Povestea
Mariei Tanase a inceput in satul oltenesc Mierea Birnicii de pe Valea
Amaradiei, sat in care, la 17 ani, Ion Coanda Tanase vindea zaharicale prin
Craiova. Se decisese sa lase Bania si sa-si faca rost in Bucuresti vanzand
rahat cu apa rece la portile Cismigiului. In 1905 s-a angajat ca muncitor la
gradina boierului Alexandru Marghiloman unde n-a stat foarte mult, mutandu-se
ucenic la vestitul florar Vermeulen. Aici a deprins meseria cultivarii florilor
de sera si a zarzavaturilor. In 1907 s0a angajat la Gradina Botanica de pe
Dealul Cotrocenilor unde a intalnit-o pe ardeleanca Ana Munteanu din satul
Carta, Fagaras cu care s-a insurat. Maria Tanase s-a nascut in capitala, in
mahalaua Caramitarii de Jos, pe 25 septembrie 1913, fiind al treilea copil la
parinti. Parintii reusisera sa isi cumpere o casa cu acoperis de stuf si o
bucata de pamant in ulita Livada cu Duzi din mahala. Casa era asezata la
marginea Bucurestiului, astazi inima cartierului Tineretului. Cei doi soti s-au ocupat cu cultivarea pamantului,
folosindu-si cunostintele invatate in perioada uceniciei in gradini.Cand
afacerea a inceput sa mearga, si-au adus muncitori din satele natale, iar sotii
Tanase au inceput sa prospere. Florile le vindeau in Piata cu Flori de la Hanul
lui Maniuc. “Le vindeam angro. Negustorii iti dadeau banii dupa vreo 2-3 zile. Era
o rusine sa te duci sa iti vinzi singur marfa. Mergeam pe jos cu cate 200 de buchete de crizanteme“, „Am
muncit de mic. Toti copiii se jucau, numai noi nu. Primeam pauza doar atunci
cand era prea cald. Pliveam, recoltam ardei iute, apoi culegeam cu galetile.
Dupa ora patru dupa-amiaza veneau oltenii si cumparau cate o suta de ardei
deodata…Ma intreb si acum cine manca atata ardei…”scria mai tarziu Maria
Tanase. Si-a iubit tatal si fascinatia ei pentru scena s-a nascut o data cu
povestile olteanului despre lumea pe care o descoperea in Bucuresti: “Acuma imi
dau seama de ce mi-am iubit atat de mult pe taica meu! Uite asa facea si el cu
muncitorii lui de la gradina cand ii iesea un ban in plus.” Ion Tanase iubea
teatrul si opereta si se presupune ca aici vindea o parte de buchetele cu flori
daruite artistilor. Tanase tatal stia pe de rost ariile interpretate de tenori,
iar cand ajungea acasa se dezlantuia chiar el in propria sa reprezentatie
artistica in fata familiei. Canta, dansa, imita, povestea cu lux de amanunte
tot ceea ce vazuse in culisele spectacolelor bucurestene.In timpul razboiului,
cand barbatii erau plecati pe front, Tanase era deja batran si isi muncea
livada cu ajutorul prizonierilor de razboi. Cand Bucurestiul a fost bombardat,
o bomba a cazut in gradina lui si i-a omorat doi oameni. Apoi au venit
comunistii, iar Tanase n-a scapat de opresiune fiind considerat “taran mijlocas”
si i-au dat inclusiv nepotii afara din scoli. Cand a dat sa moara, deja batran
si neputincios, dar perfect lucid, si-a rugat un prieten “sa sarute pamantul
tarii cand se va elibera de comunisti si din partea lui”.
