Oare cati dintre banateni isi mai amintesc ca in 1771
la resita functiona una dintre primele uzine metalurgice din lume, infiintata
cu patru ani inaintea faimoaselor uzine Krupp? Indiscutabil, carasenii nu au
cum sa uite asta niciodata.
Este forma prin care patriotismul local se manifesta
pregnant si constant intr-un preznet in care lipsa valorilor autentice ne
obliga sa ne intoarcem privirile spre trecut.
Complexul industrial Resita, sau ce a mai rams din el,
este situat in partea de S-V a Romaniei intr-o pitoreasca zona depresionara a
Banatului Montan, la vest de muntii Semenic. Uzina resiteana si-a inceput
productia in data de 3 iulie 1771 prin darea in exploatare a primelor doua
furnale. De fapt tocmai aceste doua furnale devanseaza din acest punct de
vedere renumitele Uzine krupp care au fost puse in lucru in anul 1811, dar si
alte renumite uzine metalurgice concurente: Vilkovice Cehia-1828, MAN Germania
- 1834, Sulzer Elvetia-1834, Donawitz Austria 1836, Burmeister & Wain
Danemarca 1843 si Skoda Cehia – 1859.
Oamenii din Banatul de Munte au realizat multe lucruri
demne de mentionat in istoria locului: hidro-amenajarile de pe Barzava pentru
plutaritul lemnelor, barajul de la Klaus, calea ferata Oravita-Anina,
hidrocentrala Grebla, fabrica de bere Ciclova, constructiile civile din Resita:
Palatul Cultural, casa Muncitoreasca, Scoala Pittner si multe altele.
Istoria uzinei dateaza din perioada imediata pacii de
la Rasarovitz din 1718 cand Banatul a trecut sub dominatia Imperiului
Habsburgic. reorganizarea banatului a fost data in primire Contelui Claudius
Florimund Mercy care a acordat o atentie deosebita reorganizarii exploatarilor
miniere, a colonizarii teritoriilor cu lucratori germani renumiti pentru
harnicia, atentia, precizia si seriozitatea lor, fapt care a dus la relansarea
industriei miniere.
In anul 1719 a fost construit in Bocsa primul cuptor inalt care folosea drept combustibil carbunii de lemn. In anii imediat urmatori au fost construite alte doua cuptoare inalte: in 1718 la Oravita si in 1723 la Dognecea, ambele destinate topirii minereurilor de cupru.
Intre 1730 si 1768, uzinele de la Bocsa aufost arendate
si apoi reluate in regie proprie de catre Curtea Imperiala de la Viena. Maria Tereza
decisese sa dezvolte zona, dar deciziile ei au fost puse in practica mult mai
tarziu deoarece padurile din imprejurimile localitatii erau complet distruse,
iar caderea de apa a raului Barzava era mult prea mica pentru a permite
actionarea rotilor hidraulice.
Intr-un final, inginerii si tehnicienii imperiali au
propus ridicarea unor uzine metalurgice noi la resita, propunere care a fost acceptata
in 1769 si pusa in aplicare cu ajutorul iobagilor si muncitorilor tocmiti si
adusi de la Oravita, Sasca si Biserica Alba. Totodata au fost adusi muncitori
calificati din imperiu.
Reichenstein si Redange au proiectat cele doua
furnale date in exploatare in. Tot atunci au fost ridicate patru ateliere de
forje si cuptoare spatioase de incalzire, doua soproane pentru depozitarea
minereului, carbunilor si materialelor finite.
Curtea vieneza a dat uzinei spre exploatare paduri,
s-au facut donatii si chiar exproprieri taranesti, astfel incat in a doua
jumatate a sec 19, uzinele se intindeau pe circa 133.168 ha. Astfel, padurile
din imprejurimi au fost decimate si s-a demarat transportul lemnului pe raul
Barzava. Lucrarile de
amenajare au inceput in 1783 si au fost finalizate in 1785. S-au
construit 3 greble pentru scoaterea bustenilor la Resita, Calnic si Bocsa
pentru aprovizionarea celor 3 uzine de la Resita, Bocsa si Dognecea. In 1803
s-a renuntat la trasportul bustenilor pe apa deoarece cheltuielile erau prea
mari, obligand comunele sa puna la dispozita uzinelor vreme de 25 de ani un
numar de 1556 de carausi. Pana in 1812 trei sferturi sin locuitorii satelor din
jur au fost constransi sa isi onoreze obligatiile incarcand, descarcand si
transportand carbunele de lemn, minereul de fier si fonta la uzina Resita. Uzina producea atunci unelte agricole, scule, piese
turnate din fonta, sine pentru roti de caruta, cuie, tunuri si ghiulele.
