„ „Prima Fabrică de
Chibrituri, Unsoare de Cărută si Produse Chimice din Timisoara S.A.” a
fost fondată în anul 1883 si a aprtinut lui Karl Steiner junior,
apoi a trecut în proprietatea lui Alexander
Kohn si Josef Herzl, iar din anul1894 a functinat ca societate
pe actiuni. La infiintarea ei, clădirile fabricii se întindeau pe o
suprafată de 8.000 m² si era situata pe malul stâng al raului Bega,
între străzile Crizantemelor, Căpitan Damsescu, Splaiul Tudor Vladimirescu si
Preyer, amplasata intr-o curte interioara, flancata de corpuri de cladiri
de jur imprejur.
Astazi, dintre toate corpurile de
clădiri a mai rămas doar cosul fabricii. Acesta are inscriptionat, cu
cărămidă de o culoare mai închisă decât cea utilizată pentru
restul cosului, cuvântul „GYUFAGYÁR”, care se traduce prin „Fabrică de
chibrituri” ( cuvântul „gyujtó” este sinonim cu cuvântul „gyufa”,
înseamnă„chibrit” si este o formă arhaică, utilizată înaintea
temenului „gyufa”).
Cu timpul, fabrica s-a
dezvoltat treptat, devenind cea mai mare fabrică a acelor timpuri din
imperiu. In perioada respectiva, fabrica era formata din sectiile
de prelucrare a lemnului si industria chimica ( in aceasta sectie se
produceau chibrituri, unsoare de cărută, lacuri, grăsimi si
creme de lustruit pentru arme sighete, si chiar albăstreală pentru
rufe).
Fabrica avea 380 de muncitori
permanenti, iar in perioada de productie de varf, inregistra pana la 445 de
muncitori. Productia anuala la vremea respectiva (1900-1920) inregistra 420 de
vagoane de materie prima, 300 vagoane de chibrituri, 30 vagoane de unsoare de
cărută, 5 vagoane de grăsimi si creme de lustruit, 100.000 duzini de cutii
de cremă de ghete si albăstreală, 120.000 kg de hârtie si cca.
80.000 kg de clei, amidon din cartofi si din cereale.
Pentru o mai buna exemplificare,
monografiile mentioneaza productii zilnice de 40 milioane de bete de
chibrituri, adica 250.000 de cutii si 90.000 de plicuri (de
chibrituri). Fabrica era bine dotata tehnic, beneficia de două cazane de 160m² si trei masini cu aburi de
150 cai putere asigură forta motrice necesară, masini de productie aduse
din Germania si Belgia care produceau chibritele suedeze. In fabrica erau
instalate ventilatoare, iar iluminarea era asigurata de un dinam.
In ziarul Nădejdea din
din data de 27 aprilie 1921, se mentioneaza:
“La începutul secolului XX, Fabrica
de chibrituri din Timisoara, era sucursala Societătii anonime „Solo” din Viena si
purta denumirea de „Szikra”, în româneste „Schântea”. Sub regimul ungar
avea dreptul comerŃului liber în ce priveste producŃia. La data aparitiei
articolului era monopolizată de Stat, fabrica având obligatia a-i ceda
toată productia, iar la scurt timp Statul o va prelua în toatăcomplexitatea
ei. Avea una dintre instalatiile cele mai moderne. Toate masinile erau de
provenientădin Germania. Alături de fabrica de chibrituri mai era
instalată o fabrică de chimicale, care produceasi crema de ghete,
vax, vânătele (albăstreală) si altele. Numărul muncitorilor era 240,
bărbati si femei. Câstigul unui muncitor era de 30 – 40 lei la zi, dar
afară de aceasta ei mai primeau alimente în pret redus. Fabrica
producea zilnic 220.000 cutii de chibrituri. Materialele necesare la fabricarea
chibriturilor erau: cloratul de potasiu, parafina, fosfor si betisoare de
lemn. Toate aceste elemente - cu exceptia lemnului - se procurau direct din
Germania si Sicilia. Lemnul necesar pentru betisoare se furniza din
comuna Cireasa (judetul Caras-Severin). Statul prelua întreg stocul
de chibrituri si îl plasa pe piaŃă prin Depozitele de tutun din
Timisoara, Târgu - Muresului, Oradea - Mare, Deva. Statul prelua chibriturile
cu 20 bani – cutia, si o vindea pe piaŃă cu 50 bani. Profitul la zi
era 66.000 lei.”
O specialitate a fabricii o
constituiau chibriturile „EMKE”, care era si cel mai renumit produs era
cutia de chibrituri „Emke” (Erdélyi Magyar Kızmővelıdési Egyesület) este
prescurtarea „Societătii Maghiare de Cultură din Transilvania”, formata
din persoane civile si nobile din perioada respectiva,
infiintata în anul 1885 si reînfiintată în 1991, cu sediul la Cluj-Napoca.
EMKE avea ca obiectiv
propagarea culturii si organizarea de actiuni umanitare orientate catre
oferirea de ajutor a populatiei cu un nivel de trai scăzut. Investitiile
organizatiei vizau infiintarea de scoli, orfelinate, biblioteci,
cercuri de literatură etc.
Pe toate cutiile de chibrituri fabricate in
Timisoara aparea o eticheta pe care era imprimat „EMKE” cu scopul promovarii
acestei societati, dar si al promovarii fabricii care dona 5% din
câstigul net (5.000 de coroane) in conturile organizatiei mentionate
Fabrica isi urmarea propriile sale
obiective de promovare prin implicarea in aceste actiuni caritabile: sa-si
mareasca gradul de popularitate in randul consumatorilor, sa isi mareasca nisa
de piata si sa restranga importurile de produse străine concurente, dar si
consolidarea nisei sale de piata in plan local.
Pe cutiile de chibrituri fabricate
la Timisoara nu apare doar sigla acestei organizatii culrural-umanitare, fapt
care ne duce la concluzia ca patronatul fabricii la vremea respectica era
preocupat sa sponsorizeze si alte proiecte locale, cu acelasi procent de
cotizatie/profitul net realizat.
Printre beneficiarii acestei forme
de sponsorizare se numarau: Sanatoriul copiilor, Asociatiile Julian si Kalvineum,
Institutul de binefacere „Pâine gratuită”, Asociatia muncitorilor
handicapati si pensionari si Asociatia invatatorilor si profesorilor,
Azilul bătrânilor si Asociatia pensionarilor lucrătorilor din alimentatia
publică: cârciume, restaurante, hanuri.
O data cu descoperirea unei metode
de promovare ieftine si putand masura impactul actiunilor de promovare pentru
institutiile mentionate mai sus, patronatul a decis sa foloseasca spatiul de pe
cutii in folosul propriei unitati. Astfel fabrica si-a promovat propriile
produse: cremă de ghete marca EMKE (cipıkrém = cremă de
ghete), lacul pentru arme (pisztoly = armă, fénymáz = lac), diverse
alte sortimente de lac, respectiv numele sub care se comercializau: NÉGER fénymáz
(fénymáz = email, lac, lustru, verniu), VILÁGfénymáz, RÁKOCZI fénymáz.
Este usor de presupus de ce fabrica si-a
ales ca marcă îregistrată o armă.Probabil era unul dintre produsele
cele mai solicitate de cumparatori sau produsul cel mai bine cott.
Binenteles ca, in
perioada comunista, mesajul se schimba in acord cu imaginea:
Imaginile cu etichetele de dinainte de 1918 sunt puse la
dispozitie de colectionarul Ioan Duguleanu celelate facand parte din diferite
colectii private.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.