Copilaria Mariei a fost una
grea, nevoita sa renunte la scoala in clasa a III-a si pusa sa munceasca in
gradina alaturi de ceilalti membrii ai familiei. prima oara a urcat pe scena
Caminului Cultural “Caramidarii de Jos” din Calea Piscului, la serbarea de
sfarsit de an a Scolii Primare nr 11 in anul 1921, apoi pe sena Liceului “Ion
Heliade Radulescu”. Cand avea 15 ani, s-a inscris la concursul “Miss Romania”,
dar a picat la proba “costumelor de baie”, juriul considerand ca avea
picioarele prea groase, iar corpul ei era in formare. In cartea “Maria cea fara
de moarte” scrisa de Gaby Michailescu, impresarul artistei, el povesteste ca frumusetea ei a fost sesizata de un medic
tanar de la Spitalul Central care a sedus-o si a lasat-o grea la varsta de 16
ani si care i-a provocat un avort. In urma acestei intervenii, Maria n-a mai
putut avea niciodata copii. Multi ani mai tarziu, aflata pe patul spitalului
Fundeni, cu cateva zile inainte sa moara, aceasta s-ar fi confesat”o viata
intreaga am suferit pentru ca nu las in urma mea copii”. Maria a regretat toata
viata acel avort si a cantat cu o pasiune si o deznadejde profunda aceasta
experienta miscand pana la lacrimi audienta. Ea canta despre moarte si despre
blestemul pentru “cine iubeste si lasa/Dumnezeu sa-i dea pedeapsa”. Dupa avort,
Maria a fugit de-acasa si s-a angajat casiera intr-un birt dintr-una din
mahalalele bucurestene. Debutul ei neoficial a avut loc intr-una din carciumi,
iar cantecele ei bucurau mesterii care veneau sa o asculte. In 1930 s-a angajat
la “Bufet de 7 lei” unde l-a cunoscut pe Sandu Eliad, regizor la Teatrul
Baraseum, cel care avea sa o prezinte folcloristului Harry Brauner. In 1934, la
21 de ani, a fost acceptata sa cante la Teatrul de Vara Carabus, condus de
marele actor Constantin Tanase. Aici a cantat intr-un grup vocal alaturi de Lia
Bogdan, Marcel Emilian, Milica Milian si Stefan Glodariu, Pe 2 iunie a debutat
in revista Carabus – Express a lui N. Kiritescu.
Ea a cantat in cadrul
emisiunii “Ora satului” melodiile: “M-am jurat de mii de ori”, “Marie si
Marioara”, “Tiganeasca”, “Cand o fi la moartea mea”. taraful lui Matache era
format din 2 violonisti, un basist, un cobzar si-un tambalist. Succesul a fost
inimaginabil, continuand sa fie invitata saptamanal la Radio Romania. Toate
aceste inregistrari au fost distruse de Garda de Fier in 1940, pe motiv ca
distorsionau folclorul autentic romanesc. Adevarul era altul: Maria avea multi
prieteni din randul intelectualilor evrei precum harry Brauner si jurnalistul
Stephen Roll (Gheorghe Dinu). Maria isi marcase drumul spre celebritate si
succesul a fost cu atat mai mare cu cat ea invatase sa cante fara profesor,
cantand ca femeile de la tara la sezatoare sau ca lautarii de mahala. Constantin
Brailoiu a indrumat-o sa isi aleaga repertoriul “direct de la izvoare”. Pe 17
august 1938 a cantat la incheierea cursurilor de vara ale Universitatii
Populare de la Valenii de Munte, prilej cu care istoricul Nicolae Iorga a
numit-o “pasare maiastra”.
In acelasi an figura ca
angajata a Teatrului Alhambra condus de Nicolae Vladoianu. In aceeasi toamna a
lansat “Mi-am pus busuioc in par” si “habar n-ai tu”, ambele melodii compuse de
catre Ion Vasilescu. In 1939 a urcat pe scena Pavilionului Romaniei din cadrul
Expozitiei Internationale de la New York impreuna cu orchestra lui Grigoras
Dinicu si naistul Fanica Luca la Casa romaneasca unde l-a avut ca spectator pe
fostul presedinte american Herbert Hoover , dar si a celui aflat in exercitiu, Franklin
Roosvelt, dar si a lui Andre Gide, Yehudi Menuhin, George Enescu, prof.