Incepand cu mijlocul sec 19, activitatea uzinei a
inceput sa intre in competitie cu marile uzine europene in care incepuse
revolutia industriala unde munca iobagilor fusese inlocuita cu cea a
meseriasilor liberi organizati in bresle, forta hidraulica cu cea a aburului,
forjarea fierului cu laminarea. In aceste conditii, Curtea de la Viena a decis
extinderea si modernizarea uzinei cu utilaje tehnice noi. Intre 1840 si 1848
Resita si-a modernizat turnatoria, a infiintat atelierul mecanic, atelierul de
pile, cel de pudlare si laminare, inzestrat cu motoare cu aburi.
Tot atunci s-a introdus utilizarea cocsului pentru
retopirea fontei in cubilouri. In 1849 a fost ridical un furnal nou, iar cele
vechi au fost utilate cu 3 masini de suflat aerul. Au urmat punerea in
functiune a doua cuptoare cu flacara, doua cuptoare cupola, un cuptor creuzet,
modernizarea atelierelor de cazangerie, de masini, tamplarie si instalarea a
doua linii de laminare, actionate de masini cu aburi.
Uzinele Resita reprezinta cea mai veche unitate industriala din
Romania si una dintre cele mai vechi din Europa. Desi la inceput activitatea a
fost focusata pe sectorul metalurgic, ulterior s-a dezvoltat sectorul
constructiei de masini, ajungand ca in ultimul sfert din sec 19 aceasta sa
devina activitatea de baza.
Desi uzina Resita a disparut dupa Revolutie, resitenii inca
vorbesc cu mult respect despre ea deoarece nu reprezinta doar istoria orasului,
ci si suma anilor de experienta in constructia de masini, in transporturi si
energie, industrie metalurgica si chimica cumulata de generatii intregi.
Reputatia uzinei s-a bazat pe traditie, competenta, calitate, fapt care a dus
la dezvoltarea si prosperarea comunitatii locale.
Uzina a avut mai multi proprietari si a parcurs etape de
dezvoltare diferite. Intre 1771 si 1854, ea a apartinut fiscului austriac care
isi exercita managementul si controlul prin intermediul Directiei Miniere
Banatene cu sediul la Oravita. Atunci se produceau piese din fonta turtata
direct de la furnale, bare forjate din fier, cercuri pentru roti si carute,
scule, cuie si unelte pentru uz agricol si gospodaresc.
Intre 1855 si 1920, uzina a apartinul companiei internationale
St.E.G.“KuK Oberprivillegierte Staatseisenbahn Gesellschaft“ cu capital francez
si austriac, finantat de 3 banci: Societe General du Credit Mobilier de Paris,
Georg Sina din Viena si Arnstein & Eskeles tot din capitala Austriei, o
societate imperiala si regala a cailor ferate de stat care avea patrimoniu proprietati
miniere, metalurgice si feroviare in Banat si Boemia, o fabrica de locomotive
din Viena si concesiunea unei retele de cai ferate de circa 5000 de km care se
ocupa cu constructia si exploatarea cailor ferate.
Intre 1920 si 1948, dupa sfarsitul Primului Razboi Mondial si
formarea Statului National Unitar Roman, in baza Decretului Regal Roman nr
2455/8 iunie 1920, patrimoniul St.E.G. de pe teritoriul Romaniei a fost
transformat in societatea “Uzinele de Fier si Domeniile Resita”. Domeniile
cuprindeau mine de fier si carbune,cupru, podgorii, paduri, drumuri si cariere
de calcar, in vreme ce uzina detinea furnale, cocserie, otelarii, laminoare,
turnatorii, forje, o fabrica de roti montate, de poduri si constructii metalice,
alta de masini si utilaje petroliere, o fabrica de armament si masini
electrice, alta de locomotive care scotea pe poarta 100 de locomotive pe an. Tot aici se reparau
locomotivele cu aburi, se montau roti, osii, se realizau bandaje, schimbatoare
de cale ferata, echipament feroviar, constructii metalice pentru cladiri si
hale industriale, poduri rulante, masini electrice, generatoare,
transformatoare, utilaje petroliere, armament precum tunuri antitanc si
antiaeriene de 75mm licenta Vickers, tunuri pentru baterii de coasta, mine
submarine, aruncatoare tip Brandt 60 si 120 mm, afete, poduri metalice si multe
altele.
