Vara trecuta am ajuns prima data in Amsterdam impreuna
cu sotul meu, un popas intr-un circuit prin mai multe orase din Europa. Desi cu
ani in urma, intr-un concediu la Paris, ajunsesem amandoi in cartierele Place
Pigalle si Montmartre, pe Bulevard de Clichy, sa vedem Moulin Rouge, aveam
curiozitatea nebuna de a vizita cu orice pret Cartierul Rosu din Amsterdam.
In grupul nostru erau multe persoane de varsta a doua
si a treia, dar erau si cativa tineri in perechi rataciti. Cand l-am rugat pe
ghid sa includa acest cartier in traseu, s-a lasat o tacere mormant, aproape
stanjenitoare. Sotul meu, amuzat de curiozitatea pe care nu mi-o temperam, a
sustinut cererea mai degraba din solidaritate conjugala decat dintr-un interes
real. Ghidul a propus sa vizitam cartierul seara, cand spectacolul stradal
inregistreaza alt puls al animatiei si culorilor. Mirarea mea cea mare a fost
cand, seara, la ora stabilita, am fost prezenti apropae “in par” tot grupul.
Lipseau doar tinerii pe care i-am intalnit ulterior pe acelasi traseu.
Evident ca am fost dezamagita. Nu am regasit nimic din
atmosfera misterioasa pe care mi-o imaginasem, din cochetaria ascunsa, din
flirtul studiat, din jocul seductiei. Era un business ca oricare altul care se
desfasura dupa propriile sale reguli si strategii de marketing.
Strada oferea un veritabil spectacol de culoare si
lumini prin multitudinea de sex shop-uri, fete expuse in vitrine, cimenatografe
cu filme pentru adulti, muzee ale sexului, restaurante si magazine cu
suveniruri in care erau expuse cele mai traznite si bizare obiecte. Cand m-am
intors acasa, am fost curioasa sa aflu istoria bordelurilor romanesti, in
speranta ca voi afla lucruri care vor indulci oarecum naratiunea. M-am inselat
din nou. Parca era prima data?
Mai intai de toate, voi incerca o explicatie a
termenilor, cat si o descriere a acestui fenomen vechi inca din antichitate.
Lupanarul-termen deja consacrat, inseamna casa de toleranta sau bordel. In
perioada interbelica, doamnele si prostituatele stiau unele de celelalte si se ignorau
reciproc, desi nu isi vorbeau isi acceptau prezenta tacita in viata barbatului
pe care il imparteau.Era vorba de protejarea statutului, iar fiecare dintre ele
isi adjudeca atu-urile cum stiau ele mai bine. Singurii care aveau acces in
cele doua lumi dominate de sexul frumos erau barbatii.
O vorba din popor
spune ca prostitutia este “cea mai veche meserie din lume”. Primele bordeluri
au fost infiintate in vremea persilor. In Romania, fenomenul a
fost mentionat prima data in Moldova, in anul 1472, in timpul domniei lui
Stefan cel Mare si se referea la incercarea domnitorului de a stopa retelele de
racolare a fetelor care erau duse sa se prostitueze la turci, la
Constantinopol, in Palatul Topkapi, resedinta haremurilor sultanilor otomani,
unde se aflau femei din toate colturile lumii. Majoritatea erau rapite sau
capturate din tarile vecine:Grecia, Serbia, Bulgaria, Tarile Romane, Cercheziam
Georgia, Ungaria si Persia. Existau si femei exotice primite cadou din tari
indepartate precum Rusia, Spania, Italia, Franta, Arabia, China, India sau
Africa neagra. Inainte de ridicarea palatului, cadanele sultanilor traiau in
cladirile administrative. Ele ii urmau in campaniile militare si erau
transportate in carute speciale.
Multe dintre ele erau furate din carutele turcesti si
eliberate. In 1751, la Timisoara, Imparateasa Maria Tereza a Austriei a ordonat
sa fie adunate toate prostituatele din imperiu si sa fie aduse in Banat pentru
a-l popula. De frica bolilor venerice au aparut aici primele norme de igiena
sexuala, fiind impuse vizitele obligatorii si periodice la doctor. Cu toate
astea, in perioada respectiva au fost mentionate primele epidemii de sifilis in
Caras-Severin, Arad si Timisoara.
