Ouale Fabergé au fost realizate de
Casa Fabergé in perioada 1885 to 1917. Cele
mai renumite oua produse de renumita casa de bijuterii sunt cele fabricate
special pentruAlexander III si Nicholas II ai Rusiei'.
Ele sunt cunoscute ca oule imperiale
sau 'Imperial' Fabergé eggs. Din cele 50 de ouadoar 42 au rezistat timpului. Peter
Carl Fabergé sau, cum era el numit in Rusia, Karl Gustavovich Fabergé, a
fost un bijutier care si-a castigat reputatia internationala tocmai datorita
renumitelor oua Fabergé.
Inca din tinerete, Karl Fabergé a
deprins mestesugul de bijutier din cele mai importante centre europene de
bijuterii decorative. Avea numai 24 de ani cand, impreuna cu tatal si cu
fratele sau, a inceput sa lucreze la atelierul deschis in Sankt-Petersburg. Nu
dupa mult timp, tanarul bijutier si-a dat seama ca moda epocii aprecia
podoabelor in functie de masivitatea metalelor si a pietrelor pretioase
folosite in realizarea pieselor.
Cu sprijinul fratelui sau, Karl a lansat un trend
nou, bazat pe introducerea pietrelor pretioase pe suprafata metalelor, creand
modele si obiecte in miniatura, cu accent pe detaliu, fapt care a dus la
aprecierea deosebita a operelor sale de aristocratia ruseasca din acea epoca.
Casa Regala a Rusiei a decis, in
anul 1882, sa fie angajat in cadrul “Cabinetului Imperial”, desemnandu-i-se
rolul de a se ocupa de bijuteriile si obiectele de pret ale casei regale si sa
fie creatorul bijuteriilor si obiectelor de lux ale Coroanei. In acelasi an a
castigat marele premiu al Expozitiei de la Moscova.
Tot atunci, tarul a decis ca
bijutierul sa fie cel care creaza obiectele daruite de Casa Regala rusa
capetelor incoronate europene cu care aceasta avea relatii diplomatice. Curtea
Imperiala ii comanda lui Fabergé,56 de astfel bijuterii. Peste doi ani a
devinit bijutier al Curtii in Suedia si Norvegia.
Fabergé a creat faimoasele oua
pentru familia regala pana in 1917, incercand sa respecte mereu dorinta
principala a tarului: picturile de pe oua sa reflecte evenimente si teme legate
de istoria Rusiei (unele oua simbolizau Kremlin-ul, altele yacht-ul regal sau
Trans-siberianul).
Doua astfel de bijuterii numite Constellation si
Karelian Birch, programate sa fie terminate in 1918, nu au mai apucat sa fie livrate celor care le-au comandat, deoarece familia tarului Nicholas II impreuna cu acesta au fost asasinati in acel an.
In 1885, tarul Alexandru , nestiind
ce surpriza sa ii faca tarinei Maria Fedorovna cu ocazia Sarbatorilor Pascale,
apeleaza la Carl Fabergé pentru un cadou deosebit. Astfel, Fabergé se
intrece pe sine si realizeaza prima sa capodopera.Primul ou creat de Faberge,
cel daruit tarinei Maria Fedorovna, poarta numele de “Oul de gaina”. Acesta era
un fel de caseta ovoidala din fildes, cu marginile din email albastru inchis. In
interiorul oului se gaseste un galbenus de aur, care la randul lui este creat
din doua piesese, in care se afla o gainusa din aur, cu ochi de rubine. In
interiorul gainii era o coroana de aur impodobita cu perle, iar in mijlocul ei
se ascundea, de fapt,“surpriza”, un inel din aur, pe care tarul il daruia
sotiei sale. Intregul ou, care asunde atatea surprize, are o inaltime de
20 cm.
Imparateasa de origine daneza a fost
atat de incantata, incat Faberge a trebuit sa faca in fiecare an, de Paşti, un
astfel de ou. In total au fost create 54 de oua
Intre 1885 si 1894, anul mortii
sale, Alexandru al III-lea a oferit 10 oua de Paste sotiei sale, imparateasa
Maria Feodorovna.
Dupa moartea tarului Alexandru al
lll-lea, fiul lui, Nicolae al ll-lea, a continuat sa daruiasca oualor Faberge
celor doua femei importante din viata lui.
El comanda bijutierului cate doua
oua diferite, unul pentru sotia lui si unul pentru mama sa. Fiecare ou astfel
executat avea in el o surpriza care ramanea necunoscuta chiar si pentru tar,
pana in momentul in care le daruia.
Ouale sunt realizate din metale
pretioase si decorate cu pietre pretioase. De aceea ele sunt un simbul al
luxului si reprezinta adevarate opere de arta.
Mesterii lui Faberge au folosit
pietre si metale pretioase, sidef, email, aur, argint, fildes, cristale, perle
naturale, jad, diamante, safire, rubine, dar si pietre semipretioase, piatra
lunii, olivina, granate, turcoaze.
Ouale erau create cu ajutorul unui
email special si presupuneau realizarea a nenumarate schite de design si
tipare. Cand un ou era terminat, Fabergé se ducea personal la tar pentru a i-l
prezenta. Abia dupa aceea il trimitea, intr-un ambalaj special, pentru a fi
oferit unuia dintre membrii familiei regale.