Dimitrie Gusti, Constantin Brancusi. Dupa 1940 cand Miscarea Legionara a fost
cooptata la guvernare, a fost interzisa muzica de petreceri si muzica
lautareasca pe terasele si-n gradinile de vara. deoarece multi patroni de
localuri continuau sa puna inregistrarile ei, legionarii au demarat actiunea de
distrugere a discurilor ei. Multi diplomati si oameni de afaceri “ii ingropau
cabina cu flori”, printre admiratorii ei numarandu-se si americanul Ben Smith,
supranumit si “regele aluminiului” care a cerut-o de nevasta, propunandu-i sa o
ia cu el in America. “Era in iunie 1940 si plecarea ar fi insemnat fuga de
razboi. Maria a ajuns doar pana in Italia. Acolo, lovita de amorul de tara, cum
spunea ea, lasa totul balta si se intoarce in Romania”, povestea impresarul ei.
Un an mai tarziu s-a maritat cu Clery Sachelarie, fost mosier si magistrat,
asociat la restaurantul Wilson. Dar Sachelarie era jucator inrait la cursele cu
cai si viata lor impreuna a fost tare nefericita. Gaby Michailescu zicea: “ El
n-a muncit toata viata. Maria il scuza, spunea ca ii e inger pazitor, ca o
adora. I-am propus sa il iau cu mine in turneu, sa ma ajute la realizarea
afiselor. A refuzat. Nu fac eu d-astea, a spus dansul.”. Constantin Brancusi a
povestit cum Garda de Fier lupta impotriva pornografiei, iar Maria Tanase, mare
amatoare de sah, protesta impotriva miscarii legionare jucand sah goala. Dupa
aproape un an, i-a fost interzisa prezenta in studiourile de inregistrare si
cantecele ei scoase din play-list-urile radioului. Cu toate astea, in 1941, a
fost inclusa in turneul de promovare a Romaniei in Turcia.
A cantat in
revista Melody Revue de la Istanbul si a sustinut recitaluri la Rediodifuziunea
din Ankara, Sulfikidar, unde guvernatorul capitalei i-a propus un angajament
permanent la Radio Ankara si i-a oferit o vila pe insula Buyuk- Adaiar.
Presedintele tarii, Iamet Inonu, i-a oferit un post de cercetator la Institutul
Etnografic si cetatenia de onoare a Turciei, dar Maria le-a refuzat. Se pare ca
Turcia era locul de intalnire a tuturor serviciilor de spionaj din lume, motiv
pentru care, la intoarcerea in tara, maria tanase a devenit tinta serviciului secret
al armatei germane Abwehr, care a incercat sa o recruteze, dar ea a refuzat
colaborarea. In 1941, Maria s-a intors cu alt turneu in Turcia cantand in
istanbul si Ankara. A fost vazuta frecvent in compania lui Alfred de
Chastelain, ofiter in serciviile secrete britanice care lucrase vreme de 14 ani
in Romania si unde fusese directorul companiei petroliere Unirea. Acesta
parasise tara cand Romania a intrat in razboi alaturi de Germania nazista. Intre
1943 si 1946 a cantat pe scena mai multor teatre din capitala si a participat
la multe turnee de mare succes in Franta, Bulagia, Iugoslavia, Ungaria si
Polonia, fiind invitata inclusiv la serbarea Pomului de Craciun de la
regimentul de Garda Calare unde a cantat piese folclorice si colinde. La
eveniment au participat Regele Mihai I si Regina Mama Elena, Maresalul Ion
Antonescu, profesorul Mihai Antonescu si alti membrii ai guvernului. A cantat
in spitalele umplute la refuz de raniti de pe front impreuna cu George Enescu,
George Vraca si Constantin Tanase unde a recitat cuplete la capul tinerilor
tarani raniti pe frontul de lupta. A avut o relatie amoroasa cu premierul
Armand Calinescu, ucis de un comando legionar. A interpetat roluri in drama
tolstoiana “Cadavrul viu” avandu-l ca partener pe maestrul Ion Manolescu,
profesorul ei de la Conservatorul Regal de Muzica si Arta Dramatica. A primit
rolul principal feminin in “Sfinxul de la Hollywood” de Nicolae Kiritescu.