Numele de “Cartierele rosii” provine de la felinarul
rosu asociat caselor de toleranta. Alegerea acestei culori pentru industria
placerilor isi are originea in lampile rosii purtate de catre lucratorii de la
caile ferate pe care acestia le lasau la usa bordelurilor pentru a putea fi
gasiti mai usor in cazul in care apareau probleme pe sinele de cale ferata sau
se modifica traseul vreunui tren.
Casele de toleranta din Bucurestiul interbelic ai
antebelic functionau legal inca de la finele sec 19. Bordelurile, alaturi de
cafenele si baruri, ofereau tuturor un refugiu din calea mizeriei razboiului
sau a saraciei. Erau luminoase si placute, frivole si joviale. Totusi, existau
hanuri sau locuinte unde prostitutia se practica si clandestin. prima incercare
de reglementare a prostitutiei s-a realizat in 1859, dupa ce 6 ani mai devreme
fusese introdusa obligativitatea “conduitei”. Matroanele bordelurilor erau numite “femei pezevenghi”,
iar legea mentiona faptul ca numai femeile puteau fi patroane de bordel.
Ulterior, din 1895, a intrat in vigoare regulamentul dupa modelul frantuzesc
prin care se interzicea plimbarea prostituatelor pe anumite artere bucurestene
la orele promenadei. Intre 1862 si ai 1930 a functionat in in Romania sistemul
prostitutiei colective, al prostitutiei practicate individual cu o condicuta de
sanatate.
Conditia era ca fiecare practicanta sa fie inregistrata
in prealalbil la Politie si la Serviciul Sanitar i sa corespunda limitei de
varsta si stare de sanatate. “Privegherea” cadea in sarcina Prefecturii
Politiei care trebuia sa le asigure un serviciu sanitar special. Toate femeile
erau supuse vizitelor medicale regulate, de 2 ori pe saptamana, iar bolnavele
erau tratate. Chiar si primarul era obligat sa tina evidenta femeilor usoare
din oras intr-un registru special. Taxa Consiliului Comunal pentru aceasta
meserie era de 16 lei pe luna pentru prostituatele pe cont propriu si de 8 lei
pe luna pentru cele din bordeluri. Prostitutia individuala sau “singuratica”
era practicata in locuinte particulare private sau inchiriate, iar racolarea se
facea direct din strada, in vreme ce la bordel, barbatii erau asteptati in
incinta, in sali special amenajate sau la intrare.
Dezvoltarea acestei afaceri a impus elaborarea unui
“Regulament pentru privegherea prostitutiei” in anul 1899 potrivit caruia
prostituatele erau inscrise in registre speciale in baza unei cereri formale si
primeau un libret de sanatate. Ele aveau obligatia de a avea o
“condica”personala in care sa treaca vizitele medicale si numarul clientilor
catre care prestasera activitati sexuale. Clientul avea dreptul sa ceara
carnetul cu vizele lunare, iar, daca fata nu se prezentase regulat la controlul
medical, putea sa o reclame la Politie, iar fetei ii era interzisa practicarea
meseriei. In budoarele bordelurilor, pe perete, langa lavabou era afisat un imprimat
al Ministerului Sanatatii cu instructiuni referitoare la masurile pentru
evitarea contaminarii cu boli venerice.
Tarifele, implicit impozitele, erau diferite in functie
de categoria bordelului. La intrare se platea o taxa de intrare si se elibera
un bilet. In anii 1920, prostituatele castigau in medie 7.500 de lei pe luna. Doar 10% dintre ele strangeau peste 10.000 de lei, in
vreme ce un muncitor castiga in medie 2.000 de lei, un avocat-6.000 de lei, un
medic – 9.000 de lei, iar un ministru -54.000 de lei. Pe
baza condicii se stabilea impozitul fiecareia. In 1921 s-a pus in aplicare
legea contributiilor directe, potrivit careia femeile usoare erau obligate sa
plateasca impozit 10% din venitul realizat.
