Evident ca sunt multe lucruri minunate pe lumea asta pe care
necunoscatorii nu pot sa le vada. Trebuie ca cineva sa iti spuna o poveste care
sa te atraga sau cineva initiat deja in domeniu, sa te traga dupa sine,
obligandu-te sa fii martorul experientelor sale. Asa mi s-a intamplat mie cu
Santiago Calatrava Valls sau Santiago Calatrava, cand, ajunsa in
Spania, fiica mea a introdus pe lista obiectivelor obligatoriu de vizitat si
cele doua proiecte ale acestui arhitect.
Santiago Calatrava
Calatrava s-a nascut in 1951 in localitatea Benimamet,
provincia Valencia dinSpania. El este un artist complet, care se
defineste prin calitatile sale dearhitect, sculptor și inginer
apreciat, recunoscut și premiat pe plan internațional. El continua sa
perfectioneze mostenirea lasata de predecesorii sai Antonio Gaudisi Felix
Candela, ducand stilul ingineriei moderne la o forma superioara de expresie. La
începutul carierei, Calatrava a debutat cu proiecte axate pe poduri și stații
feroviare.
Gare do Oriente,
Lisabona
lHS station Reggio Emilia
Liege Guillemins TGV station
Multe din podurile sale par a fi
inspirate din forma velelor. Ele se afirma indraznet in spatii deschise, care
le pun in valoare formele fluide si albul imaculat. Proiectele sale pot fi
admirate in intreaga lume, dar eu nu voi povesti decat despre acele proiecte
care mie mi-au placut.
Podul din Ierusalim
Podul din Ierusalim este un
pod arcuit în plan orizontal, a carui greutate este susţinuta de cabluri
verticale care se strang in buchet intr- un singur pilon înclinat. Daca ne
gandim ca acest pot a fost proiectat sa fie ridicat in Tara Sfanta, probabil ca
acesta reprezinta simbolul harfei regelui David. Podul este vizibil din orice
punct al oraşului, dar frumusetea sa desavarsita este pusa in valoare noaptea.
Este unul din locurile unde mi-ar placea sa ajung odata.
Alte imagini cu podurile lui Calatrava
Alte imagini cu podurile lui Calatrava
Podul (puente) Alamillo din orasul Sevilla, Spania, a
fost proiectat special pentru Expoziţia Mondială din 1992. Ca si in primul
exemplu prezentat, intreaga structura este sustinuta de un singur pilon de care
sunt legate 13 cabluri. Podul face legatura orasului cu insula La Cartuja. Desi
iniţial proiectul prevedea construcţia a două poduri simetrice, in final nu s-a
realizat decat unul.
Ponte Reggio Emilia
Podul Pacii -peste
raul Bow, Calgary Canada
Olimpic Agora din Atena, Grecia
Olimpic Agora din Atena, Grecia
Calatrava, din punctul meu de vedere, este un vizionar,
deoarece el nu construieste cladiri frumoase, ci reorganizeaza
planul urbanistic in care acestea sunt ridicate. El este atent la detaliile
rezultate din urbanismul zonal, la mediul inconjurator, la modul in care lumina
pune in valoare edificiul, la maniera in care deschiderea orizontului da note
estetice in plus proiectului sau. Arhitectura sa creeaza legaturi intre spatii. Cladirile sale se ridica, in general,
in spatii deschise, in care luminia este atent valorificata.
Turning Torso
Unii afirma faptul ca cea mai cunoscuta lucrare a sa este Turning
Torso din Suedia, un turn inalt de 54 de etaje cu o forma spiralata.
Muzeul de Arta
Pavilionul
Altii sunt de parere ca proectul
care a uimit lumea este Muzeul de Arta din Milwaukee, Wisconsin, din SUA. Cladirea cu pavilionul innaripat
taie deopotriva atat respitatia privitorului, dar si nepasarea cerului. Muzeul
de Arta din Milwaukee, asezata pe un ponton plutitor, lasa impresia
unei imense pasari surprinsa in momentul in care isi ridica aripile pentru
zbor. Cel mai animat loc al acestei minunate constructii este Pavilionul
Quadrat, prevazut cu un parasolar in forma de aripi mobile, cu o inaltime de
pana la 66 metri, dar care, in functie de conditiile meteorolgice de afara, se
inalta la cer sau se restrang, pentru ca, pe timpul noptii, sa dispara cu
totul. Pavilionul Quadracci Paviluin a fost prima sa clădire
importantă realizată în America.
City of Arts and Science
Al doilea mare proiect al sau este City
of Arts and Science Valencia, proiectat sub forma unui imens ochi
deschis catre lume. Orasul Artelor si Stiintelor din Valencia. Orasul se
intinde pe o suprafata de aproape 100.000 de metri patrati si este format din trei
mari cladiri, Opera, Muzeul Stiintelor si un Planetariu semisferic.
Obeliscul din Madrid
Singurele lucrari pe care le-am
putut eu admira au fost doar doua: obeliscul din Madrid ,
pozitionat intre două turnuri înalte şi înclinate, si Montjuďc
Telecommunications Tower . Obeliscul este executat din oțel și
bronz, cu înălțimea de 120 m, si este amplasat în Plaza de Castilla, între
turnurile "Puerta Europa". Calatrava a recunoscut faptul ca a fost
inspirat de lucrarea Coloana Infinitului a sculptorului român Constantin
Brâncuși atunci cand a lucrat la proiect. Piata este imensa, spatiile
deschise ofera o privire de ansamblu incradibila a celor doua turnuri care stau
sa se darame, in mijlocul carora aceasta coloana de bronz tipa victorioasa
catre cer faptul in arhitectura a invins gravitatia pamantului inca o data.
In Barcelona, am putut admira , de
asemenea, elegantul Montjuďc Telecommunications Tower, care a fost construit
în 1991, în preajma pregătirilor pentru Jocurile Olimpice din1992,
foarte aproape de Stadionul Olimpic. Trebuie mentionat faptul ca Montjuïc
este un deal pe care sunt amplasate multe obiective turistice: istorice,
culturale, sportive si arhitecturale. Astazi nu voi face referire decat la cele
arhitecturale. Calatrava a ridicat aici un turn de televiziune in chiar inima
centrului olimpic. Turnul trebuia sa asigure transmiterea jocurilor pe toata
durata competitiilor. Particularitatea acestei constructii este data
de forma circulara a platformei , amplasata in varful unui pilon, care trebuia
sa asigure dispersia undelor. Inalt de 130 de metru, turnul intampina
vizitatorii la intrarea in parcul olimpic, dar poate fi admirat si de la mare
departare. Daca ajungeti in acest oras de-a dreptul minunat, puteti lua
Funicularul de Montjuďc ori linia 1 de Metro pana la statia Espanya.
World Trade Center Transportation Hub
Ceea ce ar trebui mentionat inainte
de final este faptul ca , desi toate proiectele sale sunt inedite, nu toate au
fost si realizate. Dupa atentatul din 11 septembrie, pe spatiul ramas gol dupa
caderea celor doua turnuri gemene, proiectul lui Calatrava a fost acceptat
pentru crearea World Trade Center Transportation Hub din Ground
Zero , New York City. Arhitectul inca mai are multe si de spus, si de
aratat. Eu, una, stau cu ochii deschisi si astept.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.