Cronicile vremii mentionau: “ In teatrul nostru de dive cu atitudine, intonatii
si gesturi confectionate, arta spontana a Mariei este un indreptar. cand
intrupeaza personaje din repertoriul clasic , actorii casca ochii mari si
exclama: “Ce-i asta, ce-nsemneaza, cum se poate?” ” A jucat rolul Jenny
Spelunca din “Opera de trei parale” a lui Brecht. In decembrie 1950 s-a
casatorit cu jurnalistul Clearch raul Victor Pappadopulo-Sachelarie (Clery Sachelarie),
iar doi ani mai tarziu a acceptat sa profeseze la Scoala Medie de Muzica nr.1
din capitala unde le-a avut ca eleve pe Victoria darvai, Ileana Constantinescu
si Natalia serbanescu la catedra de canto popular. A lansat melodiile “Dragi
mi-s cantecele mele” si “Aseara vantul batea”. In decembrie 1955 i s-a decernat
Premiul de Stat, iar in octombrie 1957 a primit titlul de Artista Emerita, an
in care a primit rolul Ancai din coproductia romano-franceza “Ciulinii
Baraganului”. In 1958 a inregistrat la Casa de Discuri Electrecord 4 cantece
populare traduse si adaptate in franceza: “Doina de Dolj”, “La meladiction d’amour”
(Cine iubeste si lasa), “danse montagnarde” (Uhai, bade), “Tiens, tiens, tiens
et na” (Iac-asa) pe un singur disc editat in colaborare cu casa frantuzeasca “Le
Chant du Monde”, disc care a fost premiat in 1965 cu “Grande Prix du Disque”
(marele premiu al discului) decernat de Academia “Charles Cros” din Paris. in
1963 a cantat impreuna cu taraful Gorjului, perioada in care a descoperit ca
sufera de cancer la san si ca trebuie sa se opereze de urgenta, dar a refuzat
sa intrerupa turneul in care se afla, iar boala s-a extins rapid la plamani. “Isi
administra seara de seara, in cabina, injectii anesteziante ca sa poata rezista
durerilor ce-i imobilizau gatul” (lucrarea “Maria Tanase” – Maria Rosca). La
ultimul spectacol de la Hunedoara, ea le-a spus spectatorilor din sala: “
Fratilor, eu nu mai pot. Am cancer la san si o sa mor in curand. De acum nu mai
veti mai vedea”. Se apucase de fumat la 16 ani si a continuat sa fumeze toata
viata. Rapusa de boala, Maria Tanase moare cateva zile mai tarziu, la nici 50
de ani, pe 22 iunie 1963, in casa natala, in prezenta tatalui si a sotului ei.
Pe 22 iunie 1963, in casa natala, Maria Tanase fiind pe patul de moarte, si-a
redactat testamentul care a fost incredintat lui Temistocle Popa. Ea a precizat
ca nu dorea ca inmormantarea sa se transforme in “mascarada si panoram” si ca
nu dorea decat sa se construiasca o fantana la drum secetos, sa fie ajutati
studentii saraci si sa fie inmormantata pe un pat de flori. Slujba a fost
tinuta de parintele Vasile, cel care o botezase, cununase si tot el a si
inmormantat-o. Dupa decesul ei, sub perna, a fost gasita o scrisoare adresata
lui Clery Sachelarie, sotul ei: :”Plec inainte sa-ti incalzesc pamantul.