Afacerea era atat de rentabila incat uneori se formau
cozi interminabile la intrarea in bordel. Din acest motiv a fost introdus
abonamentul pentru clientii fideli. Pe acesta era trecuta suma platita de
client, numele prostituatei la care avea intrare si alte doua mentiuni: prima”o
noapte intreaga se socoteste doua numere”, clinetul trebuind sa plateasca in
plus pentru restul partidelor amoroase, iar cea de-a doua referitoare la orele
in care bordelul era deschis numai pentru abonati in zilele de duminica si cele
de sarbatoare. Intre 1925 si 1927, in baza unei noi legi aparute, era interzisa
prostitutia in casele de toleranta , dar persoanele care doreau sa practice in
continuare aceasta meserie se expuneau riscului penal al delictului de
contaminare cu boli venerice. Condica a fost inlocuita cu o fisa de sanatate
care a devenit confidentiala si cuprindea starea de sanatate a practicantei.
Intr-un documenta care dateaza din 1927 este mentionat faptul ca in Romania practicau prostitutia 12.431 de femei: 9610 romance, 8 italience, 17 frantuzoaice, 18 grecoaice, 61 de rusoaice, 25 de turcoaice, 1404 de unguroaice, 170 de poloneze, 171 de cehoaice, si 947 de alte nationalitati. O bogatie! In 1930 a aparut legea sanitara care prevedea desfiintarea prostitutiei, aceasta fiind scoasa in afara legii, dar a continuat sa functioneze sub protectia tacita a autoritatilor. Regulamentul nr 24 din 1943 a redefinit statutul prostituatei si al patronului de bordel. Frecventarea si stationarea in spatiul public si de consumatie publica au fost interzise si s-a reintrodus carnetul medical in care erau inregistrate consultatiile medicale, locatia autorizata de practica si instructiuni din vechiul regulament.O declaratie a unei prostituate care dateaza din 1944 mentioneaza practicarea unor tarife personale care erau cotate astfel:”500 de lei fiecare client, cu doua, trei rapoarte sexuale si dormit cu el”. Asta in conditiile in care salariul vremii oscila intre 200 si 800 de lei. Spre exemplu, un mecanic de locomotiva – una dintre cele mai bine platite meserii- castiga in jur de 850 de lei si o paine de 2.5kg ratie pe zi. Tot atunci a aparut “livretul de economii” al prostituatei si obligativitatea patronului de a depune la Casa de Economii 10% din incasarile zilnice ale femeii. Dupa 1949, prostituatele au fost “reeducate”, iar din 1957, practicantele prinse in flagrant erau pedepsite cu inchisoarea.
Elevii de liceu si barbatii cu posibilitati financiare reduse mergeau la bordelurile destinate unei clase sociale cu venituri mici unde aglomeratia era foarte mare in zilele de simbrie. Nu numai prostituatele isi rotunjeau astfel veniturile, ci si nevestele lautarilor, iar acest fenomen se desfasura cu asentimentul sotilor care cantau in acelasi local. Bordelurile de lux aveau restaurante scumpe si elegante, iar fetele erau foarte frumoase si educate, imbracate in toalete aduse direct de la Paris.
Multe dintre ele vorbeau fluent franceza si engleza. In
holul de la intrare era garderoba unde o fata iti lua haina, iti prezenta
catalogul cu pozele iubaretelor si era mentionat tariful. Cea aleasa isi prelua
clientul cu care se retragea in iatac. Multe dintre aceste curtezane traiau in
doua lumi paralele: ziua aveau loc de munca onorabil, iar seara se transformau
in dame de consumatie pentru a-si completa veniturile. O dama de lux avea in
jur de 6-7 clienti pe noapte si nu primea altii noi. In general, acest serviciu
era solicitat de catre domni cu venituri financiare mari si stabile care isi
doreau o relatie stabila cu o amanta de profesie. Curtezanele care nu erau
solicitate de catre clienti erau nevoite sa se “pensioneze”, iar cele trecute
de prima tinerete erau recomandate adolescentilor timizi.