Dupa 180 de ani de existenta, patrimoniul a fost maturat de
regimul comunist, iar revolutia post decembrista l-a transformat in fier vechi.
Astfel in 1991, ICM Resita s-a transformat in Societatea Comerciala pe Actiuni.
Ma intreb, cum se poate vorbi despre istoria acestor minuni fara a vorbi de faptul ca tot ce se afla si ce s-a aflat in Ardeal si Banat, Crrisana se datoreaza ungurilor. Amintiti nume nemtesti dar intotdeauna aratati poze cu inscriptii in limba maghiara. Toata istoria a industriei, a cladirilor suna despre unguri. degeaba evitati sa scrieti adevarul, va veni timpul cind vom avea istorici nostrii care vor lua legatura cu istoricii romani saturati de minciuni. Atunci ce o sa ziceti? Va spun eu. Ce zice romanul cand merge in fata mea cu masina in Ungaria si arunca sacul cu gunoi pe fereastra. Cand merg dupa el si-l opresc si-l intreb spre stupefactia lui in limba lui materna, de ce arunca gunoiul pe geam, zice: Pai n-am stiut! Masina inmatriculat in Anglia costa de zece ori cat a mea, de unde stiu ca e din romania? Oameni buni! De unde stiu?
RăspundețiȘtergereMi se pare exagerat sa ma acuzati de nationalism de vreme ce nu ma cunoasteti,eu nu fac nimic altceva decat sa scriu despre istoria Banatului asa cum apare ea mentionata in sursele istorice. Ca sunt adevarate sau nu, aveti libertatea de a veni si demonstra cu probe ca ce scriu este fals, nu cu presupuneri.Mi-ati face o favoare! Faptul ca in imaginile postate sunt mentiuni in limba maghiara explica provenienta lor, adica sunt luate din Arhivele Nationale Ungare, pentru ca ei si-au conservat istoria din timpul Imperiului austr-ungar cu mai multa dedicatie decat am facut-o noi! In ceea ce priveste exemplul dvs cu gunoiul aruncat pe geam, v-as spune doar atat: romanii sunt oameni de toate felurile, ca si ungurii din tara dvs. Ca dvs alegeti sa ii vedeti doar pe aceia care arunca gunoiul pe geam, e o optiune. Dar eu sunt un exemplu din cealalta categorie si va pot certifica faptul ca NU arunc niciodata gunoiul pe geam. NU m-a oprit nici un ungur in Ungaria sa imi spuna sa imi adun gunoiul de pe jos, nici NU am avut placerea de a ne cunoaste personal. Deci, in loc sa ne inversunam unii impotriva altora, cred ca ar fi mult mai productiv sa invatam sa ne acceptam reciproc. Eu va arunc manusa, va rog sa facem efortul de a ne intelege impreuna. Depinde de dvs daca veti si raspunde acestei provocari.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereBUna ziua,
RăspundețiȘtergereNumele meu este Angheliuc Cristinel si de curand am inceput doua proiecte:
1. Inventarierea si cartografierea locomotivelor cu abur care au mai ramas in Romania si care pot fi gasite si admirate fizic undeva. Pentru asta am inceput sa le inventariez si sa le asez pe o harta Google, Bing sau Yahoo.
Ceea ce vreau sa fac este aici:
http://crisslocosteam.wordpress.com/
si aici:
https://www.facebook.com/pages/Locomotive-cu-abur-din-Romania/1412713865625721
2. Cel de-al doilea proiect a l-am intitulat
Indexul ilustrat al tuturor locomotivelor care au existat in Romania (in jur de 5600)
Pentru aceste doua proiecte am inceput sa contactez cat mai multe persoane care detin informatii si fotografii si care au amabilitatea sa ma ajute in aceste demersuri ale mele.
Intrebarea mea este: pot sa folosesc imaginile cu locomotivele cu abur in paginile mele si in cele doua proiecte?
Bineinteles ca se precizeaza sursa, autorul si link catre site, cu aceeasi marime a caracterelor ca si corpul articolului. Fotografiile nu vor fi modificate in nici un fel.
Va cer permisiunea pentru a evita orice fel de neintelegeri. Blogul si pagina de FB sunt facute pur si simplu din pasiune si din dorinta de a impartasii aceste fotografii si informatii multor pasionati.
Multumesc pentru timpul acordat,
Cristi Angheliuc.
Draga Cristi, aveam impresia ca ti-am raspuns demult. Poti folosi ce iti trebuie. Dar sa stii ca imaginile nu imi apartin. Sunt luate de pe net.
Ștergere