Culege-mi visurile pe care le-am avut langa tine si imparte-le oamenilor. iar
voua, cele 49 de frunze verzi din primavara si galbene in toamna pe care mi-am
plimbat anii va las cate o lacrima de emotie: Adio, frunza verde, frunza
galbena, tu ma salta, tu ma leagana…”, “le doresc viata lunga si sanatate
tuturor, celor pe care i-am cunoscut, chiar daca unora le-am stat greu in drum
si au considerat sa ma cunoasca dupa placul lor si nu dupa caracterul si firea
mea. Imbratisez pe toti si doresc sa le fie viata imbelsugata.” “Cu limba de
moarte ii rog sa nu aduca nimanui la cunostinta despre moartea mea cu exceptia
oficialitatilor si in orice caz inmormantarea sa fie anuntata cu o ora mai
tarziu chiar celor ce m-au cunoscut. Nu vreau mascarada. Sa nu mi se faca
parastas decat la sase saptamani. sa-mi care apa cu cofa si sa se inchine
cineva la cimitir in fiecare zi timp de sase saptamani”. A fost condusa pe
ultimul drum de mai bine de jumatate dintre locuitorii Bucurestiului. In
testamentul lasat posteritatii si-a exprimat dorinta ca fantana sa fie sapata
in Fagaras, unde romanii sa se opreasca sa bea apa si sa-si aminteasca de ea,
dar dorinta nu i-a fost indeplinita niciodata din lupsa fondurilor. “Pe un drum
secetos, sa se scobeasca o fantana pentru drumetii insetosati. As vrea ca mama
sa nu afle de moartea mea, sa i se spuna ca sunt plecata undeva pentru
tratament si din cand in cand sa i se citeasca o carte postala de la mine.” A avut un repertoriu format din aproape 400 de
cantece populare din toate regiunile tarii. A performat in localurile: Neptun, café
Wilson, Parcul Aro, Luxandra, Luther, Continental, Prispa-nalta si multe
altele. A avut o prumoasa poveste de dragoste cu generalul englez Greer, fost
sef al Misiunii Militare de la Bucuresti, dar si cu sculptorul Constantin
Brancusi. Unii spun ca ar fi fost agenta Serviciului Special De Informatii
(SSI) condus de catre Eugen Cristescu. Arghezi spunea despre ea: “Cine calca silaba
romaneasca, stihul si cantarea, ca subtila maria Tanase? Diavolul. Nici el”, iar
Eugen Barbu completa: “Nestinsa sa-i fie amintirea, sa nu plangem, asa cum a
dorit, sa ne inchipuim ca a plecat undeva prin tara si, ori de cate ori o auzim,
sa ne bucuram ca fapturilor asemenea ei le e dat sa traiasca vesnic…”. “Fiecare
trantura are ritm, desen si culoare melodica proprie”, spunea Maria Tanase, ar
George Enescu afirma: “Nu stiu de unde vine fata asta, va rog sa o lasati in
pace, daca a rasarit din vreo ghinda sanatoasa, samanta va incolti si va
creste. Stejarul va umbri curand toate buruienile”. Ea era de parere ca “versul
mahalalelor ingemaneaza surprinzator elementul citadin cu cel rural rezultand
un efect de neasteptata forta ironico-satirica”. Brancusi o indemna;”Zi-mi,
Marie, cantecele noastre numai pentru mine” si se intorcea cu fata la perete,
sa nu-l vada ca plange, “cand te aud as fi in stare sa daltuiesc pentru fiecare
cantec de-al nostru o “pasare maiastra” “ mentiona ea in jurnalul ei “ A fost
invitata de onoare, nu lautareasa. Mi-a aruncat banii, desi era plina de
datorii…Nesocotitule, cum de ai luat banii omului! Sa n-am paine si nu cant la
nunta” scria Gaby Michailescu, Maria dadea studentilor saraci bilete gratuite
la concertele ei pe care le scria in cabina cu rujul. Colectiona vase de
ceramica din toate regiunile tarii cu care isi impodobea apoi casa”. Aceasta a
fost Maria Tanase, agent secret sau nu, on om haruit de Dumnezeu sa dea alinare
oamenilor. sa-i invete sa se bucure si, bucurandu-se, sa traiasca.