Cele mai cunoscute creatii sunt:
“Oul cu douasprezece monograme” (acesta avea o nuanta de email deosebita:
albastru inchis si avea incrustate simboluri regale, fiind oferit de tarul
Nicolae mamei sale), “Bobocul de trandafir” (acoperit cu email de culoare
rosie, avand inauntru un diamant ce reprezenta sageata lui Cupidon; acesta a
fost daruit de tarul Nicolae tarinei Alexandra.
Alte oua celebre confectionate
pentru Curtea Regala a Rusiei au fost: “Amintiri de la marea Azov”,
“Caucazul”,“Renasterea”, “Lacramioarele”, “Buchetul de liliac”, “Lebada”,
“Palatul lui Alexandru” ( este vorba de tarul Alexandru al III-lea) si
“Constelatia” (acesta din urma a ramas neterminat, intrucat in anul 1904 a
izbucnit razboiul ruso-japonez).
Cel mai cunoscut ou dateaza din 1912
si a fost un cadou dedicat noului mostenitor la tronul dinastiei Romanov (oul
se deschidea si “dezvaluia” un portret in miniatura a acestuia). Bijutierul
avea la vremea respectiva peste 500 de angajati.
La un singur ou puteau lucra mai multi oameni,
timp de un an de zile.
Tarul Nicolae al II-lea a
comandat si oua in miniatura, care puteau fi puse in scrisori sau puteau fi
purtate de femei la centura, agatate de bratara sau ca pandantiv.
Din 1895 si pana in 1916, atat
sotia , cat si mama tarului Nicolae a primit fiecare 22 de oua (deci 44
pentru amandoua).
Dupa izbucnirea Revolutiei bolsevice
si impuscarea membrilor dinastiei Romanov, Palatul Regal a fost jefuit de catre
trupele bolsevice. Multe dintre renumitele oua au fost furate si vandute,
ajungand in colectii private din intreaga lume.
Istoricii sustin ca au fost furate din palat circa 50 de oua
Fabergé, din care nu au putut fi regasite decat apoximativ 42.
Oul
cu lacramioare
O parte dintre acestea au ajuns intr-un“Muzeu al Armurilor” din Kremlin. Odata cu instaurarea regimului leninist, atelierul lui
Fabergé din Sankt-Petersburg a fost nationalizat, iar acesta a emigrat,
impreuna cu familia sa, in Elvetia, unde a murit in 1920.
Sapte ani mai tarziu, magnatul
american Malcolm Forbes a preluat firma din Frantasi a format “Fabergé Inc”.
Acesta a obtinut dreptul de a utiliza “brandul” pe o durata de 70 de ani.
O mare parte a oualor “Fabergé” care
au apartinut familiei regale ruse au ajuns in muzee, iar altele au intrat in
posesia colectionarilor privati (Malcolm Forbes - cel ce a preluat actiunile
companiei fratilor Fabergé, familia regala britanica, regele Farouk I al
Egiptului, magnatii rusi cum ar fi Victor Vekselberg sau cei din familia
Yusupov, omul de afaceri american Armand Hammer- conducatorul companiei
“Occidental Petroleum” si printul Albert de Monaco.
La o licitatie de la “Sotheby’s” din
2004, miliardaruuil rus Victor Vekselberg, presedintele companiei petroliere
Tyumen Oil, a achizitionat si a adus inapoi in tara noua oua Faberge pentru
care a platit 120 de milioane de dolari.
In prezent, una dintre stranepoatele
lui Karl Fabergé, Tatiana, specialista in istoria si stilul Fabergé, a
sprijinit grupul “Pallinghurst” sa intre in posesia brandului in anul 2007.
Tatiana Fabergé a decis ca, incepand
cu acel moment, sa readuca in atentie tehnica utilizata de strabunicul ei in
realizarea unor adevarate obiecte de arta.
Lui Malcolm Forbes,
fondatorul publicaţiei “Forbes”, i-au trebuit 30 de ani (intre 1960 si 1990) sa
stranga doar 9 exemplare din colectia de oua Fabrge, pe care le-a expus apoi in
intreaga lume.
Din cele 47 de oua
cunoscute, 10 sunt pastrate la Moscova, Kremlin, 11 fac parte din colectia
Forbes, in New York, 16 sunt detinute de alti americani, 8 sunt in colectii
europene particulare, iar doua nu se stie unde se afla.
Fabergé s-a inspirat din arta
bizantina. Ouale imortalizau iahtul imperial, catedrala Uspensky, palatul
Gatchina, Crucea Rosie si militarii. Colectia era formata acum din 56 de oua.
Cel mai pretios ou din colectie este
“Oul incoronarii”. O bijuterie unica prin care s-a omagiat urcarea pe tron
a ultimului tar al Rusiei, Nicolae al II-lea in anul 1897.
El este realizat din email galben,
translucid, strabatut de vinisoare de aur la a caror incrucisare sunt
incrustati vulturi imperiali ce poarta pe piept diamante.
In 1897, tarul Nicolae al II-lea,
i-a oferit sotiei sale "Öul incoronarii", realizat din rubin si aur,
care disimuleaza copia in miniatura, dar exacta, a trasurii cu care imparateasa
a ajuns la Moscova.
Tuturor
prietenilor, catolici si ortodocsi, va doresc Paste fericit! Sa va bucurati de
fiecare clipa petrecuta cu cei dragi. Fiii sai au incercat sa relanseze
afacerea tatalui lor in Franta, unde, in 1927, cei doi au deschis la Paris
atelierul “Fabergé et Cie”, dar afacerea nu a avut
succes.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.