Incepand din 1948, spre marea tristete a populatiei
masculine, casele de toleranta au fost desfiintate. Vremea fetelor cu condicuta
apusese. Ultimele case de toleranta din Bucuresti au fost inchise de ziua lui
I.V. Stalin in 1957. Dupa acest moment, prostituatele au fost trimise in centre
de reeducare pentru “adaptarea lor la exercitarea unei meserii si al redresarii
lor morale”. Incriminarea prostitutiei s-a facut prin publicarea articolului
433 din Noul Cod Penal din 1957 prin care practicarea prostitutiei era
considerata infractiune. Cele prinse in culpa erau angajate in fabrici, dar
ramaneau in serviciul sefilor comunisti si numai aparent figurau ca si
angajate. Intre 1965 si 1970, tinerele care in urma cu 2-3 decenii fusesera
dame de consumatie detinatoare de condica si carnet erau acum muncitoare cu
vechime in campul muncii si se transformasera in femei respectabile, cu familie
si copii. Doar securitatea le mai folosea uneori in diferite misiuni. printre
cele mai cunoscute matroane poreclite cu nume dintre cele mai hazlii se
numarau: Schioapa, Pica, Tanti Berta, Ovreica, Madam Gonda, Unguroaica, Tiganca
Mandica. Nici “pestii” (protectorii fetelor) nu scapau de porecle: Iancu
Chelbosu, Mitica Buzatu, Gonea, Victor Talantu- ultimul fiind eroul
bordelurilor, ucis miseleste in bataia cu cheia de la roata trasurii de catre
un birjar furios caruia refuzase sa ii achite cursa. La sfarsitul sec 19, curtezanelor li se
spunea”mititica”, “lelita”. “talinca” sau “vino’ncoa”. Toate damele,
“grizetele” sau “podaresele” cum erau denumite in perioada interbelica aveau un
nume format din doua silabe: Lili, Mimi, Sisi sau Bibi. Printre cele mai
renumite erau: Lina Magazia, Lili Gheorghiadis, Maria Studenta, Napoleon,
Foamea Neagra, Angela Marioteanu si Cur de Fier care a murit sub daramaturile
balconului Carlton la cutremurul din 1940. Constantin Beldie, istoricul care a
studiat acest fenomen, analizand un catalog al prostituatelor din prima
generatie a sec 20, vorbeste despre cateva personaje renumite: “Lili
Gheorghiadis, cea blonda, azi tarandu-si picioarele adipoase ca de elefant;
Lina Magazia, proprietareasa cuminte, peste drum de Liceul lazar; Mita
Biciclista, fosta mai tarziu nevasta a bunului meu coleg, premiant de onoare al
Sf. Sava, azi maritata cu un general si avand 83 de ani, dar parand numai de 50
si locuind in casele ei din fata bisericii Amzei, cadou de 120.000 lei aur al
unui adorator, iar la inceputul inceputurilor dusa la Paris, decortata, stilata
si culcata cu berberul rege Leopold I al Belgiei; apoi Marie Studenta, amanta
ministrului Rusiei, Pokliewski-Koziel, amanta regelui Alfonso al 13-lea si
ctitora a dispensarului pentru femei gravide din strada Dionisie; Angela
Marioteanu, fosta amanta atitrata a printului Turun, fratele regelui Faruk al
Egiptului, de la care s-a ales cu o riviera de 140 briliante mari” -(Constantin
Beldie – Memorii).
