipiente toate ingredientele folosite. De frica sa nu i se fure reteta
produsului, acesta a decis sa il comercializeze ca apa de toaleta care nu se
incadra in gama produselor cu ingrediente la vedere. Flaconul a fost realizat
de catre Peter Heinrich Molanul in 1820. In 1853, dupa ani buni petrecuti in
procese, licentele au fost anulate, iar fabricile inchise.
In 1865 , in
Cologne, existau 39 de societati Farina, iar, in final, dupa indelungi procese,
Roger & Gallet a fost cel care a primit dreptul de a folosi numele
brandului.
Insa fiul lui Mulhens a emigrat in Italia unde si-a deschis o alta
fabrica si a continuat productia parfumului “Farina”, fapt care a condus la
alte actiuni in justitie. In 1881,
nepotul lui Mulhens, Ferdinand Mulhensa lansat "4711 Eau de Cologne", schimband
inclusiv numele fabricii si punand capat disputelor.
“4711” a fost inregistrat ca marca in 1845 si
reprezinta cel mai vechi si longeviv parfum din intreaga lume. Business-ul
a fost unul de succes si a ramas in
grija urmasilor Mulhens pana in 1994, cand a fost vandut gigantului Wella, iar
in 2004 achizitionat de catre Procter&Gamble.
Daca ajungeti in Koln, ar fi
ideal daca ati merge la Muzeul Parfumului - Casa Jean Marie Farina, una dintre
atractiile orasului.
Piesa de rezistenta a muzeului este catalogul Jean Marie
Farina care atesta istoria parfumeriei de la inceputurile sec 19 si reprezinta
dovada ca unele parfumuri au fost inspirate de personaje istorice celebre: Eau
de Louis XVIII, Eau Royale, Eau de Bourbons, Eau de Frederic Roi de Prusse,
Extrait du Prince Poniatowsky, pomada de grasime de urs Huile de Macassar, Lait
Virginal si Eau de Fraises.
Cladirea muzeului, organizata pe mai multe etaje,
ofera istoria detaliata a muncii si creatiilor lui Jean Marie Farina. Obiectele
de arta, mobilierul vechi, portretele sunt marturii palpabile despre istoria
unui parfum care a facut cariera. In ceea ce priveste promovarea, "Eau de Cologne" a fost un produs rasfatat. Iata cateva dintre cele mai frumoase advertoriale ale sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.