Mita Biciclista, pe numele ei real Maria Mihaescu,
fiica unei spalatorese, s-a nascut intr-o localitate din judetul Prahova. ea a
fost remarcata pe la 15 ani si luata cu consimtamantul mamei la Bucuresti unde
si-a inceput cariera de curtezana. Aceasta a fost trimisa la pension in
strainatate unde a primit educatie in arta conversatiei de salon, a in vatat
fluent franceza, fapt care a ajutat-o in cariera ulterioara, primul ei amant
fiind Regele leopold al Belgiei. Mita isi alegea singura clientii care, de
regula, erau persoane foarte bogate si influente. “Era o demimondena, ma rog, hai sa ii spunem in mod
vulgar, o curva de mare lux. Lucru rar la vremea aceea, in anii
‚20, facea ciclism prin Bucuresti pentru a-si mentine silueta. Facuse avere si
una dintre casele ei era cea in care am locuit noi” povesteste istoricul neagu
Djuvara in cartea “Un secol cu Neagu Djuvara”. La sfarsitul sec 19, bicicleta
era un mijloc de locomotie rar intalnit pe strazile capitalei, iar Mita a fost
prima femeie care iesea pe strazile Bucurestiului pedaland. Frumoasa blonda cu
ochii verzi atragea privirile barbatilor ca un magnet. Mita traia in lux: avea
trasura, masina si servitori, manca numai la Athenee palace si frecventa cel
mai scumpcoafor. A fost curtata de Octavian Goga, Nicolae Grigorescu, iar
Regele Ferdinand ar fi fost un admirator infocat. Alexandru Predescu o descrie
in lucrarea “Vremuri vechi bucurestene”: “Cand aparea pe Calea Victoriei, aristocratii de la
Capsa, burghezii de la Otetelesanu si boemii de la Kruber abandonau politica si
svartul ca sa admire superbul exemplar ciclist. Bicicleta cu ghidon de argint
era a unei suple si elegante fiice a Evei, cu zulufii negri, cu pantaloni de
catifea mov stransi pe picior, cu bluza corai din care fluturau maneci
inflorate, cu ghete inalte si cu o cascheta de matase alba, infasurata in voal alb,
din care rasareau incrucisate doua ace mari a la madame Buttefly”. Unul dintre
cei indragostiti pana peste urechi de frumoasa curtezana a fost ziaristul
George Ranetti care, respins de Mita, a poreclit-o “biciclista”. Folclorul
dambovitean mentioneaza extravagantele sale: facea baie in mare in costum de
baie pe cand ceilalti intrau in apa in halat.
O alta curtezana de lux a carei frumusete a pus pe jar sufletele
barbatilor bogati a fost Zaraza. Povestea ei inca se mai canta prin localurile
care ne fascineaza cu povestile triste ale Bucurestiului interbelic:
“Vreau sa-mi spui
frumoasa Zaraza
Cine te-a iubit?
Cati au plans
nebuni dupa tine
Si cati au murit?
Vreau sa-mi dai
gura-ti dulce Zaraza
Sa ma-mbete mereu.
De-a ta sarutare
Zaraza vreau sa mor si eu.“
Cel care a transformat-o intr-o legenda a fost
renumitul cantaret interbelic Cristian Vasile care a facut o mare pasiune
pentru Zaraza si a compus romante in care a cantat frumusetea acesteia. Focoasa
tiganca era o femeie senzuala, cu parul lung si negru, uns cu ulei de nuci, cu
ochii verzi si buze rosii si carnoase. Purta culori vii si pastelate, iar din
urechi ii atarnau cercei lungi in stil baroc.In picioare purta pantofi
impodobiti cu strasuri care faceau ca fiecare pas al ei sa fie o tainica
melodie pentru privitori. Legenda spune ca a murit de tanara, ucisa de un barbat
platit de un admirator gelos, iar lautarul care o iubea ca un nebun, i-ar fi
mancat cenusa cu lingurita. In 1944 Cristian Vasile canta in cele mai renumite
birturi din capitala alaturi de Titi Botez, Jean Moscopol si Zavaiduc, cel care
avea sa lupte pentru un loc in inima Zarazei.
Povestea dintre Cristian Vasile si zaraza a inceput in localul “Vulpea Rosie” de pe Lipscani unde lautarul canta seara de seara. Cand a vazut-o prima data, nu si-a mai putut lua ochii de la ea. Se spune ca ar fi fost dragoste la prima vedere si din acea noapte, Zaraza a devenit femeia lui vreme de 2 ani.Dar frumusetea ei salbatica continua sa atraga privirile barbatilor care il invidiau pe lautar. Istoricii mentioneaza rivalitatea dintre el si Zavaidoc care a planuit sa il ucida pe lautar si sa ii fure femeia, dar a renuntat la plan din pricina faptului ca Vasile era celebru si ar fi riscat sa se afle repede cine ar fi planuit crima. In schimb, acesta a decis sa puna ca Zaraza sa fie ucisa si l-ar fi tocmit pe Borila, un tigan din anturajul lui, “antrenat” sa ucida la comanda. Istoricul Dan falcan spune ca: “A fost omorata de un tigan gelos pe malul Dambovitei in timp ce mergea sa cumpere tutun”. Lautarul a fost devastat de moartea ei, astfel incat ar fi furat din crematoriu urna cu cenusa si ar fi mancat-o cu lngurita. Vasile a murit la Sibiu in anul 1974. Insa nimeni nu stie cu certitudine daca Zaraza chiar a existat cu adevarat, dar un lucru ramane cert: legenda ei inca dainuie si va ramane pe buzele multor cantareti din zilele noastre.
In Romania au existat numeroase bordeluri. “Crucea de
Piatra” a fost cel mai celebru in capitala si era amplasat intr-un cartier al
placerilor, fiind situat intre Posta Vitan si zona Dristor de astazi. Numele i
se tragea de la o cruce masiva din piatra amplasata in fata unei biserici,
ambele distruse in timpul Primului Razboi Mondial. Cei care ii treceau prajul
proveneau din toate paturile sociale, de la adolescenti naivi si curiosi pana
la oameni maturi, de la servitori la burghezi si de la hamali la scriitori
renumiti. Se zice ca insusi Carol al II-lea frecventa bordelul si ar fi avut o
aventura cu faimoasa prostituata Foamea Neagra. Regele a fost un client
cunoscut in bordelurile amplasate pe strada Brezoianu, iar “fetele” stiau orele
cand majestatea sa obisnuia sa se plimbe cu masina. Armand Calinescu ar fi vrut
sa ia masuri eficiente de triere si selectie a celor care ii ajungeau in pat,
dar a ales sa fie ingaduitor cu “problema” regelui care avea deja renumele de
afemeiat.
Fetele de lux populau cabaretele Alhambra, Chat Noir,
Moulin Rouge sau restaurantele selecte ale unor hoteluri precum Bulevard, Lido,
Continental, Ambasador si Hotel de France. Existau si proxeneti pentru doamnele
de companie. “Fetite dulci ca-n Bucuresti” puteau fi gasite atat pe ulitele
mahalalelor, cat si pe vechea strada regala, evident, la tarife pe masura. daca
in 1875 existau 243 de prostituate inregistrate, in 1898 erau 354, iar dupa 30
de ani, numarul lor crescuse de 10 ori.
In Timisoara, Sari_Neni a fost cel mai cunoscut bordel interbelic si se afla in cartierul Elisabetin, la intersectia strazilor Romulus cu Odobescu. Proprietarul era Madam Foldessy Charlotta, zisa Sarlota. Aceasta patrona un restaurant cochet cu o atmosfera intima care era frecventat de oamenii cu bani. Acestia aveau de unde alege dame frumoase si tinere, astfel incat veneau cat de des puteau. Madama era foarte grijulie si se asigura ca servicile prestate de fetele ei sa fie impecabile. Oferta de servicii de budoar era prezentata in albume cu fotografii realizate de profesionisti. Dupa cel de-al Doilea razboi Mondial, localul a fost desfiintat. Astazi, aici functioneaza Restaurantul Intim.
Cetatea avea numeroase bordeluri cu standarde mai scazute care erau amplasate si in cartierele marginase din Fabric sau Iosefin. In 1750, acolo se aflau cele mai multe case de toleranta din oras, precum si cele mai multe birturi, adunate ciorchine in jurul portului din Iosefin.
In ziua de
astazi fenomenul inca este prezent, dar nimeni nu ne poate spune cat de amplu
este si care este numarul fetelor care se prostuteaza. Morala si decenta ne
obliga sa inchidem ochii si sa ne prefacem ca nu exista, desi fetele sunt
vazute la fiecare iesire sin oras. Inca scoasa in afara legii, prostitutia este
un flagel care ne macina societatea si asupra caruia autoritatile nu exercita
nici un fel de control. Nu se iau in calcul riscurile si nici nu se doreste
preintampinarea traficului sexual. Pentru ca nimanui nu ii pasa de toate
tinerele care cad victime acestei meserii. Desigur, decizia ne apartine, dar
cine sa-si gaseasca timp pentru o atitudine?
f cul articolul asta
RăspundețiȘtergereExcelent!
RăspundețiȘtergereexcelent articol, m-am documentat putin :D
RăspundețiȘtergereexcelent articolul!! eu am ignorat cartierul rosu din Amsterdam, tocmai in ideea ca nu merita atentie si nici promovare.
RăspundețiȘtergereFinalul articolulului cu concluzia deschide ochii.
foarte interesant ! ca de altfel intreaga "Ploaie de cuvinte " . felicitari !
RăspundețiȘtergere